Теми статей
Обрати теми

Декларування доходів громадян, отриманих у 2011 році

Редакція ПБО
Стаття

Декларування доходів громадян, отриманих у 2011 році

 

На відміну від суб'єктів господарювання, для звичайного громадянина заповнення та подання декларації до органів ДПС — подія нетривіальна. А враховуючи зміни в законодавстві, нову форму декларації про майновий стан і доходи, що подається за 2011 звітний рік, та її «солідний» обсяг, при заповненні такої декларації, зрозуміло, може виникнути чимало запитань, відповісти на які допоможе матеріал цієї статті.

Лілія УШАКОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

1 січня 2012 року набув чинності наказ Мінфіну України № 1395, яким було затверджено форму податкової декларації про майновий стан і доходи (далі — декларація про доходи), розроблену згідно з п. 179.9 ПКУ. І саме за нею громадяни повинні були звітувати про доходи, отримані ними протягом 2011 року. Проте в первісному вигляді ця форма проіснувала недовго, і вже 13.02.2012 р. набув чинності наказ Мінфіну «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 07.11.2011 р. № 1395» від 03.02.2012 р. № 84, відповідно до якого форму декларації про доходи та додатки до неї було викладено в новій редакції.

Відразу заспокоїмо громадян, які відзвітували про отримані у 2011 році доходи, подавши декларацію про доходи в первісному вигляді до 13.02.2012 р. Згідно з роз'ясненнями податківців їм повторно подавати декларацію про доходи не потрібно.

Ті ж громадяни — платники податків, які тільки збираються декларувати доходи 2011 року, повинні подавати декларацію про доходи за оновленою формою. Проте перш ніж перейти до порядку її заповнення, з'ясуємо, кого положення ПКУ зобов'язують її подавати, а для кого подання декларації про доходи — справа добровільна.

 

Обов'язкове подання декларації про доходи

Обов'язок з подання декларації про доходи виникає у двох випадках:

1) якщо платник податків — резидент виїжджає за кордон на постійне місце проживання (п.п. 179.3 ПКУ);

2) за підсумками звітного податкового року.

За підсумками звітного 2011 року декларація про доходи подається :

1) фізичними особами — підприємцями (п. 177.5 ПКУ);

2) фізичними особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність (п. 178.4 ПКУ);

3) фізичними особами — платниками податку на доходи фізичних осіб, які протягом 2011 року:

— набули статусу резидента України (п.п. 170.10.4 ПКУ);

— отримували дохід, оподатковуваний за ставками, установленими п. 167.1 ПКУ (15 і 17 %), від двох і більше податкових агентів*, і при цьому загальна сума такого доходу в будь-якому календарному місяці 2011 року перевищила 9410 грн. (п.п. «є» п. 176.1 ПКУ);

отримували доходи, що підлягають обов'язковому декларуванню згідно з ПКУ або іншими законами.

* Податковий агент — юридична особа, самозайнята особа, представництво нерезидента — юридичної особи, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу зобов’язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок на доходи фізичних осіб до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність податковим органам та нести відповідальність за порушення норм ПКУ.

Перелік доходів, що підлягають обов'язковому декларуванню за результатами 2011 року, наведемо в таблиці на с. 5.

 

Вид доходу

Пояснення

1

2

Доходи (прибуток), які не підлягають оподаткуванню при нарахуванні або виплаті, але включаються до оподатковуваного доходу платника податку (п.п. 168.1.3 ПКУ):

 

прибуток від операцій з інвестиційними активами (п.п. 170.2 ПКУ)

Докладно про особливості оподаткування та відображення в декларації про доходи див. на с. 24

— цільова благодійна допомога у вигляді грошових коштів, яка не була використана протягом 12 календарних місяців, наступних за місяцем її отримання, та не повернена благодійнику до закінчення цього строку, за винятком отримання благодійної допомоги у вигляді ендавменту* (п.п. 170.7.5 ПКУ)

Така невикористана цільова благодійна допомога (її частина) уключається до складу загального річного оподатковуваного доходу та обкладається податком на доходи фізичних осіб (далі — ПДФО) за ставками 15 і 17 %**

— сума заборгованості платника податків за укладеним ним цивільно-правовим договором, за якою минув строк позовної давності*** і яка перевищує 470,50 грн., крім сум податкової заборгованості, за якими минув строк позовної давності відповідно до розд. II ПКУ (п.п. 164.2.7 ПКУ)

Цей дохід оподатковується за ставками 15 і 17 %**

— дохід, отриманий платником податків від фінансової установи в результаті реалізації його закладеного майна при зверненні стягнення фінансовою установою на таке майно у зв'язку з невиконанням платником податків своїх зобов'язань за договором кредиту (позики) (п.п. 164.2.7 ПКУ).

Сума доходу визначається як різниця між сумою коштів, отриманою платником податків від фінансової установи після реалізації його закладеного майна, та сумою фактично сплачених платником податків зобов'язань за таким договором кредиту (позики) і сумою, яку утримано фінансовою установою в рахунок компенсації своїх витрат/втрат (уключаючи залишок непогашеної платником податків суми фінансового кредиту) відповідно до такого договору. Дохід оподатковується за ставками 15 і 17 %**

— сума боргу платника податків, анульованого кредитором за його самостійним рішенням, не пов'язаним з процедурою банкрутства, до закінчення строку позовної давності (п.п. «д» п.п. 164.2.17 ПКУ)

Цей дохід платник податків зобов'язаний задекларувати та самостійно сплатити з нього податок, якщо кредитор повідомив його про анулювання боргу та включив суму анульованого боргу до Податкового розрахунку за формою № 1 ДФ за підсумками звітного періоду. Дохід оподатковується за ставками
15 і 17 %**

— дохід від продажу нерухомого майна, відчуженого за рішенням суду про зміну власника та перехід права власності на таке майно (п.п. «б» п. 172.5 ПКУ)

Особа, у власності якої перебувало таке майно, самостійно визначає та сплачує через банківську установу суму податку. Оподаткування цього доходу здійснюється за правилами, установленими ст. 172 ПКУ для оподаткування доходу від продажу нерухомого та рухомого майна відповідно

— дохід від продажу рухомого майна, у разі прийняття судом, третейським судом рішення про зміну власника та перехід права власності на таке майно (п. 173.4 ПКУ)

Особа, у власності якої перебувало таке майно, самостійно визначає та сплачує через банківську установу суму податку. Оподаткування цього доходу здійснюється за правилами, установленими ст. 173 ПКУ для оподаткування доходу від продажу нерухомого та рухомого майна відповідно

— непогашені суми недоплати з ПДФО (пп. 169.2.4, 169.4.4, 170.9.1 ПКУ)

Недоплата з ПДФО може виникнути:
 — унаслідок неправомірного застосування податкової соціальної пільги;
 — за підсумками перерахунку при звільненні;
 — у зв'язку з недостатністю суми доходу, нарахованої при звільненні, для утримання ПДФО з несвоєчасно повернених грошових коштів, отриманих на відрядження або під звіт

— нецільова благодійна допомога, у тому числі матеріальна, від благодійника — юридичної чи фізичної особи, загальна сума якої у 2011 році перевищила 1320 грн. (п.п. 170.7.3 ПКУ)

Декларуванню підлягає сума нецільової благодійної допомоги, яка в 2011 році перевищила межу 1320 грн. Така оподатковувана сума нецільової благодійної допомоги оподатковується за ставками 15 і 17 %**. Сума неоподатковуваної нецільової благодійної допомоги (1320 грн.) у декларації про доходи не відображається

— сума коштів, отримана як виграш, приз у державну грошову лотерею в розмірі, що перевищує:
у січні — березні 2011 року — 47050 грн.,
у квітні — вересні 2011 року — 48000 грн.,
у жовтні — листопаді 2011 року — 49250 грн.,
у грудні 2011 року — 50200 грн.

Сума коштів, що перевищує вказані межі, обкладається ПДФО за ставками 15 і 17 %

* Термін «ендавмент» означає суму коштів або цінних паперів, які вносяться благодійником у банк або небанківську фінансову установу, завдяки чому набувач благодійної допомоги отримує право на використання процентів або дивідендів, нарахованих на суму такого ендавменту. При цьому такий набувач не має права витрачати або відчужувати основну суму такого ендавменту без згоди благодійника.
** У 2011 році ставка податку на доходи фізичних осіб 15 % застосовується до доходів, загальна сума яких за місяць менше або дорівнює 9410 грн. До суми перевищення слід застосовувати ставку податку 17 %.
*** Нагадаємо, що загальний строк позовної давності становить 3 роки (ст. 257 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV).

Доходи, отримані не від податкових агентів* (п.п. 168.2.1 ПКУ):

 

— дохід у вигляді вартості успадкованого майна (грошові кошти, майно, майнові чи немайнові права), що оподатковується за ставкою, відмінною від нульової (п. 174.3 ПКУ)

Про особливості відображення такого доходу в декларації про доходи див. на с. 21

— дохід, отриманий платником податків у вигляді дарунка (у тому числі в результаті укладення договору дарування) (п. 174.6 ПКУ)

У 2011 році декларуванню підлягають:
 — дарунки у вигляді грошових коштів;
 — негрошові дарунки, якщо їх вартість перевищила 470,50 грн. (у розрахунку на місяць).
Про особливості відображення такого доходу в декларації про доходи див. на с. 21.
Звертаємо увагу: негрошові дарунки, вартість яких у 2011 році не перевищила 470,50 грн. (у розрахунку на місяць), у декларації не відображаються

— дохід від надання нерухомості в оренду (суборенду), житловий найм (піднайм), отриманий від фізичної особи, яка не є суб'єктом господарювання (п.п. 170.1.5 ПКУ)

Про особливості їх відображення в декларації про доходи див. на с. 21

— доходи, отримані платником податків при здійсненні операцій з продажу об'єктів рухомого майна без участі податкових агентів, зазначених у ст. 173 ПКУ

* Не є податковим агентом для цілей розд. VI ПКУ нерезидент або фізична особа, яка не має статусу суб'єкта підприємницької діяльності або не є особою, яка перебуває на обліку в органах ДПС як особа, що провадить незалежну професійну діяльність (п.п. 168.2.2 ПКУ).

Іноземні доходи (п.п. 168.2.1, п. 170.11 ПКУ)

Про особливості оподаткування іноземних доходів та відображення їх в декларації про доходи див. на с. 29

 

Що стосується доходів, які не включаються до розрахунку загального річного оподатковуваного доходу, то вони в декларації про доходи не відображаються. Перелік таких доходів наведено у ст. 165 ПКУ.

Визначившись із колом платників податків, які зобов'язані подавати декларацію про доходи, назвемо далі категорії осіб, які її до органів ДПС не подають, оскільки згідно з положеннями ПКУ вважаються такими, що виконали свій обов'язок з подання декларації, або звільнені від такого обов'язку.

 

Громадяни, які мають право не подавати декларацію про доходи

Стаття 179 ПКУ встановлює дві категорії громадян, які мають право не подавати декларацію про доходи за підсумками 2011 року:

1) платники податків, які незалежно від виду і суми отриманих ними доходів звільняються від обов'язку подання такої декларації (п. 179.4 ПКУ):

а) неповнолітні або недієздатні особи, які перебувають на повному утриманні інших осіб (у тому числі батьків) та/або держави станом на кінець 2011 року*;

б) особи, які перебувають під арештом або є затриманими чи засудженими до позбавлення волі, перебувають у полоні або ув’язненні на території інших держав станом на кінець граничного строку подання декларації;

в) перебувають у розшуку станом на кінець 2011 року;

г) перебувають на строковій військовій службі станом на кінець 2011 року;

2) платники податків, чий обов'язок з подання декларації про доходи вважається виконаним. Згідно з п. 179.2 ПКУ до них належать особи, які отримували доходи:

а) виключно від податкових агентів, крім випадків, прямо передбачених розд. IV ПКУ (див. вище перелік доходів, що підлягають обов'язковому декларуванню);

б) від операцій продажу (обміну) майна, дарування, при нотаріальному посвідченні договорів, за якими було сплачено ПДФО;

в) у вигляді об'єктів спадщини (дарування), які відповідно до п.п. 174.2.1 ПКУ обкладаються ПДФО за нульовою ставкою.

 

Добровільне подання декларації

Платник податків має право подати річну декларацію, якщо він має намір:

1) скористатися правом на податкову знижку. Докладно про порядок подання декларації про доходи з метою реалізації права на податкову знижку див. статтю на с. 44;

2) повернути надмірно сплачений протягом звітного року податок на доходи. Така ситуація могла виникнути в разі:

— якщо в результаті перерахунку, проведеного в місяці звільнення працівника, виявлено надмірно утриману суму ПДФО, що підлягає поверненню, яка більше суми нарахованого в місяці звільнення податку;

— невчинення нотаріальної дії з посвідчення договору купівлі-продажу, міни об'єкта нерухомості, за яким сплачено податок, за умови наявності документів, що підтверджують таку сплату (п. 172.6 ПКУ).

Далі розглянемо, в які строки відповідно до ПКУ платники податків повинні задекларувати свої доходи.

 

Строки подання декларації про доходи

Строки подання декларації про доходи, отримані протягом 2011 року, установлені ПКУ та залежать від причини подання декларації і виду доходів, що декларуються. Для наочності наведемо їх у таблиці.

 

Платники податків

Граничний строк подання декларації про доходи

Підстава

Обов’язкове подання декларації про доходи

Фізичні особи — підприємці

09.02.2012 р.

П.п. 49.18.5, п. 177.5 ПКУ

Особи, які провадять незалежну професійну діяльність

30.04.2012 р.*

П.п. 49.18.4, п. 178.4 ПКУ

Фізичні особи, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання

Не пізніше 60 календарних днів, що передують від'їзду

П. 179.3 ПКУ

Особи, які декларують іноземні доходи

30.04.2012 р.**

П.п. 49.18.4, п. 170.11.1 ПКУ

Звичайні фізичні особи

30.04.2012 р.

П.п. 49.18.4, ст. 179 ПКУ

Добровільне подання декларації про доходи

Фізичні особи з метою отримання податкової знижки

31.12.2012 р.

П.п. 166.4.3 ПКУ

Фізичні особи з метою повернути надмірно сплачений у 2011 році податок

30.04.2012 р.

П.п. 49.18.4, ст. 179 ПКУ

*За усною інформацією, отриманою з ДПСУ, органи ДПС будуть приймати декларацію про доходи
і 3 травня 2012 року. Однак, щоб уникнути конфліктних ситуацій, ми радимо не затягувати з її подачею.

** Згідно з п.п. 170.11.2 ПКУ, якщо між країною отримання доходів та Україною укладено договір про уникнення подвійного оподаткування, то платник податків може зменшити суму річного податкового зобов'язання на суму податків, сплачених за кордоном. Для цього він повинен мати документи, що підтверджують суму отриманого за кордоном доходу та суму сплаченого з нього податку, оформлені відповідно до ст. 13 ПКУ. Якщо ці документи відсутні, то такий платник зобов'язаний подати до органу ДПС заяву про перенесення строку подання декларації про доходи до 31 грудня 2012 року . Інформацію про міжнародні договори про уникнення подвійного оподаткування, що діяли у 2011 році, можна дізнатися з листів ДПАУ від 31.01.2011 р. № 2450/7/12-0117, МЗС України від 05.04.2011 р. № 72/19-091-1027, від 21.07.2011 р. № 72/10-612/1-2281, ДПСУ від 12.01.2012 р. № 811/7/12-1017 або в органі ДПС, куди подаватиметься декларація про доходи.

 

Також варто звернути увагу наших читачів на те, що ДПСУ п. 1.12 наказу «Про проведення кампанії декларування доходів громадян, отриманих у 2011 році» від 03.01.2012 р. № 1 зобов'язала керівників ДПС затвердити на період з 3 січня до 1 травня 2012 року графіки чергувань працівників з прийняття декларацій, передбачивши можливість прийняття декларацій у вихідні дні та вечірні години. У зв'язку з цим рекомендуємо тим платникам податків, хто зобов'язаний подати декларацію за 2012 рік, а також тим, хто вирішив подати її добровільно, уточнити в ДПС за місцем проживання (реєстрації в паспорті) графік прийняття податківцями річних декларацій про доходи, щоб не створювати собі в майбутньому непотрібних проблем.

 

Документи, що подаються до органу ДПС разом з декларацією

Відповідно до п.п. «в» п. 176.1 ПКУ фізична особа, яка подає декларацію про доходи, зобов'язана на вимогу органу ДПС та в межах його повноважень, визначених законодавством:

1) пред'являти документи і відомості, пов'язані з виникненням доходу або права на отримання податкової знижки, обчисленням і сплатою податку,

2) підтверджувати необхідними документами достовірність відомостей, зазначених у декларації про доходи.

Якщо декларовані доходи отримано від податкових агентів, то фізична особа може звернутися до них з метою отримання довідок про розміри нарахованих (виданих, наданих) доходів та утримані з них суми ПДФО. Наразі форму такої довідки не затверджено. У загальному випадку вона може бути оформлена на бланку або з проставлянням штампу підприємства на чистому аркуші. Докладно з правилами оформлення різних видів документів, у тому числі й довідок, наші читачі можуть ознайомитися в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2010, спецвипуск № 2.

Приклад довідки про доходи для подання до органу ДПС див. на с. 10.

 

img 1

 

У разі подання декларації про доходи з метою реалізації свого права на податкову знижку, для прискорення проведення органом ДПС розрахунку сум, які підлягають поверненню з бюджету, та забезпечення правильності визначення зазначених сум, фізичній особі варто разом з декларацією про доходи подати також копії відповідних платіжних та розрахункових документів, що засвідчують фактично понесені нею протягом 2011 року витрати. Такими документами можуть бути, зокрема, квитанції, фіскальні або товарні чеки, прибуткові касові ордери, копії договорів, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) та їх покупця (отримувача). У цих документах обов'язково має бути зазначено вартість таких товарів (робіт, послуг) та строк їх продажу (виконання, надання) (п.п. 166.2.1 ПКУ). Оригінали підтвердних документів до органу ДПС не направляються, але повинні зберігатися такою фізичною особою протягом строку давності, установленого ПКУ, а саме протягом 1095 днів, наступних за останнім днем граничного строку подання декларації про доходи (п. 102.1, п.п. 166.2.1 ПКУ).

 

Строки сплати або повернення з бюджету ПДФО

Платник податків, який задекларував доходи, отримані ним у 2011 році, самостійно на підставі даних, указаних ним у декларації про доходи, визначає суму податкового зобов'язання та сплачує її до бюджету до 1 серпня року, наступного за звітним (абзац перший п. 179.7 ПКУ).

Що стосується суми податкових зобов'язань, яку може бути донараховано органом ДПС після перевірки достовірності даних, указаних платником податків у декларації про доходи, то вона підлягає сплаті до відповідного бюджету на підставі повідомлення-рішення, отриманого платником податків від органу ДПС, протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення про таке донарахування* (п. 57.3, абзац другий п. 179.7 ПКУ). Звертаємо увагу: у цьому випадку платник податків не повинен чекати 1 серпня, а сплатити суму донарахованого податковим органом податкового зобов'язання протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання такого повідомлення-рішення.

* Платник податків зобов’язаний сплатити нараховану суму грошового зобов’язання протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення податкового органу, (п. 57.3 ПКУ).

Якщо платник податку вважає, що орган ДПС неправильно визначив суму грошового зобов'язання, то він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня зі скаргою про перегляд такого рішення (п. 56.2 ПКУ). Скарга подається в письмовій формі (за необхідності — з належно завіреними копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати) протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення.

Сплата податкових зобов'язань , у тому числі донарахованих органом ДПС, здійснюється фізичною особою через установи банків та поштові відділення (п. 57.5 ПКУ). Якщо такі особи проживають у сільській (селищній) місцевості, вони можуть сплачувати податок через каси сільських (селищних) рад за квитанцією про прийняття податків і зборів.

Якщо за підсумками декларування платнику податків має бути повернено з бюджету суму надмірно утриманого (сплаченого) ПДФО, у тому числі у випадку якщо платник податків скористався своїм правом на податкову знижку, то така сума зараховується органом ДПС на банківський рахунок цього платника податків, відкритий у будь-якому комерційному банку, або надсилається поштовим переказом на адресу, зазначену в декларації, протягом 60 календарних днів після надходження такої податкової декларації (179.8 ПКУ).

 

Відповідальність

Відповідальність за неподання або несвоєчасне подання декларації про доходи. У разі неподання або несвоєчасного подання декларації про доходи фізичною особою, яка була зобов'язана її подати, на таку особу може бути накладено штраф у розмірі 170 грн. за кожне таке неподання або несвоєчасне подання (п. 120.1 ПКУ).

Водночас не виключено, що податківці в цьому питанні керуватимуться тільки ст. 1641 КпАП, яка встановлює адміністративну відповідальність за таке порушення, не застосовуючи до платників податків штрафні санкції, передбачені п. 120.1 ПКУ. Цей висновок випливає з роз'яснень податківців, наданих в Єдиній базі податкових знань за кодом 130.25 (див. офіційний сайт ДПАУ www.sta.gov.ua) та в журналі «Вісник податкової служби України», 2012, № 3, с. 21. І якщо наші припущення підтвердяться, то фізичній особі за неподання або несвоєчасне подання декларації про доходи (якщо подання було обов'язковим) або включення до декларації недостовірних даних загрожуватиме попередження або накладення штрафу в розмірі від 3 до 8 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 до 136 грн.).

Відповідальність за порушення платником податків строку сплати грошового зобов'язання. Якщо платник податків не сплатив суму самостійно визначеного ним у декларації про доходи грошового зобов'язання до 1 серпня року, наступного за звітним, або суму донарахованого органом ДПС податку на доходи після закінчення 10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення про таке нарахування, то відповідно до ст. 126 ПКУ до такого платника податків може бути застосовано штрафні санкції в такому розмірі:

— у разі затримки сплати до 30 календарних днів уключно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, — 10 % погашеної суми податкового боргу;

— у разі затримки сплати більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, — 20 % погашеної суми податкового боргу.

Крім штрафних санкцій, платник податків зобов'язаний буде сплатити пеню, нараховану на суму податкового боргу (уключаючи суму штрафних санкцій за їх наявності і без урахування суми пені) з розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок більша, за кожен календарний день прострочення (п.п. 129.1.1, абзац перший п. 129.4 ПКУ).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі