Теми статей
Обрати теми

Про перерахування до бюджету ПДФО

Редакція ПБО
Лист від 04.12.2012 р. № 6730/0/51-12/17-1116

Про перерахування до бюджету ПДФО

Лист від 04.12.2012 р. № 6730/0/51-12/17-1116

 

Державна податкова служба України згідно із ст. 52 Податкового кодексу України розглянула лист <…> про перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб і повідомляє.

Порядок сплати (перерахування) податку до бюджету передбачено статтею 168 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі – Кодекс), відповідно до якої податок, утриманий з доходів резидентів, підлягає зарахуванню до бюджету згідно з нормами Бюджетного кодексу України.

Відповідно до статті 64 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (із змінами та доповненнями) податок на доходи фізичних осіб, який сплачується податковим агентом – юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента – юридичної особи, зараховується до відповідного місцевого бюджету за її місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що сплачуються фізичній особі.

Згідно з пп. 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 Кодексу суми податку на доходи, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

У разі якщо відокремлений підрозділ не упов­новажений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб, за такий відокремлений підрозділ усі обов’язки податкового агента виконує юридична особа. Податок на доходи, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

Згідно з п. 63.3 ст. 63 Кодексу платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік в органах державної податкової служби за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основ­не місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).

Водночас зазначаємо, що у відповідності до ст. 45 п. 8 Бюджетного кодексу України у разі зміни місцезнаходження суб’єктів господарювання – платників податків сплата визначених законодавством податків і зборів (обов’язкових платежів) після реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду.

Прийнятим Верховною Радою Законом України від 24.05.2012 р. № 4834-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм» (далі – Закон № 4834) внесені зміни до підпункту 14.1.30 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, згідно із якими починаючи з 1 липня 2012 року відокремлені підрозділи для розділу IV цього Кодексу розуміються у значенні, визначеному Господарським кодексом України (до цього – Цивільним кодексом України), а для інших розділів – у значенні, визначеному Цивільним кодексом України та Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців».

Отже, з 1 липня 2012 року відокремлені підрозділи для цілей розділу IV Податкового кодексу України визначаються з урахуванням норм статті 64 Господарського кодексу України, а не згідно із статтею 1 Закону «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб – підприємців», тобто дотримання умови щодо внесення юридичною особою до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб – підприємців інформації про такі підрозділи не вимагатиметься.

Таким чином, вищезазначені зміни, прийняті до підпункту 14.1.30 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, спрямовані на остаточне законодавче врегулювання питання сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб за місцем провадження фактичної діяльності виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо), а також функціональних структурних підрозділів апарату управління (управлінь, відділів, бюро, служб тощо) юридичної особи, які розташовані на іншій території, ніж така юридична особа, і не уповноважені нею нараховувати (сплачувати) цей податок.

Також повідомляємо, що у разі невиконання податковим агентом норм Податкового кодексу України, зокрема неперерахування податку до відповідного бюджету, податкові органи при встановлених фактах застосовують штрафні санкції у відповідності до чинного законодавства України.

 

Заступник Голови А. Ігнатов



коментар редакції

Порядок сплати податку на доходи фізичних осіб
 за структурні підрозділи

У листі, що коментується, ДПСУ надала роз’яснення щодо сплати податку на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО) відокремленими та структурними підрозділами.

Відповідно до п.п. 14.1.30 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі – ПКУ) для цілей розд. IV ПКУ, що визначає порядок обкладення ПДФО, термін «відокремлений підрозділ» слід вживати в значенні, установленому Господарським кодексом України від 16.01.2003 р. № 436-IV (далі – ГКУ). Водночас чітке визначення відокремлених підрозділів у ГКУ відсутнє. У листі, що коментується, ДПСУ зазначає, що для цілей розд. IV ПКУ відокремлені підрозділи необхідно визначати з урахуванням норм ст. 64 ГКУ, а не згідно зі ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб – підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV (далі – Закон № 755). Із цього податківці роблять такий висновок: «дотримання умови щодо внесення юридичною особою до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб – підприємців інформації про такі підрозділи не вимагається». Хоча згідно з чинним законодавством відомості про відокремлені підрозділи має бути внесено до Єдиного держреєстру (ч. 1 ст. 28 Закону № 755, ч. 2 ст. 58 ГКУ). Не включаються до Єдиного держреєстру відомості про структурні підрозділи юридичної особи.

Ураховуючи подальші висновки, наведені в листі, вочевидь, податківці хотіли сказати, що умова про включення до Єдиного держреєстру не має значення для цілей розд. IV ПКУ, а саме для порядку сплати ПДФО. На думку ДПСУ, юридична особа повинна сплачувати ПДФО за структурні підрозділи, розміщені на іншій, ніж така юридична особа, території, а також і за не­уповноважені відокремлені підрозділи. Нагадаємо: згідно з абзацом другим п.п. 168.4.3 ПКУ, якщо відокремлений підрозділ підприємства не уповноважений нараховувати, утримувати та сплачувати ПДФО, то юридична особа як податковий агент нараховує та сплачує до місцевого бюджету за місцезнаходженням свого неуповноваженого відокремленого підрозділу ПДФО, нарахований працівникам неуповноваженого відокремленого підрозділу. Відповідно до роз’яснень, наведених у листі, що коментується, і за структурний підрозділ, розташований на іншій, ніж юридична особа, території, така юридична особа повинна сплачувати ПДФО за місцем провадження фактичної діяльності структурних підрозділів.

Проте ми з цим не згодні. У ПКУ порядок сплати ПДФО визначено тільки для уповноважених та неуповноважених підрозділів. Крім того, що структурні підрозділи, на відміну від відокремлених, не мають коду ЄДРПОУ, між ними існує ще низка відмінностей. Детальніше про це читайте у статті «Підрозділи підприємства: структурні та відокремлені» // «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 74, с. 4.

У ПКУ структурні підрозділи підприємства не визначені як податкові агенти, тому самостійно сплачувати ПДФО, нарахований своїм працівникам, вони не можуть. Тобто однозначно за структурний підрозділ ПДФО сплачує юридична особа. Відповідно до ч. 2 ст. 64 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI ПДФО, що сплачується податковим агентом – підприємством (його філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом), зараховується до відповідного бюджету за його місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі. Отже, на наш погляд, згідно з чинним законодавством підприємство зобов’язане нараховувати та сплачувати ПДФО, нарахований працівникам структурного підрозділу, до місцевого бюджету за своїм місцезнаходженням.

Проте слід мати на увазі загрозу податківців, що міститься в листі, який коментується: у разі неперерахування ПДФО до відповідного бюджету податкові органи застосовуватимуть штрафні санкції. Тобто якщо податковий агент не виконуватиме припису ДПСУ щодо перерахування ПДФО за структурні підрозділи, то йому загрожує штраф (ст. 127 ПКУ) та пеня (ст. 129 ПКУ). Тому платникам податків, які не готові відстоювати свої права, краще не ризикувати та дотримуватись роз’яснень ДПСУ.

 

Катерина Скрипкіна

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі