Хто не може бути платником єдиного податку
Перелік суб'єктів, які не можуть бути платниками єдиного податку, наведено в п. 291.5 ПКУ. Із тексту зазначеної норми видно, що обмеження, установлені законодавцем, переважно стосуються видів діяльності, які провадить суб'єкт господарювання. Власне, так було і за часів Указу № 727: він, як усі ще пам'ятають, також обумовлював заборонені види діяльності, здійснення яких спричинювало небажані для платника податків — єдиноподатника наслідки. Проте слід зауважити, що наведений у ПКУ перелік за кількістю позицій значно перевершує свого попередника.
Олена УВАРОВА, юрист Видавничого будинку «Фактор»
Обмеження за видами діяльності: який застосовуємо КВЕД?
На сьогодні найбільш актуальним залишається питання щодо критеріїв здійснення суб'єктом господарювання видів діяльності, які вважаються забороненими згідно з ПКУ. Ситуацію ускладнює й те, що початок дії нової «спрощенки» збігся із запровадженням нового КВЕД — КВЕД-2010. Зрозуміла у зв'язку з цим і розгубленість платників податків: на який із двох класифікаторів їм орієнтуватися, щоб не потрапити під установлену ПКУ заборону?
Нагадаємо: наказом Держспоживстандарту від 11.10.2010 р. № 457 було затверджено низку національних класифікаторів України із набуттям ними чинності з 1 січня 2011 року, зокрема ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності» (замість ДК 009:2005). Але пізніше наказом Держспоживстандарту від 29.11.2010 р. № 530 дату набуття чинності ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності» та ДК 016:2010 «Державний класифікатор продукції і послуг» було перенесено з 01.01.2011 р. на 01.01.2012 р.
Таким чином, з 01.01.2012 р. почав діяти національний класифікатор «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010». Утім, при цьому протягом усього цього року також залишатиметься чинним і КВЕД-2005. Таку паралельну дію двох класифікаторів передбачено як перехідний етап для того, щоб спростити і держорганам, і самим суб'єктам господарювання перехід до нової класифікації видів економічної діяльності. Крім того, згідно з роз'ясненнями Державної реєстраційної служби від 27.12.2011 р. № 785-7-25-11 (підготовлено за результатами спільної наради Держстату, ДПСУ та Державної реєстраційної служби) програмним забезпеченням ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізосіб-підприємців з 1 січня 2012 року впроваджено подвійне кодування видів економічної діяльності для суб'єктів, які зареєстровані в ЄДР, шляхом додавання окремих полів для внесення відомостей щодо видів економічної діяльності за КВЕД-2010 (див. також «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 99).
На наш погляд, якщо і говорити в цій ситуації про певний орієнтир, то, принаймні у 2012 році, на цю роль насамперед має претендувати КВЕД-2005:
по-перше, сам законодавець у тексті ПКУ, у тому числі в тих його положеннях, які стосуються спрощеної системи оподаткування, використовує посилання виключно на КВЕД-2005. Зауважимо, що відносно заборонених видів діяльності код за КВЕД-2005 названо тільки для технічних випробувань та досліджень (група 74.3 КВЕД-2005). У решті — просто вказані певні види діяльності, без посилання на КВЕД. Не супроводжувалися заборонені види діяльності кодами за КВЕД і в Указі № 727;
по-друге, затверджена наказом Мінфіну від 20.12.2011 р. № 1675 форма заяви про застосування спрощеної системи оподаткування, як це і передбачено ПКУ, уключає графу, що передбачає зазначення видів здійснюваної на спрощеній системі оподаткування діяльності згідно з КВЕД-2005.
Після того, як КВЕД-2005 втратить чинність (з 31.12.2012 р.), виникне інша проблема. Річ у тім, що в Єдиному державному реєстрі на кінець року в ідеалі всі види діяльності внесених до нього суб'єктів господарювання має бути вказано за КВЕД-2010. Якщо протягом цього року не буде змінено норму ПКУ, яка вимагає зазначення в заяві про застосування спрощеної системи оподаткування видів діяльності за КВЕД-2005, платники податків опиняться в досить скрутній ситуації. Ще раніше до неї потраплять ті суб'єкти господарювання, яких буде зареєстровано після 01.01.2012 р., оскільки їх види діяльності держреєстратором уже буде вказано згідно з кодами за КВЕД-2010.
Утім, на нашу думку, особливої проблеми це створювати не повинно. Як визнає сам Держкомстат, «за методологічними принципами, основами побудови та своїм призначенням КВЕД є статистичною класифікацією, яку створено як інструментарій для систематизації та групування економічної інформації при проведенні державних статистичних спостережень. КВЕД не є документом, що встановлює право, і надання органами державної статистики коду виду діяльності не має жодних правових наслідків для суб'єктів при виборі та здійсненні ними господарської діяльності та не потребує внесення змін до статутних документів» (див. лист від 18.05.2005 р. № 14/2-1-05/249, а також лист Державної служби статистики від 03.11.2011 р. № 13/3-20/503П1). Перекодування видів економічної діяльності не змінює саму діяльність, що провадиться суб'єктами господарювання, а стосується тільки її кодового позначення (див. лист Держкомстату від 23.01.2007 р. № 18-14/16). Тому, на наш погляд, суб'єкти господарювання, незважаючи на прямі вказівки в ПКУ та прийнятих підзаконних нормативно-правових актах, можуть сміливо вказувати види своєї діяльності згідно з тим із класифікаторів, посилання на який на момент звернення до податкового органу містяться у відомостях про таких суб'єктів господарювання в ЄДР.
Що стосується забороненої для спрощенців діяльності, то, ще раз підкреслимо, звернення до КВЕД-2005 чи до КВЕД-2010 матиме лише факультативний характер. Висновки, зроблені на підставі тексту класифікатора, не повинні мати пріоритету перед нормами законодавства, що регулює той чи інший вид здійснюваної діяльності. Принаймні це стосується тих заборонених видів діяльності, щодо яких відсутнє посилання на КВЕД у самому ПКУ, а, як уже зазначалося, таке посилання є тільки щодо технічних випробувань та досліджень.
До того ж, кодами діяльності за КВЕД часто охоплюється досить широкий спектр видів діяльності, з яких під заборону може потрапляти лише один. Тому наявність відповідного коду в ЄДР ще не означає, що суб'єкт господарювання провадить саме заборонений вид діяльності. Проілюструвати цей момент ми зможемо при розгляді конкретних запитань, що виникають сьогодні щодо переліку заборонених видів діяльності.
Проте перш ніж перейти до них, зупинимося на ще одному моменті.
Що вважати провадженням діяльності?
Варіантів відповіді на поставлене в підзаголовку запитання декілька:
а) включення забороненого для спрощенців виду діяльності до відомостей про суб'єкта господарювання, що вносяться до Єдиного держреєстру, або (якщо це — юридична особа) до статутних документів;
б) укладення договору, предмет якого передбачає здійснення забороненої для єдиноподатників діяльності;
в) отримання дозвільного документа на провадження діяльності, якою не можуть займатися особи, які бажають бути платниками єдиного податку;
г) підписання акта приймання-передачі чи іншого документа, який підтверджує, що було виконано роботу, або надано послугу, або поставлено товар, хоча при цьому на таку операцію поширюється встановлена ПКУ заборона;
д) отримання оплати за договором, предмет якого передбачає виконання операцій, що потрапляють до переліку, наведеного в п. 291.5 ПКУ.
На наш погляд, уключення забороненого для спрощенців виду діяльності до відомостей про суб'єкта господарювання, які вносяться до Єдиного держреєстру або до статутних документів юрособи, укладення договору, предмет якого передбачає здійснення забороненої діяльності, і навіть отримання дозвільного документа на провадження діяльності, якою не можуть займатися особи, які бажають бути платниками єдиного податку, ще недостатньо, щоб можна було говорити про фактичне провадження забороненої діяльності*. Загроза такої кваліфікації виникає тільки у випадку, якщо вже є документальне підтвердження того, що ті чи інші дії, які охоплюються забороненим видом діяльності, є вчиненими, тобто складено документ, що підтверджує виконання роботи, або надання послуги, або постачання товару. Аналогічна думка висловлюється і судами (див., наприклад, постанову Окружного адмінсуду м. Києва від 03.08.2008 р. № 4/387).
* Щоправда, маємо попередити, в Єдиній базі податкових знань наведено роз’яснення, згідно з яким «якщо у статуті суб’єкта малого підприємництва зазначені види діяльності, на які не поширюється дія Указу, а на момент подання заяви для переходу на спрощену систему оподаткування він не здійснює зазначеної діяльності та не отримав відповідної ліцензії, про що він письмово повідомляє орган ДПС, такий суб’єкт може отримати Свідоцтво про право сплати єдиного податку суб’єктом малого підприємництва — юридичною особою». Як бачимо, тільки наявність вказівки у статуті на заборонений вид діяльності податківці не розглядають як перешкоду для перебування на спрощеній системі оподаткування. А от наявність дозвільних документів, що надають право здійснювати таку діяльність, може стати підставою для позбавлення такої можливості.
Що стосується отримання оплати за договором, предмет якого передбачає виконання операцій, що потрапляють до переліку, наведеного в п. 291.5 ПКУ, то, на нашу думку, якщо має місце попередня оплата, а операції ще фактично не здійснювалися, то у суто юридичному розумінні вважати це провадженням діяльності не можна. Проте для цілей податкового законодавства таке тлумачення можливе, тим більше що сам законодавець настання негативних наслідків, зумовлених порушенням умов перебування на спрощеній системі оподаткування, пов'язує саме з отриманням плати за здійснення тієї чи іншої операції (див., зокрема, п. 293.4, п.п. 296.5.5 ПКУ). Зворотна ситуація: заборонена діяльність провадилась до 01.01.2012 р., а оплату здійснено після цієї дати, не повинна призводити до позбавлення платника податків статусу єдиноподатника.
Підстав для ліберальної позиції, що ґрунтується на тезі, згідно з якою одинична операція ще не свідчить про провадження діяльності, оскільки діяльність передбачає регулярність та систематичність, у цій ситуації, на наш погляд, немає. Так, суди у спорах про необхідність придбання торгового патенту або застосування РРО виходять з того, що провадженням діяльності не можуть вважатися одиничні та несистематичні операції (див., наприклад, ухвалу Київського апеляційного адмінсуду від 29.10.2008 р. № 22-а-7480/08, ухвалу ВАСУ від 21.09.2010 р. № К-4114/08). Проте шанси відстояти таку позицію для цілей застосування норм про спрощену систему оподаткування, слід визнати, украй низькі, тим більше, що практично всі названі в п. 291.5.1 ПКУ види діяльності (за незначним винятком) передбачають необхідність попереднього отримання дозвільного документа. Наявність такого документа плюс виконаний суб'єктом господарювання на його підставі договір уже дозволяють говорити про провадження забороненого виду діяльності.
Заборонені види діяльності
Тепер з урахуванням викладеного вище пропонуємо проаналізувати кожний вид діяльності, що потрапив до переліку заборонених для суб'єктів господарювання — спрощенців (відповідність видів діяльності за КВЕД-2005 і КВЕД-2010 наведено з використанням сервісу для визначення кодів видів економічної діяльності, розміщеного за адресою http://kved.ukrstat.gov.ua/).
| Вид діяльності | КВЕД-2005 | КВЕД-2010 |
1 | 2 | 3 | 4 |
Юридичні особи та ФОП | Діяльність з організації, проведення азартних ігор* | 92.71.0. Діяльність з організації азартних ігор. | 92.00. Організування азартних ігор. |
* Обмеження набуде чинності з дня набуття чинності законом, що регулює питання діяльності у сфері грального бізнесу (п. 1 розд. II Закону № 4014). Наразі гральний бізнес в Україні заборонено. | |||
Коментар. Як бачимо, у цій ситуації перекодування з КВЕД-2005 на КВЕД-2010 для суб'єкта господарювання у плані можливості чи неможливості перебування на спрощеній системі оподаткування нічого не змінить. | |||
Обмін іноземної валюти | 67.13.0. Інша допоміжна діяльність у сфері фінансового посередництва. | 66.12. Посередництво за договорами по цінних паперах або товарах. | |
Коментар. Визначальним для встановлення кола операцій, що підпадають під цю заборону, мають стати положення Інструкції про порядок організації та здійснення валютно-обмінних операцій на території України, затвердженої постановою Правління Нацбанку від 12.12.2002 р. № 502. Так, відповідно до п. 1.2 Інструкції до валютно-обмінних операцій з іноземною валютою відносяться: | |||
Виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів | Широкий перелік видів діяльності, зокрема коди 15.91.0. Виробництво дистильованих алкогольних напоїв, 52.25.0. Роздрібна торгівля алкогольними та іншими напоями, 15.92.0. Виробництво етилового спирту із зброджуваних продуктів, 16.00.0. тощо | Перелік також дуже широкий, зокрема коди 11.01. Дистиляція, ректифікація та змішування спиртних напоїв; 11.03. Виробництво сидру та інших плодово-ягідних вин; 46.34. Оптова торгівля напоями; 47.25. Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах тощо | |
Коментар. Як бачимо, усупереч поширеній думці про заборону для спрощенців зовнішньоекономічної діяльності, вона дозволена. Заборона стосується тільки експорту й імпорту підакцизних товарів. У цій частині законодавець робить виняток та не поширює встановлену заборону на: | |||
Видобуток, виробництво, реалізація дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, у тому числі органогенного утворення | 13.20.0. Добування руд кольорових металів; 14.50.0. Інші галузі добувної промисловості, не віднесені до інших групувань; 27.41.0. Виробництво дорогоцінних металів. Цей підклас не включає виробництво ювелірних виробів з дорогоцінних металів; 51.52.4. Оптова торгівля золотом та іншими дорогоцінними металами, 27.54.0. Лиття інших кольорових металів тощо | 07.29 Добування руд інших кольорових металів; 08.99 Добування інших корисних копалин та розроблення кар'єрів, н.в.і.у.; 24.41 Виробництво дорогоцінних металів; 24.54 Лиття інших кольорових металів. Цей клас не включає виробництво ювелірних виробів з дорогоцінних металів; 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами тощо | |
Коментар. Як бачимо, звернення тільки до КВЕД у цьому випадку також не дозволить окреслити коло тих операцій, які підпадають під заборонені «видобуток, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, у тому числі органогенного утворення», оскільки дуже часто під один код класифікатора підпадають операції, що здійснюються як щодо дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, так і щодо інших корисних копалин. У зв’язку з цим доцільно звернутися до Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» від 18.11.97 р. № 637/97-ВР. У ньому зокрема розкриті поняття «дорогоцінні метали», «дорогоцінне каміння», «дорогоцінне каміння органогенного утворення», а також надані визначення таким операціям, як видобуток, виробництво, використання, а також операції з дорогоцінним камінням і дорогоцінними металами. | |||
Видобуток, реалізація корисних копалин | Секція C. Добувна промисловість. | Секція B. Добувна промисловість і розроблення кар'єрів. | |
Коментар. Поняття «видобуток корисних копалин» та «корисні копалини» наведено в ПКУ. Так, згідно з п.п. 14.1.51 ПКУ добування корисних копалин — сукупність технологічних операцій з вилучення, у тому числі з покладів дна водойм, та переміщення, у тому числі тимчасове зберігання, на поверхню частини надр (гірничих порід, рудної сировини тощо), що вміщує корисні копалини. Під корисними копалинами у ПКУ розуміються природні мінеральні утворення органічного і неорганічного походження у надрах, у тому числі будь-які підземні води, а також техногенні мінеральні утворення в місцях видалення відходів виробництва та втрат продуктів переробки мінеральної сировини, які можуть бути використані у сфері матеріального виробництва і споживання безпосередньо або після первинної переробки (п.п. 14.1.91 ПКУ). | |||
Діяльність у сфері фінансового посередництва | 65.2. Фінансове посередництво. | 64.20. Діяльність холдингових компаній. 64.92. Інші види кредитування. | |
Коментар. У цій частині заборона не поширюється на діяльність у сфері страхування, яка здійснюється страховими агентами, визначеними Законом України «Про страхування» від 07.03.96 р. № 85/96-ВР, сюрвейєрами, аварійними комісарами і аджастерами, визначеними розд. III ПКУ. | |||
Діяльність з управління підприємствами | 74.15.0. Управління підприємствами. Включає: | 64.20. Діяльність холдингових компаній. Включає діяльність фінансових холдингових компаній, які володіють активами (контрольним пакетом акцій) групи дочірніх підприємств, але не залучені до керування ними. | |
Коментар. Будь-які спеціальні вимоги до здійснення діяльності з управління підприємствами нормативно-правовими актами не передбачені, тому єдиним орієнтиром у тому, що слід розуміти під цим видом діяльності, залишається КВЕД. Але якщо у КВЕД-2005 такий вид діяльності, як «управління підприємствами», прямо названо (і зокрема включає діяльність арбітражних керуючих), то у КВЕД-2010 діяльності з подібним формулюванням немає. Якщо ж скористатися запропонованим Укрстатом сервісом щодо встановлення відповідності між видом діяльності за КВЕД-2005 і КВЕД-2010 (див. http://kved.ukrstat.gov.ua), то виходить, що коду 74.15.0 Управління підприємствами за КВЕД-2005 відповідають коди 64.20 Діяльність холдингових компаній і 70.10 Діяльність головних управлінь (хед-офісів) за КВЕД-2010. | |||
Діяльність з надання послуг пошти та зв'язку
| 64. Діяльність пошти та зв'язку включає групи: | 53.1. Діяльність національної пошти включає класи: 61.20. Діяльність у сфері безпроводового електрозв’язку. Включає діяльність у сфері радіозв’язку; надання доступу до мережі Інтернет оператором безпроводової інфраструктури. | |
Коментар. Маємо ситуацію, коли формулювання виду діяльності за КВЕД-2005 повністю збігається з формулюванням за ПКУ (розд. 64 «Діяльність з надання послуг пошти та зв’язку»), хоча при цьому ПКУ на КВЕД не посилається. При цьому якщо за КВЕД-2005 кур’єрська діяльність мала свій підклас 64.12.0 (що входить до розділу 64), то за КВЕД-2010 кур’єрська діяльність має спільний клас з іншою поштовою діяльністю (тобто діяльністю не національної пошти). | |||
Діяльність з продажу предметів мистецтва та антикваріату, діяльність з організації торгів (аукціонів) виробами мистецтва, предметами колекціонування або антикваріату | 52.50.0 Роздрібна торгівля уживаними товарами в магазинах. | 47.79 Роздрібна торгівля уживаними товарами в магазинах. | |
Коментар. Свого часу діяльність з перепродажу предметів мистецтва, колекціонування та антикваріату, діяльність з організації торгів (аукціонів) предметами мистецтва, колекціонування та антикваріату належала до ліцензованої, проте реально діючою ця норма так і не стала. | |||
Діяльність з організації, проведення гастрольних заходів | 92.32.0. Діяльність концертних та театральних залів. | 90.02. Діяльність із підтримки театральних і концертних заходів. | |
93.29. Організування інших видів відпочинку та розваг. | |||
Коментар. При визначенні того, яка діяльність не дозволяється для здійснення на спрощеній системі оподаткування і вважається гастрольною, пріоритет слід віддати Закону України «Про гастрольні заходи в Україні» від 10.07.2003 р. № 1115-IV. | |||
Фізичні особи — підприємці | Технічні випробування та дослідження (група 74.3 Класифікації ДК 009:2005) | 74.30.0. Технічні випробування та дослідження. | 71.20. Технічні випробування та дослідження. |
Коментар. Єдиний із заборонених видів діяльності, зазначений з прив'язкою до коду за КВЕД. | |||
Діяльність у сфері аудиту | 74.12.0. Діяльність у сфері бухгалтерського обліку | 69.20. Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування | |
Коментар. Попри те, що діяльність у сфері бухгалтерського обліку у межах КВЕД має той самий код, що і діяльність у сфері аудиту, під заборону для застосування спрощеної системи оподаткування підпадають тільки аудитори. Це визнають і самі податкові органи (відповідну консультацію розміщено в ЄБПЗ). |
Заборонена оренда
Для фізичних осіб — підприємців, які планують перебувати на спрощеній системі оподаткування, передбачено ще одне обмеження, на якому слід зупинитися окремо.
Згідно з п.п. 291.5.3 ПКУ не можуть бути платниками єдиного податку фізичні особи — підприємці, які надають в оренду:
— земельні ділянки, загальна площа яких перевищує 0,2 га;
— житлові приміщення, загальна площа яких перевищує 100 кв. м;
— нежитлові приміщення (споруди, будівлі) та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 300 кв. м.
Щодо цієї заборони важливо звернути увагу на низку моментів:
1. Як уже зазначалося, вона поширюється тільки на фізосіб-підприємців.
2. Заборона поширюється і на суборенду також. Тому якщо, приміром, фізособа-підприємець надаватиме в суборенду нежитлове приміщення, орендарем якого вона є, ця особа може втратити право бути платником єдиного податку, якщо площа такого приміщення становить більше 300 кв. м.
3. Заборона не стосується орендованих самою фізособою-підприємцем об'єктів. Їх площа може бути будь-якою.
4. Підпункт 291.5.3 ПКУ встановлює обмеження тільки щодо площі об'єкта або декількох об'єктів, що здаються в оренду. При цьому сам об'єкт може мати й більшу площу. Наприклад, якщо фізична особа є власником або орендарем об'єкта площею 400 кв. м, вона може здавати в оренду (або суборенду) частину цього об'єкта площею не більше 300 кв. м і залишатися при цьому платником єдиного податку.
5. Якщо фізособа-підприємець здає в оренду декілька об'єктів, то площі, що здаються в оренду, підсумовуються. Так, наприклад, підприємець може здавати в оренду чотири нежитлові приміщення площею 100, 85, 70, 50 кв. м. Якщо підсумувати, то отримуємо загальну площу об'єктів, що здаються в оренду, 305 кв. м. Підприємець за таких умов порушує умови перебування на спрощеній системі оподаткування. Щоб уникнути цієї загрози, підприємець може вибрати один з можливих варіантів поведінки (про це див. п. 8).
6. Установлені обмеження щодо земельних ділянок, житлових та нежитлових приміщень не є взаємовиключними. Інакше кажучи, у підприємця немає необхідності вибирати — або здавати в оренду земельні ділянки, або житлові, або нежитлові приміщення. Він цілком може одночасно здавати в оренду 0,2 га землі, 100 кв. м житлових і 300 кв. м нежитлових приміщень, залишаючись при цьому на спрощеній системі оподаткування.
7. Заборона діє незалежно від того, скільки суб'єктів є орендарями, і незалежно від кількості укладених договорів оренди. Тому, наприклад, для фізособи-підприємця не буде виходом укладення двох договорів оренди, за першим з яких передається в користування об'єкт площею 250 кв. м, а за другим — 80 кв. м. У цьому випадку площа переданих в оренду об'єктів підсумовується і до підприємця застосовуються наслідки порушення умов перебування на спрощеній системі оподаткування.
8. Для тих підприємців, у яких сьогодні є необхідність передати іншим суб'єктам в користування об'єкти нерухомості, що перебувають у них у власності чи в оренді, щоб не потрапити під установлену п.п. 291.5.3 ПКУ заборону, варіанти поведінки можуть бути такими:
а) площу об'єкта, що перевищує дозволені спрощенцям межі, можна передати в оренду як звичайна фізична особа. Наприклад, якщо йдеться про об'єкт нежитлової нерухомості загальною площею 500 кв. м, фізична особа може здавати в оренду 300 кв. м як підприємець, а 200 кв. м — як звичайна фізична особа. У цьому випадку укладається два окремі договори оренди: у першому як орендодавець виступає фізособа-підприємець із зазначенням документа, що підтверджує її підприємницький статус (приміром, витяг або виписка з ЄДР), а також реквізитів Свідоцтва про сплату єдиного податку; у другому орендодавцем є фізична особа із зазначенням її паспортних даних та без згадки про підприємницький статус. Безумовно, дохід, отриманий за другим договором, не потрапить до виручки підприємця й оподатковуватиметься як дохід фізичної особи.
На жаль, цей варіант дій, найімовірніше, викличе претензії у податкових органів. У всякому разі окремі податкові інспекції на місцях уже висловилися проти, підкреслюючи, що якщо фізична особа зареєстрована як підприємець із зазначенням виду діяльності «70.20.0. Здавання в оренду власного нерухомого майна» (за КВЕД-2005) або «68.20. Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна» (за КВЕД-2010), то будь-яка операція з надання в оренду об'єктів нерухомості такою фізичною особою має розглядатися як така, що здійснюється нею у межах її підприємницької діяльності. ДПСУ, зауважимо, поки що з цього питання своєї позиції не оприлюднила, але є побоювання, що висловлювання місцевих податкових органів можна вважати її передвісниками;
б) «наднормативну» площу передати в користування за договором позики. У цьому випадку також укладається два (або більше) договори: за одним передається в оренду об'єкт (чи декілька об'єктів) загальною площею не більше 300 кв. м, залишок площ передається за окремим договором у безоплатне користування за договором позики.
Цей варіант також не без мінусів, основний з яких — податкові наслідки для орендаря, який отримує майно в безоплатне користування. Тому за своєю економічною суттю цей варіант виглядає сумнівним;
в) якщо є така можливість, можна спробувати оформити відносини так, щоб предметом договору виступав не об'єкт нерухомості, а, приміром, робоче місце;
г) укласти договір простого товариства, за яким фізособа-підприємець вносить у спільну діяльність об'єкт нерухомості;
д) створити юридичну особу. Юридичні особи можуть здавати в оренду об'єкти будь-якої площі без загрози втратити право на застосування спрощеної системи оподаткування. Фізична особа може виступити єдиним засновником ТОВ або зареєструвати приватне підприємство.
Обмеження щодо суб'єктів
Серед суб'єктів, за якими ПКУ не визнає право перебування на спрощеній системі оподаткування, названі:
1. Фізичні та юридичні особи — нерезиденти (п.п. 291.5.7 ПКУ). Згідно з п.п. 14.1.122 ПКУ нерезиденти — це:
а) іноземні компанії, організації, утворені відповідно до законодавства інших держав, їх зареєстровані (акредитовані або легалізовані) відповідно до законодавства України філії, представництва та інші відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України;
б) дипломатичні представництва, консульські установи та інші офіційні представництва інших держав і міжнародних організацій в Україні;
в) фізичні особи, які не є резидентами України.
Про визначення «резидентності» фізичної особи див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 4, с. 41.
2. Суб'єкти господарювання, які на день подання заяви про реєстрацію платником єдиного податку мають податковий борг , крім безнадійного податкового боргу, що виник внаслідок дії обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) (п.п. 291.5.8 ПКУ).
Нагадаємо: податковий борг виникає в разі несплати платником податків суми узгодженого грошового зобов’язання (з урахуванням штрафних санкцій) у встановлені ПКУ строки, а також нарахована на суму такого грошового зобов'язання пеня (п.п. 14.1.175 ПКУ). Вважаємо, що перешкодою до отримання статусу платника єдиного податку може стати тільки податковий борг, що виник у фізичної особи у статусі підприємця. Якщо в особи є податковий борг як у простої фізичної особи, то такі суми до уваги братися не повинні. На користь такого висновку свідчить і те, що підприємець як самозайнята особа стає на облік як окремий самостійний платник податків.
Як бачимо, фізособам-підприємцям, які мають намір перейти на спрощену систему оподаткування, тепер слід уважніше ставитися до отриманих податкових повідомлень-рішень. Якщо встигнути їх оскаржити впродовж 10 календарних днів (чи то в адміністративному, чи то в судовому порядку), вони не набудуть статусу узгодженого зобов'язання аж до закінчення процедури оскарження, а отже, — не стануть перешкодою для переходу на «спрощенку» (про процедуру оскарження див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 44).
Водночас, наявність у фізособи-підприємця будь-якого «неподаткового» боргу, приміром, заборгованості з ЄСВ, перешкодою для отримання статусу єдиноподатника не є. А от заборгованість зі штрафних санкцій за порушення підконтрольного податківцям законодавства (РРО, розрахунки у сфері ЗЕД тощо) вважатиметься податковим боргом.
3. Названі в п.п. 291.5.4 ПКУ суб'єкти, серед яких страхові (перестрахові) брокери; банки; кредитні спілки; ломбарди; лізингові компанії; довірчі товариства; страхові компанії; установи накопичувального пенсійного забезпечення; інвестиційні фонди та компанії; інші фінансові установи, визначені законом; а також реєстратори цінних паперів.
Цей перелік зняв багато питань, що раніше існували на практиці. Одне з них стосувалося реєстраторів цінних паперів. Нагадаємо: Указ № 727 передбачав заборону на перебування на спрощеній системі оподаткування для довірчих товариств, страхових компаній, банків, інших фінансово-кредитних та небанківських фінансових установ. У зв'язку з таким формулюванням між Професійною асоціацією реєстраторів та депозитаріїв, з одного боку, та податковими органами, з іншого, не один рік точиться спір про те, чи входять до числа інших фінансово-кредитних установ реєстратори цінних паперів (див., наприклад, листи ПАРД від 26.04.2001 р. № 01-13/156, від 13.03.2001 р. № 01-03/95, Держкомстату від 17.04.2001 р. № 02-04-05/82, Держкомпідприємництва від 02.12.99 р. № 14/3556). Цікаво, що тоді аргументи податкових органів зводилися до посилань на КВЕД, оскільки діяльності реєстраторів присвоювався код «Інша діяльність, пов'язана з фондовими біржами», хоча за своєю суттю до фінансової вона не належить, а отже, реєстратори могли перебувати на спрощеній системі оподаткування. Тепер неоднозначність усунена шляхом прямого зазначення реєстраторів цінних паперів у числі суб'єктів, які не можуть бути платниками єдиного податку.
Щодо ломбардів раніше також часто виникали спори (лист ДПАУ від 30.12.99 р. № 19786/7/15-1317). Тепер вони прямо названі як суб'єкти, які не можуть перебувати на спрощеній системі оподаткування.
4. Підприємства, у статутному капіталі яких сукупність часток, що належать юридичним особам, які не є платниками єдиного податку, дорівнює або перевищує 25 % (п.п. 291.5.5 ПКУ). Під указану заборону, як і раніше, не потрапляють підприємства, у статутному капіталі яких 25 % чи більше часток належить фізичним особам, які не є платниками єдиного податку (незалежно від того, має така фізична особа статус резидента чи нерезидента). Оскільки платниками єдиного податку не можуть бути нерезиденти, підприємство, в якому частка юрособи-нерезидента дорівнюватиме або перевищуватиме 25 %, не зможе перебувати на спрощеній системі оподаткування.
Підпункт 291.5.5 ПКУ , як раніше це робив п. 7 Указу № 727 (див., наприклад, листи Мін’юсту від 12.12.2005 р. № 20-35-389, Держкомпідприємництва від 30.01.2006 р. № 587, від 01.08.2007 р. № 5633, ДПАУ від 11.12.2006 р. № 13864/6/15-0416, від 11.03.2008 р. № 4513/7/15-0417 тощо), перекриває шлях до спрощенки державним та комунальним підприємствам, а також підприємствам, в яких засновниками або учасниками з часткою 25 % і більше є громадські організації (див. лист Держкомпідприємництва від 06.06.2008 р. № 4879).
5. Представництва, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи юридичної особи, яка не є платником єдиного податку (п.п. 291.5.6 ПКУ).