Теми статей
Обрати теми

Підприємці: річна звітність до Пенсійного фонду

Редакція ПБО
Стаття

Підприємці: річна звітність до Пенсійного фонду

 

Незважаючи на те що Порядок № 21-6, яким було встановлено порядок, форму та строки подання звіту про суми нарахованого доходу та суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове пенсійне страхування, а також про набутий страховий стаж до органів Пенсійного фонду, втратив чинність з 01.01.2011 р., звітувати за пенсійними внесками за звітні періоди 2010 року необхідно відповідно до зазначеного Порядку. Про те, як підприємцям це зробити легко і без помилок, ітиметься в цій статті.

Лілія Ушакова, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

КпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон № 1058

— Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV.

Порядок № 26-1

— Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 24.11.2009 р. № 26-1.

Інструкція № 21-1

— Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою ПФУ від 19.12.2003 р. № 21-1.

Методрекомендації від 25.11.2009 р.

Методичні рекомендації щодо заповнення звіту згідно з Порядком формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, який затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 05.11.2009 № 26-1, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2009 за № 1136/17152, від 25.11.2009 р. б/н.

 

Загальні положення

Відповідно до

п. 2.2 Порядку № 26-1 усі фізичні особи підприємці (далі — ФОП) незалежно від:

— обраної ними системи оподаткування;

— наявності найманих працівників;

— провадження діяльності

зобов’язані самі

за себе і за членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності, сформувати та подати до органів Пенсійного фонду за місцем узяття на облік Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до органів Пенсійного фонду України (далі — Звіт) один раз на рік до 1 квітня року, наступного за звітним періодом.

Звіт подається ФОП за формою

додатка 5 до Порядку № 26-1 та є свого роду аналогом колишньої персоніфікації.

Звертаємо увагу: цей Звіт подається виключно щодо внесків, сплачених ФОП «за себе». Щодо найманих працівників, то інформація за ними подавалася до органів Пенсійного фонду протягом 2010 року щомісячно за формою

додатка 4 до Порядку № 26-1.

 

Спосіб подання звіту

Незважаючи на те, що ФОП формує та подає Звіт за внесками, сплаченими «за себе», спосіб подання Звіту залежить від кількості застрахованих осіб, які працюють у ФОП.

Так, якщо у ФОП кількість застрахованих осіб більше 10 осіб, то він може подати Звіт одним із таких способів, визначених

п. 1.3 Порядку № 26-1:

а) в електронній формі з використанням ЕЦП через центр обробки електронних звітів згідно з

Порядком подання звітів до Пенсійного фонду України в електронній формі, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 19.04.2007 р. № 7-7. При цьому звіт на паперових носіях ФОП не подається;

б) на паперових носіях, завірених підписом ФОП та скріплених печаткою (за наявності), разом з електронною формою на електронних носіях інформації.

Щодо ФОП, у яких працюють наймані працівники в кількості 10 осіб і менше, то такі ФОП мають право формувати та подавати Звіт

у паперовому вигляді або одним із наведених вище способів.

 

Правила заповнення Звіту на паперовому носії

При заповненні Звіту на паперовому носії необхідно враховувати вимоги, визначені

пп. 2.20 — 2.22 Порядку № 26-1, а саме:

1) паперовий звіт заповнюється:

українською мовою;

друкованими літерами;

кульковою ручкою синьою або чорною пастою;

без помарок та виправлень;

2) при заповненні полів, що складаються з клітинок, кожен із необхідних символів каліграфічно вписується до відповідної окремої клітинки. Символи не повинні виходити за межі клітинок, а також накладатися на сусідні клітинки. Символи: крапка, апостроф, кома, дефіс, тощо — проставляються в окремих клітинках;

3) при заповненні поля без клітинок записи в цих полях не повинні накладатися на сусідні поля і перекривати службові написи бланка;

4) у разі незаповнення того чи іншого рядка у Звіті у зв’язку з відсутністю операцій цей рядок прокреслюється;

5) грошові суми в таблицях Звіту заповнюються у гривнях з копійками.

Таблиці Звіту завіряються підписом ФОП і печаткою (за її наявності).

 

Структура Звіту

Звіт за формою

додатка 5 до Порядку № 26-1 складається з титульного аркуша («Перелік таблиць звіту») та п’яти таблиць:

— Таблиця 1 «Нарахування внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності»;

— Таблиця 2 «Нарахування внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований податок)»;

— Таблиця 3 «Нарахування внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування особами, які забезпечують себе роботою самостійно»;

— Таблиця 4 «Відомості про дохід (прибуток), на який нараховуються страхові внески, членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності»;

— Таблиця 5 «Відомості про податок, з якого відраховується встановлений розмір страхових внесків, що сплачується фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування, за членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності».

Незважаючи на наявність такої кількості таблиць у звіті, як правило, на практиці ФОП доведеться заповнити титульний аркуш та всього лише одну з п’яти таблиць звіту.

Наведемо перелік таблиць, які має подати ФОП до органу Пенсійного фонду залежно від обраної ним системи оподаткування та наявності в нього членів сім’ї, які беруть участь у підприємницькій діяльності.

 

ФОП

Складові Звіту

1

2

ФОП, який працював на загальній системі оподаткування весь 2010 рік

1) титульний аркуш;
2) таблиця 1

ФОП, який працював на спрощеній системі оподаткування весь 2010 рік

1) титульний аркуш;
2) таблиця 2

ФОП, який працював протягом 2010 року як на загальній, так і на спрощеній системі оподаткування

1) титульний аркуш;
2) таблиця 1 за період роботи на загальній системі оподаткування;
3) таблиця 2 за період роботи на спрощеній системі оподаткування

ФОП, який працював на загальній системі оподаткування весь 2010 рік та використовував працю членів своєї сім’ї (члени сім’ї були зареєстровані ним як платники внесків до Пенсійного фонду)

1) титульний аркуш;
2) таблиця 1;
3) таблиця 4

ФОП, який працював на спрощеній системі оподаткування весь 2010 рік та використовував працю членів своєї сім’ї (члени сім’ї були зареєстровані ним як платники внесків до Пенсійного фонду)

1) титульний аркуш;
2) таблиця 2;
3) таблиця 5

 

Оскільки на практиці випадки використання ФОП праці членів своєї сім’ї в підприємницькій діяльності, які б були при цьому ними зареєстровані в Пенсійному фонді як платники внеску, зустрічаються дуже рідко, то здебільшого ФОП формуватиме звіт, що складається з титульного аркуша і таблиці 1 або 2 додатка 5. Саме про заповнення Звіту

ФОП, які не використовують працю членів сім’ї або вони не зареєстровані ними добровільно в Пенсійному фонді як платники внесків, ітиметься далі в цій статті.

 

Порядок заповнення титульного аркуша

Реквізит

Пояснення

1

2

«Звіт за рік»

Указується звітний рік (чотири цифри), за який формується та подається звіт. Цей реквізит заповнюється однаково для всіх таблиць додатка 5

«Ідентифікаційний номер»

Указується десятирозрядний ідентифікаційний номер. Для ФОП, які за релігійними переконаннями відмовилися від ідентифікаційного номера, про що мають відповідну відмітку в паспорті, указуються паспортні дані: серія і номер (NN_XXXXXX — дві літери серії паспорта, пробіл, шість цифр номера паспорта). Цей реквізит заповнюється однаково для всіх таблиць додатка 5

«Філія за реєстрацією в Пенсійному фонді Україні»

ФОП не заповнюють

«П. І. Б. страхувальника»

Прізвище, ім’я та по батькові ФОП у називному відмінку. Цей реквізит заповнюється однаково для всіх таблиць додатка 5

«Вихідний №
у страхувальника»

ФОП заповнюють тільки у випадку, якщо вони реєструють вихідну кореспонденцію. Указується реєстраційний номер згідно з журналом реєстрації вихідної документації. Цей реквізит заповнюється однаково для всіх таблиць додатка 5

«Дата»

Указується дата формування звіту

«Код органу Пенсійного фонду, до якого подається звіт»

Зазначається код і назва органу Пенсійного фонду, де ФОП зареєстрований як платник страхових внесків

«Перелік таблиць звіту:»

Графа «Кількість аркушів» — напроти назви кожної з таблиць указується кількість сторінок документів однієї таблиці. Якщо якась таблиця не подається до органу Пенсійного фонду, то напроти неї проставляється прокреслення.
Графа «Кількість рядків» — цей реквізит не заповнюється.
Графа «Усього» — зазначається загальна кількість сторінок документів

«Страхувальник»

Указується ідентифікаційний номер ФОП, його підпис
та прізвище й ініціали. Заповнюється однаково для всіх таблиць додатка 5

«Реєстраційній № звіту в органі Пенсійного фонду»
та «Розписка»

Заповнюється працівниками органу Пенсійного фонду

 

Порядок заповнення загальних для всіх таблиць реквізитів

Реквізит

Пояснення

«Повідомляю, що я»

Указується прізвище, ім’я та по батькові ФОП у називному відмінку

«Номер реєстрації платника»

Указується реєстраційний номер підприємця в органі Пенсійного фонду (з повідомлення про взяття ФОП на облік у Пенсійному фонді)

«Проживаю за адресою» і «телефон»

Указується місце проживання, за яким ФОП стають на облік в органі Пенсійного фонду як платники внеску, поштовий індекс і телефон

«Кількість членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності»

Якщо ФОП не використовує працю членів сім’ї або вони не зареєстровані ним добровільно в Пенсійному фонді як платники внесків, це поле не заповнюється (ставиться прокреслення)

«Підпис та прізвище страхувальника»

Проставляється підпис підприємця та вказується його прізвище

«Дата»

Указується дата складання Звіту

 

Порядок заповнення таблиці 1

У таблиці 1 заповненню підлягають усі наявні в ній рядки. У разі незаповнення того чи іншого рядка у зв’язку з відсутністю операцій, цей рядок прокреслюється.

Таблиця 1 заповнюється у гривнях з копійками.

 

Графа

Пояснення

1

2

Графа 2 «Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності»

Указується фактична сума чистого доходу за відповідний місяць. Згідно з п. 2 Методрекомендацій суми чистого доходу за відповідний місяць повинні відповідати сумам чистого доходу, зазначеним у Книзі обліку доходів і витрат платника

Графа 3 «Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності»

ФОП, які не використовують працю членів сім’ї або вони не зареєстровані ними добровільно в Пенсійному фонді як платники внесків, не заповнюють (ставляться прокреслення)

Графа 4 «Сума доходу, на яку нараховуються внески з урахуванням максимальної величини»

Указується дохід, відображений у графі 2 з урахуванням максимальної величини доходу, з якого справлялися пенсійні внески в розрізі місяців звітного року. Розмір максимальної величини доходу, з якої справлялися пенсійні внески у 2010 році, становив: у січні — березні — 13035 грн., у квітні — червні — 13260 грн., у липні — вересні — 13320 грн., у жовтні — листопаді — 13605 грн., у грудні — 13830 грн.

Графа 5 «Нараховано внесків
(гр. 4 х 33,2 %)»

Указуються в розрізі місяців звітного року суми пенсійних внесків, що дорівнюють добутку графи 4 і ставки внеску в розмірі 33,2 %. Суми доплат до мінімального страхового внеску в таблиці 1 не відображаються

Графа 6 «Сплачено авансових сум»

Указуються суми внесків, які ФОП щоквартально сплачував до Пенсійного фонду протягом звітного 2010 року (записуються квартальною сумою за рядком місяця, в якому було проведено сплату)

 

Порядок заповнення таблиці 2

Графа

Пояснення

1

2

«Система оподаткування»

Указується система оподаткування, на якій працював ФОП у 2010 році («єдиний податок» або «фіксований податок»)

«№ з/п»

Порядковий номер запису в таблиці 2

«Місяць»

Указуються місяці 2010 року, протягом яких ФОП працював на єдиному (фіксованому) податку

«Встановлений розмір страхових внесків фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності»

Указується встановлений розмір страхових внесків у розрізі місяців звітного року.
Заповнюючи дану графу таблиці 2 необхідно умовно розділити звітний рік на два періоди:
 — перший період: із січня по червень 2010 року, коли ФОП, що працювали на спрощеній системі оподаткування, не зобов’язані
були доплачувати пенсійні внески до мінімального розміру.
У місяцях цього періоду в цій графі зазначається тільки сума внесків, що перераховувалася до Пенсійного фонду в результаті розподілу єдиного або фіксованого податку (42 % від єдиного податку або 10 % від фіксованого);
 — другий період: з липня по грудень 2010 року, коли відповідно до нової редакції п.п. 4 п. 8 розд. XV «Прикінцеві положення» Закону № 1058 ФОП — платників єдиного та фіксованого податку зобов’язали здійснювати доплату до Пенсійного фонду до рівня мінімального страхового внеску.
Мінімальний розмір страхового внеску до Пенсійного фонду дорівнює добутку мінімальної заробітної плати та ставки пенсійного внеску, що діє у відповідному місяці для зазначених осіб. Для ФОП ставка внеску становить 33,2 %. З урахуванням розміру мінімальної заробітної плати, установленої у 2010 році, мінімальний страховий внесок для ФОП у 2010 році становив:
 — у липні — вересні 2010 року — 294,82 грн.;
 — у жовтні — листопаді 2010 року — 301,12 грн.;
 — у грудні 2010 року — 306,10 грн.

«Встановлений розмір страхових внесків членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності»

ФОП, які не використовують працю членів сім’ї або які
не зареєстрували членів сім’ї добровільно в Пенсійному фонді як платників внесків, не заповнюють (ставляться прокреслення)

«Фактично сплачено страхових внесків»

Указується сума страхових внесків, сплачених ФОП до Пенсійного фонду:
1) у вигляді обов’язкових доплат;
2) шляхом відрахування 42 % від ставки єдиного податку, сплаченої за себе (без урахування доплат за найманих працівників);
3) шляхом відрахування 10 % від ставки фіксованого податку, сплаченої за себе (без урахування доплат за найманих працівників)

 

Далі наведемо приклади заповнення Звіту ФОП, які працюють на загальній або на спрощеній системі оподаткування.

 

Числові приклади ФОП на загальній системі оподаткування

Приклад. 1.

ФОП Тарасенко О. В. (ідентифікаційний номер — 1234567890, реєстраційний номер у в Пенсійному фонді 02-11-3-12345, місце проживання, за яким ФОП перебуває на обліку в органі Пенсійного фонду як платник внеску:
м. Харків, вул. Рєпіна, б. 3, телефон 777-66-55) працював увесь 2010 рік на загальній системі оподаткування та отримав за даними Книги за ф. № 10 такий чистий дохід:

— січень 2010 року — 3000,00 грн.;

— лютий 2010 року — 4000,00 грн.;

— березень 2010 року — 2000,00 грн.;

— квітень 2010 року — 3000,00 грн.;

— травень 2010 року — 1000,00 грн.;

— червень 2010 року — 300,00 грн.;

— липень 2010 року — 200,00 грн.;

— серпень 2010 року — 300,00 грн.;

— вересень 2010 року — 1000,00 грн.;

— жовтень 2010 року — 9000,00 грн.;

— листопад 2010 року — 10000,00 грн.;

— грудень 2010 року — 14000,00 грн.

Протягом року підприємець сплачував авансові внески до Пенсійного фонду в розмірі 1500,00 грн. щоквартально.

Члени сім’ї ФОП у його підприємницькій діяльності участі не брали.

 

img 1

 

 

img 2

 

Підприємці на загальній системі оподаткування у 2010 році сплачували внески до Пенсійного фонду протягом року до 15 березня, до 15 травня, до 15 серпня і до 15 листопада у вигляді авансових платежів у розмірі 25 % річної суми страхового внеску, обчисленої від суми, визначеної податковим органом для сплати авансових сум податку на доходи фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності. Проте ці авансові суми внесків не є остаточними.

Остаточний розрахунок за пенсійними внесками здійснюється ФОП

до 1 квітня року, наступного за звітним роком, на підставі даних річної податкової декларації.

З метою проведення остаточного розрахунку ФОП необхідно

заповнити Звіт (титульний аркуш і таблицю 1) та визначити загальну суму внеску до Пенсійного фонду, що підлягає сплаті за звітний рік. Для цього суму чистого доходу за звітний рік, зазначену в річній податковій декларації, необхідно розподілити за місяцями звітного року та розрахувати суму внеску за кожним місяцем звітного року. При цьому:

1) якщо протягом місяця

чистий дохід, отриманий підприємцем, менше або дорівнює нулю, то внески до Пенсійного фонду за такий місяць не повинні сплачуватися;

2) якщо протягом місяця

чистий дохід був більше нуля , але менше мінімальної заробітної плати, установленої законом на відповідний місяць, то внески за цей місяць підлягають сплаті до Пенсійного фонду в мінімальному розмірі, який визначається як добуток мінімальної заробітної плати, установленої законом на відповідний місяць, та ставки внеску до Пенсійного фонду (для ФОП — 33,2 %);

3) якщо протягом місяця

чистий дохід був більше мінімальної заробітної плати, але менше максимальної величини доходу, з якої справляються пенсійні внески, то сума внеску, що підлягає сплаті до Пенсійного фонду, визначається як добуток суми чистого доходу, отриманого ФОП за відповідний місяць, та ставки внеску (33,2 %);

4) якщо сума

чистого доходу, отриманого ФОП за відповідний місяць, перевищує максимальну величину доходу, з якої справляються пенсійні внески, то сума внеску на загальнообов’язкове пенсійне страхування за такий місяць визначається як добуток максимальної величини доходу, з якої справляються пенсійні внески у відповідному місяці, та ставки внеску (33,2 %).

Загальна сума внеску на загальнообов’язкове пенсійне страхування, що підлягає сплаті за звітний рік, визначається як сума внесків, розрахованих за кожний місяць звітного 2010 року.

Таким чином, дотримуючись умов нашого прикладу, сума внесків, яку буде нараховано Пенсійним фондом ФОП Тарасенко О. В. і яку він зобов’язаний буде сплатити за підсумками 2010 року, становитиме (див. таблицю).

 

Місяць

Чистий дохід, грн.

Сума доходу, на яку нараховуватимуться внески, грн.

Сума внесків, грн.

Січень 2010 року

3000,00

3000,00

996,00

Лютий 2010 року

4000,00

4000,00

1328,00

Березень 2010 року

2000,00

2000,00

664,00

Квітень 2010 року

3000,00

3000,00

996,00

Травень 2010 року

1000,00

1000,00

332,00

Червень 2010 року

300,00

884,00

293,49

Липень 2010 року

200,00

888,00

294,82

Серпень 2010 року

300,00

888,00

294,82

Вересень 2010 року

1000,00

1000,00

332,00

Жовтень 2010 року

9000,00

9000,00

2988,00

Листопад 2010 року

10000,00

10000,00

3320,00

Грудень 2010 року

14000,00

13830,00

4591,56

РАЗОМ

47800,00

49490,00

16430,69

 

Оскільки у 2010 році ФОП уже сплатив авансом внески до Пенсійного фонду в сумі 2000,00 грн., то йому доведеться доплатити 10430,69 грн. (16430,69 - 6000,00). При цьому весь 2010 рік повністю зарахується до пенсійного стажу підприємця.

 

ФОП на спрощеній системі оподаткування (єдиний податок)

Приклад. 2.

ФОП Фесенко К. К. (ідентифікаційний номер 1234567891, реєстраційний номер у Пенсійному фонді 02-11-3-12346, місце проживання, за яким ФОП перебуває на обліку в органі Пенсійного фонду як платник внеску: м. Харків, вул. Рєпіна, б. 4, телефон 777-66-44) працював увесь 2010 рік на єдиному податку. Ставка єдиного податку складала 200 грн. на місяць.

За липень — грудень 2010 року ФОП доплачував внески до Пенсійного фонду до мінімального розміру. Добровільна доплата за січень — червень 2010 року ФОП не здійснювалася.

Члени сім’ї ФОП у його підприємницькій діяльності участі не брали.

Працю найманих працівників ФОП Фесенко К. К. у 2010 році не використав.

У 2011 році ФОП продовжив роботу на єдиному податку. Єдиний податок за січень 2011 року в розмірі 200 грн. було ним сплачено у грудні 2010 року. Переплату за пенсійним внеском ФОП вирішив залишити для збільшення розміру майбутньої пенсії.

Заповнення титульного аркуша Звіту та обов’язкових реквізитів здійснюється аналогічно Прикладу 1, тому розглянемо тільки порядок заповнення таблиці 2.

 

<…>

Таблиця 2. Нарахування внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування
фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності,
 які обрали особливий спосіб оподаткування
 (єдиний податок, фіксований податок)

№ з/п

Місяць

Встановлений розмір страхових внесків (грн.)

Фактично сплачено страхових внесків (грн.)

фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності

членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності*

1

2

3

4

5

1

січень

84,00

84,00

2

лютий

84,00

84,00

3

березень

84,00

84,00

4

квітень

84,00

84,00

5

травень

84,00

84,00

6

червень

84,00

84,00

7

липень

294,82

294,82

8

серпень

294,82

294,82

9

вересень

294,82

294,82

10

жовтень

301,12

301,12

11

листопад

301,12

301,12

12

грудень

390,10

390,10

 

Усього

2380,80

2380,80

<…>

 

Особливу увагу ФОП на єдиному податку варто звернути на заповнення графи «Встановлений розмір страхових внесків фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності» за грудень 2010 року. Згідно з умовами нашого прикладу ФОП сплатив у грудні 2010 року єдиний податок за січень 2011 року в розмірі 200 грн., 42 % від суми якого потрапило на рахунки Пенсійного фонду у вигляді внеску на загальнообов’язкове пенсійне страхування за січень 2011 року. Водночас починаючи з січня 2011 року внесок до Пенсійного фонду було замінено на єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі — ЄСВ), сплата якого здійснюється в розмірі не нижче мінімального. У результаті вийшло, що за січень 2011 року єдиноподатник сплатив до Пенсійного фонду і 42 % від єдиного податку, сплаченого у грудні 2010 року за січень 2011 року (42 % х 200,00 грн. = 84,00 грн.), і ЄСВ.

Згідно з усним роз’ясненнями фахівців Пенсійного фонду в цій ситуації підприємець може за бажанням:

повернути надміру сплачену суму (84 грн.), звернувшись до органу ПФ з письмовою заявою про повернення надмірно перерахованих сум;

залишити більший розмір внесків для збільшення майбутньої пенсії. Оскільки Закон № 1058 зобов’язав його сплачувати внесок до Пенсійного фонду в розмірі, не меншому ніж мінімальний страховий внесок. При цьому позаяк з 01.01.2011 р. ФОП зобов’язані сплачувати вже не пенсійний внесок, а ЄСВ, надміру сплачені до Пенсійного фонду 42 % від єдиного податку за січень 2011 року слід віднести до внесків за грудень 2010 року.

Таким чином, якщо ФОП вирішить повернути надміру сплачену суму, то у Звіті у графі «Встановлений розмір страхових внесків фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності» за грудень 2010 року він зазначить суму

306,10 грн., яка складається з:

— 42 % від єдиного податку, сплаченого в листопаді 2010 року за грудень: 42 % х 200,00 грн. = 84,00 грн.;

— доплати до мінімального розміру страхового пенсійного внеску за грудень: 33,2 % х 922,00 грн. - 84,00 грн. = 222,10 грн.

Оскільки за умовами нашого прикладу ФОП Фесенко К. К. вирішив не звертатися до органу Пенсійного фонду із заявою про повернення переплати, то в таблиці 2 у графі «Встановлений розмір страхових внесків фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності» за грудень 2010 року зазначено суму 390,10 грн. (306,10 грн. + 84,00 грн. (42 % від єдиного податку, сплаченого у грудні 2010 року за січень 2011 року, — 42 % х 200,00 грн.)).

 

Відповідальність за неподання річного Звіту

Що стосується відповідальності за неподання підприємцями Звіту за формою

додатка 5 до Порядку № 26-1, то наразі формально немає ні обов’язку подавати до органів Пенсійного фонду такий звіт, ні відповідальності за його неподання. Це пов’язане з тим, що:

— по-перше, з 01.01.2011 р. із

Закону № 1058 вилучено всі норми, що встановлюють відповідальність підприємця за порушення у сфері пенсійного страхування, у тому числі й за неподання звітів;

— по-друге, сам

Порядок № 26-1 , який вимагає від підприємців подання річних звітів до ПФ і в якому містяться їх форми, втратив чинність з 01.01.2011 р.

Проте подавати Звіт усе-таки потрібно, адже відсутність такого Звіту призведе до того, що 2010 рік не увійде до пенсійного стажу ФОП, навіть незважаючи на те, що внески до Пенсійного фонду ним сплачувалися регулярно.

Крім того, не виключено, що Пенсійний фонд наполягатиме на тому, що за неподання пенсійних звітів за 2010 рік ФОП повинен нести відповідальність, установлену редакцією

Закону № 1058, що діяла до 01.01.2011 р. У цьому випадку ФОП загрожуватимуть штрафи, визначені колишньою редакцією ст. 106 Закону № 1058.

Також не виключена ймовірність притягнення Пенсійним фондом ФОП до адміністративної відповідальності за неподання звітності до Пенсійного фонду відповідно до редакції

ст. 1651 КпАП, що діяла до 01.01.2011 р.

У свою чергу, ми сподіваємося, що всі ФОП своєчасно і без помилок сформують та подадуть до органів Пенсійного фонду річну звітність про суми нарахованого доходу та суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове пенсійне страхування. А набутий страховий стаж забезпечить їм у подальшому гідну пенсію.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі