Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо податкових накладних, оформлених у день анулювання реєстрації платника ПДВ

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Серпень, 2013/№ 64
Друк
Лист від 02.07.2013 р. № 5976/6/99-99-19-04-02-15

Щодо податкових накладних, оформлених у день анулювання реєстрації платника ПДВ

Лист від 02.07.2013 р. № 5976/6/99-99-19-04-02-15

(витяг)

 

Міністерство доходів і зборів України розглянуло запит <…> щодо права на податковий кредит і повідомляє.

Відповідно до пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) реєстрація платником податку на додану вартість діє до дати її анулювання, яка проводиться шляхом виключення особи з реєстру платників податку на додану вартість у відповідних випадках.

У разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації (пункт 184.6 статті 184 Кодексу).

Крім того, відповідно до пункту 184.7 статті 184 Кодексу платник податку, у разі анулювання його реєстрації як платника податку на додану вартість, зобов’язаний визначити податкові зобов’язання по товарах/послугах, необоротних активах, суми податку по яких були включені до складу податкового кредиту та які не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, не пізніше дати анулювання його реєстрації як платника податку.

Таким чином, день анулювання реєстрації особи як платника податку на додану вартість є останнім днем її реєстрації як платника податку на додану вартість та останнім днем, коли платник податку на додану вартість повинен визначити податкові зобов’язання з податку, а отже, в день анулювання реєстрації особи як платника податку на додану вартість така особа має право виписувати податкові накладні.

Враховуючи вищевикладене, якщо датою анулювання реєстрації платника податку на додану вартість є 31 березня 2013 року, то податкові накладні, виписані 31 березня 2013 року таким платником податку на додану вартість, визнаються дійсними.

<…>

 

Перший заступник Міністра С. Дериволков



коментар редакції

Міндоходів погоджується, що податкові накладні
можна виписувати в день ПДВ-розреєстрації

Лист, що коментується, — один із тих приємних випадків, коли податковий орган замість формально-юридичного обґрунтування підійшов до питання з точки зору здорового глузду. Адже тривалий час питання про те, чи вважається суб’єкт господарювання платником ПДВ у день анулювання його Свідоцтва, вирішувалося неоднозначно. У листі, що коментується, Міндоходів послалося на п. 184.7 Податкового кодексу від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ), справедливо зазначивши, що вимогу про визнання умовного постачання не пізніше дати анулювання було б важко виконати, якби в день ПДВ-розреєстрації платник уже не міг би виписувати податкові накладні і не вважався б платником ПДВ. Адже неможливо передбачити на початку робочого дня до моменту виписування першої податкової накладної, а чи не прийде протягом дня повідомлення про анулювання Свідоцтва з ініціативи податкового органу?

Проте на практиці податкові органи саме цього і вимагали! Ми вже давно звертали увагу, що при розреєстрації Свідоцтва з ініціативи податківців умовне постачання практично завжди доводиться здійснювати заднім числом (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 50, с. 28). Річ у тім, що в цьому випадку Свідоцтво вважається анульованим на дату підписання відповідного рішення (п. 5.7 і п.п. 5.5.4.1 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну України від 07.11.2011 р. № 1394 (далі — Положення № 1394), і п. 7 розд. V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. № 978, що діяло раніше (далі — Положення № 978)). А це рішення потрапить до платника лише протягом наступних трьох робочих днів (п.п. 5.5.4.3 Положення № 1394 і п.п. 3.2.2 розд. V Положення № 978, п. 184.10 ПКУ).

Крім того, формально висновок податкового органу суперечить також п. 5.2 Положення № 1394, згідно з яким Свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ вважається анульованим на дату анулювання реєстрації такого платника шляхом вилучення з Реєстру (тобто здебільшого на дату прийняття рішення про анулювання Свідоцтва податковим органом). Тому в тематичному номері, присвяченому ПДВ-розреєстрації, ми вказували, що формально в день анулювання суб’єкт господарювання вже не повинен вважатися платником ПДВ (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 17, с. 33).

У листі, що коментується, податківці з розумінням поставилися до проблемної ситуації, у якій опиняються контрагенти розреєстрованих платників (тих, які вранці виписали та видали своєму покупцю податкову накладну, а після обіду дізналися, що їх Свідоцтво анульовано). Формально в цьому випадку у покупця «згорає» право на податковий кредит, що, звісно, несправедливо, оскільки продавець не міг знати, що його вже «розреєстровано» і він не має права виписувати податкові накладні.

Ураховуючи ці міркування, можна розцінювати роз’яснення Міндоходів, що коментується, як крок назустріч платникам. Проте для більшої впевненості хотілося б, щоб наведені нами протиріччя було врегульовано в нормативно-правовій базі.

 

Максим Нестеренко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі