Проведення технічного нагляду при здійсненні капітального ремонту будівлі
Чи є обов’язковим проведення технагляду за виконанням підрядником робіт з капітального ремонту будівлі? Ким здійснюється такий нагляд та хто має оплачувати вартість цих послуг?
(Харківська обл.)
Зазначимо, що Держкомбуд у листі від 30.04.2003 р. № 7/7-401 визначає капітальний ремонт як комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає заміну, відновлювання та модернізацію конструкцій і обладнання будівель у зв'язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням, поліпшення експлуатаційних показників, а також покращання планування будівлі і благоустрою території без зміни будівельних габаритів об'єкта.
Разом з тим відповідно до Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 р. № 466, будівельні роботи — це роботи з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту. Більше того, згідно із Законом № 687 капремонт також підпадає під поняття «будівництво».
Тому при проведенні капітального ремонту вже існуючих об'єктів необхідно керуватися всіма нормативним актами, якими регламентується здійснення діяльності у сфері будівництва. Відповідно проведення капітального ремонту як одного з видів будівельних робіт потребує отримання практично всієї дозвільної документації для об’єктів будівництва, передбаченої Законом № 3038-VI та Законом № 687.
У першу чергу звернемо увагу на обов’язковість проведення експертизи проектної документації на будівництво для бюджетних установ. Так, ч. 4 ст. 31 Закону № 3038 передбачено, що проекти будівництва об’єктів, які споруджуються із залученням бюджетних коштів, підлягають обов’язковій експертизі щодо кошторисної частини проектної документації.
Метою проведення експертизи проектів будівництва згідно з Порядком № 560 є визначення якості проектних рішень шляхом виявлення відхилень від вимог до міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі до доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, енергозбереження і енергоефективності, кошторисної частини проекту будівництва.
Експертизу проводять експертні організації незалежно від форми власності, що відповідають критеріям, визначеним Міністерством будівництва та житлово-комунального господарства. Інформація про експертні організації, які відповідають критеріям, оприлюднюється зазначеним Міністерством на його офіційному сайті (п. 7 Порядку № 560).
Експертна організація, яка проводить експертизу, визначається безпосередньо замовником будівництва. При цьому замовник несе відповідальність згідно із законодавством за достовірність документів, поданих для проведення експертизи.
Однак не слід плутати експертизу проектної документації з технічним наглядом за виконанням будівельних робіт, оскільки проведення останнього, на відміну від здійснення експертизи, не є обов’язковим.
Дійсно, відповідно до ч. 1 ст. 320 ГКУ замовник має право, не втручаючись у господарську діяльність підрядника, здійснювати контроль і технічний нагляд за відповідністю обсягу, вартості і якості виконаних робіт проектам і кошторисам. Проте це лише право замовника, а не обов’язок.
Найчастіше технічний нагляд проводиться при виконанні надскладних з технічної точки зору будівельних робіт, наприклад, при будівництві або реконструкції мостів, стадіонів тощо.
Згідно зі ст. 1 Закону № 687 під технічним наглядом слід розуміти здійснення замовником контролю за дотриманням проектних рішень та вимог державних стандартів, будівельних норм і правил, а також контролю за якістю виконаних робіт та їх обсягами під час будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об'єкта містобудування.
Механізм здійснення технічного нагляду під час нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель і споруд, а також технічного переоснащення діючих підприємств визначається Порядком здійснення технічного нагляду під час будівництва об'єкта архітектури, затвердженим постановою КМУ від 11.07.2007 р. № 903.
Зокрема, відповідно до п. 2 цього Порядку технічний нагляд забезпечує замовник (забудовник) протягом усього періоду будівництва об'єкта. При цьому, як зазначено у листі Державної архітектурної інспекції від 29.09.2008 р. № 22/4-3181, технічний нагляд на підконтрольних об’єктах будівництва може здійснюватися двома способами:
1) власними силами (у разі наявності в його структурі відповідних кваліфікованих працівників, які відповідно до Порядку проведення професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2011 р. № 554, отримали кваліфікаційний сертифікат);
2) третіми особами, але за умови отримання ними відповідної ліцензії.
Що ж стосується оплати послуг зі здійснення технічного нагляду під час капітального ремонту будівель, то вона проводиться за рахунок замовника (забудовника), на замовлення якого і виконується такий нагляд. Причому відповідно до Інструкції № 495 видатки на оплату послуг зі здійснення технагляду на проведення капремонту (будівництва, реконструкції), якщо такі роботи не включені до кошторису, відображаються за КЕКВ 1134 «Оплата послуг (крім комунальних)»
Юлія Крот, економіст-аналітик