Теми статей
Обрати теми

Щодо деяких питань з бухгалтерського обліку

Редакція ПБО
Лист від 08.08.2012 р. № 31-08410-07-10/19584

Щодо деяких питань з бухгалтерського обліку

Лист від 08.08.2012 р. № 31-08410-07-10/19584

 

Департамент податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України на запит щодо деяких питань з бухгалтерського обліку в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до пункту 23 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 № 92, нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об’єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.

Згідно з пунктом 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 № 88, первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватись із використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов’язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.

Оскільки форми первинних документів з обліку основних засобів, які затверджені в установленому порядку, не містять реквізитів для відображення строків корисного використання (експлуатації) основних засобів, вони мають бути встановлені у розпорядчому акті (наказі, розпорядженні), прийнятому підприємством відповідно до встановленого порядку .

Згідно з підпунктом 1.2 пункту 2 розділу IV Положення про порядок бухгалтерського обліку окремих активів та операцій підприємств державного, комунального секторів економіки і господарських організацій, які володіють та/або користуються об’єктами державної, комунальної власності, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.12.2006 № 1213, сума нарахованої працівникам винагороди, допомоги, премії тощо, яка обчислена відповідно до законодавства, установчих і розпорядчих документів з прибутку попереднього звітного кварталу (року) відповідно до фінансового плану, відображається у бухгалтерському обліку за дебетом субрахунку 443 «Прибуток, використаний у звітному періоді» і кредитом рахунку 66 «Розрахунки за виплатами працівникам».

При цьому розпорядчим документом підприємства має бути визначено застосування порядку виплат, які здійснюються за рахунок прибутку (у тому числі визначати їх вичерпний склад).

Усі інші виплати працівникам , які не визначені установчими і розпорядчими документами підприємства як такі, що виплачуються за рахунок прибутку, обліковуються відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 26 «Виплати працівникам», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.10.2003 № 601, та включаються до складу витрат підприємства.

 

Директор Департаменту податкової, митної політики
 та методології бухгалтерського обліку
 М. Чмерук



коментар редакції

Мінфін вважає, що строк корисної експлуатації об’єкта ОЗ
необхідно фіксувати в наказі по підприємству

Листом, що коментується , роз’яснено особливості застосування декількох приписів, уведених Змінами до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку, затверджених наказом Мінфіну від 31.05.2012 р. № 658 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 57, с. 5). Про його появу ми інформували читачів ще в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 71, с. 3, тоді як сьогодні ми розглянемо це роз’яснення докладніше. Структурно лист, що коментується, складається з двох частин.

1 . У першій частині чиновники роз’яснили, що строк корисної експлуатації основних засобів має встановлюватися в розпорядчому акті, на що після набуття чинності названими змінами прямо вказує п. 23 П(С) БО 7 (крім того, аналогічне правило тепер встановлено й для нематеріальних активів у п. 25 П(С) БО 8). При цьому вони уточнили, що таким актом може бути розпорядження чи наказ по підприємству.

Маємо відзначити : аргументом для подібного висновку, судячи з усього, стали навіть не норми п. 23 П(С) БО 7, а те, що, на думку Мінфіну, первинні документи з обліку основних засобів не містять реквізитів для внесення відомостей про строк їх корисної експлуатації. Водночас це не зовсім так, оскільки ця інформація у більшості випадків зазначається в Акті приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів за формою № ОЗ-1 (у розділі «коротка характеристика об’єкта») та/або його інвентарній картці за формою № ОЗ-6 (у розділі «коротка індивідуальна характеристика об’єкта»). Проте все-таки не рекомендуємо зараз нехтувати правилом про встановлення строку корисної експлуатації в окремому наказі. Пов’язано це не тільки з оновленими вимогами п. 23 П(С) БО 7, але і з приписами п.п. 145.1.2 ПКУ, які також указують на необхідність видання з цією метою наказу*.

*Хоча, в загальному випадку, максимальною загрозою при недотриманні цієї вимоги може бути тільки адміністративний штраф згідно зі ст. 1631 КУпАП — за порушення порядку ведення податкового обліку.

Як підсумок до першої частини листа варто відзначити, що розглянуте правило має застосовуватися тільки при включенні основних засобів до складу активів, у тому числі після реконструкції, модернізації та інших заходів. Щодо основних засобів, що вже діють, то, вважаємо, щодо них видавати відповідний наказ не потрібно.

2 . Другу частину мінфінівського листа адресовано підприємствам державного та комунального секторів економіки**. Зокрема, в ній зазначено, що операції з нарахування працівникам винагороди (допомоги, премій тощо), що виплачується за рахунок прибутку, відображаються в бухгалтерському обліку за дебетом субрахунку 443 «Прибуток, використаний у звітному періоді» у кореспонденції з кредитом рахунка 66 «Розрахунки з оплати праці» — саме такий порядок зараз установлено п. 1.2 Положення про порядок бухгалтерського обліку окремих активів та операцій підприємств державного, комунального секторів економіки і господарських організацій, які володіють та/або користуються об’єктами державної, комунальної власності, затвердженого наказом Мінфіну від 19.12.2006 р. № 1213 (причому в початковій редакції цього документа діяло схоже правило). Проте при цьому чиновники уточнили, що такий порядок застосовується тільки щодо виплат, передбачених у розпорядчому документі підприємства, — у цьому випадку, очевидно, йдеться про розпорядчий документ щодо облікової політики (п. 2 зазначеного Положення). Щодо інших виплат, то, як відзначив Мінфін, їх слід ураховувати в загальному порядку згідно з П(С) БО 26 — тобто списувати на витрати через забезпечення (п. 8 П(С) БО 26).

**Тобто підприємствам, які діють тільки на підставі державної чи комунальної власності, а також господарським товариствам, державна чи комунальна частка в статутному капіталі яких перевищує 50 % або складає величину, що забезпечує державі чи органам місцевого самоврядування право вирішального впливу.

 

Віталій Смердов

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі