Міністерства та відомства України
Про затвердження Змін до Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість
Наказ від 10.02.2012 р. № 144
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 лютого 2012 р. за № 319/20632
(витяг)
З метою забезпечення реалізації вимог Закону України від 04.11.2011 № 4014-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності», спрощення процедури реєстрації платників податку на додану вартість, а також у зв'язку із запровадженням нового національного класифікатора України ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності», затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 № 457 (із змінами),
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Зміни до Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 № 1394, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 29.11.2011 за № 1369/20107, що додаються.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державної податкової адміністрації України від 23.07.2004 № 415 «Про затвердження Порядку проведення одноразової інвентаризації платників податку на додану вартість», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28.07.2004 за № 941/9540.
3. Установити, що для суб'єктів господарювання, які відповідно до глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України та підпункту «г» пункту 5 розділу II Закону України від 04.11.2011 № 4014-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності» переходять з 01.01.2012 на спрощену систему оподаткування із застосуванням ставки єдиного податку:
3.1 у розмірі 3 відсотки доходу, відповідають критеріям реєстрації платників податку на додану вартість згідно із статтями 181, 182 розділу V та статтею 291 розділу XIV Податкового кодексу України, не пізніше 25.01.2012 подали заяви про реєстрацію платника податку на додану вартість, у разі такої реєстрації датою реєстрації такого суб'єкта платником податку на додану вартість та датою початку дії свідоцтва про таку реєстрацію є дата внесення відповідного запису до реєстру платників податку на додану вартість;
3.2. іншої, ніж 3 відсотки доходу, зареєстровані платниками податку на додану вартість, датою анулювання реєстрації суб'єкта як платника податку на додану вартість є дата:
подання заяви про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість у разі такого анулювання за ініціативою платника податку;
прийняття рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість у разі такого анулювання за ініціативою органу державної податкової служби.
4. З метою економії бюджетних коштів дозволити використання до 01.01.2013 бланків Свідоцтв про реєстрацію сільськогосподарських підприємств як суб'єктів спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість (форма № 2-РС), виготовлених до набрання чинності цим наказом.
<…>
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
<…>
Міністр В. Хорошковський
Затверджено наказом Міністерства фінансів України від 10.02.2012 р. № 144
Зміни до Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість*
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 лютого 2012 р. за № 319/20632
* Зміни не публікуються, оскільки зазначене Положення наводимо нижче у кодифікованому вигляді з урахуванням унесених змін. Зміни в тексті виділено напівжирним курсивом. — Прим. ред.
<…>
7. Додаток 1 до Положення викласти у новій редакції (додається).
8. У розділі 3 додатка 5 до Положення:
8.1. Слова «ліквідаційний або передавальний баланс» замінити словами «ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс».
8.2. Слова та цифру «частина друга статті 6 Указу» замінити словами та цифрами «підпункт 2 пункту 293.3 статті 293 розділу XIV Кодексу».
9. Додатки 8, 9 до Положення викласти у новій редакції (додаються) **.
** Додатки не публікуються. — Прим. ред.
10. У розділі третьому додатка 10 до Положення слова та цифру «частина друга статті 6 Указу» замінити словами та цифрами «підпункт 2 пункту 293.3 статті 293 розділу XIV Кодексу».
11. У додатку 11 до Положення слова «код КВЕД», «Назва КВЕД» замінити відповідно словами та цифрами «Номер підпункту пункту 209.17 статті 209 розділу V Кодексу», «Назва виду економічної діяльності відповідно до номера підпункту (у дужках вказується код КВЕД із зазначенням класифікатора «КВЕД-2010» або «КВЕД-2005»)».
Директор Департаменту податкової,
митної політики та методології
бухгалтерського обліку
М. Чмерук
Затверджено наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 р .№ 1394
Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 листопада 2011 р. за № 1369/20107
(із змінами і доповненнями, внесеними наказом МФУ від 10.02.2012 р. № 144)
(витяг)
I. Загальні положення
<…>
1.4. Особа — будь-яка з осіб, наведених у підпункті 14.1.139 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу:
суб'єкт господарювання — юридична особа, у тому числі підприємство з іноземними інвестиціями, незалежно від форми та часу внесення таких інвестицій (крім юридичних осіб, якими застосовується ставка єдиного податку у розмірі 5 відсотків, за винятком юридичних осіб — платників єдиного податку, які здійснюють постачання послуг (робіт) платникам податку на додану вартість і обсяг такого постачання за останні 12 календарних місяців сукупно перевищує обсяг, визначений пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу);
інша юридична особа, що не є суб'єктом господарювання;
фізична особа (громадянин України, іноземець та особа без громадянства), яка здійснює діяльність, що належить згідно із законодавством до підприємницької (крім фізичних осіб — підприємців, визначених у підпунктах 1 і 2 пункту 291.4 статті 291 розділу XIV Кодексу, та фізичних осіб — підприємців, визначених у підпункті 3
пункту 291.4 статті 291 розділу XIV Кодексу, якими застосовується ставка єдиного податку у розмірі 5 відсотків, за винятком фізичних осіб — підприємців, визначених у підпункті 3 пункту 291.4 статті 291 розділу XIV Кодексу, які здійснюють постачання послуг (робіт) платникам податку на додану вартість і обсяг такого постачання за останніх 12 календарних місяців сукупно перевищує обсяг, визначений пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу), та/або ввозить товари на митну територію України;
<…>
II. Реєстр платників податку на додану вартість
<…>
2.4. З числа обов'язків щодо ведення Реєстру центральний орган державної податкової служби здійснює:
<…>
розробку технології та програмно-технічних засобів ведення Реєстру;
виконання функцій адміністратора бази даних Реєстру (накопичення, аналіз даних, контроль за достовірністю та актуалізацією даних, зберіганням, захистом їх, контроль за правом доступу тощо);
<…>
2.5. Регіональні податкові органи здійснюють:
виконання функцій адміністратора бази даних регіонального рівня (накопичення, аналіз даних, контроль за достовірністю та актуалізацією даних, зберіганням, захистом їх, контроль за правом доступу тощо);
забезпечення організації реєстрації та облік платників ПДВ, що перебувають на їх території;
організацію роботи з передавання змін і доповнень до Реєстру до підпорядкованих районних податкових органів.*
* Виключення слів «центрального органу державної податкової служби та», можливо, малось на увазі у четвертому абзаці пункту 2.5, а не в другому абзаці, де їх просто немає. — Прим. ред.
2.6. Районні податкові органи здійснюють:
<…>
обробку даних заяв та документів щодо реєстрації, перереєстрації, анулювання свідоцтв та анулювання реєстрації платників ПДВ, виключення із реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування;
приймання файлів з Реєстру з присвоєними індивідуальними податковими номерами та номерами свідоцтв про реєстрацію платників ПДВ;
<…>
III. Реєстрація платників податку на додану вартість
<…>
3.6. У разі обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, зміни ставки єдиного податку або відмови від спрощеної системи оподаткування особа реєструється платником ПДВ у порядку, визначеному Кодексом, та за загальними правилами, встановленими цим Положенням. Реєстраційна заява у таких випадках подається з урахуванням таких особливостей:
3.6.1. У разі переходу осіб із спрощеної системи оподаткування, що не передбачає сплати ПДВ, на сплату інших податків і зборів, установлених Кодексом, у випадках, визначених главою 1 розділу XIV Кодексу, реєстраційна заява подається:
не пізніше 10 числа першого календарного місяця, в якому здійснено перехід на сплату інших податків і зборів, установлених Кодексом, якщо такі особи відповідають вимогам, визначеним пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу, при яких реєстрація платниками ПДВ є обов'язковою;
не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку податкового періоду, з якого такі особи вважатимуться платниками ПДВ та матимуть право на податковий кредит і виписку податкових накладних, якщо такі особи відповідають вимогам, визначеним пунктом 182.1 статті 182 розділу V Кодексу, та вважають за доцільне добровільно зареєструватись як платники ПДВ.
3.6.2. Платник єдиного податку третьої або четвертої групи, що застосовує ставку єдиного податку в розмірі 5 відсотків, у разі постачання ним послуг (робіт) платникам ПДВ і якщо обсяг такого постачання за останніх 12 календарних місяців сукупно перевищує обсяг, визначений пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу, може змінити ставку єдиного податку на 3 відсотки за умови реєстрації його платником ПДВ відповідно до підпункту «г» підпункту 4 пункту 293.8 статті 293 розділу XIV Кодексу та цього Положення. У цьому випадку реєстраційна заява подається до органу державної податкової служби не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому досягнуто зазначеного обсягу оподатковуваних операцій.
3.6.3. Особа, яка не зареєстрована платником ПДВ та не перебуває на спрощеній системі оподаткування, у разі бажання перейти на спрощену систему оподаткування із застосуванням ставки єдиного податку у розмірі 3 відсотки в обов'язковому порядку подає реєстраційну заяву та повинна одночасно відповідати вимогам:
встановленим для третьої або четвертої групи платників єдиного податку;
визначеним пунктом 181.1 статті 181 або пунктом 182.1 статті 182 розділу V Кодексу.
Реєстраційна заява подається не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, з якого така особа бажає перейти на сплату єдиного податку із ставкою 3 відсотки.
Якщо податковим органом прийнято рішення про відмову у реєстрації особи платником ПДВ, така особа відмовляється від застосування спрощеної системи оподаткування або обирає ставку єдиного податку у розмірі 5 відсотків.
3.6.4. Якщо платники єдиного податку першої групи у календарному кварталі або платники єдиного податку другої групи у податковому (звітному) кварталі перевищили обсяг доходу, визначений для таких платників у пункті 291.4 статті 291 розділу XIV Кодексу, та одночасно відповідають вимогам, встановленим для третьої групи платників єдиного податку та визначеним пунктом 181.1 статті 181 або пунктом 182.1 статті 182 розділу V Кодексу, такі платники єдиного податку можуть перейти на застосування ставки єдиного податку у розмірі 3 відсотки із сплатою ПДВ. У цьому випадку реєстраційна заява подається одночасно із заявою про перехід на застосування ставки єдиного податку у розмірі 3 відсотки не пізніше 20 числа місяця, наступного за календарним кварталом, у якому допущено перевищення обсягу доходу.
У разі відмови в реєстрації платником ПДВ такі платники єдиного податку переходять на застосування ставки єдиного податку у розмірі 5 відсотків доходу або відмовляються від застосування спрощеної системи оподаткування.
3.6.5. Платник єдиного податку першої групи може самостійно добровільно прийняти рішення про перехід на сплату єдиного податку із ставкою єдиного податку 3 відсотки, якщо така особа одночасно відповідає вимогам:
встановленим для третьої групи платників єдиного податку;
визначеним пунктом 181.1 статті 181 або пунктом 182.1 статті 182 розділу V Кодексу.
Реєстраційна заява подається не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, з якого така особа бажає перейти на сплату єдиного податку із ставкою 3 відсотки.
3.7. Особи, зазначені у пунктах 183.3 та 183.4 статті 183 розділу V Кодексу (у разі добровільної реєстрації) (підпункт «б» підпункту 3.5.2 пункту 3.5, підпункти 3.6.1, 3.6.3, 3.6.5 пункту 3.6 цього розділу), можуть навести у заяві бажаний (запланований) день реєстрації як платника ПДВ, що відповідає даті початку податкового періоду (календарний місяць), з якого такі особи вважатимуться платниками ПДВ та матимуть право на виписку податкових накладних.
При цьому реєстрація осіб, зазначених у пункті 183.4 статті 183 розділу V Кодексу (підпункти 3.6.1, 3.6.3, 3.6.5 пункту 3.6 цього розділу), здійснюється не раніше дати зміни системи оподаткування.
3.7.1. Якщо протягом строку від подання реєстраційної заяви до бажаного дня реєстрації у особи виникнуть обставини або операції, при яких реєстрація платником ПДВ є обов'язковою згідно з пунктом 181.1 статті 181 розділу V Кодексу (пункт 3.3 цього розділу), така особа зобов'язана подати повторну реєстраційну заяву у строки, визначені пунктом 183.2 статті 183 розділу V Кодексу (підпункт «а» підпункту 3.5.2 пункту 3.5 цього розділу). У цьому разі реєстрація платника ПДВ з бажаного дня реєстрації анулюється та проводиться реєстрація платника ПДВ у загальному порядку згідно з цим Положенням.
3.7.2. Якщо особа, яка переходить на загальну систему оподаткування зі спрощеної системи оподаткування, подала до податкового органу реєстраційну заяву без зазначення бажаного дня реєстрації й останній день строку у 10 робочих днів від дня отримання реєстраційної заяви передує даті переходу такої особи на загальну систему оподаткування, то датою реєстрації такої особи платником ПДВ визначається перший день переходу такої особи на загальну систему оподаткування.
3.7.3. Якщо особа вказала у реєстраційній заяві бажаний день реєстрації та такий день визначений згідно з цим пунктом, то дата реєстрації такої особи відповідає бажаному дню реєстрації, вказаному у реєстраційній заяві. Якщо визначення бажаного дня реєстрації не відповідає цьому пункту, то датою реєстрації такої особи платником ПДВ є дата внесення відповідного запису до Реєстру.
<…>
3.9. Якщо в заяві про реєстрацію не зазначені обов'язкові реквізити, надані недостовірні або неповні дані, її не скріплено печаткою заявника, не підписано заявником (для фізичних осіб), відповідальною особою заявника (для юридичних осіб) чи особою, яка має документально підтверджене повноваження щодо підпису реєстраційної заяви від особи, яка реєструється платником ПДВ, відомості про заявника не включені до Єдиного державного реєстру, то протягом 10 робочих днів від дня отримання заяви податковий орган звертається до особи з письмовою пропозицією надати нову заяву про реєстрацію (із зазначенням підстав неприйняття попередньої).
<…>
IV. Перереєстрація платників податку на додану вартість
<…>
4.3. У період перереєстрації до початку дії нового Свідоцтва платник ПДВ використовує реквізити старого Свідоцтва. За потреби податковий орган повертає платнику ПДВ на цей період старе Свідоцтво та необхідну кількість засвідчених копій старого Свідоцтва із спеціальними записами про термін дії:
<…>
Запис у Свідоцтві та всіх засвідчених копіях Свідоцтва засвідчується підписом керівника (заступника керівника) податкового органу та печаткою.
Якщо зміни у даних платника ПДВ стосуються найменування юридичної особи і такі зміни не пов'язані з реорганізацією юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу або перетворення або пов'язані з перетворенням юридичної особи у випадку, визначеному підпунктом 3.15.1 пункту 3.15 розділу III цього Положення, а також у разі зміни прізвища, імені, по батькові фізичної особи — підприємця при використанні реквізитів старого свідоцтва такий платник ПДВ зазначає одночасно нове та попереднє найменування (прізвище, ім'я, по батькові).
4.4. Перереєстрація платника ПДВ у зв'язку із зміною місцезнаходження (місця проживання), яка відповідно до Порядку обліку передбачає зняття з обліку платника ПДВ в одному податковому органі і взяття на облік в іншому, здійснюється із урахуванням таких особливостей:
<…>
4.4.9. У разі встановлення розбіжностей між даними Свідоцтва та Реєстру або невідповідності внесених до Свідоцтва та/або Реєстру даних відомостям Єдиного державного реєстру (крім випадків, визначених пунктом 4.1 цього розділу), наявності неправильних записів або помилок у записах Свідоцтва та/або Реєстру податковий орган за основним місцем обліку платника ПДВ з'ясовує причини та обставини таких розбіжностей.
У разі підтвердження недостовірності даних податковий орган інформує про виявлені розбіжності центральний орган державної податкової служби. Відповідні коригування у Свідоцтві та/або Реєстрі проводяться одночасно із перереєстрацією платника ПДВ та видачею нового Свідоцтва. Для цього платник ПДВ подає до податкового органу, в якому перебуває на обліку, додаткову реєстраційну заяву з позначкою «Перереєстрація» із зазначенням причини перереєстрації, Свідоцтво та усі засвідчені копії Свідоцтва (крім випадку, визначеного абзацом другим підпункту 3.16.3 пункту 3.16 розділу III цього Положення). При цьому датою початку дії нового Свідоцтва та датою анулювання старого Свідоцтва є останній день строку у 10 робочих днів від дня отримання реєстраційної заяви.
V. Анулювання реєстрації платників податку на додану вартість
5.1. Реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначених пунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу, якщо:
<…>
б) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, прийняла рішення про припинення та затвердила ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс щодо своєї діяльності відповідно до законодавства за умови сплати суми податкових зобов'язань із податку у випадках, визначених розділом V Кодексу;
<…>
5.1.2. Анулювання реєстрації згідно з підпунктом «б» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункт «б» цього пункту) може бути ініційоване платником ПДВ — юридичною особою після складання комісією з припинення (комісією з реорганізації, ліквідаційною комісією) або ліквідатором ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу у разі реорганізації платника податку відповідно до законодавства шляхом приєднання, злиття, поділу та перетворення (якщо датою державної реєстрації юридичної особи, утвореної в результаті перетворення, є дата завершення перетворення).
<…>
5.4. Якщо на підставі заяви суб'єкта господарювання, який зареєстрований платником ПДВ, податковим органом прийнято рішення про те, що особа з певного звітного періоду переходить на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності і при цьому не буде платником ПДВ відповідно до розділу XIV Кодексу, але цей звітний період ще не настав, то на Свідоцтві, корінці Свідоцтва та всіх засвідчених копіях Свідоцтва у лівій верхній частині робиться спеціальний запис:
<…>
Запис на Свідоцтві та всіх засвідчених копіях Свідоцтва засвідчується підписом керівника (заступника керівника) податкового органу та печаткою. Свідоцтво та копії з такою відміткою повертаються платнику ПДВ при видачі документів, що підтверджують право на застосування спрощеної системи оподаткування, починаючи з певного звітного періоду. Після закінчення терміну дії Свідоцтво з такою відміткою та його копії здаються платником єдиного податку до податкового органу разом із заявою про анулювання реєстрації платника ПДВ. Після цього податковий орган виключає особу з Реєстру останнім днем звітного періоду, що передує переходу платника податків на обрані ним умови сплати єдиного податку при застосуванні спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.
5.5. Анулювання реєстрації за ініціативою відповідного податкового органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах «б» — «и» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункти «б» — «и» пункту 5.1 цього розділу).
<…>
5.5.2. Рішення про анулювання реєстрації за ініціативою податкового органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є:
5.5.2.1. Заява про припинення платника ПДВ за формою № 8-ОПП (додаток 17 до Порядку обліку), будь-яке інше повідомлення платника ПДВ, уповноваженого ним органу чи особи щодо прийняття рішення про припинення платника ПДВ за власним бажанням, відомості з Єдиного державного реєстру про внесення запису про рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, прийняття фізичною особою рішення щодо припинення підприємницької діяльності, перебування юридичної особи в процесі припинення чи фізичної особи — підприємця в процесі припинення підприємницької діяльності та для юридичних осіб — затверджений ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс (підстава — підпункт «б» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу).
5.5.2.2. Свідоцтво або корінець Свідоцтва платника єдиного податку суб'єкта господарювання, який обрав фіксовану ставку єдиного податку відповідно до пункту 293.2 статті 293 розділу XIV Кодексу або ставку єдиного податку у розмірі 5 відсотків відповідно до підпункту 2 пункту 293.3 статті 293 розділу XIV Кодексу (підстава — підпункт «в» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу).
<…>
5.5.4.3. Протягом трьох робочих днів після дня анулювання один примірник рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ надсилається податковим органом особі, реєстрацію якої анульовано, за місцезнаходженням або місцем проживання такої особи, вказаним у Свідоцтві, або за наявності відомостей про комісію з припинення (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію) або ліквідатора такої особи — за місцезнаходженням комісії. Примірник рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ уважається надісланим (врученим) платнику ПДВ, якщо його надіслано листом з повідомленням про вручення або передано під розписку самому платнику податку чи Представнику платника.
<…>
5.8. У разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.
<…>
5.8.5. У разі анулювання реєстрації як платника ПДВ платники єдиного податку зобов'язані перейти на сплату єдиного податку за ставкою у розмірі 5 відсотків або відмовитися від застосування спрощеної системи оподаткування шляхом подання заяви щодо зміни ставки єдиного податку чи відмови від застосування спрощеної системи оподаткування не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу, в якому здійснено анулювання реєстрації платником ПДВ.
VI. Реєстрація платників податку на додану вартість як суб'єктів спеціального режиму оподаткування
<…>
6.2. Для отримання свідоцтва про реєстрацію як суб'єкта спеціального режиму оподаткування сільськогосподарське підприємство реєструється у відповідному податковому органі з дотриманням правил та у строки, що визначені статтею 183 розділу V Кодексу для реєстрації платників ПДВ.
<…>
6.2.3. Заява має містити виключний перелік видів економічної діяльності сільськогосподарського підприємства, що підпадають під дію спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства та визначені статтею 209 розділу V Кодексу.
Достовірність відомостей про види економічної діяльності сільськогосподарського підприємства підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру, який додається до заяви та містить відомості про види економічної діяльності сільськогосподарського підприємства на основі національного класифікатора України ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності», затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 № 457 (із змінами) (далі — КВЕД-2010). До 31.12.2012 дані про види економічної діяльності можуть бути надані на основі національного класифікатора України ДК 009:2005 «Класифікація видів економічної діяльності», затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 26.12.2005 № 375 (із змінами) (далі — КВЕД-2005), якщо в Єдиному державному реєстрі щодо заявника містяться відомості про види економічної діяльності на основі КВЕД-2005.
<…>
6.2.5. Спеціальне свідоцтво виготовляється на спеціальному папері, що забезпечує захист від підробки. Заява про реєстрацію та корінець Спеціального свідоцтва зберігаються в обліковій справі (реєстраційній частині) платника податків.
На підставі відомостей, вказаних у заяві про реєстрацію, поданій сільськогосподарським підприємством згідно з підпунктом 6.2.1 цього пункту, податковий орган у Спеціальному свідоцтві зазначає виключний перелік видів діяльності, що підпадають під дію спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, та визначені статтею 209 розділу V Кодексу на основі КВЕД-2010 або до 31.12.2012 на основі КВЕД-2005.
У разі виникнення змін у даних про види діяльності сільськогосподарського підприємства — суб'єкта спеціального режиму оподаткування (у тому числі зміни кодів КВЕД-2005 на коди КВЕД-2010) Спеціальне свідоцтво підлягає заміні у порядку, визначеному пунктом 6.5 цього розділу.
<…>
6.3. Податковий орган відмовляє сільськогосподарському підприємству у реєстрації як суб'єкта спеціального режиму оподаткування, якщо такий платник податків:
а) вказує у заяві про реєстрацію види діяльності, які не підпадають під дію спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, та не визначені статтею 209 розділу V Кодексу на основі КВЕД-2010 або до 31.12.2012 на основі КВЕД-2005;
б) перебуває на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку за ставкою у розмірі 5 відсотків;
<…>
6.8. Сільськогосподарське підприємство — суб'єкт спеціального режиму оподаткування не має права реєструватися суб'єктом спрощених систем оподаткування, які передбачають порядок сплати податку на додану вартість, відмінний від загальних норм розділу V Кодексу, чи звільнення від сплати цього податку.
Якщо на підставі заяви юридичної особи — суб'єкта спеціального режиму оподаткування про видачу Свідоцтва платника єдиного податку із ставкою 5 відсотків податковим органом прийнято рішення про те, що особа з певного звітного періоду переходить на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності і при цьому не буде платником ПДВ відповідно до підпункту 2 пункту 293.3 статті 293 розділу XIV Кодексу, але цей звітний період ще не настав, то на Спеціальному свідоцтві, корінці Спеціального свідоцтва та всіх засвідчених копіях Спеціального свідоцтва у лівій верхній частині робиться спеціальний запис:
<…>
Директор Департаменту податкової,
митної політики та методології
бухгалтерського обліку
М. Чмерук
коментар редакції
Зміни в реєстрації платників ПДВ
Левова частка змін порядку пов'язана з реєстрацією єдиноподатника платником ПДВ. Тому логічно розпочати саме з цього питання. Цілком очевидно, що автори листа ДПСУ від 31.01.2012 р. № 2955/7/18-3117 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 15) ґрунтувалися на проекті документа, що коментується, адже в обох документів наведено ідентичний перелік підстав для реєстрації платником ПДВ. У загальному вигляді їх можна згрупувати в таку таблицю.
Підстава для реєстрації | Строк для подання заяви на реєстрацію платником ПДВ |
Перехід зі спрощеної системи оподаткування на загальну (з реєстрацією платником ПДВ) | 1. Підстава — п. 181.1 ПКУ — не пізніше 10 числа місяця, в якому здійснено перехід. |
2. Підстава — п. 182.1 ПКУ — не пізніше ніж за 20 днів до початку періоду, з якого особа вважатиметься платником ПДВ. | |
Перехід з групи I до групи III внаслідок перевищення критерію доходу | Не пізніше 20 числа місяця, наступного за кварталом, у якому допущено перевищення |
Перехід з групи II до групи III внаслідок перевищення критерію доходу | Не пізніше 20 числа місяця, наступного за кварталом, у якому допущено перевищення |
Перехід із загальної системи оподаткування на спрощену (ставка 3 %) | Не пізніше ніж за 15 днів до початку кварталу, з якого особа має намір перейти на ставку 3 %. |
Зміна ставки 5 % на ставку 3 % (підстава — абз. «г» п.п. 4 п. 293.8 ПКУ) | Не пізніше 10 числа місяця, наступного за тим, у якому досягнуто відповідний обсяг |
Перехід із групи I до групи III за власним бажанням платника податків | Не пізніше ніж за 15 днів до початку кварталу, з якого особа має намір перейти на ставку 3 %. |
У коментарі до згаданого листа ми висловлювали сумніви щодо можливості реєстрації платником ПДВ тих єдиноподатників, які сплачують податок за ставкою 5 % та відповідають обов'язковій (п. 181.1 ПКУ) або добровільній (п. 182.1 ПКУ) реєстрації платником ПДВ, але при цьому не відповідають абз. «г» п.п. 4 п. 293.8 ПКУ. У тому листі не було підстави для їх реєстрації платниками ПДВ. У порядку, що коментується, також наведено тільки одну підставу для зміни ставки з 5 % на 3 % — абз. «г» п.п. 4 п. 293.8 ПКУ.
Водночас в узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом ДПСУ від 20.02.2012 р. № 131 (див. с. 17), без жодних сумнівів зазначається про можливість зміни ставки на вказаних підставах і навіть наводяться строки подання заяв на реєстрацію платником ПДВ, а також варіанти процедури реєстрації. Безумовно, цю консультацію за своїм правовим статусом не можна порівняти з наказом Мінфіну. Та все ж, ураховуючи дати прийняття узагальнюючої податкової консультації та наказу, що коментується, цілком імовірно, що на практиці податківці все-таки керуватимуться консультацією як такою, що не суперечить Порядку реєстрації платників ПДВ, а розкриває його.
Зміни, що вносяться до розд. VI Положення № 1394, яким установлено порядок реєстрації сільськогосподарських підприємств як суб'єктів спеціального режиму оподаткування, в основному пов’язані з одночасною дією у поточному 2012 році двох національних класифікаторів України «Класифікація видів економічної діяльності» (далі — КВЕД):
— ДК 009:2010 (чинного з 1 січня 2012 року);
— ДК 009:2005 (чинного до 31 грудня 2012 року),
затверджених наказами Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 р. № 457 та від 26.12.2005 р. № 375 відповідно.
Ця обставина паралельної дії двох КВЕД знайшла своє відображення в оновленій редакції п.п. 6.2.3 Положення № 1394, яким, зокрема, установлено, що:
— достовірність відомостей про види економічної діяльності сільгосппідприємства підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру, який додається до заяви та містить відомості про види економічної діяльності сільгосппідприємства на основі ДК 009:2010 (далі — КВЕД-2010);
— до 31.12.2012 р. дані про види економічної діяльності можуть бути надані на основі ДК 009:2005 (далі — КВЕД-2005), якщо в Єдиному державному реєстрі щодо заявника містяться відомості про види економічної діяльності на основі КВЕД-2005.
Тією ж першопричиною викликано зміни в абзаці другому п.п. 6.2.5 та п.п. «а» п. 6.3 Положення № 1394. Акцентуємо: керуватись КВЕД-2005 правомірно лише до 31.12.2012 р.
Слід звернути увагу на оновлений абзац третій п.п. 6.2.5, який вимагає заміни Спецсвідоцтва в разі виникнення змін у даних про види діяльності сільгосппідприємства — суб'єкта спеціального режиму оподаткування (у тому числі зміни кодів КВЕД-2005 на коди КВЕД-2010). З цієї новації цілком прозоро проглядається майбутнє: зі втратою чинності КВЕД-2005 у кінці поточного року спецрежимників сільгосп-ПДВ очікує заміна Спецсвідоцтв у порядку, визначеному п. 6.5 розд. VI Положення № 1394.
Форму Спецсвідоцтва — форму № 2-РС (додаток 9 до Положення № 1394) — викладено у новій редакції. Разом з тим Мінфін пунктом 4 наказу, що коментується, передбачає використання до 01.01.2013 р. старих бланків Спецсвідоцтв, тобто виготовлених до набрання чинності цим наказом.
Але наймасштабніші зміни внесено до додатку 8 до Положення № 1394. Форму заяви про реєстрацію сільгосппідприємства як суб’єкта спецрежиму (форма № 1-РС) викладено в новій редакції. Замість двох двосторонніх аркушів тепер її обсяг майже вдвічі більший. Понад половину обсягу займає перелік видів економічної діяльності сільськогосподарського підприємства відповідно до п. 209.17 ПКУ із зазначенням порівняльних кодів на основі як КВЕД-2005, так і КВЕД-2010.
Крім того, певних змін зазнали розд. IV та V Положення № 1394, що регулюють відповідно питання перереєстрації та анулювання реєстрації платників податку на додану вартість.
Так, варто звернути увагу на новий абзац п. 4.3 розд. IV, що уточнює порядок використання реквізитів старого свідоцтва:
1) юридичними особами — платниками ПДВ, які проходять процедуру перереєстрації у зв'язку зі зміною свого найменування, якщо такі зміни:
а) не пов'язані з їх реорганізацією шляхом злиття, приєднання, поділу або перетворення;
б) пов'язані з перетворенням юридичної особи у випадку, коли датою державної реєстрації юридичної особи, утвореної в результаті перетворення, є дата державної реєстрації особи, припиненої в результаті перетворення;
2) фізичними особами — підприємцями в разі зміни прізвища, імені, по батькові.
На сьогодні п. 4.3 розд. IV Положення № 1394 передбачено, що в період перереєстрації до початку дії нового Свідоцтва платник ПДВ використовує реквізити старого Свідоцтва. Відтепер уточнено, що при використанні реквізитів старого Свідоцтва такі платники ПДВ зазначають одночасно нове та попереднє найменування (прізвище, ім'я, по батькові).
Новий п.п. 4.4.9 пояснює, як слід діяти в разі встановлення розбіжностей між даними Свідоцтва та Реєстру платників ПДВ або невідповідності внесених до Свідоцтва чи Реєстру даних відомостям Єдиного державного реєстру, а також за наявності неправильних записів або помилок у записах Свідоцтва/Реєстру (зокрема, як це іноді буває, при виявленні помилки у назві чи прізвищі, імені, по батькові суб'єкта господарювання).
Для проведення відповідних коригувань у Свідоцтві та/або Реєстрі слід провести перереєстрацію платника ПДВ та видати йому нове Свідоцтво. З цією метою платник ПДВ має подати до податкового органу, в якому перебуває на обліку, додаткову реєстраційну заяву з позначкою «Перереєстрація» із зазначенням причини перереєстрації, Свідоцтво та всі засвідчені копії Свідоцтва. Датою початку дії нового Свідоцтва та датою анулювання старого Свідоцтва є останній день строку в 10 робочих днів від дня отримання реєстраційної заяви.
Найбільш разючих змін зазнала горезвісна реєстраційна заява платника податку на додану вартість за формою № 1-ПДВ — її викладено у новій редакції. Свого часу (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 76, с. 23) ми звертали увагу на надмірність тієї інформації, яку податківці раніше вимагали відобразити в цій заяві. Нагадаємо, що попередня редакція форми № 1-ПДВ займала 9 аркушів, складалася із 21 розділу (декілька з них були великі за обсягом) і в цілому потребувала значних трудозатрат при її заповненні.
Нова редакція заяви розміщується лише на двох двосторонніх аркушах, крім того, платники ПДВ — юридичні особи додають до неї відомості про засновників у необхідній кількості аркушів (фізособи-підприємці цей додаток, зрозуміло, не заповнюють). Із заяви зникли розділи, в яких вимагалося наводити інформацію про попереднє та додаткове місця роботи за останні 3 роки відповідальних осіб платника, а також адресу їх фактичного місця проживання; перелік видів діяльності; дані про рахунки, відкриті у фінансових установах; перелік приміщень платника податку, його філій, представництв та інших відокремлених підрозділів; відомості про фізичних осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори; перелік осіб, пов'язаних з платником, та іншу додаткову інформацію.
Дмитро Костюк,
Анатолій Бобро,
Ігор Хмелевський