Загальна система з 01.01.2011 р.

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Травень, 2011/№ 38
В обраному У обране
Друк
Стаття

Загальна система з 01.01.2011 р.

 

Тема цієї статті — загальна система оподаткування у світлі Податкового кодексу. Поговоримо про найголовніше — податок на доходи фізичних осіб (ПДФО): як розрахувати його за себе, в які строки сплачувати цей податок, що загрожує підприємцям за його несплату.

Людмила БАЛА, Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультанти газети «Податки та бухгалтерський облік»

 

Хто опинився на загальній системі з 01.01.2011 р.

З I кварталу 2011 року на загальній системі опинилися ті підприємці, які:

— у 2010 році працювали на загальній системі і до 16.12.2010 р. не подали заяву про сплату єдиного податку у 2011 році;

— у 2010 році були єдиноподатниками, але до 16.12.2010 р. не подали заяву про сплату єдиного податку у 2011 році;

— зареєструвалися як підприємці після 01.01.2011 р. і не подали відразу ж заяву про сплату єдиного податку у 2011 році;

— у 2010 році працювали на фікспатенті та не придбали фікспатент на 2011 рік.

Інакше кажучи,

якщо з 01.01.2011 р. підприємець не має на руках діючого Свідоцтва про сплату єдиного податку (на 2011 рік) або фікспатенту (на 2011 рік), це означає, що він перебуває на загальній системі оподаткування та повинен сплачувати ПДФО.

 

Який порядок сплати ПДФО

Порядок сплати ПДФО залишився таким самим, тому особливих ускладнень у підприємців він не викликає. Нагадаємо основні моменти.

Протягом року підприємець щокварталу сплачує авансові платежі з ПДФО. Їх сума визначається з урахуванням торішнього чистого доходу.

Сьогодні такі розрахунки покладено не на податківців, а на підприємців, однак до цього ми ще повернемося.

Після закінчення року здійснюється остаточний розрахунок ПДФО

. Для цього підприємець самостійно розраховує ПДФО виходячи з доходу, отриманого у звітному році, і віднімає від нього авансові платежі, уже перераховані до бюджету протягом року. Схематично це наведено на рис. 1.

 

 

На рис. 1 показано, що остаточний розрахунок ПДФО після закінчення 2011 року відбуватиметься так: спочатку підприємцю потрібно буде обчислити ПДФО за кожний місяць 2011 року та підсумувати отримані результати. А потім від підсумкової суми відняти ПДФО, сплачений протягом 2011 року у вигляді авансових платежів.

Місячна сума ПДФО у 2011 році визначається як добуток чистого доходу, отриманого в кожному конкретному місяці, і відповідної ставки ПДФО (див. таблицю):

 

Ставки ПДФО для підприємців на загальній системі оподаткування,
 що діють стосовно доходу, отриманого ними, починаючи з 01.01.2011 р.

(підпункт 167.1 Податкового кодексу)

Сума місячного чистого доходу

Ставка ПДФО

Сума чистого доходу, отриманого в конкретному місяці, менше 10 мінімальних зарплат, установлених на 1 січня звітного року

15 % чистого доходу

Сума місячного чистого доходу перевищує 10 мінімальних зарплат, установлених на 1 січня звітного року

15 % від суми, що дорівнює 10 мінімальним зарплатам, плюс 17 % від суми перевищення

 

В які строки необхідно сплачувати ПДФО

Підпункт 17.1.5 Податкового кодексу

зберіг колишні, звичні строки сплати авансових сум з ПДФО. Так, ПДФО за I квартал необхідно перерахувати до 15 березня, за II квартал — до 15 травня, за III квартал — до 15 серпня і за IV квартал — до 15 листопада поточного року. Прийменник «до» означає, що останнім днем сплати фактично є 14 число відповідного місяця.

При цьому в разі, якщо останній день сплати ПДФО припаде на вихідний або святковий день, платіж потрібно буде здійснити заздалегідь, до настання вихідних (свят), оскільки

перенесення строків сплати ПДФО Податковим кодексом не передбачено.

 

Як визначити суму ПДФО, яку підприємець зобов'язаний сплачувати за себе з 01.01.2011 р.

Почнемо з того, що до 01.01.2011 р. (тобто до набуття чинності

Податковим кодексом), податківці на початку року самі надсилали підприємцям повідомлення, в яких зазначали суму авансового платежу з ПДФО (точніше, повинні були надсилати, хоча не завжди виконували такий обов'язок). Підприємець же був зобов'язаний раз на квартал перераховувати до бюджету цей авансовий платіж (розрахований податківцями).

Сьогодні ситуація змінилася:

підприємці зобов'язані самі розраховувати собі авансові платежі з ПДФО. Як це зробити?

У принципі, методика розрахунку залишилася колишньою (та й самі податківці ніколи не приховували її від підприємців). Однак є деякі відмінності для тих, хто торік уже працював на загальній системі, і для тих, хто перейшов на неї лише з 2011 року.

 

Якщо підприємець раніше працював на загальній системі

Отже, якщо підприємець торік (2010 рік) працював на загальній системі оподаткування (протягом усього року або його частину), і за підсумками 2010 року подав декларацію про доходи, то під час розрахунку авансового платежу з ПДФО він повинен керуватися такими правилами:

1) річна сума авансових платежів встановлюється ним самостійно (на власний розсуд), однак має бути «

не менше, ніж 100 відсотків річної суми податку з оподатковуваного доходу за минулий рік (у порівнянних умовах)» (підпункт 177.5.1 Податкового кодексу). Логічно, що підприємець побажає встановити собі мінімальну суму авансових платежів з ПДФО (оскільки до того ж виходячи з цієї суми розраховуватимуться й авансові платежі з ЄСВ). Тому далі у статті ми орієнтуватимемося на мінімальні авансові платежі з ПДФО (але знову ж таки, якщо підприємець бажає, він може встановити собі більшу суму авансів);

2) авансові платежі вносяться до бюджету щокварталу по 25 % від розрахованої суми

(підпункт 177.5.1 Податкового кодексу).

 

Якщо підприємець не працював на загальній системі у 2010 році

Ті підприємці, які минулого року не пропрацювали на загальній системі жодного кварталу, природно, не подавали декларації про доходи за 2010 рік. Тому вони повинні врахувати певні особливості при розрахунку авансових платежів з ПДФО.

Насамперед зазначимо, що подавати декларацію про оціночний дохід, як це було раніше, не потрібно. Тепер підприємці діють так, як зазначено на рис. 2.

 

 

Відповідальність за несплату ПДФО

Як уже зазначалося, після закінчення року підприємець зобов'язаний розрахуватися з податківцями, доплативши за необхідності ПДФО за себе. На це дається 50 календарних днів після закінчення року. Якщо підприємець не встигне в зазначений строк, йому загрожують штрафи за

статтею 126 Податкового кодексу:

— у разі затримки

до 30 календарних днів включно, наступних за останнім календарним днем сплати ПДФО, — 10 % погашеної суми податкового боргу;

— у разі затримки

понад 30 календарних днів , наступних за останнім календарним днем сплати ПДФО, — 20 % погашеної суми податкового боргу.

Зверніть увагу: за несплату (або несвоєчасну сплату) авансових платежів з ПДФО

раніше відповідальності не було, а тепер є! Штрафи такі самі, як і за несплату ПДФО за підсумками року (див. вище).

Що стосується ПДФО, своєчасно не утриманого з працівника або фізичної особи — підрядника, то за це у

пункті 127.1 Податкового кодексу передбачено штрафи в такому розмірі:

— перше порушення протягом 3 років (1095 днів) — 25 % ПДФО, що підлягає сплаті до бюджету;

— друге порушення протягом 3 років (1095 днів) — 50 % ПДФО, що підлягає сплаті до бюджету;

— третє та подальші порушення протягом 3 років (1095 днів) — 75 % ПДФО, що підлягає сплаті до бюджету.

Ці штрафи, а також саму суму ПДФО сплачує податковий агент. При цьому особа, з доходу якої своєчасно не утримано ПДФО, від відповідальності звільняється.

Однак тут потрібно звернути увагу на такий важливий момент: згідно з

пунктом 7 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу в період з 1 січня до 30 червня 2011 року за порушення податкового законодавства штрафні санкції застосовуються в розмірі 1 грн. за кожне порушення. Тому більше 1 грн. прострочення або несплата авансових внесків у першому півріччі не коштуватиме.

 

Облік доходів

На жаль, питання щодо того, які надходження необхідно включати до доходів підприємцям, що працюють на загальній системі оподаткування, як було невирішеним до прийняття

Податкового кодексу , так таким і залишилося. І хоча в Податковому кодексі детально розглянуто доходи пересічних фізичних осіб (непідприємців) і доходи юридичних осіб (підприємств), однак законодавці чомусь не приділили уваги фізичним особам — підприємцям. Норми Податкового кодексу містять лише згадку про те, що дохід підприємця — це виручка, отримана ним у грошовій або негрошовій формі (пункт 177.2 Податкового кодексу).

Потрібно зазначити, що

стаття 13 Декрету про прибутковий податок містила схоже визначення доходів, лише замість фрази «негрошова форма» там застосовувалася «натуральна форма». У зв'язку з цим до доходів підприємця тепер за ідеєю повинна включатися також і виручка, отримана в нематеріальній формі (наприклад, право на результати інтелектуальної діяльності, право користування винаходом, право користування торговим знаком тощо). Утім, це доволі специфічні надходження і мало хто з підприємців має з ними справу.

У цілому ж

до доходів, як і раніше, слід уключати все, що надійшло від підприємницької діяльності. Це може бути:

— оплата за продані товари (роботи, послуги), отримана підприємцем готівкою або на поточний рахунок;

— оплата за продані товари (роботи, послуги), отримана працівником підприємця на руки (готівкою);

— аванс, отриманий підприємцем за товари (роботи, послуги), у готівковій або безготівковій формі;

— аванс, отриманий працівником підприємця на руки (готівкою) за товари (роботи, послуги);

— проценти, нараховані банком на залишок коштів на поточному рахунку підприємця, а також проценти за депозитом (якщо він відкритий фізичною особою — підприємцем);

— вартість товарів, отриманих за бартером;

— сума заліку заборгованостей;

— сума заборгованості, списаної кредитором;

— банківські проценти (якщо рахунок відкрито особою як підприємцем);

— безповоротна фінансова допомога;

— вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг);

— суми штрафів, пені та неустойки, отримані від контрагентів за порушення умов договорів;

— інші надходження, пов'язані з підприємницькою діяльністю.

Ну а

те, що отримано фізичною особою як громадянином, до підприємницьких доходів уключати не лише не потрібно, а і не можна (наприклад, зарплата, спадщина, подарунки та інші блага, у тому числі доходи від діяльності, не зазначеної під час держреєстрації*). Такі доходи обкладаються ПДФО за ставкою 15 % або 17 % без зменшення їх на величину витрат (пункт 177.6 Податкового кодексу).

* Цю ситуацію ще не до кінця вирішено. З одного боку, податківці стверджують, що

доходи підприємця від діяльності, не зазначеної ним при держреєстрації, обкладаються ПДФО як доходи фізичної особи (громадянина-непідприємця). Отже, логічно їх не відображати у Книзі ОДВ. Але з іншого боку, існує ризик того, що відсутність записів про такі доходи у Книзі ОДВ податківці можуть тлумачити як неоприбуткування готівкової виручки (звичайно, якщо такі доходи було отримано готівкою). Тому поки що безпечніше все ж таки зазначати у Книзі ОДВ надходження від діяльності, не внесеної до реєстраційної картки підприємця.

Крім того,

до складу доходів не включаються:

— сума власних коштів підприємця, унесена ним на поточний рахунок;

— сума поворотної фінансової допомоги протягом строку дії договору (якщо ж фіндопомогу не повернено у строк, підприємець повинен уключити її до доходів);

— сума кредиту, отриманого підприємцем (за винятком тих випадків, коли кредит замість підприємця погашає поручитель — тоді до доходів уключається сума, погашена поручителем);

— сума депозиту, яка повертається банком на поточний рахунок підприємця;

— кошти, які надійшли на поточний рахунок підприємця як повернення від постачальників (виконавців) унаслідок розірвання договору;

— страхове відшкодування, отримане від страховика в разі настання страхового випадку;

— інші надходження, не пов'язані з підприємницькою діяльністю.

При цьому важливо пам'ятати, що

підприємці відображають дохід лише в момент отримання грошових коштів або іншої компенсації, а не в момент нарахування доходу. Простіше кажучи, принцип залишився таким самим: якщо отримано гроші (або інші блага), відображаємо дохід, якщо ж товари відвантажено (або виконано роботи/послуги), а оплата ще не надійшла, доходу підприємець не має.

Суму отриманого доходу потрібно відображати у Книзі обліку доходів і витрат (далі — Книга ОДВ), яку слід вести за новою формою. При цьому підприємцям, які працюють без найманих працівників, можна відображати дохід однією сумою — загальним підсумком за день.

 

Облік витрат

Підприємці, які працюють на загальній системі, давно звикли до того, що витрати їм слід формувати за тим самим списком, яким користуються підприємства. Однак автори

Податкового кодексу на цьому не зупинилися та пішли далі: вони вирішили ще більше наблизити облік підприємницьких витрат до податкового обліку витрат у юридичних осіб. Так, пункт 177.4 Податкового кодексу зазначає: «До переліку витрат, безпосередньо пов'язаних з отриманням доходів, належать документально підтверджені витрати, що включаються до витрат виробництва (обігу) згідно з розділом III цього Кодексу».

Зверніть увагу: уже не зазначено, що витрати формуються за переліком, установленим у

розділі III, а «згідно з розділом III». А це означає, що підприємці тепер не лише повинні керуватися списком витрат, які включаються (або не включаються) до валових витрат, а й зобов'язані звертати увагу на витрати подвійного призначення та на специфічні правила формування витрат.

При цьому в I кварталі 2011 року ще можна було відображати витрати за старими правилами, тобто за списком зі

статті 5 Закону про податок на прибуток, а ось з 01.04.2011 р. уже потрібно керуватися розділом III Податкового кодексу.

Тому сьогодні підприємцям важливо розібратися з тим, які саме витрати можна обліковувати при роботі на загальній системі оподаткування, а які — ні. Для цього наведемо табл. 1* і табл. 2.

* Наведену таблицю сформовано на підставі норм розділу III Податкового кодексу, тому деякі позиції витрат є для підприємців новими. На жаль, на сьогодні податківці поки що не надали достатньо роз’яснень з приводу того, можна підприємцям керуватися цими новими положеннями чи ні. У будь-якому разі протягом першого півріччя ситуація проясниться, а до цього (до 01.07.2011 р.) за неправильне обчислення податкових зобов’язань штраф становитиме всього 1 грн. (пункт 7 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу).

 

Таблиця 1

Витрати підприємця
на загальній системі оподаткування з 01.04.2011 р.

Вид витрат

Норма Податкового кодексу

Коли відображаються у Книзі обліку доходів і витрат

В якій графі Книги обліку доходів і витрат відображаються (відповідно до наказу № 1025)

1

2

3

4

Амортизація основних засобів і нематеріальних активів.
Слід зазначити, що податківці традиційно виступають проти нарахування фізичними особами амортизації.
Водночас право на амортизацію, як і раніше, є, оскільки згідно з розділом III Податкового кодексу вона включається до витрат. Однак для того щоб уключити до витрат суму амортизації, необхідно документально оформляти її нарахування (при цьому найпростіше використовувати прямолінійний метод нарахування амортизації). Але, відображаючи амортизацію у витратах, потрібно бути готовим до судових спорів з податківцями*

Статті
144 —148, пункт 138.8 і підпункти 138.10.1, 138.10.2, 138.10.3

У момент нарахування амортизації

Графа 10

* Податківці забороняють підприємцям уключати амортизацію до витрат на тій підставі,
що фізичні особи — підприємці не ведуть бухобліку та не нараховують амортизацію. Можна навести такі аргументи, які спростовують позицію податківців і підтверджують право підприємця на амортизацію:

— по-перше, Закон про бухоблік, дійсно, звільняє фізичних осіб — підприємців від обов'язку вести бухоблік, але водночас цей Закон не забороняє їм це робити добровільно. Отже, підприємець може скористатися бухгалтерськими правилами для нарахування амортизації на свої основні засоби
та включати розраховані суми амортизації до витрат;

— по-друге, в Податковому кодексі є пункт 177.4, який стосується виключно підприємців
(не поширюється на юридичних осіб). Згідно з цим пунктом підприємці не можуть уключати
до витрат «<…> вартість придбаного
рухомого і нерухомого майна, що підлягає державній реєстрації, у разі якщо таке майно придбано до державної реєстрації фізичної особи — суб'єктом підприємницької діяльності та/або не використовується в такій діяльності». Звідси випливає, що будь-яке майно, придбане для госпдіяльності після держреєстрації фізичної особи як підприємця, до витрат уключати дозволено. Причому Податковий кодекс не вимагає для цього вести бухоблік.

Тобто зовсім сміливий варіант — уключати до витрат вартість майна відразу після його купівлі (загальною сумою). Однак, на нашу думку, правильніше враховувати норми розділу III Податкового кодексу та включати до витрат вартість основних засобів, придбаних підприємцем після держреєстрації, у вигляді амортизаційних відрахувань.

Що ж до заборони податківців на такі дії підприємців, то вона є незаконною. Оскільки, якщо дотримуватися їх логіки та вважати, що підприємці взагалі не можуть уключати до витрат вартість основних засобів, то навіщо тоді було законодавцям установлювати спеціальну заборону на включення до витрат вартості того майна, яке було придбано до держреєстрації підприємця (пункт 177.4 Податкового кодексу)? Очевидно, така заборона існує саме тому, що вартість решти майна до витрат уключати можна;

— по-третє, у разі ненарахування амортизації в підприємця буде неправомірно завищено об'єкт оподаткування порівняно з юридичною особою. Адже віднести всю суму витрат на основні фонди до складу валових витрат також не можна (відповідно до підпункту 139.1.5 Податкового кодексу)
А це свідчить про порушення принципу рівності, закріпленого в підпункті 4.1.2 Податкового кодексу, що неприпустимо;

— і нарешті, по-четверте, неоднозначне розуміння норм Податкового кодексу завжди має тлумачитися на користь платника податків, тобто підприємця на підставі підпункту 4.1.4 і пункту 56.21 Податкового кодексу.

Вартість придбаного товару

Пункт 138.6

У момент сплати грошових коштів (а якщо оплата авансова, то після отримання товару)

Графа 5

У момент отримання доходу від їх продажу

Графа 6

Вартість доставки товару (якщо її не включено до ціни товару)

Пункт 138.6

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Ввізне мито

Пункт 138.6

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Вартість сировини, основних і допоміжних матеріалів, напівфабрикатів і комплектуючих виробів, які становлять основу виготовленої продукції
(роботи, послуги)

Підпункт 138.8.1

У момент сплати грошових коштів (а якщо оплата авансова, то після отримання сировини)

Графа 5

У момент передачі сировини та матеріалів у виробництво (незалежно від дати продажу виготовленої з них продукції)

Графа 6

Заробітна плата та інші виплати працівникам (витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати
та інших видів заохочень і виплат, премій, заохочень, компенсацій вартості товарів, робіт, послуг, будь-яка інша оплата у грошовій або натуральній формі)

Підпункт 138.8.2 і пункт 142.1

У момент виплати грошових коштів

Графа 9

Сума єдиного соціального внеску (ЄСВ), сплачена підприємцем як за працівників, так і за себе

Пункти 138.9 і 143.1, підпункт 138.10.4

У момент сплати грошових коштів

Графа 9

Виплати громадянам за роботи (послуги) за договорами цивільно-правового характеру

Пункт 142.1

У момент сплати грошових коштів (а якщо оплата авансова, то в момент підписання акта приймання-передачі робіт/послуг)

Графа 10

Плата за оренду земельних ділянок

Пункт 138.9

У момент перерахування орендної плати

Графа 10

Витрати на опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення
та інші послуги з утримання виробничих приміщень

Підпункт 138.10.1

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на охорону праці, техніку безпеки

Підпункт 138.10.1

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Суми витрат, пов'язані з підтвердженням відповідності продукції, систем якості, систем управління якістю, екологічного управління довкіллям, персоналу встановленим вимогам відповідно до Закону про підтвердження відповідності

Підпункт 138.10.1

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Внутрішнє переміщення товарів і напівфабрикатів

Підпункт 138.10.1

У момент видачі товару на торговельну точку

Графи 7 і 8

Недостачі, що виникають у виробництві, втрати від псування матеріальних цінностей у межах норм природного убутку

Підпункт 138.10.1

Після оформлення документа, що підтверджує виявлення недостачі

Графа 10

Витрати на проведення річних та інших зборів, представницькі витрати

Підпункт 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Оперативна оренда майна, у тому числі основних засобів (уключаючи оренду легкових автомобілів)

Підпункти 138.10.1, 138.10.2, 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на утримання управлінських приміщень (ремонт, опалення, освітлення, водопостачання та водовідведення, охорона)

Підпункт 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Придбання паливно-мастильних матеріалів (ПММ), стоянка, паркування легкових автомобілів

Підпункт 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Вартість страхування майна (у тому числі основних засобів, хоча податківці виступають проти того, щоб підприємець уключав до витрат вартість страхування основних засобів)

Підпункти 138.10.1, 138.10.2, 138.10.3

У момент сплати страхових внесків

Графа 10

Витрати на охорону

Підпункт 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на оплату послуг зв'язку (пошта, телеграф, телефон, телекс, телефакс, стільниковий зв'язок та інші витрати)

Підпункт 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Плата за розрахунково-касове обслуговування та інші послуги банку

Підпункт 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Винагороди, що виплачуються за консультаційні, інформаційні, аудиторські та інші послуги

Підпункт 138.10.2

У момент сплати грошових коштів, а якщо оплата авансова, у момент підписання акта приймання-передачі послуг

Графа 10

Витрати на пакувальні матеріали для упаковки товарів на складах

Підпункт 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на ремонт тари

Підпункт 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг), на передпродажну підготовку товарів

Підпункти 138.10.3, 140.1.5

У момент сплати грошових коштів (а якщо оплата авансова, у момент підписання акта приймання-передачі результатів послуг)

Графа 10

Витрати на транспортування, перевалку та страхування товарів (готової продукції)

Підпункт 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Транспортно-експедиційні та інші послуги, пов'язані з транспортуванням продукції (товарів) відповідно до умов договору (базису) постачання

Підпункт 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на гарантійний ремонт і гарантійне обслуговування

Підпункт 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на транспортування готової продукції між складами

Підпункт 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати за операціями в іноземній валюті, втрати від курсових різниць:
— від’ємне значення курсових різниць;
— від’ємна різниця, що виникає при купівлі або продажу валюти

Підпункти 138.10.4, 138.12.1, 153.1.3 і 153.1.4

У момент перерахунку балансової вартості валюти, заборгованості в інвалюті, при купівлі або продажу інвалюти

Графа 10

Витрати на сплату збору до ПФ при купівлі безготівкової іноземної валюти за гривню та інші обов'язкові платежі, пов'язані з придбанням інвалюти

Підпункти 138.12.1 і 153.1.4

У момент перерахування коштів для купівлі інвалюти

Графа 10

Суми нарахованих податків і зборів, згаданих у Податковому кодексі або в інших законодавчих актах (крім ПДВ, податку на доходи та плати за торговий патент)

Підпункт 138.10.4

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на інформаційне забезпечення господарської діяльності платника податків, у тому числі з питань законодавства, на придбання літератури, оплату інтернет-послуг і передплату спеціалізованих періодичних видань

Підпункт 138.10.4

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Сума процентів, сплачених за користування кредитами та позиками

Підпункт 138.10.5

У момент сплати процентів

Графа 10

Інші витрати, зокрема:

— суми коштів або вартість товарів (робіт, послуг), добровільно перераховані (передані) протягом звітного року до бюджету або неприбутковим організаціям, у розмірі, який не перевищує 4 % минулорічного чистого доходу (податківці не дозволяють підприємцям уключати такі суми до витрат, мотивуючи тим, що ці платежі не пов'язані з отриманням доходу)

Підпункт 138.10.6

У момент перерахування коштів (передачі товарів, робіт, послуг)

Графа 10

— суми коштів, перераховані роботодавцями профспілкам на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу, в межах 4 % минулорічного чистого доходу (з урахуванням витрат, зазначених у попередньому абзаці)

Підпункт 138.10.6

У момент перерахування коштів

Графа 10

— суми коштів або вартість майна, добровільно перераховані (передані) для цільового використання з метою охорони культурної спадщини установам науки, освіти, культури, заповідникам, музеям, музеям-заповідникам у розмірі, що не перевищує 10 % минулорічного чистого доходу

Підпункт 138.10.6

У момент перерахування коштів (передачі майна)

Графа 10

— суми коштів або вартість майна, добровільно перераховані (передані) на користь резидентів для цільового використання з метою випуску національних фільмів (у тому числі анімаційних) і аудіовізуальних творів,
але не більше 10 % минулорічного чистого доходу

Підпункт 138.10.6

У момент перерахування коштів (передачі майна)

Графа 10

— витрати платника податків, пов'язані з утриманням та експлуатацією фондів природоохоронного призначення, які перебувають у його власності

Підпункт 138.10.6

У момент перерахування коштів

Графа 10

— витрати на самостійне зберігання, переробку, захоронення або придбання послуг зі збору, зберігання, перевезення, знешкодження, видалення та захоронення відходів від виробничої діяльності платника податків, які надаються сторонніми організаціями

Підпункт 138.10.6

У момент сплати (витрачання) коштів

Графа 10

— витрати на очищення стічних вод

Підпункт 138.10.6

У момент сплати (витрачання) коштів

Графа 10

— інші витрати на збереження екологічних систем, які знаходяться під негативним впливом господарської діяльності платника податків

Підпункт 138.10.6

У момент сплати (витрачання) коштів

Графа 10

— витрати на придбання ліцензій
та інших спеціальних дозволів
, виданих державними органами для провадження господарської діяльності (крім тих, вартість та строк використання яких відповідають ознакам, встановленим для основних засобів, та які підлягають амортизації
у складі нематеріальних активів)

Підпункт 138.10.6

У момент купівлі ліцензії або плати за інший документ

Графа 10

Суми витрат, своєчасно не віднесені
до складу витрат
минулих звітних періодів у зв'язку з втратою, знищенням або псуванням підтверджуючих документів, якщо у звітному періоді такі документи виявлено або відновлено

Пункт 138.11

У момент виявлення (відновлення) підтверджуючого документа

Графа 10 (якщо це будь-які минулорічні витрати).
Графа 5, 9 або 10 — якщо це витрати поточного року (залежно від виду витрат))

Суми витрат, не враховані в минулих податкових періодах у зв'язку з допущенням помилок і виявлені у звітному періоді (при цьому можливість урахувати минулорічні витрати для підприємця є сумнівною, якщо ці витрати не пов'язані з доходом поточного року)

Підпункт 138.11

У момент виявлення помилки

Сума збитку, отриманого від діяльності, що не підлягає патентуванню (минулорічний збиток уключається до витрат I кварталу звітного року). Хоча навряд чи податківці дозволять підприємцю врахувати минулорічні збитки

Підпункт 138.12.1 і пункт 150.1

I квартал звітного року

Графа 10

Суми, сплачені пов'язаним особам, уключаються до витрат за цінами не вище звичайних (у разі, якщо договірна ціна більше ніж на 20 % перевищує звичайну)

Підпункти 138.12.1 і 153.2.2

У момент сплати грошових коштів (а якщо придбано товари, то додатково в момент продажу товарів)

Графа 10
(а щодо товарів — графи 5 і 6)

Платник податків — продавець товарів, робіт, послуг має право зменшити суму доходу звітного періоду на вартість відвантажених товарів (робіт, послуг) у разі, якщо їх покупець без погодження з ним затримує оплату їх вартості (або надання інших видів компенсації). Таке право у продавця виникає, якщо протягом звітного періоду відбувається будь-яка з подій:
— продавець звертається до суду з позовом про стягнення заборгованості з покупця (або стягнення заставленого майна чи про визнання покупця банкрутом);
— за поданням продавця нотаріус вчиняє виконавчий напис про стягнення заборгованості з покупця або стягнення заставленого майна (крім податкового боргу).
Одночасно необхідно зменшити суму витрат, пов'язаних з не отриманим своєчасно доходом

Підпункти 138.12.1 і 159.1.1

Після подання позову до суду або після того, як нотаріус вчинить виконавчий напис

Зменшуються графа 6 і графа 3

У разі купівлі товарів (робіт, послуг) у нерезидентів, які мають офшорний статус, витрати на їх купівлю обліковуються у розмірі 85 % вартості таких товарів (робіт, послуг)

Підпункт 138.12.1 і пункт 161.2

Придбані послуги — 85 % їх вартості у момент сплати грошових коштів

Графа 10

Придбані товари — 85 % їх вартості в момент купівлі (сплати засобів) і в момент продажу (отримання доходу)

Графа 5 (у момент придбання товарів),
графа 6
(у момент продажу таких товарів)

Інші витрати господарської діяльності, за якими прямо не встановлено обмежень щодо віднесення їх до складу витрат (див. табл. 2)

Підпункт 138.12.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Сума коштів або вартість майна, добровільно перераховані (передані) організаціям роботодавців та їх об'єднанням у вигляді вступних, членських і цільових внесків, але не більше 0,2 % фонду оплати праці в розрахунку за звітний податковий рік

Підпункт 138.12.3

У момент сплати грошових коштів (передачі майна)

Графа 10

Витрати платника податків на забезпечення найманих працівників спеціальним одягом, взуттям, спеціальним (форменим) одягом, мийними та знешкоджуючими засобами, засобами індивідуального захисту, які необхідні для виконання професійних обов'язків, а також продуктами спеціального харчування

Підпункт 140.1.1

У момент сплати коштів

Графа 10

Витрати на утримання медпункту

Підпункт 140.1.1

У момент сплати коштів

Графа 10

Витрати платника податків на профпідготовку, перепідготовку
та підвищення кваліфікації працівників робочих професій
, а також у випадках, якщо законодавством передбачено обов'язковість періодичної перепідготовки або підвищення кваліфікації

Підпункт 140.1.3

У момент сплати коштів

Графа 10

Будь-які витрати на страхування ризику загибелі врожаю, транспортування продукції; цивільної відповідальності, пов'язаної з експлуатацією транспортних засобів, які є основними засобами платника податків; фінансових, кредитних та інших ризиків, пов'язаних з провадженням госпдіяльності, за винятком страхування життя, здоров'я або інших ризиків, пов'язаних з діяльністю найманих працівників, обов'язковість якого не передбачено законодавством

Підпункт 140.1.6

У момент сплати страхових платежів

Графа 10

Витрати на відрядження, що стосуються найманих працівників (якщо у відрядження вирушає сам підприємець, його витрати не можна включати до витрат, оскільки
він не є найманим працівником)

Підпункт 140.1.7

Після повернення працівника з відрядження та подання ним усіх підтверджуючих документів

Графа 10

Зміна суми компенсації вартості товару після його продажу (у тому числі повернення товару)

Пункт 140.2

У момент отримання коштів за повернені товари

Зменшення графи 5

Втрати товару в межах норм природного убутку

Пункт 140.3

У момент виявлення втрат (за результатами інвентаризації)

Графа 10

 

Таблиця 2

Що заборонено включати до витрат з 01.01.2011 р.

Вид витрат

Норма Податкового кодексу

1

2

Витрати на організацію та проведення прийомів, презентацій, свят, розваг і відпочинку, придбання та розповсюдження дарунків, крім благодійних внесків і пожертвувань неприбутковим організаціям, і витрат, пов'язаних з рекламою. Щоправда, податківці наполягають на тому, що підприємці не мають права включати до витрат пожертвування неприбутковим організаціям, оскільки такі платежі не пов'язані з отриманням доходу

Підпункт 139.1.1

Суми, перераховані комітенту або принципалу від продажу їх товарів за договорами комісії, агентськими договорами та іншими аналогічними договорами

Підпункт 139.1.2

Суми авансової оплати товарів, робіт, послуг.
Для підприємців це обмеження означає, що до витрат можна включати (тобто відобразити у графі 5 Книги ОДВ) вартість лише тих товарів
(робіт, послуг), які вже отримано та оплачено
. Оскільки якщо товари (роботи, послуги):
отримано, але не оплачено, покупець не може відобразити витрати, оскільки він не має документа, що підтверджує факт сплати коштів;
оплачено, але не отримано (щодо робіт/послуг ще не підписано акт приймання-передачі робіт/послуг), підприємець-покупець не може відобразити витрати, оскільки діє заборона з підпункту 139.1.3 Податкового кодексу

Підпункт 139.1.3

Витрати на погашення основної суми отриманих позик, кредитів

Підпункт 139.1.4

Витрати на придбання, виготовлення, будівництво, реконструкцію, модернізацію та інше поліпшення основних засобів, а також на придбання (виготовлення) нематеріальних активів, які підлягають амортизації

Підпункт 139.1.5

ПДВ, уключений до ціни товару (роботи, послуги), і податок на доходи фізичних осіб, утриманий із зарплати працівників або винагороди, що виплачується громадянам за договорами цивільно-правового характеру.
Якщо підприємець не зареєстрований як платник ПДВ, він може включати до витрат ПДВ, сплачений у складі вартості товарів (робіт, послуг), придбання яких дозволено відносити на витрати

Підпункт 139.1.6

Витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення та зберігання яких передбачено правилами бухобліку та оподаткування

Підпункт 139.1.9

Вартість торгових патентів, яка враховується в зменшення податкового зобов'язання підприємця

Підпункт 139.1.10

Суми штрафів та/або неустойки чи пені, які підлягають сплаті за рішенням сторін договору або за рішенням держорганів, суду

Підпункт 139.1.11

Витрати, понесені у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у фізичної особи — підприємця, який сплачує єдиний податок (крім вартості робіт і послуг у сфері інформатизації, придбаних в єдиноподатника).
Зверніть увагу: з 01.01.2011 р. по 01.04.2011 р. вартість товарів (робіт, послуг), придбаних у єдиноподатників, можна було включати
до витрат
. Щоправда, податківці наполягають на тому, що для відображення витрат потрібно було протягом I кварталу 2011 року не лише отримати від єдиноподатника товари та оплатити їх, а й навіть продати їх (тобто отримати за них оплату від покупців)

Підпункт 139.1.12

Вартість послуг (робіт) з консалтингу, маркетингу, реклами, придбаних у нерезидента в обсязі, що перевищує 4 % доходу (виручки) від реалізації продукції за попередній рік (від виручки віднімається ПДВ та акцизний податок)

Підпункт 139.1.13

Витрати, понесені у зв'язку з придбанням у нерезидента послуг (робіт) з інжинірингу в обсязі, що перевищує 5 % митної вартості обладнання, імпортованого згідно з відповідним контрактом

Підпункт 139.1.14

Вартість придбаного рухомого та нерухомого майна, яке підлягає держреєстрації, якщо його було придбано до того, як фізична особа зареєструвалася підприємцем, та/або якщо таке майно не використовується нею в господарській діяльності

Пункт 177.4

 

Таким чином, з 01.04.2011 р. підприємцям слід застосовувати нові правила роботи та

формувати свої витрати за переліком, установленим Податковим кодексом.

При цьому слід використовувати касовий метод для відображення витрат. Суть його полягає в тому,

що витрати заносяться до Книги ОДВ відразу після їх фактичного понесення (тобто після сплати грошових коштів або надання іншої компенсації). При цьому стосовно товарів (робіт, послуг) потрібно ще й ураховувати, отримано їх чи ні:

— якщо отримано, витрати можна відображати;

— інакше витрати можна записати лише після того, як товари буде отримано або підприємець підпише акт приймання-передачі результатів робіт/послуг.

Нагадуємо, що

враховувати витрати підприємець може лише в тому разі, якщо у нього є розрахункові документи, що підтверджують факт сплати коштів. І, безумовно, якщо такі витрати пов'язані з підприємницькою діяльністю фізичної особи (добре, якщо цей зв'язок також буде підтверджено документально).

Що стосується

витрат на купівлю товарів (або сировини для виготовлення продукції), то вони зменшать дохід підприємця не відразу, а лише після того, як буде отримано пов'язаний з ними дохід. Тому у Книзі ОДВ вони відображаються двічі: уперше у графі 5 — у момент оплати грошових коштів (для дотримання касового методу обліку витрат), а вдруге у графі 6 — після отримання доходу від їх продажу (дотримується принцип відповідності доходів і витрат). Після закінчення місяця саме значення графи 6 (а не графи 5) бере участь у розрахунку показника «чистий дохід» (наказ № 1025).

 

Які звіти подаються на загальній системі

У процесі діяльності на загальній системі оподаткування підприємець зобов'язаний формувати певні звіти з податків і зборів. Ми щомісяця публікуємо календар платника податків, в якому зазначаємо граничні строки подання таких звітів і строки сплати відповідних податків (зборів).
А тепер зазначимо основні звіти.

 

Таблиця 3

Звіти, які слід подавати в разі роботи на загальній системі

Звіт

Хто зобов'язаний подавати

Періодич-ність подання

Строки подання

Нормативно-правовий акт

1

2

3

4

5

Декларація
про доходи

Усі підприємці, які працюють на загальній системі оподаткування

Раз на рік

Не пізніше 9 лютого року, наступного за звітним

Пункт 177.11 Податкового кодексу

Підприємці, які перейшли на загальну систему
(з єдиного податку або з фікспатенту), починаючи з 1 січня поточного року, або ті, які реєструвалися як підприємці протягом року

Двічі на рік

Протягом 40 календарних днів після закінчення першого кварталу роботи на загальній системі оподаткування

Підпункт 177.5.2 Податкового кодексу

Не пізніше
9 лютого року, наступного за звітним

Пункт 177.11 Податкового кодексу

Звіт про використання реєстраторів розрахункових операцій і книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книг)

Підприємці, які працюють у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг і здійснюють розрахункові операції в готівковій формі (або в безготівковій формі із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо)

Щомісяця

Не пізніше 15-го числа місяця, наступного за звітним

Пункт 7
статті 3 Закону
про РРО

Форма № 1ДФ

Підприємці, які мають найманих працівників або які виплачували/нараховували винагороду фізичним особам (у тому числі фізичним особам — підприємцям) за цивільно-правовими договорами

Раз на квартал

Протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу

Стаття 51 Податкового кодексу

Декларація з ПДВ

Підприємці, зареєстровані як платники ПДВ

Щомісяця

Протягом 20 календарних днів після закінчення звітного місяця

Пункт 203.1 Податкового кодексу

Податковий розрахунок земельного податку на поточний рік

Підприємці, які використовують у госпдіяльності власну землю

Раз на рік або щомісяця

До 1 лютого поточного року або щомісяця протягом
20 календарних днів після закінчення звітного місяця

Пункт 286.2 Податкового кодексу

Податковий розрахунок орендної плати за землі державної та комунальної власності на поточний рік

Підприємці, які використовують у госпдіяльності орендовану землю

Податкова декларація за спеціальне використання води

Підприємці, які використовують воду, отриману з водних об'єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних або інших водокористувачів (вторинні водокористувачі), а також використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва

Раз на квартал

Протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу

Пункт 328.3 Податкового кодексу

Податкова декларація з екоподатку

Підприємці, які продають паливо оптом або вроздріб, здійснюють викиди забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення, скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти, розміщують відходи у спеціально відведених для цього місцях (крім тих, хто має ліцензію на збір відходів як вторсировини), утворюють радіоактивні відходи

Раз на квартал

Протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу

Пункт 250.2 Податкового кодексу

Звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб і суми нарахованого єдиного внеску на загально-обов'язкове державне соціальне страхування до органів Пенсійного фонду України

Підприємці, які мають найманих працівників, або громадяни, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами (подають звіт за працівників)

Щомісяця

Не пізніше 20 календарного дня місяця, наступного за звітним

Пункт 3.1 Порядку № 22-2

Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб і суми нарахованого єдиного внеску

Підприємці незалежно від наявності/відсутності найманих працівників або громадян, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами, подають звіт за себе

Раз на рік

До 1 квітня року, наступного за звітним

Пункт 3.2 Порядку № 22-2

 

Висновки

Правила відображення доходів на загальній системі оподаткування залишилися для підприємців практично незмінними:

дохід відображається у момент отримання грошових коштів або іншої компенсації за продукцію, товари, роботи чи послуги.

А ось витрати тепер формуються дещо інакше. З

01.04.2011 р. почав діяти розділ III Податкового кодексу, відповідно до якого до витрат можна буде включати: повну вартість оренди легкових автомобілів і купівлі ПММ для них; вартість комунальних платежів, відшкодованих орендодавцю за рахунком; вартість розмов по мобільному телефону; витрати на рекламу; недостачі товарів у межах норм природного убутку, амортизацію основних засобів (спірно) та інші витрати. На всі витрати обов'язково мають бути підтверджуючі документи.

Що стосується податкової звітності, то, крім щорічного подання декларації про доходи, підприємець зобов'язаний буде подавати: річну звітність з ЄСВ за себе, а за необхідності — звіт щодо РРО, звіти із землі, з екоподатку та збору за використання води, декларацію з ПДВ, декларацію про податок на доходи фізичних осіб. Крім того, у разі використання праці найманих працівників або громадян за цивільно-правовими договорами додатково доведеться раз на місяць подавати звіт з ЄСВ за працівників.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд