Поради щодо ведення нової Книги обліку доходів і витрат для загальносистемників

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Травень, 2011/№ 38
В обраному У обране
Друк
Стаття

Поради щодо ведення нової Книги обліку доходів і витрат для загальносистемників

 

Понад 10 років підприємці розбиралися з тим, як правильно вести Книгу обліку доходів і витрат за формою додатка 10 до Інструкції № 12 (так звану Книгу ф. № 10). Але, незважаючи на доволі довгий строк, питання все одно залишалися, а роз'яснень від податківців було вкрай мало.

І от з 21.01.2011 р. підприємці на загальній системі оподаткування розстаються з Книгою ф. № 10 і починають замість неї вести нову Книгу обліку доходів і витрат за формою з наказу № 1025. Чи додасть це ясності в обліку підприємців? Швидше за все, не цілковитої, адже Порядок № 1025 не дає відповіді на всі запитання, що виникають, а ДПАУ, у свою чергу, поки що не квапиться з будь-якими роз'ясненнями.

Але ж підприємцям потрібно вже зараз вести нову Книгу обліку доходів і витрат і бажано робити це без помилок. Тому пропонуємо до вашої уваги керівництво із заповнення нової Книги обліку доходів і витрат, а також відповіді на найактуальніші запитання, пов'язані з нею.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Податки та бухгалтерський облік»

 

Нова Книга обліку доходів і витрат

З 21.01.2011 р. набув чинності

наказ № 1025. Отже, саме з цієї дати підприємці, які працюють на загальній системі оподаткування, зобов'язані вести Книгу обліку доходів і витрат (далі — Книга ОДВ) за новою формою. Інакше кажучи, з 21.01.2011 р. припиняємо записи у Книзі
ф. № 10 і починаємо замість неї вести Книгу ОДВ
. Але це стосується тільки загальносистемників.

Підприємці, які працюють

на єдиному податку, можуть і надалі користуватися Книгою ф. № 10 і, як і раніше, заповнювати в ній лише чотири графи («Період обліку», «Витрати на виробництво продукції», «Сума виручки (доходу)», «Чистий дохід») — пункт 8 Порядку № 599. Книгу ОДВ нової форми вони не ведуть.

Щодо підприємців, які працюють на

фікспатенті, то вони Книгу ОДВ взагалі можуть не вести: ані за старою формою (Книгу ф. № 10), ані за новою.

 

Скільки буде різновидів Книги ОДВ

Як відомо, до 21.01.2011 р. підприємці на загальній системі стикалися з безліччю зовсім різних Книг ф. № 10, з яких потрібно було обрати одну, що відповідала б саме тій сфері діяльності, в якій переважно працював підприємець (виробництво, торгівля, транспорт, послуги тощо).

Нагадаємо, що різноманітність форм Книги ф. № 10 мала місце тільки тому, що податківці вважали для себе правомірним уносити додаткові графи до Книги ф. № 10, керуючись положеннями

додатка 10 до Інструкції № 12.

Проте на сьогодні Книгу ф. № 10 скасовано (а разом з нею зникла і можливість податківців змінювати її форму на власний розсуд). Що ж до нової Книги ОДВ, то в

наказі № 1025 нічого не зазначається про те, що податківці можуть змінювати її форму.

Виходячи з цього, теоретично

нова Книга ОДВ повинна залишатися у своєму первісному вигляді (одна форма Книги ОДВ — для всіх видів діяльності), не змінюватися й не доповнюватися. Водночас складно не зауважити, що вона більше пристосована для торгівлі. Застосовувати її у виробництві або сфері послуг досить складно. Проте жодних роз'яснень від податківців із цього приводу поки що немає. Але до питання про те, як же зараз вести облік у Книзі ОДВ «неторговельним» підприємцям, ми ще повертатимемося у статті.

А зараз звернімо увагу на такий момент. Деякі підприємці б'ють на сполох, вважаючи, що, крім Книги ОДВ, потрібно вести ще одну Книгу обліку доходів і витрат на підставі

наказу № 1022. Проте хочемо їх заспокоїти: така тривога — хибна.

Насправді

наказом № 1022 ДПАУ дійсно затвердила ще одну Книгу обліку доходів і витрат, але ця Книга призначена для звичайних фізосіб (громадян-непідприємців). Тобто її повинні вести ті фізособи, які по закінченні року подаватимуть декларацію про доходи (для одержання податкової знижки або з іншою метою). Як бачимо, підприємці (незалежно від системи оподаткування) таку Книгу вести зовсім не зобов'язані.

 

Як завести нову Книгу ОДВ

Нову Книгу ОДВ можна

придбати у своїй податковій або у спеціалізованому магазині з продажу бухгалтерських та податкових бланків. Якщо бажаєте, можна також розкреслити її в зошиті самостійно. Книга має вигляд зошита чи блокнота.

Після придбання її необхідно прошнурувати, пронумерувати сторінки та віднести до своєї податкової для реєстрації.

Реєстрація здійснюється безоплатно.

 

Коли заводити нову Книгу ОДВ

Ведення нової Книги ОДВ

в ідеалі слід було розпочати 21.01.2011 р. Тобто на цю дату вона мала б уже бути зареєстрована в податковому органі.

Проте на практиці станом на 21.01.2011 р. самої форми Книги ОДВ не було у продажу навіть у податкових органах. Тож навряд хоча б хтось завів цю Книгу своєчасно.

З урахуванням таких обставин можна припустити, що податківці не штрафуватимуть підприємців за затримку при реєстрації нової Книги ОДВ. Утім, якщо й сподіватися на їх лояльність у цьому питанні, то тільки на період «плутанини» (січень — лютий 2011 року).

Аж надто зволікати з реєстрацією нової Книги ОДВ ми б не радили (є небезпека штрафів з боку податківців за відсутність Книги ОДВ).

Особливо це стосується

єдиноподатників, які планують перейти на загальну систему (у тому числі з 01.04.2011 р.). Допоки вони залишаються на єдиному податку, їм можна здійснювати записи про свої доходи і витрати у Книзі ф. № 10, проте з першого ж дня роботи на загальній системі у них має бути на руках нова Книга ОДВ. Тому не варто відкладати її реєстрацію навіть на декілька днів після переходу на загальну систему* — краще зареєструвати Книгу ОДВ заздалегідь (логічно це зробити в останній місяць роботи на єдиному податку, разом з поданням заяви про відмову від спрощеної системи). Якщо ж підприємець затягне з реєстрацією Книги ОДВ, його можуть серйозно оштрафувати (див. розділ «Що чекає на підприємців, в яких немає Книги ОДВ»).

* Наприклад,

неправильно зволікати з реєстрацією Книги ОДВ так, щоб зареєструвати її одночасно з поданням звіту єдиноподатника. Незважаючи на те що звіт єдиноподатника подається протягом 5 днів після переходу на загальну систему оподаткування, записи у Книзі ОДВ підприємець повинен здійснювати вже з першого дня роботи на загальній системі.

 

Скільки примірників Книги ОДВ знадобиться

На відміну від Книги ф. № 10, яку вів тільки підприємець (особисто), нова Книга ОДВ призначена як для підприємця, так і для кожного його працівника, який здійснює операції з готівкою.

Отже, підприємець повинен завести:

одну Книгу ОДВ — для себе;

плюс по одній на кожного працівника, який отримує від покупців або замовників оплату готівкою за продукцію, товари, роботи або послуги. Причому Книги ОДВ працівників теж слід прошнурувати, пронумерувати та зареєструвати в податковій.

Якщо ж працівників немає або вони виконують діяльність, не пов'язану з отриманням готівкової оплати (вантажники, охоронці, прибиральники, водії тощо), Книги ОДВ на них заводити не потрібно.

 

Як заповнювати Книгу ОДВ — порадник для підприємця (для працівника — див. далі)

Про те, як підприємці зобов'язані заповнювати Книгу ОДВ, стисло сказано в самому

Порядку № 1025. У той же час, щоб відповісти на всі запитання, що виникають під час її заповнення, одного лише Порядку № 1025 недостатньо. Тому прокоментуємо детально, які дані вносити до кожної графи Книги ОДВ.

 

Графа 1 «Період обліку (день, місяць, квартал, рік)»

Зазначається дата заповнення Книги ОДВ. Імовірно, це та дата, коли підприємець вів діяльність. Якщо діяльності не було, все одно краще поставити дату в цій графі та прочерк у графах витрат і виручки (аніж просто пропустити якусь дату).

 

Графа 2 «Залишок товарних запасів, матеріалів, сировини на початок звітного періоду (грн.)»

Потрібно зазначити вартість товарів, які на початок звітного періоду перебувають на складі і ще не продані (

пункт 3.2 Порядку № 1025).

Тут слід звернути увагу на декілька моментів:

1) звітним періодом для підприємця є рік (оскільки декларація про доходи подається раз на рік), тому в цій графі необхідно зазначити

вартість товарів (або сировини та матеріалів) на початок року, тобто на 01.01.2011 р. Про це сказано і в самому пункті 3.2 Порядку № 1025;

2)

найменування товару вказувати не потрібно — достатньо записати його вартість, розраховану виходячи з цін придбання;

3) у цій графі зазначається вартість

не всіх товарів, що є на складі, а тільки тих, які ще не продані (тобто оплата за них ще не надійшла).

 

Графа 3 «Розмір отриманих доходів від здійснення діяльності (за день, місяць, квартал, рік)»

Принцип відображення доходу залишився без змін:

якщо отримані гроші (або інші блага) — відображаємо дохід (заповнюємо цю графу);

— якщо ж товари відвантажено (або роботи/послуги виконано), а оплата за них ще не надійшла, то доходу в підприємця немає. У такому разі Книга ОДВ не заповнюється.

Однак слід ураховувати: не всі грошові та натуральні надходження є доходом підприємця на загальній системі оподаткування. Так,

доходом заведено вважати кошти і блага, що надійшли тільки від підприємницької діяльності, нехай то готівкові чи безготівкові платежі, надходження в натуральній або навіть нематеріальній формі. Наприклад:

— оплата за продані товари (роботи, послуги);

— аванс, отриманий за товари (роботи, послуги);

— відсотки, нараховані банком на залишок коштів на поточному рахунку підприємця, а також відсотки за депозитом (якщо він відкритий на підприємця);

— вартість товарів, отриманих по бартеру (договірна вартість);

— сума заліку заборгованостей;

— безповоротна фінансова допомога;

— вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг);

— суми штрафів, пені та неустойки, отримані від контрагентів за порушення умов договорів;

— інші надходження, пов'язані з підприємницькою діяльністю.

Зверніть увагу: те, що отримане фізособою як громадянином, до підприємницьких доходів включати не можна.

Наприклад:

— зарплата;

— спадщина;

— подарунки;

— інші блага,

у тому числі доходи від діяльності, не зазначеної при держреєстрації.

Такі доходи обкладаються податком на доходи за ставкою 15 % або 17 % без зменшення їх на величину витрат (

пункт 177.6 Податкового кодексу).

Тепер що стосується періодичності заповнення цієї графи. Виходячи з

пункту 3.3 Порядку № 1025 до неї записується сума коштів (або інших благ), отримана підприємцем протягом дня безпосередньо від покупців і замовників. При цьому після кожного факту продажу дохід відображати не потрібно (тобто жодних розшифровок, від кого і за що отримано дохід, не потрібно) — достатньо зазначити його підсумкову суму за день.

Підсумки за цією графою слід підбивати після закінчення кожного місяця, кварталу та наприкінці року (

пункт 3.3 Порядку № 1025).

З ПДВ усе залишилося, як і раніше:

підприємець, зареєстрований як платник ПДВ, відображає дохід у цій графі без ПДВ. Підприємець, який не є платником ПДВ, записує всю суму отриманого доходу, не виділяючи окремо ПДВ.

Якщо в підприємця є наймані працівники, які здійснюють операції за готівку, то

він повинен раз на місяць (в останній день місяця) записувати до цієї графи суму доходу з Книг таких працівників, незалежно від того, як часто вони здають йому виручку (пункт 3.7 Порядку № 1025).

 

Графа 4 «Реквізити документа, що підтверджує понесені витрати»

Ця графа, в основному,

заповнюється відразу після того, як підприємець сплатить грошові кошти за товари, матеріали, роботи або послуги (зрозуміло, якщо така сплата пов'язана з підприємницькою діяльністю)*.

* Утім, тим, хто торгує товарами за готівку, є сенс здійснювати записи в графі 4 (і в графі 5) Книги ОДВ відразу після отримання товару (навіть якщо за нього ще не сплачено). Це дозволить уникнути можливого штрафу від податківців за статтею 20 Закону про РРО за торгівлю необлікованими товарами. Такий штраф стягується у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів (за цінами продажу), тоді як за невірне ведення обліку доходів і витрат (Книги ОДВ) штраф невеликий: 51 - 136 грн. Що ж стосується оплати товару, то після того, як підприємець її здійснить, він може дописати реквізити платіжного документа в графу 4 Книги ОДВ поруч з реквізитами накладної (податкової накладної).

Сюди записуються

назва, а також дата і номер документа, що підтверджує факт купівлі товарів, робіт або послуг (ТТН, податкова накладна, платіжне доручення, фіскальний чек, акт закупівлі, акт виконаних робіт/наданих послуг та інші розрахункові документи) — пункт 3.4 Порядку № 1025.

Щодо

витрат, відмінних від купівлі товарів, робіт або послуг (наприклад, виплата зарплати працівникам, сплата податків та зборів, орендна плата тощо), то, на наш погляд, записуючи їх до Книги ОДВ, краще не полінуватися і зазначити реквізити підтвердного платіжного документа. Адже, незважаючи на те що Порядок № 1025 цього не вимагає, Податковий кодекс установлює обов'язок підприємців підтверджувати документально абсолютно всі свої витрати (пункт 177.2 Податкового кодексу).

 

Графа 5 «Загальна вартість придбаних товаро-матеріальних цінностей (грн.)»

До цієї графи записується вартість придбаних сировини, товарів і матеріалів. При цьому куплені товарно-матеріальні цінності (далі — ТМЦ) не розшифровуються за найменуваннями — їх вартість зазначається загальною сумою, позначеною у платіжному документі.

Отже, у

попередній графі зазначаються реквізити платіжного документа, а до цієї графи з цього ж документа переноситься сума платежу, але тільки за ТМЦ (роботи, послуги та інші платежі відображаються в інших графах Книги ОДВ).

Але є один важливий нюанс. З 01.04.2011 р. набув чинності

розділ III Податкового кодексу, яким, зокрема, повинні керуватися й підприємці. Згідно з підпунктом 139.1.3 розділу III Податкового кодексу до витрат не включається сума попередньої оплати товарів (робіт, послуг), тобто авансові платежі. Виходить, що з 01.04.2011 р. до витрат можна включати вартість тільки тих товарів, які вже отримані та оплачені. Адже якщо товар:

отриманий, але не оплачений, покупець не може відобразити витрати, оскільки в нього немає документа, що підтверджує факт сплати коштів;

оплачений, але не отриманий, підприємець-покупець так само не може відобразити витрати, оскільки діє заборона з підпункту 139.1.3 Податкового кодексу.

Наведемо

приклад: нехай підприємець оплатив авансом товари 13.04.2011 р., а отримав їх на склад 28.04.2011 р. У такому разі запис у графі 5 і в графі 4 потрібно здійснити 28.04.2011 р. (незважаючи на те що платіжне доручення датоване 14 квітня).

Що стосується ПДВ, то тут жодних змін немає:

— якщо підприємець зареєстрований як

платник ПДВ, то він повинен відображати витрати в цій графі без ПДВ;

— якщо ж він не є платником ПДВ, то може записувати до цієї графи всю суму витрат, не виділяючи окремо ПДВ.

До речі, включати

до витрат ПДВ, сплачений до бюджету, тепер уже не вийде. Адже замість Інструкції № 12, що дозволяла включати такий ПДВ до витрат, підприємцям, які працюють на загальній системі, тепер слід керуватися нормами Податкового кодексу, а в ньому такого дозволу немає. Немає його і в Порядку № 1025.

 

Графа 6 «У тому числі, товарів, що реалізовані, товаро-матеріальних цінностей, що використані у виробництві продукції (грн.)»

Записи в цій графі здійснюються після отримання доходу від продажу товарів. При цьому ніде не зазначено, що такі записи належить здійснювати одночасно з отриманням доходу. Тому цю графу, імовірно, можна заповнювати за підсумками місяця. Тобто

наприкінці місяця потрібно подивитися, який товар було продано протягом цього місяця, і записати до цієї графи вартість, за якою цей товар було куплено в постачальників.

Проте обережним підприємцям можемо порекомендувати заповнювати цю графу за кожним фактом отримання доходу (відображаючи його в графі 3 Книги). Не виключено, що податківці будуть вимагати чинити саме так.

Правду кажучи, далеко не кожен підприємець може точно визначити, за скільки він придбав продану партію товару, особливо якщо товар однотипний і купується в різних постачальників за різними цінами. У такому разі для визначення вартості проданих товарів можна скористатися методом оцінки вартості проданих товарів — ФІФО або середньозваженої собівартості.

Що ж до

виробників (які продають продукцію, роботи або послуги), то їм у цій графі слід зазначати купівельну вартість ТМЦ, витрачених у процесі виробництва. При цьому, очевидно, краще робити прив'язку до продажу продукції — тобто до цієї графи (графа 6) записуються ТМЦ, використані при виготовленні продукції (робіт, послуг), від реалізації яких уже отримана виручка.

Щоб розрахувати вартість використаних ТМЦ, підприємцю потрібно знати їх кількість, передану протягом місяця зі складу на виробництво (для таких цілей можна оформляти акти передачі матеріалів зі складу на виробництво). Ну а визначити вартість, знаючи кількість, неважко — для цього можна застосувати метод ФІФО або середньозваженої собівартості.

При цьому виникає запитання: чи потрібно підтверджувати документально

записи, зроблені у графі 6?

З одного боку, начебто й ні. Адже вимога про документи стосується тільки записів у попередній графі (графа 5). Крім того, фізособи-підприємці не зобов'язані вести бухоблік, а отже, у них немає обов'язку

складати будь-які документальні розрахунки вартості проданих товарів або використаних ТМЦ.

Однак, з іншого боку,

підпункт 44.1 Податкового кодексу вимагає вести облік доходів і витрат не тільки на підставі первинних документів (договорів, актів, платіжок, чеків, ТТН тощо), а й на підставі інших документів, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків.

Таким чином,

дуже обережним підприємцям краще все ж таки оформляти хоча б якийсь документ (довільної форми), в якому б містився розрахунок сум, що заносяться до цієї графи Книги ОДВ (графи 6).

 

Графа 7 «Внутрішнє переміщення товару (відпущено/отримано): адреси місця здійснення діяльності, прізвище, ім'я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки найманого працівника або серія та номер паспорта*»

Заповнюється тільки тим підприємцем, наймані працівники якого проводять операції з готівкою.

У цій графі зазначається адреса місця здійснення діяльності, П. І. Б. найманої особи та його реєстраційний номер (колишній ІПН), а за відсутності такого номера — серія та номер паспорта.

 

Графа 8 «Внутрішнє переміщення товару (відпущено/отримано): вартість товару, що переміщено (грн.)»

Заповнюється тільки тим підприємцем, наймані працівники якого проводять операції з готівкою. Зазначається вартість товару, переданого працівникам для реалізації (за цінами придбання такого товару в постачальників).

 

Графа 9 «Понесені витрати на оплату праці та нарахування на заробітну плату (грн.)»

До цієї графи заноситься

виплачена зарплата (зазначається саме нарахована сума зарплати, без утримань ЄСВ та ПДФО), а також нарахування ЄСВ на неї (36,76 % — 49,70 %). Такі витрати прямо не прив'язуються до отримання виручки, їх потрібно враховувати в тому місяці, в якому вони здійснені (тобто записати до цієї графи на дату виплати коштів).

Водночас для того щоб виплачена працівникам зарплата по праву містилася в цій графі Книги ОДВ, праця цих працівників має обмежуватися тими видами діяльності, які зазначені підприємцем при держреєстрації.

Примітка: ЄСВ-утримання

із зарплати працівників до витрат підприємця не включаються.

 

Графа 10 «Понесені інші витрати, пов'язані з одержанням доходу, включаючи вартість виконаних робіт, наданих послуг (грн.)»

До цієї графи вноситься

решта витрат (за фактом здійснення), що безпосередньо не пов'язані з отриманим доходом, але необхідні для провадження діяльності. Це так звані «непрямі витрати», наприклад:

вартість придбаних робіт, послуг. Але слід пам'ятати про заборону на включення до витрат передоплат за товари, роботи або послуги (підпункт 139.1.3 Податкового кодексу). Через цю заборону вартість робіт або послуг відображається в цій графі тільки після того, як вони оплачені виконавцю й отримані від нього (підписано акт приймання-передачі). Тобто, крім документа про оплату, потрібно мати підписаний акт приймання-передачі виконаних робіт/послуг;

— орендна плата за офіс, обладнання;

— сума сплачених податків, зборів;

— плата за електроенергію, водопостачання тощо.

Заповнюючи цю графу, одночасно слід заповнити графу 4

(назва, номер і дата платіжного документа, що підтверджує факт витрат).

 

Графа 11 «Залишок товарних запасів, матеріалів, сировини на кінець звітного періоду (грн.)»

У цій графі слід зазначити

вартість товарів, що залишилися на кінець року на складі та ще не продані (пункт 3.2 Порядку № 1025).

Зверніть увагу: тут не відображаються ті товари, які продано

(тобто оплата за них надійшла), незважаючи на те що фізично на 31 грудня вони все ще можуть перебувати на складі (не відвантажені).

Отже, заповнити цю графу (графу 11)

можна, провівши простий розрахунок: до суми, зазначеної у графі 2 (залишок ТМЦ на початок звітного року), додати суму, зазначену у графі 5 (ТМЦ, куплені протягом року), і відняти суму, зазначену у графі 6 (ТМЦ, витрачені у виробництві або продані протягом звітного року).

 

Графа 12 «Чистий дохід (грн.) гр. 3 - гр. 6 - гр. 9 - гр. 10»

Заповнюється ця графа за формулою, зазначеною у самій Книзі ОДВ. З підсумку за графою 3 (виручка) віднімаються підсумки за графою 6 (ТМЦ, витрачені у виробництві або продані протягом звітного періоду), графою 9 (зарплата та нарахування ЄСВ) і за графою 10 (інші витрати).

Шпаргалку, що допоможе підприємцю зорієнтуватися із заповненням Книги ОДВ за новою формою, наведемо у вигляді таблиці (табл. 1).

 

Таблиця 1

Шпаргалка із заповнення Книги ОДВ підприємцем

Графа №

Як заповнити

1

2

1

Зазначається та дата, коли підприємець вів діяльність.
Якщо діяльності не було, краще дату зазначити і поставити в інших графах прокреслення

2

Потрібно зазначити закупівельну вартість залишків товарів (або сировини та матеріалів) на початок року. Найменування зазначати не потрібно.
Зазначається вартість не всіх товарів, що є на складі, а тільки тих, оплата за які ще не надійшла

3

Якщо отримано гроші (або інші блага) від підприємницької діяльності — відображаємо дохід, у всіх інших випадках (відвантаження товару, підписання акта виконаних робіт/надання послуг) доходу немає

Усе, що отримане фізособою як громадянином, до підприємницьких доходів включати не можна

Дохід, отриманий у безготівковій формі або особисто підприємцем, зазначається підсумковою сумою за день (а не після кожного факту продажу).
Підсумки за цією графою слід підбивати по закінченні кожного місяця, кварталу
та наприкінці року

Платник ПДВ відображає дохід без ПДВ. Неплатник записує всю суму доходу, не виділяючи окремо ПДВ

Раз на місяць (в останній день місяця) до цієї графи потрібно переносити суму доходу з Книг працівників (незалежно від того, як часто вони здають йому виручку)

4

Ця графа заповнюється після того, як підприємець сплатить грошові кошти.
Сюди записуються назва, а також дата і номер документа, що підтверджує факт купівлі товарів, робіт або послуг (ТТН, податкова накладна, платіжне доручення, фіскальний чек, акт закупівлі, акт виконаних робіт/наданих послуг та інші розрахункові документи)

5

У попередній графі зазначаються реквізити платіжного документа, а до цієї графи з цього ж документа переноситься сума платежу, але тільки за ТМЦ (роботи, послуги та інші платежі відображаються в інших графах Книги ОДВ)

З 01.04.2011 р. до витрат можна включати вартість тільки тих товарів, які отримані та оплачені.
Відображати витрати не можна, якщо товар отримано, але не оплачено, або оплачено, але ще не отримано (підпункт 139.1.3 Податкового кодексу). Втім інколи (зокрема, у разі торгівлі за готівку) краще заповнювати цю графу відразу після отримання товару (навіть якщо за нього ще не сплачено)

Платник ПДВ повинен відображати витрати без ПДВ. Неплатник ПДВ може записувати до цієї графи всю суму витрат, не виділяючи окремо ПДВ

6

Наприкінці місяця потрібно подивитися, який товар було продано протягом цього місяця, і записати до цієї графи вартість, за якою цей товар було куплено в постачальників.
Для визначення вартості проданих товарів можна скористатися методом оцінки вартості проданих товарів — ФІФО або середньозваженої собівартості.
Що ж до виробників (які продають продукцію, роботи або послуги), то їм у цій графі слід указувати купівельну вартість ТМЦ, витрачених у процесі виробництва. При цьому краще вказувати ТМЦ, використані у виробництві продукції (робіт, послуг), від реалізації яких уже отримано виручку.
До речі, дуже обережний підприємець документально оформить проведені розрахунки (розрахунки вартості проданих товарів або використаних ТМЦ)

7

Заповнюється тільки тим підприємцем, наймані працівники якого проводять операції з готівкою.
Зазначається адреса місця здійснення діяльності, П. І. Б. найманої особи та її реєстраційний номер (колишній ІПН), а за відсутності такого номера — серія та номер паспорта

8

Заповнюється тільки тим підприємцем, наймані працівники якого проводять операції з готівкою.
Зазначається вартість товару, переданого працівникам для реалізації (за цінами придбання такого товару у постачальників)

9

До цієї графи заноситься виплачена зарплата (зазначається саме нарахована сума зарплати, без утримань ЄСВ і ПДФО), а також нарахування ЄСВ на неї (36,76 % — 49,70 %).
ЄСВ-утримання із зарплати працівників до витрат підприємця не включаються

10

До цієї графи вноситься решта витрат, що безпосередньо не пов'язані з отриманим доходом, але необхідні для здійснення діяльності.
Вартість придбаних робіт або послуг відображається в цій графі тільки після того, як вони оплачені виконавцю та отримані від нього (підписано акт їх приймання-передачі).
При заповненні цієї графи одночасно потрібно заповнити графу 4

11

Заповнити цю графу (графу 11) можна, провівши простий розрахунок: до суми, зазначеної у графі 2 (залишок ТМЦ на початок звітного періоду), додати суму, зазначену у графі 5 (ТМЦ, куплені протягом року), і відняти суму, зазначену у графі 6 (ТМЦ, витрачені у виробництві або продані протягом звітного року)

12

Заповнюється ця графа за формулою, зазначеною в самій Книзі ОДВ. З підсумку за графою 3 (виручка) віднімаються підсумки за графами 6, 9 та 10

 

Як заповнювати Книгу ОДВ — порадник для працівника

Наймані працівники підприємця, які проводять операції за готівку, зобов'язані заповнювати у Книзі ОДВ тільки три графи: 1, 3 і 8 (

пункт 3.7 Порядку № 1025).

 

Графа 1 «Період обліку (день, місяць, квартал, рік)»

Зазначається та дата, коли працівник провадив діяльність. Якщо діяльності не було, краще дату все одно зазначити і поставити прочерк у графі доходів (аніж просто пропустити її).

 

Графа 3 «Розмір отриманих доходів від здійснення діяльності (за день, місяць, квартал, рік)»

На відміну від підприємців, наймані працівники зобов'язані заповнювати цю графу після кожного факту продажу товару (робіт, послуг). Простіше кажучи, щойно отримані кошти від одного покупця одразу потрібно записати до цієї графи.

При цьому

наявність РРО (або КОРО з РК) не звільняє працівника-продавця від необхідності записувати кожен продаж до графи 3 Книги ОДВ. Єдине послаблення — розшифровувати найменування проданих товарів не потрібно, достатньо зазначити загальну суму за кожним чеком.

 

Графа 8 «Внутрішнє переміщення товару (відпущено/отримано): вартість товару, що переміщено (грн.)»

У цій графі найманий працівник відображає

вартість отриманого товару за цінами реалізації (не плутати з підприємцем, який в аналогічній графі своєї Книги ОДВ відображає вартість того самого товару, але за цінами закупівлі).

Розшифровувати отриманий товар за найменуванням

Порядок № 1025 не вимагає. Тому вартість усієї партії отриманого товару працівник може відобразити загальною сумою.

 

Чи переносити до Книги ОДВ записи з Книги ф. № 10

Ми вже розібралися з тим, що

нова Книга ОДВ формально мала вестися з 21.01.2011 р. (тобто з дати набуття чинності наказом № 1025). Проте на той момент її у продажу не було, тому підприємці купували та реєстрували її в лютому-березні 2011 року. Виходячи з цього виникло закономірне запитання: що робити із записами, що були внесені до Книги ф. № 10 до того, як підприємець придбав нову Книгу ОДВ?

Можна припустити, що

період з 01.01.2011 р. по 20.01.2011 р. (включно) чіпати не потрібно — такі записи залишаться тільки у Книзі ф. № 10. А от записи з 21.01.2011 р. і до дати реєстрації нової Книги краще все ж таки перенести (продублювати) до нової Книги ОДВ.

У будь-якому разі підсумки у Книзі ОДВ потрібно буде підбивати наростаючим підсумком з 01.01.2011 р. (згідно з

пунктом 3.3 Порядку № 1025). Тому не виключено, що для зручності податківці можуть дозволити перенести до Книги ОДВ всі записи з Книги ф. № 10 починаючи навіть з 01.01.2011 р.

Утім,

краще це питання напевно з'ясувати у своїй податковій, а заразом і дізнатися, що робити з Книгою ф. № 10. Адже раніше закінчену Книгу ф. № 10 потрібно було здавати до податкової, де вона й зберігалася, а тепер Порядок № 1025 приписує підприємцям залишати її в себе.

 

Помилки у Книзі ОДВ

Якщо підприємець припуститься помилки в новій Книзі ОДВ, то він може її легко виправити. У

Порядку № 1025 із цього приводу заборони немає. Навпаки, є пряма вказівка на те, що помилкові записи можна виправляти, але такі виправлення підприємець зобов'язаний завіряти своїм підписом.

У тому разі коли помилку в Книзі ОДВ виявлять податківці, вони можуть покарати підприємця, застосувавши до нього декілька штрафів — див. табл. 2.

 

Таблиця 2

Відповідальність за неправильне заповнення Книги ОДВ

Порушення

Розмір штрафу

Посилання на нормативно-правовий акт

Примітка

1

2

3

4

Неналежне ведення обліку доходів і витрат (невиконання вимог Порядку № 1025)

51 — 136 грн.

Стаття 1641 КУпАП

Цей штраф теоретично може бути застосований не тільки до підприємця, а й до його найманого працівника (якщо той допустить помилку у Книзі ОДВ).
Причому пункт 8 розділу ХХ Податкового кодексу (що встановлює з 01.01.2011 р. до 30.06.2011 р. 1-гривнєвий штраф за податкові порушення) на адмінштрафи не поширюється

Якщо було занижено суму готівкової виручки — неповне оприбуткування готівки**

5-кратний розмір виручки, не записаної до Книги ОДВ

Стаття 1 Указу № 436

Штраф застосовується
до підприємця (імовірно, навіть у тому разі, якщо помилки припуститься працівник). Пункт 8 розділу ХХ Податкового кодексу на такий штраф не поширюється

Якщо після закінчення 2011 року з'ясується, що підприємець у 2011 році занизив суму чистого доходу (занизив виручку або завищив витрати), зазначивши це в декларації

Донарахування податку на доходи (ПДФО) і штраф за його недоплату в розмірі 25 % від суми донарахованого ПДФО

Стаття 123 Податкового кодексу

Цей штраф застосовується, оскільки з 01.01.2011 р. суму ПДФО, що підлягає сплаті, підприємцю розраховують не податківці, а він сам

Якщо протягом 2011 року з'ясується,
що підприємець у 2011 році занизив суму чистого доходу (занизив виручку
або завищив витрати), зазначивши
це в декларації

Донарахування податку на доходи (ПДФО) і штраф за його недоплату в розмірі 25 % від суми донарахованого ПДФО

Стаття 123 Податкового кодексу

Якщо декларація про доходи подавалася всередині року (новоствореними підприємцями або тими, які перейшли зі спрощеної системи) — за підсумками першого кварталу роботи на загальній системі, то штраф, можливо, й буде.
А от якщо всередині року декларація не подавалася (річна декларація за минулий рік до уваги не береться), то за заниження виручки або завищення витрат, допущене і виявлене в одному й тому самому році, штраф не застосовується, оскільки протягом року підприємець сплачує авансові внески з ПДФО

Товари, передані працівнику, не зазначені підприємцем або працівником у графі 8 Книги ОДВ

Штраф у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів за цінами продажу, але не менше 170 грн.

Стаття 20 Закону про РРО

Є висока імовірність того, що податківці можуть оштрафувати підприємця, якщо він не заповнить графи 5 або 8 Книги ОДВ, так само як і за відсутність записів у графі 8 Книги ОДВ працівника.
Утім, на нашу думку, вони не мають права застосовувати цей штраф, оскільки на сьогодні не існує порядку обліку товарів, розробленого для фізосіб-підприємців (щодо Порядку № 1025, то це — порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, а не порядок обліку товарів)

Придбані товари не зазначені підприємцем, який торгує за готівку, у графі 5 Книги ОДВ

** Згідно з пунктом 1.2 Положення № 637 оприбуткування готівкової виручки передбачає не тільки її проведення через РРО і відображення в КОРО, але ще й запис про неї у Книзі ОДВ. Отже, якщо такого запису немає, готівка не може вважатися повністю оприбуткованою (лист ДПАУ від 05.05.2010 р. № 8795/7/23-7017/538).

 

Що чекає на підприємців, в яких немає Книги ОДВ

Про те, як поводитися в разі втрати підприємцем або його працівниками Книги ОДВ, у

Порядку № 1025 немає жодного слова. Спираючись на практику минулих років, можна рекомендувати в разі втрати нової Книги ОДВ одразу звертатися до органів внутрішніх справ із заявою про втрату, а також до органу податкової служби. Можливо, деякі записи Книги ОДВ можна буде поновити за допомогою податківців.

При цьому підприємцю доведеться купити нову Книгу та зареєструвати її у податковій.

Якщо ж на момент перевірки податківці не виявлять у підприємця Книги ОДВ (і заяви про її втрату у них також не буде), то він ризикує потрапити у вкрай складну ситуацію.

По-перше,

готівкову виручку, отриману підприємцем за весь період відсутності у нього Книги ОДВ, буде визнано не повністю оприбуткованою (навіть якщо він проводив її через РРО). А за це встановлено штраф у 5-кратному (!) розмірі неоприбуткованих сум (стаття 1 Указу № 436).

По-друге,

підприємця покарають штрафом за незбереження Книги ОДВ за статтею 121 Податкового кодексу (оскільки Книга ОДВ є документом, пов'язаним з обчисленням ПДФО). Штраф становить 510 грн.

По-третє,

податківці, скоріш за все, визнають недійсною його декларацію про доходи. Адже стаття 44 Податкового кодексу забороняє заповнювати податкову декларацію без підтвердних документів, тоді як у пункті 5 Порядку № 1025 чітко сказано, що для складання декларації про доходи необхідно використовувати дані Книги ОДВ. Що відбудеться після визнання декларації недійсною, поки що остаточно не ясно. Можливо — штраф у розмірі 510 грн. за недостовірні дані в податковій звітності (пункт 119.2 Податкового кодексу).

І нарешті, по-четверте, за порушення вимог

Порядку № 1025, зокрема за відсутність Книги ОДВ, підприємця можуть покарати адмінштрафом за статтею 1641 КУпАП у розмірі від 51 до 136 грн.

Як бачимо, існуючі штрафні санкції, у принципі, роблять для підприємця

цілком невиправданим ризик провадження діяльності без Книги ОДВ.

 

Актуальні питання обліку доходів і витрат у Книзі ОДВ

Оскільки Книга ОДВ — нова, на практиці під час її заповнення у підприємців виникає чимало запитань. На найпопулярніші з них зараз і відповімо.

 

Підприємець уніс на поточний (підприємницький) рахунок власні кошти. Чи потрібно їх зазначати у графі 3 Книги ОДВ?

Ні

, адже такі кошти — це не виручка, отримана від контрагентів, а особисте майно підприємця (яким він має право розпоряджатися на свій розсуд, у тому числі — використовувати для підприємницької діяльності).

 

Як визначатиметься місячний чистий дохід у декларації про доходи: на підставі даних Книги ОДВ чи як річний чистий дохід, що ділиться на 12?

Поки що немає ані нової форми декларації про доходи, ані порядку її складання, тому стовідсотково відповісти на це запитання неможливо.

Водночас видається логічним саме перший варіант, тобто

заповнення декларації на підставі Книги ОДВ. На користь цього говорить і пункт 5 Порядку № 1025: «Дані Книги використовуються самозайнятою особою для заповнення податкової декларації за звітний податковий період (рік)».

 

Я хочу «притримувати» надходження безготівкової виручки так, щоб у Книзі ОДВ вона відображалася тільки за одним з трьох місяців кварталу. Чи потрібно мені буде сплачувати ЄСВ і ПДФО за ті місяці, в яких виручки немає (0,00 грн.)?

ЄСВ і ПДФО не сплачуються за ті місяці, за підсумками яких підприємець не отримав ані копійки чистого доходу

(пункт 2 частини 1 статті 7 Закону про ЄСВ, пункт 177.2 Податкового кодексу). При цьому чистий дохід — це різниця між виручкою і документально підтвердженими витратами.

Отже, навіть якщо протягом місяця підприємцю і надійде якась виручка, у нього

може й не з'явитися обов'язку нарахувати за такий місяць ЄСВ і ПДФО, але для цього сума отриманої виручки має бути меншою або дорівнювати витратам того ж місяця.

 

Підприємець працює за безготівковим розрахунком. Чи є сенс для нього «притримувати» платежі від покупців так, щоб за даними Книги ОДВ чистий дохід за кожен місяць не перевищував 10 мінімальних зарплат?

Якщо підприємець ставить за мету оптимізувати платежі до бюджету, то так діяти особливого сенсу немає. Адже виграш за ПДФО (15 % замість 17 %) «згорить» через перевитрату коштів на сплату ЄСВ (доведеться нараховувати 34,7 % на суму, яку можна було б сховати від ЄСВ). Крім того, як не притримуй виручку, але безкінечно зволікати з надходженнями платежів теж недобре, тому наприкінці року, швидше за все, все одно «вилізе» перевищення чистого доходу над 10 мінзарплатами.

У такому разі

набагато вигідніше попросити покупців перераховувати оплату в якомусь одному місяці кварталу. Цього місяця чистий дохід, очевидно, перевищить 15 прожиткових мінімумів, що дасть можливість укрити від ЄСВ суму такого перевищення. У двох же інших місяцях чистий дохід буде нульовим (а це означає, що ні ЄСВ, ні ПДФО за такі місяці сплачувати не доведеться).

Давайте поглянемо, який вигляд це матиме в цифрах (табл. 3).

 

Таблиця 3

Що вигідніше: заощаджувати на ПДФО чи на ЄСВ (приклад)

Мета — економія на ПДФО
(чистий дохід щомісяця не перевищує 10 мінзарплат,
 встановлених на 01.01.2011 р.)

Мета — економія на ЄСВ
(усі платежі надходять тільки в одному з місяців кварталу)

Місяць

Чистий дохід,
грн.

ПДФО,
грн.

ЄСВ, грн.

Місяць

Чистий дохід,
грн.

ПДФО,
грн.

ЄСВ, грн.

Квітень

9410,00

1411,50

3265,27

Квітень

0,00

0,00

0,00

Травень

9410,00

1411,50

3265,27

Травень

0,00

0,00

0,00

Червень

9410,00

1411,50

3265,27

Червень

28230,00

4610,90*

4996,80**

РАЗОМ

28230,00

4234,50

9795,81

РАЗОМ

28230,00

4610,90

4996,80

Загальна сума платежів до бюджету та ПФ (ПДФО і ЄСВ)

14030,31

Загальна сума платежів до бюджету та ПФ (ПДФО і ЄСВ)

9607,70

*Сума ПДФО розраховувалася так: 15 % з чистого доходу, що дорівнює 10 мінзарплатам (мінзарплата на 01.01.2011 р. — 941,00 грн.), плюс 17 % з чистого доходу, що перевищує 10 мінзарплат. Разом отримано: 0,15 х 10 х 941,00 + 0,17 х (28230,00 - 10 х 941,00) = 4610,90 грн.

**Сума ЄСВ розраховувалася так: 34,7 % від чистого доходу, що не перевищує 15 прожиткових мінімумів (прожитковий мінімум у II кварталі 2011 року — 960,00 грн.). Оскільки 15 прожиткових мінімумів становить 15 х 960,00 = 14400,00 грн., то ЄСВ обчислювався саме з цієї суми — 34,7 % х 14400,00 = 4996,80 грн. На решту суми чистого доходу (28230,00 - 14400,00) ЄСВ не нараховується.

 

Як видно з табл. 3, економлячи на ЄСВ, підприємець у цілому сплатить до бюджету і ПФ 9607,10 грн., тоді як економія на ПДФО призведе до необхідності сплатити майже у півтора раза більше — 14030,31 грн.

Таким чином,

економія на ЄСВ дає відчутніший результат щодо оптимізації, навіть незважаючи на незначну перевитрату за ПДФО.

 

Чи можна буде перерозподіляти дохід у декларації про доходи (зручно «розкидати» усередині кварталу)?

Логічно, що підприємець, який не має можливості «притримати» надходження виручки, теж бажає оптимізувати платежі до бюджету та ПФ (як у попередньому запитанні). Тому в нього й виникло подібне запитання.

Що ж, якщо виходити з букви закону, то в декларації про доходи за кожним місяцем, швидше за все, потрібно буде зазначити саме ту суму чистого доходу, яка вийшла у Книзі ОДВ у цьому місяці.

Водночас

якщо підприємець забажає поставити весь квартальний дохід на один місяць, податківці взагалі-то цьому перешкоджати не повинні. Адже таке заповнення декларації про доходи призведе до збільшення суми ПДФО (сам же підприємець при цьому виграє на економії за ЄСВ). Утім, як це буде насправді, покаже час, оскільки на сьогодні жодних офіційних роз'яснень з цього питання немає.

 

Як заповнити Книгу ОДВ, якщо виручка від продажу товарів надійшла в одному місяці, а витрати на їх придбання понесено в наступному місяці (кварталі)?

Ми знаємо, що графу 5 (а значить, і графу 6) Книги ОДВ неможливо заповнити доти, доки не буде виконано дві умови:

1) у підприємця з'явиться документ, що підтверджує оплату товарів;

2) товари надійдуть на склад.

У нашому випадку товари на склад надійшли і, більш того, — уже продані. Отже, для того щоб отримати право на витрати за ними, підприємець повинен виконати тільки першу умову — оплатити їх. Щойно оплата відбудеться, можна буде сміливо записати суму сплачених коштів до графи 5 Книги ОДВ.

Далі, зважаючи на той факт, що виручку від продажу товарів уже отримано, їх закупівельну вартість одразу можна записати до графи 6 Книги ОДВ (одночасно із заповненням графи 5).

Той факт, що виручку було отримано в попередньому місяці (або кварталі) не повинен бентежити підприємця.

На наш погляд, оскільки звітним періодом з ПДФО є рік (декларація про доходи подається раз на рік), підприємець у будь-який час може облікувати витрати, пов'язані з доходом поточного (звітного) року.

 

Чи можна у Книзі ОДВ відображати витрати, понесені підприємцем до того, як він перейшов на загальну систему (на складі є товари, куплені під час перебування на єдиному податку)?

Можна, якщо в підприємця

є документи, що підтверджують купівлю таких товарів (точніше — їх оплату). Але існує два варіанти їх відображення у Книзі ОДВ:

варіант 1: у Книзі ОДВ вартість цих товарів краще відображати у графах 4 (ставимо документ, що підтверджує витрати) і 5 (ставимо суму за таким документом). Тобто, у перший же день роботи на загальній системі вписуємо до Книги ОДВ усі документи, що підтверджують купівлю товарів, які залишилися на складі, і суму витрат за ними;

варіант 2 — вартість цих товарів (за цінами придбання) можна зазначити у графі 2 Книги ОДВ (залишок товарів на початок звітного періоду). Але тут є один недолік: оскільки всі товари в цій графі будуть вказані загальною сумою і без реквізитів підтвердних документів, податківці можуть визнати, що кожен конкретний товар не оприбуткований (а за торгівлю неоприбуткованими товарами вони дуже полюбляють застосовувати штраф за статтею 20 Закону про РРО).

У тому місяці, в якому буде отримано дохід від продажу таких товарів, їх купівельну вартість слід відобразити

у графі 6 Книги ОДВ, тим самим зменшивши дохід, що підлягає оподаткуванню.

З таким підходом згодні й податківці (

http://www.sta.gov.ua, запитання з єдиної бази податкових знань № 2755).

 

Чи можна записувати до Книги ОДВ витрати, понесені у 2010 році?

Можна, якщо виконуються три умови:

1) у підприємця

є документи, що підтверджують оплату грошових коштів;

2) витрати відповідають переліку, зазначеному в

розділі III Податкового кодексу;

3) витрати пов'язані з доходом поточного року (2011 року).

У тому випадку коли йдеться про товари, що куплені торік і залишилися непроданими, їх вартість (за цінами придбання) зазначається у графах 4 і 5 Книги ОДВ або в графі 2 (див. попереднє запитання). Наприкінці того місяця, в якому буде отримано виручку від продажу цих товарів, їх закупівельна вартість переноситься з графи 5 (або 2) до графи 6 Книги ОДВ.

Якщо ж ідеться про послуги (роботи), то їх вартість потрапить до графи 10 Книги ОДВ у місяць отримання пов'язаного з ними доходу (при цьому потрібно заповнити графу 4).

З таким підходом податківці також не сперечаються.

 

Чи можна у Книзі ОДВ відображати амортизацію?

Теоретично підприємець може це робити, оскільки згідно з

розділом III Податкового кодексу амортизація включається до витрат. При цьому розрахунок амортизації обов'язково слід оформляти документально.

Проте податківці, як колись, так і зараз, виступають категорично проти нарахування амортизації фізособами-підприємцями, спираючись на те, що фізособи не ведуть бухоблік.

Отже, скористатися амортизацією для зменшення свого оподатковуваного доходу можуть

тільки сміливі платники податків, готові до судових спорів з податківцями.

 

Чи можна відображати у Книзі ОДВ сплачений «за себе» ЄСВ і як?

Відображати ЄСВ у Книзі ОДВ можна. Підстава для цього —

підпункт 138.10.4 Податкового кодексу.

При цьому ЄСВ, сплачений «за себе», відображається у графі 10 Книги ОДВ, а сплачений «за працівників» — у графі 9. Обидві ці суми записуються до Книги ОДВ

у момент перерахування коштів до Пенсійного фонду.

 

Як розраховується сума чистого доходу у Книзі ОДВ: наростаючим підсумком чи щомісяця?

У

пункті 3.3 Порядку № 1025 сказано таке: «У графі 3 щодня відображається фактично отримана сума доходу від здійснення діяльності з сумарним підсумком за місяць, квартал, рік. У разі потреби реєстрації нової Книги протягом звітного року записи в ній продовжуються наростаючим підсумком.

Звідси хочеться зробити такий висновок: скоріш за все, чистий дохід розраховується

окремо за кожен місяць (при цьому збитки минулих місяців можна покривати доходом поточного місяця в межах одного звітного року, адже звітний період для підприємця — рік) і наростаючим підсумком за квартал і рік.

Водночас наразі не зрозуміло, чи буде так насправді, адже на сьогодні жодних офіційних роз'яснень від податківців з цього питання немає.

 

Чи потрібно вести у Книзі ОДВ пооб’єктний облік товарів?

Найімовірніше, ні. Поки що досить вартісного обліку (мається на увазі вартість ТМЦ, наявних у залишках на початок і кінець року).

 

Як відобразити у Книзі ОДВ повернення товару?

Порядок № 1025

нічого не говорить про те, як поводитися в разі повернення товарів. Проте підприємцям дозволено виправляти помилки у Книзі ОДВ. Швидше за все, саме таким способом і доведеться скористатися в разі повернення. Отже:

1) якщо

товари повертаємо постачальнику, то потрібно зменшити дані в графі 5 Книги ОДВ на їх вартість (виправити запис про купівлю цих товарів і завірити виправлення підписом підприємця);

2) якщо

товари повернули самому підприємцю, він повинен зменшити дохід від їх продажу (виправити запис у графі 3 Книги ОДВ і поставити підпис) та одночасно зменшити вартість повернених товарів, зазначену у складі витрат (виправити запис у графі 6 Книги ОДВ і поставити підпис).

 

Висновки

Нову Книгу ОДВ підприємці повинні були завести (і зареєструвати в податковій) з 21.01.2011 р.

Проте на практиці це відбулося пізніше. Однак податківці не повинні штрафувати підприємців за незначну затримку, адже на 21.01.2011 р. самої форми нової Книги ОДВ не було в продажу навіть у податкових органах.

Під час реєстрації Книги ОДВ бажано уточнити в податківців, що робити зі старою Книгою
ф. № 10 і чи переносити записи з неї до нової Книги за період з 01.01.2011 р. до моменту реєстрації нової Книги.

Книга ОДВ заводиться підприємцем одна для відображення доходів і витрат від усіх видів діяльності.

Заводити додаткові Книги ОДВ потрібно тільки в тому разі, якщо працівники підприємця займаються готівковими операціями. Тоді кожному з таких працівників необхідно видати зареєстровану в податковій Книгу ОДВ.

Підприємець відображає у своїй Книзі ОДВ виручку

в день отримання готівкових або безготівкових коштів (або іншої матеріальної компенсації) — загальною сумою за день, без розшифровки, від кого і за що отримані гроші. А от працівники зобов'язані зазначати у своїй Книзі ОДВ виручку від кожної операції з продажу.

Витрати

підприємець відображає в момент оплати грошових коштів постачальникам або підрядникам (обов'язково за наявності документа про оплату). Причому витрати показуються не загальною сумою за день — а окремо за кожним платіжним документом. При цьому вартість придбаних ТМЦ ураховуватиметься при обчисленні чистого доходу тільки в тому місяці, в якому буде отримано виручку від їх продажу (або ТМЦ будуть використані у виробництві).
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд