«Happy New Year, контрагенте!..» й облік на додачу
Підприємство прийняло рішення привітати своїх контрагентів із новорічними святами. Чи можна витрати на листівки і пересилання їх поштою відображати у складі «податкових» (м. Тернопіль) |
Із попередніх публікацій ви вже знаєте, що ключове запитання щодо «проблемних» витрат — чи пов’язані вони із господарською діяльністю.
Для початку наведемо думку податкових органів, яку вони висловлювали ще в «докодексні» часи. На їхню думку, витрати, пов’язані з придбанням вітальних листівок, не належать до витрат, пов’язаних зі здійсненням господарської діяльності (див. «Вісник податкової служби України», 2009, № 30, с. 29).
Не погодимося із таким підходом, виходячи із тієї ж логіки, яку ми раніше застосовували до витрат із прикрашання офісів. На нашу думку, вітаючи контрагентів зі святами, платник ставить за мету встановити з ними більш міцні та довготривалі партнерські стосунки. А ці стосунки, у свою чергу, покликані забезпечувати у майбутньому плідну співпрацю і зазвичай спрямовані на збільшення доходу, що прямо пов’язано із господарською діяльністю підприємства.
Тому, на нашу думку, платник має право на витрати із придбання вітальних листівок і послуг поштового зв’язку. Наявне у вітчизняній судовій практиці також і позитивне судове рішення. У ньому суд визнав правомірними витрати на виготовлення вітальних листівок, приклеєних на реалізовану покупцям продукцію (див. постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 18.04.2011 р. у справі № 2а-8849/10/0670).
В обліку такі витрати, на нашу думку, слід уключати до складу витрат на збут і рекламу (п.п. 140.1.5, п.п. «г» п.п. 138.10.3 ПКУ), оскільки вони спрямовані на просування підприємства і створення його позитивного іміджу. А ось витрати на послуги поштового зв’язку відображатимуться у складі адміністративних витрат (п.п. «г» п.п. 138.10.2 ПКУ).
Для більшої упевненості у цьому рекомендуємо закріпити мету, з якою підприємство вітає контрагентів, а також вказати осіб, відповідальних за новорічні привітання у спеціальному наказі керівника підприємства. А ми наведемо приклад того, як у бухгалтерському і податковому обліку відображаються витрати на виготовлення вітальних листівок контрагентам.
Приклад. Підприємство вирішило привітати контрагентів із новорічними святами. Для цього воно придбало листівок на суму 720 грн. (у тому числі ПДВ — 120 грн.). За послуги поштового зв’язку із пересилання листівок сплачено 216 грн.
Облік витрат на привітання контрагентів
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
дебет | кредит | доходи | витрати | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Оприбутковано придбані листівки | 209 | 631 | 600 | — | — |
2 | Відображено податковий кредит за оприбуткованими листівками | 641/ПДВ | 631 | 120* | — | — |
3 | Сплачено за листівки постачальнику | 631 | 311 | 720 | — | — |
4 | Сплачено за послуги поштового зв’язку | 377 | 311 | 216 | — | — |
5 | Списано листівки, надіслані контрагентам | 93 | 209 | 600 | — | 600* |
6 | Списано на витрати вартість послуг поштового зв’язку | 92 | 377 | 216 | — | 216** |
* У разі, якщо підприємство наполягає, що ці витрати пов’язані з господарською діяльністю як витрати на рекламу і збут (п.п. 140.1.5, п.п. 138.10.3 ПКУ). ** Якщо підприємство наполягає на «господарськості» операції, витрати на послуги поштового зв’язку відносяться до складу адміністративних (п.п. «г» п.п. 138.1.0.2 ПКУ). |
Тож вітайте своїх партнерів зі святами!
Максим Нестеренко, податковий експерт