Теми статей
Обрати теми

Школа правових знань. Особливості процедури закупівлі в одного учасника

Редакція ПБО
Стаття

Особливості процедури закупівлі в одного учасника

 

У встановлених законом випадках розпорядники державних коштів для закупівлі товарів, робіт і послуг мають обрати контрагента за однією з процедур, визначених Законом про держзакупівлі. З п’яти процедур одна є неконкурентною — це процедура закупівлі в одного учасника. Вона використовується як виняток. Проте будь-який виняток має свої правила. Розглянемо особливості процедури закупівлі в одного учасника з огляду на практичний досвід.

Богдан ТИМЧЕНКО, консультант газети «Податки та бухгалтерський облік»

 

Які основні стадії має пройти замовник при використанні процедури закупівлі в одного учасника?

Порядок проведення процедури закупівлі визначено у

ст. 39 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон про держзакупівлі). Проте застосування цієї статті на практиці викликає безліч запитань, більшість з яких спірні навіть серед фахівців у галузі держзакупівель.

Алгоритм дій замовника при застосуванні процедури закупівлі в одного учасника умовно можна представити таким чином.

Крок перший:

запрошення учасника до переговорів. На адресу потенційного учасника замовник надсилає письмове запрошення до переговорів із зазначенням переліку документально підтвердженої інформації щодо відповідності учасника кваліфікаційним вимогам відповідно до ст. 16 Закону про держзакупівлі, яка надається замовнику таким учасником під час проведення переговорів (ч. 1 ст. 39 Закону про держзакупівлі).

Є сенс переговори з учасником проводити за адресою замовника, а замовнику на дату проведення переговорів організувати засідання комітету з конкурсних торгів, на якому за результатами переговорів протокольно оформити рішення щодо застосування процедури закупівлі в одного учасника.

Крок другий:

переговори з учасником. Незважаючи на те, що Закон про держзакупівлю прямо це не передбачає, переговори з учасником слід провести до оприлюднення інформації про закупівлю. Це знаходить підтвердження у Формі інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника та інструкції щодо її заповнення, затвердженої наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922. Відповідно до п. 6 Інструкції замовник вказує повне найменування, місцезнаходження та контактні телефони (із зазначенням коду міжміського телефонного зв’язку) учасника, з яким проведено переговори. Оскільки порядок проведення переговорів на законодавчому рівні не визначено, такі переговори можуть бути проведені до прийняття замовником рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника. Пояснюється це необхідністю підготовки учасником документально підтвердженої інформації про його відповідність кваліфікаційним вимогам.

Крок третій:

прийняття рішення про застосування процедури закупівлі. Рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника приймається на засіданні комітету з конкурсних торгів і оформлюється протоколом. Відповідно до п. 2 Порядку погодження застосування процедури закупівлі в одного учасника, затвердженого постановою Кабміну від 28.07.2010 р. № 668, у протоколі засідання комітету з конкурсних торгів щодо прийняття рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника необхідно зазначати підстави для застосування такої процедури відповідно до ст. 39 Закону про держзакупівлі.

Крок четвертий:

публікація інформації про застосування процедури закупівлі. Замовник протягом трьох робочих днів з моменту прийняття рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника забезпечує публікацію у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель та розміщення на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до ст. 10 Закону про держзакупівлі інформацію про застосування процедури закупівлі в одного учасника.

Слід звернути увагу:

обґрунтування застосування процедури закупівлі в одного учасника розміщуються замовником одночасно з оголошенням про проведення процедури закупівлі.

Крок п’ятий:

подання документів на погодження до Уповноваженого органу. Мінекономіки розглядає звернення замовників, керуючись Порядком погодження застосування процедури закупівлі в одного учасника, затвердженим постановою Кабміну від 28.07.2010 р. № 668 (далі — Порядок № 668).

Відповідно до

ч. 1 ст. 39 Закону про держзакупівлі Мінекономіки має прийняти рішення про погодження або відмову у погодженні застосування процедури закупівлі в одного учасника у строк, що не повинен перевищувати 15 робочих днів з дня надходження до нього документів (5 робочих днів — у випадках, передбачених п. 3 ч. 2 ст. 39 Закону). Днем надходження вважається дата реєстрації пакета документів у Міністерстві.

Відповідно до

Порядку № 668 замовники надають у пакеті документів копію інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника з проставлянням дати та номера реєстрації у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель. На практиці це означає, що на копії інформації повинен стояти штамп Державного госпрозрахункового видавничо-поліграфічного підприємства «ЗОВНІШТОРГВИДАВ УКРАЇНИ». Щоб не витрачати час та державні кошти на відрядження, замовник має можливість отримати такий штамп, направивши факсом інформацію про закупівлю на номери, зазначені на Веб-порталі «Державні закупівлі» (www.tender.me.gov.ua) у розділі «Контакти» (Прийом оголошень). У редакції Інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель» буде проставлено штамп із зазначенням дати та номера реєстрації, після чого інформація із штампом буде факсом направлена на телефон замовника. У подальшому замовник робить копію зазначеного факсу, засвідчує її підписом уповноваженої особи замовника та скріплює печаткою із зазначенням посади такої особи і дати підпису.

Крок шостий:

публікація відомостей щодо рішення Уповноваженого органу. Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі відомості щодо рішення Мінекономіки про погодження або відмову у погодженні застосування процедури закупівлі в одного учасника не пізніш як через 15 робочих днів з дати видачі листа-погодження (листа про відмову у погодженні) замовник має оприлюднити в Інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» та на Веб-порталі «Державні закупівлі» з обов’язковим зазначенням дати і номера листа-погодження або листа про відмову у погодженні процедури закупівлі.

Крок сьомий:

укладення договору про закупівлю. Відповідно до ч. 3 ст. 39 Закону про держзакупівлі замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника у строк не раніше ніж через 14 днів (5 робочих днів у разі застосування процедури закупівлі з підстав, визначених п. 3 ч. 2 ст. 39) з дня опублікування у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель відомостей про рішення Мінекономіки про погодження процедури закупівлі в одного учасника (див. також роз’яснення Мінекономіки від 19.04.2011 р.).

Крок восьмий:

публікація інформації про результати процедури закупівлі. Інформація про результати процедури закупівлі в одного учасника публікується в порядку, передбаченому ст. 32 Закону про держзакупівлі, не пізніш як через сім днів з дня укладення договору про закупівлю або прийняття рішення про відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулися.

Крок дев’ятий:

оприлюднення звіту. Звіт про результати проведення процедури закупівлі оприлюднюється лише на Веб-порталі «Державні закупівлі» протягом трьох робочих днів з дня його затвердження.

 

Які питання повинні розглядатися на переговорах з учасником?

Перелік питань, які замовник має погодити з учасником під час проведення переговорів, на сьогодні законодавчо не врегульований. Укотре замовнику доведеться виявити кмітливість і звернути увагу, які саме відомості має містити інформація про закупівлю (

ч. 1 ст. 39 Закону про держзакупівлі).

Особливу увагу варто приділити відомостям про найменування товарів, їх кількість та місце поставки, строки поставки та ціну пропозиції, оскільки саме

зазначена інформація має бути погоджена замовником під час проведення переговорів з учасником.

Додатково слід звернути увагу на

абзац десятий ч. 1 ст. 39 Закону про держзакупівлі, який вимагає від замовників указувати в інформації про закупівлю ціну пропозиції. На жаль, жоден припис Закону про держзакупівлі в розрізі процедури закупівлі в одного учасника не містить згадки про ціну пропозиції.

Звернемося до

п. 33 ч. 1 ст. 1 Закону про держзакупівлі, який дає визначення учасника процедури закупівлі: «фізична особа, в тому числі фізична особа — підприємець, юридична особа (резидент або нерезидент), яка письмово підтвердила намір взяти участь у процедурі закупівлі та/або подала пропозицію конкурсних торгів, або цінову пропозицію, або пропозицію на переговорах у разі застосування процедури закупівлі в одного учасника» .

Таким чином, аналіз

Закону про держзакупівлі дозволяє говорити про те, що під час проведення переговорів замовник має отримати від учасника пропозицію, яка з урахуванням зазначеного вище має вказувати також на ціну предмета закупівлі. Така пропозиція може бути зафіксована в протоколі переговорів.

Проте не можна виключати ситуацію, коли за час розгляду Мінекономіки звернення замовника щодо погодження процедури закупівлі змінилася ціна предмета закупівлі. Зважаючи на те, що рішення про погодження застосування процедури закупівлі в одного учасника не є погодженням ціни, у разі її зміни окремі фахівці рекомендують після отримання рішення Мінекономіки робити ще один протокол переговорів, в якому узгодити кінцеву ціну пропозиції, а також можливі зауваження самого Мінекономіки, які можуть бути викладені в супровідному листі до рішення щодо погодження процедури закупівлі. На наш погляд, це цілком прийнятний варіант.

 

Чи необхідно публікувати інформацію про застосування процедури закупівлі в одного учасника в міжнародному виданні з питань державних закупівель?

Абзац третій ч. 1 ст. 39 Закону про держзакупівлі

зобов’язує замовника протягом трьох робочих днів з моменту прийняття ним рішення про застосування процедури закупівлі в одного учасника опублікувати у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель (Інформаційний бюлетень «Вісник державних закупівель») та розмістити на веб-порталі Уповноваженого органу (Веб-портал «Державні закупівлі», адреса в мережі Інтернет — www.tender.me.gov.ua) інформацію про застосування процедури закупівлі в одного учасника.

У той же час, відповідно до

ч. 4 ст. 10 Закону про держзакупівлі оголошення про проведення процедури закупівлі та про результати процедури закупівлі обов’язково додатково розміщуються у міжнародному інформаційному виданні з питань державних закупівель Уповноваженого органу та на веб-порталі Уповноваженого органу англійською мовою, якщо очікувана вартість предмета закупівлі перевищує суму, еквівалентну:

— для товарів —

200 тисячам євро;

— для послуг —

300 тисячам євро;

— для робіт —

500 тисячам євро.

У розумінні

п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону про держзакупівлі оголошення про проведення процедури закупівлі — оголошення про проведення відкритих торгів, оголошення про проведення процедури двоступеневих торгів, оголошення про проведення попередньої кваліфікації, запит цінових пропозицій, інформація про застосування процедури закупівлі в одного учасника. Таким чином, у випадках, визначених ч. 4 ст. 10 Закону про держзакупівлі, замовники зобов’язані додатково розмістити інформацію про застосування процедури закупівлі в одного учасника у міжнародному інформаційному виданні з питань державних закупівель (Announcer of the public purchasing).

Звертаю увагу, що курс євро фіксується згідно з офіційним курсом НБУ, установленим на день відправлення для публікації у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель оголошення про проведення процедури закупівлі.

 

Чи можна направити інформацію про застосування процедури закупівлі в одного учасника через Інтернет та яким чином це зробити?

Відповідно до

Інструкції щодо подання, прийому, реєстрації та розміщення інформації про державні закупівлі в інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» та на офіційному загальнодержавному веб-порталі «Державні закупівлі» замовник має можливість подати для публікації в Інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» інформацію про застосування процедури закупівлі та інформацію про результати через Веб-портал «Державні закупівлі» шляхом її створення на Веб-порталі «Державні закупівлі».

Під створенням інформації мається на увазі заповнення замовником на Веб-порталі «Державні закупівлі» форми встановленого зразку. Однак щоб розпочати роботу із Веб-порталом, необхідно зареєструватися. Замовник оформлює лист за встановленим зразком та надсилає його факсом на номер (044) 486-10-84.

За результатами реєстрації замовник має свій логін та пароль для входу на Веб-портал та отримує доступ до розділу «Управління закупівлями», в якому достатньо лише заповнити форму інформації про застосування процедури закупівлі в одного учасника. Після заповнення форми вона буде перевірена оператором прийому, і у разі якщо форма інформації заповнена вірно, замовник у розділі «Управління закупівлями» побачить № бюлетеня та № оголошення, в якому вийде інформація про застосування процедури закупівлі, крім того зможе переглядати саму форму інформації.

 

Зразок


Редакція інформаційного бюлетеня
«Вісник державних закупівель»

 

Прошу зареєструвати (назва підприємства) на веб-порталі «Державні закупівлі» http://www.tender.me.gov.ua як замовника торгів з метою отримання доступу до функції подання оголошень через мережу Інтернет.

 

Код ЄДРПОУ

Поштова адреса

e-mail

Склад комітету конкурсних торгів (П.І.Б. повністю, контактні (мобільні) номери телефону)

 

Логін

(5-10 символів, лише літери (латиниця) та цифри)

Пароль

(5-10 символів, лише цифри)

 

Посада              підпис

М.П.

 

Подається особисто або за тел./факс: (044) 486-10-84


 

Як довести монопольний характер послуг, що надаються одним учасником? Наприклад, чи можна застосувати закупівлю в одного учасника при закупівлі послуг залізничного перевезення вантажів (код за Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016-94 — 60.10.2)?

У разі якщо замовник обрав підставою застосування процедури закупівлі в одного учасника

п. 2 ч. 2 ст. 39 Закону про держзакупівлі, тобто відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на товари, роботи чи послуги, які можуть бути поставлені, виконані чи надані тільки певним постачальником (виконавцем), за відсутності при цьому альтернативи, то документом, що підтверджує наявність зазначених підстав, буде лист Антимонопольного комітету України (його територіального відділення).

Слід звернути увагу, що відповідно до

п. 3 Порядку № 668 документи, що підтверджують наявність підстав для застосування процедури закупівлі в одного учасника, мають бути прийняті (надані) в поточному році.

За практикою багатьох замовників без листа АМКУ справа отримання погодження Уповноваженого органу марна. Тож замовнику необхідно заздалегідь потурбуватися про отримання такого листа, звернувшись до територіального органу АМКУ.

Необхідну інформацію щодо адрес та керівництва територіальних відділень АМКУ можна отримати на офіційному сайті АМКУ — www.amc.gov.ua у розділі Контактна інформація, територіальні відділення.

Успішних вам закупівель!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі