Теми статей
Обрати теми

Відсутність платника податків за місцезнаходженням (п.п. «ж» п. 184.1 ПКУ)

Редакція ПБО
Стаття

Відсутність платника податків за місцезнаходженням
(п.п. «ж» и 184.1 ПКУ)

 

Така підстава для анулювання ПДВ-реєстрації, як відсутність платника податків за його місцезнаходженням, була і раніше. Однак у ПКУ не обійшлося без нововведень. Тепер додатковою підставою для позбавлення статусу платника ПДВ може стати непідтвердження юрособою відомостей про себе. Розглянемо, в яких випадках може з’явитися відповідна загроза.

Олена УВАРОВА, юрист Видавничого будинку «Фактор»

 

Відсутність за місцезнаходженням: порядок установлення

Таку підставу для анулювання ПДВ-реєстрації, як запис про відсутність юридичної особи або фізичної особи за її місцезнаходженням в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, було включено до

п. 9.8 ст. 9 Закону про ПДВ тільки всередині минулого року Законом № 2275 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 50).

Незважаючи на таку недавню появу цієї підстави, податкові органи поспішили нею скористатися. Як свідчить аналіз судової практики, єдиним належним підтвердженням наявності відповідної підстави для анулювання ПДВ-реєстрації є відомості з Єдиного держреєстру: при оскарженні платником податків рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ податковий орган повинен надати докази того, що на момент винесення такого рішення в Єдиному держреєстрі був запис

про відсутність юридичної особи або фізичної особи за її місцезнаходженням. Будь-які інші докази відсутності платника податків за своїм місцезнаходженням (наприклад, складений податковою міліцією акт про відсутність платника податків за місцезнаходженням) судами розцінюються як неналежні (див. постанови Окружного адміністративного суду м. Києва від 21.02.2011 р. № 2а-16895/10/2670, від 01.12.2010 р. № 2а-16474/10/2670, від 08.12.2010 р. № 2а-16184/10/2670, Житомирського окружного адмінсуду від 17.11.2010 р. № 2а-8233/10/0670, Одеського окружного адмінсуду від 21.10.2010 р. № 2а-9476/10/157 тощо).

Нагадаємо: згідно з

ч. 11 ст. 19 Закону № 755 юридична особа зобов'язана подавати (направляти) щорічно протягом місяця, який настає за датою державної реєстрації, починаючи з наступного року, державному реєстратору для підтвердження відомостей про юридичну особу реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу. У разі ненадходження в установлений строк реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор зобов'язаний направити рекомендованим листом протягом 5 робочих днів із дати, установленої для подання реєстраційної картки, юридичній особі повідомлення про необхідність подання державному реєстраторові зазначеної реєстраційної картки.

У разі неподання юридичною особою протягом місяця з дати отримання нею відповідного повідомлення реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу

державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність підтвердження зазначених відомостей. І лише якщо рекомендований лист повертається держреєстратору з відміткою відділення зв'язку про відсутність юридичної особи за зазначеною адресою, держреєстратор повинен внести до Єдиного держреєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.

Запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням може з'явитися в Єдиному держреєстрі і за іншою підставою, не пов'язаною з необхідністю підтвердження відомостей про юрособу. Так, повідомлення про відсутність юрособи за її місцезнаходженням держреєстратору може надійти від податкового органу. У цьому випадку держреєстратор протягом 5 робочих днів із дня отримання такого повідомлення повинен знову ж таки надіслати рекомендований лист на адресу реєстрації юридичної особи з повідомленням

про необхідність подання реєстраційної картки. Якщо такий лист не повернеться до держреєстратора з відміткою відділення зв'язку про відсутність юридичної особи за зазначеною адресою, то запис про її відсутність за місцезнаходженням в Єдиному держреєстрі також не з'явиться, а отже, підстав для анулювання ПДВ-реєстрації не буде.

Утім, навіть якщо суб'єкт господарювання не зміг запобігти такій ситуації та допустив внесення відповідного запису до Єдиного держреєстру, слід ураховувати ще один момент.

У суб'єкта господарювання і в цьому разі є можливість оскаржити дії державного реєстратора щодо внесення відповідного запису до Єдиного держреєстру. За наявності відкритого провадження за позовом платника податків суди визнають рішення податкових інспекцій про анулювання ПДВ-реєстрації протиправними (див., наприклад, ухвалу Донецького апеляційного адмінсуду від 18.05.2011 р. у справі № 2а-7643/10/1270).

Можлива й інша ситуація. Якщо на момент прийняття рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ запис про відсутність юрособи за її місцезнаходженням був в Єдиному держреєстрі, навіть в разі подальшого підтвердження платником податків свого місцезнаходження за адресою реєстрації, суди такий аргумент до уваги не візьмуть. У подібних спорах у задоволенні позовів про скасування рішення податкового органу про анулювання ПДВ-реєстрації суди відмовляють (див.

постанову Херсонського окружного адмінсуду від 11.05.2011 р. № 2-а-7368/10/2170).

 

Відсутність підтвердження відомостей про юрособу

Це нова підстава для анулювання ПДВ-реєстрації, яку законодавство, що діяло до 1 січня 2011 року, не передбачало.

Як уже зазначалося, приводом для направлення державним реєстратором платнику податків рекомендованого листа з повідомленням щодо необхідності подання реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу може стати її ненадходження в установлений

Законом № 755 строк. Для кожного суб'єкта господарювання цей строк індивідуальний: як передбачено ч. 11 ст. 19 Закону № 755, подавати відповідну реєстраційну картку юрособа повинна щорічно протягом місяця, наступного за датою її держреєстрації. Наприклад, якщо юрособу було зареєстровано 6 квітня 2010 року, подавати реєстраційну картку вона повинна щорічно до 6 травня.

У зв'язку з цим суб'єктам господарювання слід уважно поставитися до необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки за формою № 6-підтвердження (затверджена

наказом Держкомпідприємництва від 20.04.2007 р. № 54).

Звертаємо увагу, що цю підставу для анулювання свідоцтва платника ПДВ можна застосувати виключно до юридичних осіб, оскільки на фізосіб-підприємців обов'язок підтверджувати відомості про себе не покладено.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі