Теми статей
Обрати теми

Декларування доходів, отриманих фізичними особами у 2010 році

Редакція ПБО
Стаття

Декларування доходів, отриманих фізичними особами у 2010 році

 

Зараз повним ходом іде кампанія з декларування доходів, отриманих платниками податків у 2010 році. Для одних платників податків — це обов'язок, для інших — добровільна справа. Результат такого декларування також може бути різним: хтось повинен буде сплатити податок до бюджету, а хтось — отримає його відшкодування з бюджету. Про те, хто повинен чи може подати декларацію про доходи та якими є особливості її заповнення у 2011 році, ітиметься в цій статті.

Лілія УШАКОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

КпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон № 889

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

Інструкція № 12

— Інструкція про оподаткування доходів фізичних осіб від зайняття підприємницькою діяльністю, затверджена наказом ДПАУ від 21.04.93 р. № 12.

Наказ № 1

— наказ ДПАУ «Про проведення кампанії декларування доходів громадян, отриманих у 2010 році» від 04.01.2011 р. № 1.

Лист № 14312

— лист ДПАУ від 09.07.2009 р. № 14312/7/17-0717.

 

Законодавче регулювання

Як відомо, з 1 січня 2011 року набрав чинності

розділ IV ПКУ, що встановлює порядок обчислення, нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб. Із цієї ж дати Закон № 889, що регулював раніше порядок оподаткування доходів фізичних осіб, втратив чинність. У зв'язку з цим виникає запитання, якими нормами — ПКУ чи Закону № 889 — слід керуватися при заповненні та поданні річної декларації про майновий стан і доходи, отримані платниками податків у 2010 році (далі — декларація про доходи). Річ у тім, що кампанія декларування доходів, отриманих протягом 2010 року, проводиться у 2011 році, тобто вже в період дії ПКУ, тоді як декларуються доходи, отримані в період дії Закону № 889.

Аналізуючи роз'яснення податківців, розміщені на офіційному веб-сайті ДПАУ, а також

наказ № 1 та лист ДПАУ від 30.12.2010 р. № 14546/6/17-0716, можна дійти висновку, що в питаннях, які стосуються порядку подання декларації про доходи та відповідальності за її неподання, платникам податків слід керуватися положеннями ПКУ. Щодо інших питань, зокрема, переліку осіб — платників податків, які зобов'язані подавати річну декларацію про доходи, переліку доходів, що підлягають обов'язковому декларуванню, витрат, які платник податків має право включити до податкового кредиту, правил оподаткування доходів тощо, то тут громадяни — платники податків повинні дотримуватись норм Закону № 889.

Декларацію про доходи зобов'язані подавати платники податків, які протягом 2010 року отримували доходи, що підлягають обов'язковому декларуванню згідно із

Законом № 889. При цьому п. 18.2 Закону № 889 установлено, що обов'язок платника податку з подання декларації вважається виконаним за умови, якщо він отримував доходи виключно від податкових агентів*, які зобов'язані подавати звітність (Податковий розрахунок за формою № 1ДФ) з цього податку в установленому порядку.

* Податковий агент

— це юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ) або фізична особа чи представництво нерезидента — юридичної особи, які незалежно від їх організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками зобов’язані нараховувати, утримувати та сплачувати ПДФО до бюджету від імені та за рахунок платника податку, вести податковий облік та подавати податкову звітність податковим органам відповідно до закону, а також нести відповідальність за порушення норм Закону № 889 (п. 1.15 Закону № 889).

Розглянемо, хто зобов'язаний подавати декларацію про доходи та в яких випадках.

 

Обов'язкове подання податкової декларації

Обов'язок подання декларації про доходи виникає у платника податків у разі отримання ним протягом 2010 року доходів, перелік яких наведено в таблиці.

 

№ з/п

Найменування доходу, що підлягає декларуванню

Де відображається

1

2

3

1

Оподатковувані доходи, з яких при їх нарахуванні або виплаті не утримувався податок:

1.1

прибуток від операцій з інвестиційними активами (цінними паперами, корпоративними правами, банківськими металами, придбаними в банку, незалежно від місця їх подальшого продажу) (п. 9.6 Закону № 889)

Підрозділ 1.2 декларації, ряд. 24 розділу III додатка 2

До складу загального річного оподатковуваного доходу платника податків уключається додатне значення загального фінансового результату операцій з інвестиційними активами за підсумками такого звітного року. Звертаємо увагу: відповідно до норм п.п. 9.6.8 Закону № 889 не підлягає оподаткуванню і відповідно відображенню в декларації дохід, отриманий протягом звітного податкового року від продажу інвестиційних активів, якщо його сума не перевищує суму, визначену в п.п. 6.5.1 Закону № 889 (у 2010 році — 1220 грн.). Крім того, у декларації не відображаються доходи, зазначені в пп. 4.3.3 і 4.3.18 Закону № 889. Інвестиційний прибуток не декларується в разі, коли платник податків укладає договір з торговцем цінними паперами на виконання останнім функцій податкового агента щодо оподаткування таких доходів.

1.2

цільова благодійна допомога у вигляді грошових коштів, яка не була використана протягом 12 календарних місяців, наступних за місяцем її отримання (п.п. 9.7.5 Закону № 889)

Підрозділ 1.2 декларації, ряд. 24 розділу III додатка 2

Цільова благодійна допомога надавалася на підставі п.п. 9.7.4 Закону № 889 (на лікування, наукове дослідження, платникам податку (батьку чи матері), які виховують трьох і більше дітей тощо). Декларуванню не підлягає невикористана благодійна допомога у вигляді ендавменту. Під ендавментом розуміється сума коштів або цінних паперів, які вносяться благодійником у банк або небанківську фінансову установу, завдяки чому набувач благодійної допомоги отримує право на використання процентів або дивідендів, нарахованих на суму такого ендавменту.

1.3

страхове відшкодування внаслідок втрати застрахованого майна, не використане для заміни цього майна, у межах строків, установлених п. 15.1 Закону № 889 (п. 15.2 Закону № 889)

Підрозділ 1.2 декларації, ряд. 24 розділу III додатка 2

Заміна (відновлення) мала бути здійснена:
— для рухомого майна — до кінця календарного року, наступного за роком, в якому відбулася така страхова подія;
— для нерухомого майна — до кінця другого календарного року, наступного за роком, в якому відбулася така страхова подія.

1.4

заборгованість, за якою закінчився строк позовної давності (п.п. 4.2.11 Закону № 889)

Підрозділ 1.2 декларації, ряд. 24 розділу III додатка 2

До оподатковуваного доходу фізичної особи включається заборгованість платника податків, за якою закінчився строк позовної давності та яка перевищує 434,50 грн. Нагадаємо: загальний строк позовної давності становить 3 роки (ст. 257 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV). Водночас, із роз'яснень ДПАУ (див. лист від 24.12.2009 р. № 28800/7/17-0217 // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 1 — 2) випливає, що декларувати потрібно і суму заборгованості, що не перевищує 434,50 грн., але податок сплачується тільки із суми, що перевищує 434,50 грн.

1.5

непогашені суми недоплати з податку з доходів фізичних осіб (п.п. 6.5.3 Закону № 889)

Рядок 1 розділу II додатка 2
(зі знаком «-»)

Підлягають відображенню в декларації, якщо з будь-яких причин сума недоплати податку та штраф не повністю стягнуто роботодавцем до закінчення граничного строку подання річної декларації. Недоплата з податку з доходів може виникнути внаслідок:
— проведення роботодавцем перерахунку сум доходу платника податків за місцем застосування податкової соціальної пільги (далі — ПСП) у випадках, установлених п.п. 6.5.2 Закону № 889;
— порушення платником податку порядку застосування ПСП, після якого він скористався процедурою відновлення права на таку пільгу відповідно до п.п. 6.3.4 Закону № 889;
— заборгованості з податку з доходів, що підлягає утриманню у зв'язку з неповерненням або несвоєчасним поверненням сум, отриманих під звіт або на відрядження (п.п. 9.10.1 Закону № 889)

1.6

виграші у гральних закладах (п.п. 9.5.2 Закону № 889)

Розділ 1.2 декларації, ряд. 24 розділу III додатка 2

У декларації вказується додатна різниця між сумою доходу у вигляді виграшу та документально підтвердженими витратами, понесеними у зв'язку з його отриманням у 2010 році

2

Доходи, отримані не від податкових агентів:

Відповідно до п.п. 8.2.2 Закону № 889 не є податковими агентами нерезиденти та фізичні особи, які не зареєстровані суб'єктами підприємницької діяльності та не здійснюють незалежну професійну діяльність

2.1

оподатковувані доходи, не включені до розрахунку загальних оподатковуваних доходів попередніх звітних періодів (п.п. 4.2.8 Закону № 889)

Відображаються у відповідних рядках декларації та додатка 2

Платник податків відображає самостійно виявлені оподатковувані доходи, які він помилково не включив до розрахунку загальних оподатковуваних доходів минулих років

2.2

нецільова благодійна допомога від благодійника — фізичної особи (п.п. 9.7.3 Закону № 889)

Підрозділ 1.2 декларації та ряд. 24 розділу III додатка 2

Підлягає декларуванню, якщо загальна сума такої допомоги перевищує граничний розмір (у 2010 році — 1220 грн. сукупно за рік) або платник податків не має права на отримання податкової соціальної пільги

2.3

спадщина (ст. 13 Закону № 889)

Підрозділ 1.2 декларації, ряд. 15, 16, 17, 18 розділу III додатка 2

2.4

подарунки (ст. 14 Закону № 889)

Підрозділ 1.2 декларації, ряд. 22, 23, 24, 25 розділу III додатка 2

Доходи, отримані фізичними особами у вигляді подарунків, оподатковуються за правилами, які встановлені для оподаткування спадщини. Не підлягають оподаткуванню та відображенню в декларації кошти або майно (майнові чи немайнові права), подаровані одним членом подружжя іншому, у межах їх частини спільної часткової чи спільної сумісної власності, а також батьками дітям, у тому числі зачатим за життя та народженим після, і дітьми батькам, у межах їх частини спільної часткової власності згідно із законом (п. 14.2 Закону № 889)

2.5

орендна плата від здавання майна в оренду (п.п. 9.1.4 Закону № 889)

Підрозділ 1.2 декларації, ряд. 4 розділу III додатка 2 (нерухоме майно),
ряд. 10 розділу III додатка 2 (рухоме майно)

Згідно з п.п. 9.1.4 Закону № 889 фізична особа — орендодавець, яка отримувала протягом 2010 року доходи у вигляді орендної плати від фізичної особи, яка не є підприємцем, зобов'язана самостійно сплатити податок до бюджету протягом 40 календарних днів, наступних за останнім днем звітного кварталу та задекларувати такі доходи в річній декларації

2.6

доходи, отримані платником податків при здійсненні операцій з продажу об'єктів рухомого майна без участі податкових агентів, зазначених у ст. 12 Закону № 889

Підрозділ 1.2 декларації, ряд. 9, 10, 11 розділу III додатка 2

Необхідність у декларуванні доходів виникає, якщо договір купівлі-продажу не посвідчується нотаріально і об'єкт рухомого майна продається без посередництва юридичної особи (її філії, відділення, іншого відокремленого підрозділу) або представництва нерезидента. Про порядок оподаткування доходів від продажу об'єктів рухомого майна див. у статті «Обкладення податком з доходів операцій з придбання нерухомого та рухомого майна у фізичної особи» («Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 96)

3

Іноземні доходи (п.п. 9.9.1 Закону № 889)

Підрозділ 1.4 декларації, ряд. 28 розділу III додатка 2

У декларації відображається сума таких доходів, перерахована за курсом НБУ на дату їх отримання (п. 3.3 Закону № 889). Якщо з країною, де отримано дохід, укладено договір про уникнення подвійного оподаткування, згоду на обов'язковість якого надано Верховною Радою України, платник податків має право на зменшення податкового зобов'язання на суму сплаченого за кордоном податку. При цьому фізична особа зобов'язана отримати від державного органу країни, в якій виплачено дохід, уповноваженого утримувати податок, довідку про суму утриманого податку, а також про базу його нарахування. Така довідка має бути легалізована консульством України у відповідній країні (п.п. 9.9.4 Закону № 889). У разі отримання іноземних доходів в країнах колишнього СНД легалізовувати довідку про суму сплаченого податку в цих країнах не потрібно (див. лист ДПАУ від 23.02.2007 р. № 3635/7/12-0117)

 

Слід звернути увагу, що, на думку податківців, до випадків обов'язкового подання декларації про доходи належить випадок, коли платнику податків необхідно повернути надмірно сплачений ним протягом звітного року податок з доходів. Така ситуація могла виникнути, якщо при звільненні працівника виявлено, що надмірно утримана сума податку з доходів, що підлягає поверненню, більше суми нарахованого в місяці звільнення податку. Проте, на наш погляд, платник податку має право, але не зобов'язаний подати декларацію з метою повернення надмірно сплаченого податку з доходів.

Що стосується

неоподатковуваних доходів, перелік яких наведено в п. 4.3 Закону № 889, отриманих фізичними особами протягом 2010 року, то вони в декларації про доходи не відображаються.

Якщо протягом 2010 року фізичною особою було отримано дохід у вигляді

спадщини (подарунку), який обкладається податком з доходів за нульовою ставкою, він може не подавати річну декларацію за умови відсутності інших підстав для її подання. Згідно з розпорядженням КМУ «Питання декларування фізичними особами майнового стану і доходів» від 26.08.2008 р. № 527-р, яке сьогодні є чинним, обов'язок платника податків з подання річної декларації в такому разі вважається виконаним.

Визначивши коло платників податків, які зобов'язані або можуть подати декларацію,

Закон № 889 також установив перелік осіб, які звільнені від подання річної декларації. Розглянемо його докладно.

 

Особи, звільнені від подання декларації про доходи

Перелік осіб, які звільнені від подання декларації про доходи незалежно від видів та сум, отриманих ними протягом звітного року доходів, та джерела їх виплати, установлено

п. 18.4 Закону № 889. Відповідно до зазначеного пункту не подають декларацію платники податку, які:

— є неповнолітніми або недієздатними особами і при цьому перебували на повному утриманні інших осіб та/або держави станом на кінець 2010 року. Такими «іншими особами» можуть бути особи, у сім'ї яких виховується дитина. Подати декларацію за таку дитину та сплатити податок можуть її усиновлювачі, батьки, опікуни або інші особи, які є її законними представниками. Щодо неповнолітніх осіб, які не належать до зазначеної категорії, то від обов'язку подання річної декларації вони не звільнені (

лист ДПАУ № 14312);

— перебувають під арештом або є затриманими чи засудженими до позбавлення волі, перебувають у полоні або ув'язненні на території інших держав станом на кінець граничного строку подання декларації;

— перебували у розшуку станом на кінець 2010 року;

— перебували на строковій військовій службі станом на кінець 2010 років.

 

Добровільне подання декларації

Платник податків може реалізувати своє право на податковий кредит за підсумками звітного 2010 року, добровільно подавши декларацію про доходи за 2010 рік.

Відповідно до

п. 1.16 Закону № 889 податковий кредит — це сума (вартість) витрат, понесених платником податку — резидентом у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів — фізичних або юридичних осіб протягом звітного року (крім витрат на сплату податку на додану вартість та акцизного збору), на суму яких дозволено зменшення суми його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року, у випадках, визначених Законом № 889.

Правом на податковий кредит може скористатися

тільки резидент, який має ідентифікаційний номер (п.п. 5.4.1 Закону № 889) та отримував протягом 2010 року доходи у вигляді заробітної плати.

Особи, які

офіційно відмовилися від ідентифікаційного номера, не можуть претендувати на нарахування податкового кредиту (див. лист № 14312). Щодо фізичних осіб — підприємців, то вони можуть претендувати на отримання податкового кредиту, тільки якщо протягом звітного року ними були отримані доходи у вигляді заробітної плати і тільки в межах таких доходів.

Не мають права на отримання

податкового кредиту особи, які протягом року отримували тільки доходи, відмінні від заробітної плати (до них належать, зокрема, підприємці, які не одержують заробітну плату, військовослужбовці, працівники органів внутрішніх справ).

Сума нарахованого податкового кредиту не може перевищувати суми загального оподатковуваного доходу

, отриманого протягом 2010 року у вигляді заробітної плати (п. 5.4 Закону № 889).

Право на включення до складу податкового кредиту витрат, понесених у 2010 році, на наступні податкові роки не переноситься

.

Платник податків уключає до складу податкового кредиту тільки

фактично понесені ним витрати, підтверджені документально, а саме: фіскальним або товарним чеком, касовим ордером, товарною накладною, іншими розрахунковими документами або договором, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) та визначають суму таких витрат. Оригінали підтверджуючих документів направляти (надавати) до органів ДПС разом із декларацією не потрібно, але їх слід зберігати протягом строку, достатнього для проведення органом ДПС перевірки правильності нарахування податкового кредиту (п.п. 5.2.2 Закону № 889).

Платник податків, який претендує на податковий кредит, мав вести облік отриманих ним протягом року доходів та понесених витрат у Книзі обліку доходів та витрат, форму якої затверджено

наказом ДПАУ «Про затвердження форми обліку доходів і витрат платника податку з доходів фізичних осіб та Порядку ведення обліку доходів і витрат для визначення суми загального річного оподатковуваного доходу» від 16.10.2003 р. № 490 (утратив чинність з 21.01.2011 р.).

Перелік витрат, які платник податків має право включити до податкового кредиту за підсумками 2010 року, наведемо в таблиці.

 

Види витрат, які може бути включено до складу податкового кредиту

Норма Закону № 889

1

2

Частина суми процентів (комісій, винагороди) за іпотечним житловим кредитом, договором оренди житла з викупом або фінансового лізингу житла, сплачених платником податку

П.п. 5.3.1

Платник податків має право включити до складу податкового кредиту частину суми фактично сплачених протягом 2010 року процентів за іпотечним житловим кредитом, отриманим ним як у національній, так і в іноземній валюті (п. 10.1 Закону № 889). Таке право виникає в разі, якщо за рахунок такого іпотечного житлового кредиту будується або придбавається житловий будинок (квартира, кімната), визначений таким платником податку як його основне місце проживання. Докладніше про особливості включення до податкового кредиту витрат на сплату процентів за іпотечним кредитом див. у статті «Включаємо до податкового кредиту витрати на сплату процентів за іпотечним кредитом», 2010, № 16, с. 18

Сума коштів або вартість майна, передані у вигляді пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям, зареєстрованим в Україні

П.п. 5.3.2

Сума коштів, сплачених на користь закладів освіти для компенсації вартості середньої професійної або вищої форми навчання платника податків, іншого члена його сім'ї першого ступеня споріднення

П.п. 5.3.3

До податкового кредиту може бути включено витрати на оплату навчання тільки у вітчизняному навчальному закладі (лист ДПАУ від 09.07.2009 р. № 14312). До складу податкового кредиту зазначена сума коштів уключається в розмірі, що не перевищує 1220 грн., у розрахунку за кожний повний або неповний місяць навчання протягом 2010 року (п.п. 6.5.1 Закону № 889)

Сума витрат на сплату за власний рахунок страхових внесків, страхових премій та пенсійних внесків страховику-резиденту, недержавному пенсійному фонду, установі банку за договорами довгострокового страхування життя, недержавного пенсійного забезпечення, за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом, а також внесків на банківський пенсійний депозитний рахунок, на пенсійні вклади як платника податку, так і членів його сім'ї першого ступеня споріднення

П.п. 5.3.5

До складу податкового кредиту сума таких витрат включається в розмірі, що не перевищує (у розрахунку за кожний повний або неповний місяць звітного податкового року, протягом яких діяв договір страхування):
а) при страхуванні платника податків або за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом платника податку або на банківський пенсійний депозитний рахунок або за їх сукупністю — сума, визначена в п.п. 6.5.1 Закону № 889 (у 2010 році — 1220 грн.);
б) при страхуванні члена сім'ї платника податку першого ступеня споріднення або за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом або на банківський пенсійний депозитний рахунок на користь такого члена сім'ї або за їх сукупністю — 50 % суми, визначеної в п.п. 6.5.1 Закону № 889, у розрахунку на кожного застрахованого члена сім'ї (у 2010 році — 610 грн.).
Якщо платник податків або члени його сім'ї першого ступеня споріднення були застраховані їх роботодавцями або роботодавці є вкладниками недержавних пенсійних фондів чи пенсійних депозитних рахунків на їх користь згідно з п.п. «в» п.п. 4.2.4 Закону № 889, гранична сума, зазначена в пп. «а» чи «б», зменшується для відповідної застрахованої особи чи учасника недержавного пенсійного фонду на суму страхових внесків або внесків до недержавних пенсійних фондів чи на пенсійні депозитні рахунки, сплачених його роботодавцем протягом звітного податкового року.
Якщо член сім'ї платника податків першого ступеня споріднення самостійно застрахував такі самі ризики за окремим страховим договором або він є вкладником недержавного пенсійного фонду за окремим пенсійним контрактом, то платник податків не має права включати до складу податкового кредиту суму, визначену в п. «б» щодо такого члена сім'ї. Право включити до складу свого податкового кредиту суму страхових (пенсійних) внесків (премій), сплачених за таким окремим страховим договором або пенсійним контрактом, надається такому члену сім'ї на умовах, зазначених у п. «б»

Сума витрат зі штучного запліднення, незалежно від того, перебуває платник податків у шлюбі з донором чи ні

П.п. 5.3.6

Згідно з роз'ясненнями ДПАУ, наведеними в листі № 14312, право на податковий кредит має тільки жінка, якій проводиться штучне запліднення. При цьому до складу податкового кредиту може бути включено тільки оплату вартості таких процедур: ЗІВ — запліднення «Ін вітро» (IVF), ІКСІ — ін'єкція одного спермію в цитоплазму ооциту (IKSI), ІСЧ — інсемінація спермою чоловіка, ІСД — інсемінація спермою донора, ЕТ — ембріотрансфер, сурогатне материнство. Зазначені процедури перелічені в листі Міністерства охорони здоров'я України від 27.03.2006 р. № 4.40-19/186

Сума витрат з оплати вартості державних послуг, уключаючи сплату державного мита, пов'язаних з усиновленням дитини

П.п. 5.3.6

Сума коштів, сплачених платником податку у зв'язку з переобладнанням належного йому транспортного засобу з використанням у вигляді палива моторного сумішевого, біоетанолу, біодизелю, стиснутого або скрапленого газу, інших видів біопалива

П.п. 5.3.7

До складу податкового кредиту зазначена сума коштів уключається вперше за підсумками 2010 року. Сума ПДВ, що входить до вартості послуг з переобладнання, та вартість палива не включаються до податкового кредиту (п. 1.16 Закону № 889)

Суми витрат платника податку на сплату витрат на будівництво (придбання) доступного житла, у тому числі на погашення пільгового іпотечного житлового кредиту, наданого на такі цілі, та процентів за ним

П.п. 5.3.8

До складу податкового кредиту включаються суми витрат, понесених платником податків у період з 23.07.10 р. (дати набуття чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної регуляції у сфері будівництва житла» від 29.06.2010 р. № 2367-VI) по 31.12.2010 р. При цьому розмір цих витрат Законом № 889 не обмежено. Крім процентів за пільговим іпотечним кредитом, до складу витрат уключається «тіло» кредиту та вартість будівництва (придбання) доступного житла

 

Звертаємо увагу: як і раніше, податківці наполягають на тому, що при розрахунку суми податку, який підлягає поверненню з бюджету у зв'язку з реалізацією платником права на податковий кредит, сума нарахованої заробітної плати

не зменшується на суму ПСП та суму внесків до фондів соціального страхування (див. листи від 13.08.2007 р. № 9813/5/17-0716 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 17, від 18.02.2008 р. № 3057/7/17-0217 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 24, від 13.04.2009 р. № 4277/5/17-0716). На нашу думку, для цілей податкового кредиту має використовуватися нарахована заробітна плата, зменшена на суму утримань до соціальних фондів та ПСП. Водночас, ураховуючи згадану вище позицію ДПАУ з цього питання, платнику податків, який при розрахунку суми податку, що підлягає поверненню з бюджету, зменшуватиме суму нарахованої зарплати на суму соціальних внесків та ПСП, доведеться відстоювати свою точку зору в суді. Позитивні судові рішення з цього питання є (постанова районного суду в м. Києві від 26.01.2006 р., постанова районного суду м. Донецька від 01.12.2006 р. у справі № 2-2292, постанова Святошинського районного суду м. Києва у справі № 2а-18-1/07р.) (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 47; «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 14).

Далі розглянемо, в які строки відповідно до

ПКУ платники податків повинні задекларувати свої доходи.

 

Строки подання декларації про доходи

Строк подання декларації про доходи, отримані громадянами — платниками податків протягом 2010 року, визначається відповідно до

п.п. 49.18.4 ПКУ. Згідно із зазначеною нормою ПКУ декларацію про доходи платники податку на доходи фізичних осіб зобов'язані подати до 1 травня року, наступного за звітним.

Якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, який настає за вихідним або святковим днем (

п. 49.20 ПКУ).

Щодо граничного строку подання декларації за 2010 рік зазначимо таке. У зв'язку з тим, що 30 квітня 2011 року (субота) є вихідним днем, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, який настає за вихідним або святковим днем. Таким днем є 4 травня 2011 року. Річ у тім, що наступні за 30 квітня 2011 року дні — 1 і 2 травня 2011 року — є святковими днями. Причому оскільки святковий день 1 травня 2011 року збігається з вихідним днем, то вихідний день переноситься на наступний після святкового (

ст. 67 Кодексу законів про працю України від 10.12.71 р.), тобто на 3 травня 2011 року. Отже, останній день строку подання декларації — 4 травня 2011 року.

4 травня 2010 року

також є останнім строком подання декларації для платників податків, які мають намір скористатися правом на податковий кредит (нагадаємо, що раніше такі платники податків могли подавати декларацію протягом усього року, наступного за звітним (див. лист № 14312)).

Водночас,

п. 1.9 наказу № 1 ДПАУ зобов’язала керівників державних податкових адміністрацій в АР Крим, областях та м. Севастополі затвердити графіки чергувань працівників із приймання декларацій у період з 3 січня до 3 травня 2011 року, передбачивши можливість приймання декларації у вихідні дні та вечірні години. Невідомо, чим керувалася ДПАУ, установлюючи такий строк приймання декларації, але в результаті вона в наказі скоротила строк приймання на один день — 4 травня, порушивши тим самим вимоги ПКУ. У консультації фахівців ДПАУ в журналі «Вісник податкової служби України», 2011, № 4, с. 34 також останнім днем строку названо 3 травня 2011 року.

Проте, на нашу думку, у разі подання декларації 4 травня 2011 року вона має вважатися зданою у строк, визначений

п.п. 49.18.4 і п. 49.20 ПКУ.

Разом із тим, рекомендуємо платникам податків, які зобов'язані подати декларацію за 2010 рік, а також тим, хто вирішив подати її добровільно, уточнити в ДПС за місцем проживання (реєстрації в паспорті) графік приймання податківцями річних декларацій, щоб не створювати собі в подальшому зайвих проблем.

 

Форма декларації

У 2011 році форма декларації про доходи, отримані платником податків у період з 1 січня по 31 грудня 2010 року, залишилася колишньою, тобто фізичні особи у 2011 році подають декларацію за формою згідно з

додатком 1 до Інструкції № 12 (п. 1.14 наказу № 1).

Разом із декларацією до органу ДПС подаються два додатки:

— додаток № 1 «

Перелік сум витрат, що включаються до складу податкового кредиту згідно зі статтею 5 Закону Україні «Про податок з доходів фізичних осіб», який заповнюється в разі декларування податкового кредиту;

— додаток № 2 «

Розрахунок суми податку з доходів фізичних осіб (ПДФО), що підлягає поверненню платнику податку або сплаті до бюджету, у тому числі у зв’язку з нарахуванням податкового кредиту», що заповнюється всіма особами, які декларують свої доходи.

Форма цих додатків розробляється щорічно ДПАУ та оприлюднюється в листах. Цього року відповідних листів ДПАУ не було. Водночас форми додатків до декларації за 2010 рік розміщено на сайті ДПАУ (www.sta.gov.ua) та наведено в

журналі «Вісник податкової служби України», 2011, № 4, без посилання на будь-яке джерело.

У зв'язку з тим, що до форм зазначених додатків ДПАУ було внесено зміни, рекомендуємо не використовувати старі форми додатків, а звернутися до органу ДПС за місцем проживання для отримання бланків декларації та додатків до неї. Відповідно до

п. 5.5 Закону № 889 зазначені бланки органами ДПС повинні видаватися платникам податків безплатно.

 

Документи, що подаються до органу ДПС разом із декларацією

Відповідно до

п.п. «в» п. 19.1 Закону № 889 при поданні платником податків декларації податковий орган у межах своєї компетенції, визначеної законодавством, має право вимагати від платника податків, який декларує свої доходи, пред'явити документи та відомості, пов'язані з виникненням доходу або права на отримання податкового кредиту, обчисленням та сплатою податку, а також підтвердити необхідними документами достовірність відомостей, зазначених у декларації з ПДФО.

До таких документів належать:

— копія довідки про присвоєння ідентифікаційного номера;

— довідка від роботодавця про суми нарахованого загального оподатковуваного доходу у вигляді заробітної плати та утриманого ПДФО;

— копії документів, які підтверджують витрати, що включаються до податкового кредиту;

— заява щодо способу повернення ПДФО (зарахування на банківський рахунок або перерахування поштовим переказом).

 

Строки сплати або повернення з бюджету ПДФО

При визначенні строків сплати та повернення ПДФО з бюджету слід керуватися

ПКУ, а не Законом № 889.

Згідно з

ПКУ декларації про доходи надано статус податкової декларації. Відповідно до п. 46.1 ПКУ податкова декларація — це документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов'язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку. Платник податків, який подав до органу ДПС декларацію про доходи, самостійно визначає на підставі такої декларації суму податкового зобов'язання та сплачує її до бюджету до 1 серпня року, наступного за звітним (п. 179.7 ПКУ).

Нагадаємо: раніше відповідно до

Закону № 889 сплата податку здійснювалася платниками податку на підставі податкового повідомлення, отриманого від податкового органу після проведення ним перевірки достовірності даних, наведених платником податків у декларації про доходи.

Що стосується

суми податкових зобов'язань, яку може бути донараховано органом ДПС після перевірки достовірності даних, зазначених платником податків у декларації про доходи, то згідно з абзацом другим п. 179.7 ПКУ вона підлягає сплаті до відповідного бюджету на підставі повідомлення-рішення, отриманого платником податків від органу ДПС, у строки, установлені ПКУ.

Щодо строку сплати донарахованих органом ДПС сум податкових зобов'язань, то, на нашу думку, його визначено

п. 57.2 ПКУ. Згідно з цією нормою, якщо відповідно до ПКУ або інших законів України орган ДПС самостійно визначає податкове зобов'язання платника податків з причин, не пов'язаних з порушенням податкового законодавства, такий платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму податкового зобов'язання у строки, визначені в ПКУ, а якщо такі строки не визначено — протягом 30 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення про таке нарахування. Не виключено, що органи ДПС наполягатимуть на сплаті донарахованого відповідно до повідомлення-рішення податкового зобов'язання у строк, установлений п. 57.3 ПКУ, тобто протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення.

Сплата податкових зобов'язань

, у тому числі донарахованих органом ДПС, здійснюється фізичною особою через установи банків та поштові відділення (п. 57.3 ПКУ). Якщо такі особи проживають у сільській (селищній) місцевості, вони можуть сплачувати податок через каси сільських (селищних) рад за квитанцією про прийняття податків і зборів.

Якщо платник податку вважає, що орган ДПС неправильно визначив суму грошового зобов'язання, то він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня зі скаргою про перегляд цього рішення (

п. 56.2 ПКУ). Скарга подається у письмовій формі (а за необхідності — з належно завіреними копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати) протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення.

У разі коли за підсумками декларування платнику податків має бути

повернено з бюджету суму податку, то вона зараховується органом ДПС на його банківський рахунок, відкритий у будь-якому комерційному банку, або надсилається поштовим переказом за адресою, зазначеною в декларації (у заяві про спосіб перерахування ПДФО), протягом 60 календарних днів після надходження такої податкової декларації (179.8 ПКУ).

 

Відповідальність

Як уже зазначалося, згідно з

ПКУ декларація про доходи має статус податкової декларації. Відповідно до п. 120.1 ПКУ неподання або несвоєчасне подання податкової декларації платником податків, зобов'язаним нараховувати та сплачувати ПДФО, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 170 грн. за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Водночас не виключено, що податківці в питанні застосування штрафних санкцій керуватимуться тільки

ст. 1641 КпАП. Цей висновок випливає з аналізу матеріалів Єдиної бази податкових знань, розміщених на сайті ДПАУ www.sta.gov.ua.
У цьому випадку фізичній особі неподання або несвоєчасне подання декларації про доходи (якщо подання було обов'язковим) або включення до декларації перекручених даних загрожує попередженням або накладенням штрафу в розмірі від 3 до 8 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 до 136 грн.).

Щодо застосування штрафних санкцій за порушення платником податків строку сплати грошового зобов'язання слід зазначити таке. Якщо платник податків не сплатив суму самостійно визначеного ним у декларації про доходи грошового зобов'язання

до 1 серпня року, наступного за звітним, або суму донарахованого органом ДПС податку на доходи після закінчення 30 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення про таке нарахування, то відповідно до ст. 126 ПКУ до такого платника податків може бути застосовано штрафні санкції в такому розмірі:

— при затримці сплати

до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, — 10 % погашеної суми податкового боргу;

— при затримці сплати

більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, — 20 % погашеної суми податкового боргу.

Крім штрафних санкцій, платник податків зобов'язаний буде сплатити

пеню, нараховану на суму податкового боргу (уключаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) у розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок більша, за кожний календарний день прострочення (абзац перший п. 129.4 ПКУ).

Порядок заповнення декларації про доходи розглянемо на прикладі.

Приклад.

Протягом 2010 року платник податків Зозуленко Т. Д. (ідентифікаційний номер 2323232323) отримав такі доходи:

1) заробітну плату за основним місцем роботи (ПП «Дубки», ЄДРПОУ 12345678) у сумі 42000 грн., з якої сплачено внески до фондів соціального страхування в сумі 1512,00 грн. та податок з доходів у сумі 6073,20 грн.;

2) дохід від здавання нерухомості в оренду фізичній особі — непідприємцю в сумі 9600,00 грн., у тому числі сума ПДФО — 1440,00 грн.;

3) спадщину (житловий будинок, який знаходиться на території України, вартістю 640000 грн.). Спадщину отримано від батька.

Протягом 2010 року Зозуленко Т. Д. поніс витрати, які він має право включити до складу податкового кредиту, а саме:

1) оплата навчання у вищому навчальному закладі. Сума грошових коштів, сплачена у 2010 році за 4 місяці навчання (з вересня 2010 року по грудень 2010 року), становить 7200,00 грн. (1800,00 грн.

х 4 міс.);

2) проценти за іпотечним кредитом у гривнях у сумі 12000 грн. Площа квартири не перевищує 100 кв. м.

Зозуленко Т. Д. зобов'язаний подати декларацію про доходи до 1 травня 2011 року, оскільки протягом 2010 року він отримував доходи, що підлягають обов'язковому декларуванню: спадщина та дохід від здавання майна в оренду.

Дохід у вигляді спадщини оподатковується за ставкою 0 %, оскільки Зозуленко Т. Д. є спадкоємцем першого ступеня споріднення.

Дохід від здавання майна в оренду оподатковується за ставкою 15 %.

Щодо витрат, які платник податків має право включити до складу податкового кредиту, зазначимо таке.

Витрати на оплату навчання може бути включено до податкового кредиту в сумі 4880 грн. (1220 грн. х 4 міс.).

Проценти за іпотечним кредитом уключаються в повній сумі, оскільки площа квартири, придбаної в кредит, не перевищує 100 кв. м. При цьому слід мати на увазі, що загальна сума податкового кредиту не повинна перевищувати суму заробітної плати без урахування внесків до соціальних фондів.

Звертаємо увагу: у прикладі заповнення додатка 2 в деяких рядках наводяться розрахунки показників. У додатку 2, який

подається до органу ДПС, такі розрахунки наводити не потрібно!

У прикладі заповнення декларації про доходи в рядку 1 розділу I додатка 2 до декларації при розрахунку суми податку, що підлягає поверненню з бюджету, суму нарахованої заробітної плати Зозуленка Т. Д. — 42000 грн.

зменшено на суму внесків до фондів соціального страхування (1512 грн.). Платники податків, які вирішать дотримуватися думки ДПАУ щодо заповнення цього рядка додатка 2 до декларації (див. вище), зменшення нарахованої заробітної плати на суму внесків до фондів соціального страхування не здійснюватимуть.

 

img 1
img 2

 

Додаток №1

Перелік

сум витрат, що включаються до складу податкового
кредиту згідно із статтею 5 Закону України
«Про податок з доходів фізичних осіб»
(до декларації про доходи, одержані з 1 січня по 31 грудня 2010 року)

<…>

Витрати, фактично понесені платником податку протягом 2010 року

Код рядка

Реквізити документів,
які підтверджують витрати

Сума (грн.)

1

2

3

4

<…>

Сума коштів, сплачених платником податку на користь закладів освіти для компенсації вартості середньої професійної або вищої форми навчання такого платника податку, іншого члена його сім'ї першого ступеня споріднення, але не більше суми, розмір якої не перевищує суми місячного мінімального прожиткового рівня для працездатної особи, встановленого на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до найближчих 10 гривень, у розрахунку за кожний повний або неповний місяць навчання протягом звітного податкового року. У 2010 році цей розмір становив 1220 грн. на місяць (869 грн. х 1,4)

02

ПКО № 1212 від 02.08.2010 р.

4880,00

<…>

Частину суми процентів за іпотечним кредитом, сплачених платником податку, яка розраховується за правилами, визначеними згідно із статтею 10 Закону № 889

05

Реєстр документів (додається)

12000,00

Всього витрат (06 = 01 + 02 + 03 + 04 + 05)

06

16880,00

<…>

 

Додаток № 2

РОЗРАХУНОК

суми податку з доходів фізичних осіб (ПДФО),
що підлягає поверненню платнику податку або сплаті до бюджету,
 у тому числі у зв’язку з нарахуванням податкового кредиту

<…>

Розділ I

(сума ПДФО до повернення з бюджету у зв’язку з нарахуванням податкового кредиту)


рядка

Алгоритм розрахунку

Сума (грн.)

визначені платником

за наслідками перевірки

1

Сума загального річного доходу, нарахованого протягом 2010 року у вигляді заробітної плати (зазначено у п. 1.1 Розділу I декларації), зменшена на суму податкового кредиту, зазначену у рядку 06 переліку сум витрат

23608,00
(42000,00 - 1512,00 - 16880,00)

 

2

Сума ПДФО з оподатковуваного доходу, визначеного у п. 1 цього розділу за ставкою, встановленою п. 7.1 ст. 7 Закону (15 %)

3541,20
(23608,00 х 15 : 100)

 

3*

Сума ПДФО до повернення (сума ПДФО, утримана протягом 2010 р. та зазначена у п. 1.1 Розділу I декларації, зменшується на суму ПДФО, визначену
у п. 2 цього розділу

2532,00
(6073,20 - 3541,20)

 

 

* Сума податку до повернення не може перевищувати суми податку, перерахованого до бюджету окремим платником податку.

 

<…>

Розділ III

(суми податку з доходів фізичних осіб, які підлягають сплаті до бюджету)


рядка

Алгоритм розрахунку

Сума (грн.)

визначені платником

за наслідками перевірки

Доходи від продажу нерухомого майна та надання нерухомості в оренду (суборенду), житловий найм (піднайм) (п. 9.1 ст. 9, ст. 11 та п. 7.1 ст. 7, код бюджетної класифікації 11011200)

<…>

4

Сума оподатковуваного доходу, з якого слід сплатити ПДФО до бюджету за ставкою 15 % (доходи, зазначені у п. 1.2 Розділу I декларації)

9600,00

 

4.4

Сума ПДФО, що підлягає сплаті до бюджету з доходів, зазначених у п. 4 цього розділу

1440,00

 

<…>

6

Сума ПДФО, самостійно сплачена платником податку до бюджету протягом року з зазначених доходів, визначених у п. 1.2 Розділу I декларації (пп. 1.1; 2.2; 3.3; 4.4; 5.5)

1440,00

 

<…>

8**

Сума ПДФО, що підлягає сплаті до бюджету з доходів, зазначених у п. 1.2 Розділу I декларації (сума п.п. 1.1; 2.2; 3.3; 4.4; 5.5 — п. 6 цього розділу)

0,00

 

<…>

Доходи, отримані внаслідок прийняття у спадщину майна, коштів, майнових чи немайнових прав (ст. 13, код бюджетної класифікації 11011400)


рядка

Алгоритм розрахунку

Сума (грн.)

визначені платником

за наслідками перевірки

15

Сума оподатковуваного доходу, з якого слід сплатити ПДФО до бюджету за ставкою 0 % (доходи, зазначені у п. 1.2 Розділу I декларації)

640000,00

 

15.15

Сума ПДФО, що підлягає сплаті до бюджету з доходів, зазначених у п. 1 цього розділу

0,00

 

<…>

19

Сума ПДФО, самостійно сплачена платником податку до бюджету протягом року з зазначених доходів, визначених у (пп. 15.15; 16.16; 17.17; 18.18)

0,00

 

20

Сума ПДФО, що підлягає сплаті до бюджету з доходів, зазначених у п. 1.2 Розділу I декларації (сума п.п. 15.15; 16.16; 17.17; 18.18)

0,00

 

21**

Сума ПДФО, що підлягає сплаті до бюджету з доходів, зазначених у п. 1.2 Розділу I декларації (сума п.п. 15.15; 16.16; 17.17; 18.18 — п. 19 цього розділу)

0,00

 

 

<…>

Розділ IV

(податкове зобов’язання)


рядка

Алгоритм розрахунку

Сума (грн.)

визначені платником

за наслідками перевірки

1

Податкове зобов’язання (р. 30 Розділу III - р. 1 Розділу II - р. 3 Розділу I), код 11010100. Позитивне значеня цього підрахунку відповідає податковому зобов’язанню платника податку із сплати до бюджету сум ПДФО, що належить до повернення платнику податку з бюджету, в т. ч. у звя’зку з нарахуванням податкового кредиту

-2532,00

 

2

Податкове зобов’язання (або від'ємне значення) платника податку із сплати до бюджету (або повернення з бюджету) сум податку з доходів фізичних осіб
(п. 8 Розділу III, код 11011200)

1440,00

 

3

Податкове зобов’язання (або від'ємне значення) платника податку із сплати до бюджету (або повернення з бюджету) сум податку з доходів фізичних осіб
(п. 14 Розділу III, код 11011300)

0,00

 

4

Податкове зобов’язання (або від'ємне значення) платника податку із сплати до бюджету (або повернення з бюджету) сум податку з доходів фізичних осіб
(п. 21 Розділу III, код 11011400)

0,00

 

<…>

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі