Бюджетна дотація: наслідки для податкового кредиту
Підприємство отримало дотацію з бюджету (не є об’єктом обкладення ПДВ за п.п. 196.1.6 Податкового кодексу). Інші неоподатковувані поставки відсутні. Чи є необхідність у пропорційному розподілі ПДВ згідно зі ст. 199 Податкового кодексу?
(м. Харків)
Пригадаємо історію питання. Підхід податківців до цієї проблеми можна відображати з двох протилежних точок зору. Так, аж до 2007 року вони наполягали на тому, що формування податкового кредиту у разі придбання товарів/послуг за рахунок державного бюджету має здійснюватися пропорційно частці використання таких товарів/послуг в оподатковуваних операціях (
лист ДПАУ від 15.12.2006 р. № 23644/7/16-1517-20), тобто розподілятися за п.п. 7.4.3 Закону про ПДВ. Однак у подальшому вони змінили свою позицію і дозволили у разі придбання товарів/послуг за рахунок дотацій та субсидій (за винятком капітальних трансфертів) збільшувати податковий кредит без розподілу (лист від 25.09.2009 р. № 20957/7/16-1517 // «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 82, с. 8). До речі, про відсутність розподілу «вхідного» ПДВ у такому разі зазначали й суди (див. постанову ВГСУ від 21.02.2005 р. № 6/156 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 100, с. 28). На закінчення історичного огляду зауважимо, що найчастіше це питання порушувалося (у тому числі в зазначених листах і постанові ВГСУ) у частині бюджетної компенсації збитків, що виникають у зв’язку з державним регулюванням цін і тарифів.Повертаючись до сьогодення
, спробуємо розібратися, чи змінилося щось у цій частині з прийняттям ПКУ. І перше, на що варто звернути увагу, — тепер постачання в частині сум компенсації на покриття збитків у зв’язку з державним регулюванням цін і тарифів належать до пільгованих постачань (п.п. 197.1.28 ПКУ). Таким чином, у разі придбання товарів/послуг, щодо яких згідно з п.п. 197.1.28 ПКУ здійснюється бюджетна компенсація, «вхідний» ПДВ доведеться розподіляти за ст. 199 ПКУ. Як бачимо, ДПАУ отримала законодавчу підтримку тієї позиції, на якій наполягала в далекому минулому.Що стосується ПДВ-наслідків при отриманні
інших дотацій та субсидій, то в цій частині нічого не змінилося — як і раніше, установлено, що виплати таких сум не є об’єктом обкладення ПДВ згідно з п.п. 196.1.6 ПКУ. При цьому через непоставний характер таких операцій отримання дотацій та субсидій не впливає на необхідність розподілу «вхідного» ПДВ відповідно до ст. 199 ПКУ. Що ж до можливості відображення податкового кредиту у разі придбання товарів та послуг за рахунок дотацій та субсидій, то його можна відображати в повному розмірі (за умови, що такі кошти включено в доходи відповідно до п.п. 135.5.10 ПКУ*, — див. Єдину базу податкових знань за кодом 130.17).* Податківці й раніше висували цю умову для формування податкового кредиту (див. лист ДПАУ від 25.09.2009 р. № 20957/7/16-1517), чим і обґрунтовували відсутність податкового кредиту у разі придбання товарів/послуг за рахунок капітальних трансфертів. Слід зауважити, що в ПКУ подібної умови немає, однак її ігнорування, безсумнівно, призведе до податкового спору.
Робимо висновки.
Якщо йдеться про дотацію, спрямовану на компенсацію збитків у зв’язку з державним регулюванням цін і тарифів, то до податкового кредиту можна включити лише частину «вхідного» ПДВ, розподіленого відповідно до ст. 199 ПКУ. Якщо платник отримує інші дотації та субсидії, то в разі придбання товарів/послуг за їх рахунок він може збільшити податковий кредит у повному розмірі (за умови включення їх у дохід на підставі п.п. 135.5.10 ПКУ).
Віталій Смердов, економіст-аналітик