Теми статей
Обрати теми

Ви нам писали. Поза процедурою держзакупівлі

Редакція ПБО
Стаття

Поза процедурою держзакупівлі

 

28 січня 2011 року набрав чинності Закон, яким звільнено від обов’язку проходити процедуру держзакупівлі, якщо предметом договору є, зокрема, електрична енергія, послуги з централізованого опалення, водопостачання та водовідведення тощо. У зв’язку з цим у замовників таких послуг виникла низка запитань, зокрема щодо того, як правильно вчинити, якщо станом на 28.01.2011 р. процедуру держзакупівлі вже розпочато, і чи можна розірвати договір про державну закупівлю відповідних послуг, якщо його було укладено до 28.01.2011 р.? Саме ці питання надійшли до редакції, і відповідь на них ми даємо в статті.

Дмитро БРЮХОВИЧ, консультант газети «Податки та бухгалтерський облік»

 

Законом України «Про внесення змін до статті 2 Закону України «Про здійснення державних закупівель» щодо закупівель товарів та послуг у сфері природних монополій та суміжних ринків» від 11.01.2011 р. № 2900-VІ

(далі — Закон № 2900) дійсно внесено зміни, якими виведено зі сфери дії Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон про держзакупівлі) закупівлю електричної енергії, її постачання, передачу та розподіл; природного і нафтового газу та послуги з його транспортування, розподілу та постачання; теплової енергії, її постачання та транспортування; послуги з централізованого опалення, водопостачання та водовідведення.

Прийняття цього

Закону дозволило розпорядникам бюджетних коштів здійснювати закупівлю вказаних послуг без проведення процедур закупівель, тобто шляхом укладення прямих договорів з постачальниками*.

* У той же час Президент України надав уряду доручення розробити законопроект, який урегулював би порядок держзакупівель у сфері природних монополій і суміжних ринків.

Але одночасно з появою

Закону виникло й безліч запитань, зокрема, що робити з процедурами закупівель, розпочатими наприкінці минулого та на початку поточного року, та яким чином укладати договори на закупівлю електричної енергії, природного газу, теплової енергії та послуг з централізованого опалення, водопостачання та водовідведення.

Для прикладу наведемо таку ситуацію. Замовником станом на 28.01.2011 р. не укладено договір з підприємством теплопостачання на закупівлю теплової енергії. Тут можливі три варіанти:

1) найбільш простий — процедура держзакупівлі ще не була розпочата;

2) станом на 28.01.2011 р. замовник оприлюднив інформацію про застосування процедури закупівлі в одного учасника, але ще не отримав погодження від Міністерства економічного розвитку та торгівлі України;

3) погодження могло бути отримано, але договір про закупівлю ще не укладено (такий випадок цілком реальний, ураховуючи що з дня видачі листа-погодження відповідно до

ч. 1 та ч. 3 ст. 39 Закону про держзакупівлі замовник має 29 робочих днів для укладання договору про закупівлю);

Розглянемо кожен з варіантів більш детально.

 

Процедуру держзакупівлі не розпочато

Після набрання чинності

Законом № 2900 замовник має можливість не проводити процедуру державної закупівлі, оскільки з 28.01.2011 р. під неї не підпадають випадки, коли предметом закупівлі є теплова енергія (або інші послуги у сфері природних монополій і суміжних ринків).

Мінекономіки підтвердило це і в

роз’ясненні від 21.02.2011 р. повідомило: якщо замовником передбачено закупівлю товарів та послуг, які вже не є предметом держзакупівель, то такий договір укладається без урахування вимог Закону про держзакупівлю, у тому числі ст. 10 щодо опублікування інформації про закупівлю.

Ураховуючи

ч. 7 ст. 180 Господарського кодексу та ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу, замовник має право після 28.01.2011 р. укласти договір купівлі-продажу теплової енергії на календарний рік та встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ним та постачальником теплової енергії, які виникли до його укладення, тобто з 1 січня 2011 р.

Іншим варіантом є продовження (пролонгація) дії договору, якщо це було передбачено самим договором. Такі додаткові угоди можуть укладатися лише після набрання чинності

Законом № 2900.

Якщо у договорі передбачалося «автоматичне» продовження дії договору, то в укладанні додаткової угоди після 28.01.2011 р. немає особливої необхідності, оскільки договір і так повинен вважатися продовженим, якщо жодна зі сторін за строк, визначений у договорі, письмово не повідомила іншу про намір припинити його дію.

 

На 28.01.2011 р. не отримано погодження Мінекономіки

Проте найбільш проблемне запитання, яке постало після 28.01.2011 р.: як завершити розпочату процедуру закупівлі відповідно до

Закону про держзакупівлі?

Справа в тому, що

Закон про держзакупівлі передбачає конкретні підстави, за якими може бути завершена розпочата процедура держзакупівлі. Відразу після набрання Законом № 2900 чинності окремі розпорядники бюджетних коштів встигли подати повідомлення скасування замовником закупівлі з посиланням як на підставу такого скасування на ч. 3 ст. 2 Закону про держзакупівлі, де передбачено випадки, на які не поширюється дія Закону. Проте вже невдовзі повідомлення з такою аргументацію припинили приймати до публікації.

Поясняються це суто формальними причинами: підстави для відміни замовником торгів чи визнання їх такими, що не відбулися, наведено у

ст. 30 Закону про держзакупівлі. Відповідно, повідомлення, яке не містить посилання саме на ст. 30 Закону, розглядається як неналежне*. На те, що у формі повідомлення про відміну процедури закупівлі в одного учасника має бути зазначено саме причини, наведені у ст. 30 Закону, вказує й Інструкція щодо заповнення форми повідомлення про відміну процедури закупівлі в одного учасника, затверджена наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922.

* На наш погляд, такий підхід не є правильним, адже підстави для завершення розпочатої процедури закупівлі поширюються лише на ті випадки, які становлять предмет регулювання Закону. Виведення певних відносин із сфери його дії є самостійною підставою, що звільняє відповідних суб’єктів від необхідності проходження встановленої Законом державної закупівлі. Проте саме цей підхід застосовується на практиці й оскаржувати його, напевно, немає сенсу з огляду на тривалість і складність такої процедури.

Слід зазначити, що серед наведених у

ст. 30 Закону про держзакупівлі підстав замовник може відчувати себе найбільш впевнено за наявності такої підстави, як неможливість усунення порушень, які виникли через виявлені порушення законодавства з питань державних закупівель, що може проявитися у порушенні Мінекономіки строків надання погодження застосування процедури закупівлі в одного учасника. У цьому випадку замовник має можливість посилатися на ч. 1 ст. 30 Закону про держзакупівлі.

Відповідно, розпоряднику бюджетних коштів необхідно пройти звичну процедуру відміни процедури держзакупівлі:

1) комітет з конкурсних торгів

приймає рішення про відміну процедури закупівлі, наприклад, теплової енергії (таке рішення оформлюється протоколом засідання комітету з конкурсних торгів) з посиланням на ч. 1 ст. 30 Закону про держзакупівлю;

2) складається повідомлення про відміну процедури закупівлі в одного учасника за формою затвердженою

наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922;

3) повідомлення про відміну процедури закупівлі надсилається замовником Уповноваженому органу та усім учасникам протягом трьох робочих днів з дня прийняття такого рішення (відлік починається з тієї дати, якої оформлено протокол засідання комітету з конкурсних торгів про відміну процедури закупівлі);

4) публікується та оприлюднюється повідомлення про відміну процедури закупівлі в одного учасника;

5) публікується та оприлюднюється інформація про результати проведення процедури закупівлі в одного учасника за формою, затвердженою

наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922;

6) оприлюднюється звіту про результати проведення процедури закупівлі в одного учасника за формою,

затвердженою наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922.

Документи щодо здійснення процедури держзакупівлі, що не відбулася, й копії опублікованих повідомлень слід зберігати три роки і за необхідності надати перевіряючим.

 

На 28.01.2011 р. погодження отримано, але договір про закупівлю не укладено

Якщо ж замовником

станом на 28.01.2011 р. вже укладено договір про закупівлю, то він зберігає свою чинність. Прийняття Закону № 2900 не є підставою для його розірвання в односторонньому порядку, проте сторони за взаємною згодою можуть припинити договірні відносини. У цьому випадку замовник отримає можливість укласти договір купівлі-продажу теплової енергії відповідно до положень Господарського та Цивільного кодексів.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі