Теми статей
Обрати теми

Національні особливості вексельного відшкодування ПДВ

Редакція ПБО
Стаття
img 1

фінвекселі

img 2

Національні особливості вексельного відшкодування ПДВ

Про неухильне зростання бюджетного дефіциту України сьогодні не говорить хіба що ледачий. А це означає, що з кожним днем уряду все складніше розраховуватися за державними боргами та виконувати свої зобов’язання перед кредиторами. Не виняток і платники податків, які мають право на бюджетне відшкодування ПДВ. Тому, щоб не вийшло як у відомому вислові «Кому я винен — всім прощаю», уряд вирішив розраховуватися з «відшкодуванцями» не «живими» грошима, а борговими цінними паперами — фінансовими казначейськими векселями. Такий спосіб реструктуризації держборгу добре відомий і в інших європейських країнах. Але про те «як це в них?» ми розповідати, звісно, не будемо. Наше завдання — з’ясувати національні особливості видачі та обліку фінансових казначейських векселів, випущених на погашення бюджетного відшкодування ПДВ.

Алла Свіріденко, податковий експерт

 

Почнемо з того, що стисло нагадаємо історію питання. Можливість виплати бюджетного відшкодування ПДВ за допомогою фінансових казначейських векселів (далі — ФКВ) законодавці вперше передбачили ще на початку 2013 року. Тоді Законом № 5519 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 6, с. 4 і с. 21) було внесено зміни до ПКУ, якими власне і запроваджено новий фінансовий інструмент для бюджетного відшкодування ПДВ. Утім, щоб задекларований ще на початку року альтернативний спосіб відшкодування ПДВ запрацював на практиці, потрібно було внести зміни до вже чинних нормативних актів, а також прийняти низку нових документів. Про всі дії законодавців у цьому напрямі ми протягом року інформували наших читачів (див., наприклад, «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 62, с. 4; 2013, № 66, с. 5; 2013, № 78, с. 2).

img 3І от останньою своєю постановою № 766 КМУ нарешті встановив граничний обсяг видачі ФКВ для відшкодування ПДВ із бюджету в сумі близько 12 млрд грн. Саме на цей документ податківці чекали, щоб почати формувати реєстр платників податків, відшкодування ПДВ яким здійснюватиметься за допомогою ФКВ. Як бачимо, фактичне введення в обіг ПДВ-векселів не за горами, а отже, саме час розібратися з тим, що очікує платників податків, які бажають отримати ПДВ-відшкодування цінними паперами.

Кому видають ФКВ

Інформацію про те, хто може претендувати на отримання ФКВ, ви знайдете в п. 19 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ. Крім того, це та інші питання видачі та обігу ФКВ регулює Порядок № 683. Як передбачено цими документами, ФКВ (аж до 01.01.2014 р. — граничний строк для їх видачі) можуть отримати платники ПДВ, які:

подали до податкового органу за власним бажанням заяву про обрання вексельного способу відшкодування ПДВ з бюджету;

внесені до розробленого податківцями реєстру платників податку, яким відшкодування ПДВ із бюджету може здійснюватися шляхом видачі ФКВ;

— мають за особовим рахунком суму ПДВ, що підлягає відшкодуванню з бюджету та підтверджена перевіркою, у розмірі не менше 500 тис. грн. (а отже, менші суми відшкодовуються, як і раніше, тільки у грошовій форму традиційний спосіб: на рахунок у банку або в рахунок майбутніх платежів). Причому це може бути і «загальна» сума бюджетного відшкодування, накопиченого за декілька звітних періодів.

Зверніть увагу: з усіх цих критеріїв у потенційних одержувачів ФКВ особливий інтерес викликає перший із них.

Видача ФКВ здійснюється за заявою платника податків, який погодиться на такий спосіб отримання бюджетного відшкодування ПДВ

Це означає, що за задумом законодавців заміна грошового відшкодування ПДВ вексельним відшкодуванням відбувається виключно на добровільних засадах (тобто виключно за бажанням платника податків). У зв’язку з цим хочеться сподіватися, що з легкої руки податківців добровільний характер видачі бюджетного відшкодування ФКВ не стане «добровільно-примусовим».

Водночас вексельне відшкодування ПДВ не здійснюється, якщо (п. 1 постанови № 683):

— стосовно платника податків порушено кримінальне провадження за ухилення від сплати ПДВ;

— платником податків проводиться адміністративне оскарження в органах Міндоходів вищого рівня (до остаточного вирішення справи по суті). Зауважимо: хоча в п. 1 постанови № 683 чомусь говориться тільки про адміністративне оскарження, а про судове оскарження нічого не згадується, вочевидь, платник податків, який звернувся до суду, також не зможе претендувати на вексельне відшкодування ПДВ.

Крім того, шляхом отримання ФКВ не можна реструктуризувати суму ПДВ, що підлягає автоматичному відшкодуванню згідно з пп. 200.18 — 200.19 ПКУ. Автоматичне бюджетне відшкодування здійснюється виключно грошовими коштами.

Як видають ФКВ

Припустімо, підприємство — платник ПДВ, у якого сума ПДВ, що підлягає відшкодуванню з бюджету, перевищує 500 тис. грн., готове отримати його у вексельній формі. Що для цього йому потрібно зробити та який механізм видачі ФКВ передбачено чинним законодавством?

Підприємство, яке має намір отримати вексельне відшкодування ПДВ, подає до податкового органу заяву про обрання способу відшкодування з бюджету суми ПДВ шляхом отримання ФКВ. У ній підприємство зазначає суму ПДВ, на яку воно хоче отримати ФКВ, у розрізі окремих податкових декларацій з ПДВ. Форму такої заяви наведено в додатку 2 до постанови № 638.

Важливо пам’ятати, що в заяві на вексельне відшкодування ПДВ вказують тільки ті суми податку, які підтверджені результатами перевірок та були задекларовані до відшкодування, але не відшкодовані станом на 01.08.2013 р. Крім того, обрати вексельний спосіб відшкодування ПДВ платник зможе й за поточними сумами ПДВ, заявленими до відшкодування в податкових деклараціях, поданих до 01.11.2013 р. Принаймні на це вказують податківці в консультації, опублікованій у журналі «Вісник Міністерства доходів і зборів України», 2013, № 39, с. 30 (вочевидь, підставою для цього став п.п. 1 п. 3 постанови № 683).

На підставі заяви податковий орган включає підприємство до Реєстру платників податків, яким відшкодування з бюджету ПДВ може здійснюватися шляхом видачі ФКВ (додаток 1 до постанови № 683). Протягом 5 робочих днів із дати формування реєстру орган Міндоходів за місцем реєстрації платника податків формує та подає до відповідного органу Держказначейства висновок про суми відшкодування ПДВ за формою додатка 3 до постанови № 683 (п.п. 5 п. 3 постанови № 683). Такий висновок оформляється щодо кожного платника податків, який претендує на отримання бюджетного відшкодування у вексельній формі.

Видають ФКВ органи Державної казначейської служби України в документарній формі як електронний документ (тобто паперової форми ФКВ не буде)

Отже, уся процедура з ФКВ буде електронною. При цьому видача ФКВ здійснюватиметься через систему електронного обігу фінансових векселів. Для цього підприємству доведеться укласти договір з банком — оператором системи електронного обігу фінансових векселів щодо участі в такій системі (п.п. 3 п. 2 Порядку № 683). Також у зв’язку з цим підприємство отримає обліковий номер платника податку в системі електронного обігу ФКВ. Відповідно, всю інформацію про операції, що здійснюються з ФКВ, та їх рух (зокрема, їх отримання, погашення тощо) підприємство одержуватиме від банку-оператора.

Зверніть увагу: п. 19 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, а також Порядком № 683 законодавці обумовили особливий порядок видачі ФКВ, а також спосіб визначення суми грошових коштів, що підлягає погашенню за допомогою ФКВ.

Так, видача ФКВ прирівнюється до отримання бюджетного відшкодування шляхом перерахування грошових коштів з бюджетного рахунка на рахунок платника ПДВ (п. 11 Порядку № 683).

При цьому ФКВ видаються строком обігу до 5 років із прибутковістю 5 % річних

Якщо конкретніше, то сума ПДВ, що підлягає відшкодуванню з бюджету шляхом видачі ФКВ, поділяється на рівні частини, на кожну з яких видається окремий ФКВ із різними строками погашення (один, два, три, чотири і п’ять років). Тобто щороку підприємство зможе пред’явити до оплати 1/5 частину ФКВ, які має, образно кажучи, на руках (адже ФКВ, повторимо, є електронними).

Отже, повну суму бюджетного відшкодування платник податків зможе повернути тільки через п’ять років

Якщо сума векселя становить понад 1 млн грн., на вимогу платника податків допускається її оформлення декількома векселями з меншим номіналом без зміни строку платежу (п. 10 Порядку № 683). Щоб задум законодавця став зрозумілішим, проілюструємо його на прикладі.

Приклад. Сума ПДВ, що підлягає відшкодуванню платнику податків, становить 15 млн грн. Ця сума була задекларована платником податків і підтверджена за результатами перевірки. Підприємство включене до Реєстру платників податків, яким відшкодування з бюджету ПДВ може здійснюватися шляхом видачі ФКВ.

У ситуації, що розглядається, платник податків може отримати відшкодування шляхом оформлення 5 векселів номіналом по 3 млн грн. кожен. Перший із цих векселів платник податків зможе пред’явити до оплати через рік після його отримання, другий — через два, третій — через три, четвертий — через чотири, і п’ятий, відповідно, через п’ять років.

Водночас підприємство може отримати векселі на ту ж суму, але меншим номіналом, як це передбачено п. 10 Порядку № 683. У такому разі за бажанням підприємства на якусь із частин у 3 млн грн. (1/5 суми бюджетної заборгованості з ПДВ), або, припустимо, на декілька таких частин у 3 млн грн., або навіть на кожні 3 млн грн. може оформлятися не один ФКВ, а декілька векселів меншим номіналом.

До того ж майте на увазі:

— авалювання ФКВ (тобто банківське поручительство за векселем, п.п. 14.1.1 ПКУ) не здійснюється (п. 4 Порядку № 683). Адже платниками за ними є органи Держказначейства;

— перехід права за ФКВ засвідчується безоборотним (!) індосаментом (тобто на електронному документі індосант перед своїм підписом робить напис «без обороту на мене», п. 13 Порядку № 683).

Також зауважте: у п. 19 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ встановлено строк — до 01.01.2014 р. Саме до цієї дати передбачається видавати «електронні» ФКВ у рахунок погашення заборгованості бюджету з ПДВ. Утім, зрозуміло, що головною метою запровадження ФКВ є реструктуризація невідшкодованої суми бюджетного відшкодування ПДВ, що зрештою скоротить поточні витрати бюджету. Тому, якщо очікуваний ефект від запровадження ФКВ буде отримано, то законодавці цілком можуть продовжити дію нового механізму відшкодування ПДВ на невизначений строк.

Як можна використовувати ФКВ

Пред’явлення до погашення (оплати). Перший спосіб використання ФКВ напрошується сам собою — після настання строку платежу за векселем він може бути пред’явлений до оплати. При цьому строк платежу за ФКВ визначається за правилом, установленим абзацом другим п. 10 Порядку № 683. Так, ФКВ оплачується за пред’явленням, але не раніше, ніж через один, два, три, чотири, п’ять років після його видачі та не пізніше останнього дня відповідного календарного року, в якому вексель пред’являється до платежу. Крім того, за заявою платника податків дата пред’явлення векселя до сплати може бути перенесена на будь-яку іншу дату, наступну за пред’явленням векселя до сплати (п. 19 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Але знову-таки — у межах календарного року, на який припадає дата сплати за векселем.

Таким чином, погашення ФКВ, виданих цього року, почнеться лише наприкінці 2014 року за рахунок коштів, які уряд повинен передбачити в бюджеті наступного року.

Цікаво, що перенесення дати пред’явлення векселя до сплати, власне як і отримання ФКВ у рахунок бюджетного ПДВ-відшкодування — справа добровільна. Хоча, звісно, якщо платник податків виявить подібне бажання — це буде тільки «на руку» бюджету. Адже в такому разі автоматично зникає необхідність погашати бюджетну заборгованість точно у строк.

Як ви пам’ятаєте, ФКВ є процентними векселями. Прибутковість за ними встановлена на рівні 5 % річних. Тому одночасно з виплатою номінальної суми за векселем платник податків має право на отримання нарахованого процентного доходу. Це прямо передбачено пп. 14 — 15 Порядку № 683, де зазначено:

— нарахування й виплата доходу за ФКВ здійснюється в день їх оплати (а про те, як при цьому складається ситуація з процентами у платника податків в обліку, ми розповімо в одному з наступних номерів, де детальніше зупинимося власне на облікових нюансах щодо ФКВ);

— при настанні строку платежу за пред’явленим ФКВ органи Держказначейства переказують платнику податків кошти в розмірі номінальної суми векселя та нарахованого процентного доходу. При цьому базовою кількістю днів для нарахування процентів вважається фактична кількість днів у році (п. 4 Порядку № 138).

Також майте на увазі: якщо дата оплати припадає на вихідний або святковий день, оплата (погашення) ФКВ і процентів за ним здійснюється в наступний робочий день (п. 4 Порядку № 138). Тому при вихідних та святах строки оплати переносяться.

Але просте пред’явлення ФКВ до оплати — не єдиний можливий спосіб їх використання.

Інші способи використання ФКВ. Інші шляхи застосування ПДВ-векселів перелічено в п. 12 Порядку № 683. Отже, казначейські векселі можуть використовуватися для:

погашення кредиторської заборгованості (звісно, за згодою кредиторів). При цьому всі розрахунки здійснюються за вексельними сумами;

продажу юридичним особам або здійснення операцій урахування в банках;

передання в заставу з метою забезпечення виконання зобов’язань.

Зауважимо, що можливість погашення кредиторської заборгованості за допомогою ФКВ не обмежується тільки операціями зі звичайними юридичними особами. За допомогою фінвекселів також можна розраховуватися й за податковими платежами до бюджету. Так, на щастя, у п. 19 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ і п. 16 Порядку № 683 передбачене право платника податків оплачувати будь-яке узгоджене грошове зобов’язання, що підлягає сплаті до Держбюджету України, шляхом пред’явлення ФКВ до оплати. При цьому таке пред’явлення прирівнюється до сплати узгодженого грошового зобов’язання шляхом перерахування коштів з рахунка платника податків на бюджетний рахунок. Головна умова, у разі дотримання якої підприємство може скористатися цим правом, — настання строку платежу за векселем.

Зазначимо, що перший платіж можна буде здійснити одним із п’яти отриманих векселів тільки через рік після дати виписки (у розмірі 1/5 суми належного бюджетного відшкодування). При цьому сума векселя, пред’явленого до сплати, і сума заборгованості за узгодженими зобов’язаннями, як правило, відрізнятимуться одне від одного. У такому разі платник податків повинен діяти таким чином:

— якщо сума зобов’язань більше суми векселя, то різницю потрібно доплатити до бюджету грошовими коштами;

— якщо вексельна сума перевищує суму узгодженого грошового зобов’язання, то різницю за бажанням платника податків на підставі поданої ним заяви можна або отримати грошима з бюджету, або на цю суму отримати нові ФКВ зі строком погашення в межах того ж календарного року.

До речі, розглядаючи можливість погашення за допомогою ФКВ кредиторської заборгованості за податковими платежами, нагадаємо ще один важливий момент. Згідно з п.п. 14.1.39 ПКУ до грошового зобов’язання платника податків належать у тому числі й суми штрафних (фінансових) санкцій, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Тому за бажання ПДВ-векселем можна буде сплатити не лише суму будь-якого державного податку, а й суму штрафних (фінансових) санкцій (за їх наявності)

А тепер для наочності всю процедуру отримання та використання фінвекселів проілюструємо на схемі (прийняте скорочення БВ — бюджетне відшкодування з ПДВ) (див. с. 39).

На цьому розмову про фінвекселі з ПДВ сьогодні завершуємо. Проте незабаром до цієї теми ми обов’язково повернемося та приділимо увагу вже обліковим нюансам. Тобто поговоримо про те, як операції з фінвекселями платники податків повинні відображати в обліку.

 

висновки


img 4
 
 
  • Видача ФКВ здійснюється тільки з відома платника податків та за його заявою. У свою чергу, оформити фінвекселі всім бажаючим Держказначейство повинне у строк до 01.01.2014 р.

  • Претендувати на ФКВ можуть тільки ті платники ПДВ, у яких підтверджена перевіркою сума ПДВ, що підлягає відшкодуванню з бюджету, становить не менше 500 тис. грн.

  • ФКВ існують тільки в електронній формі (паперовий варіант фінвекселів не передбачений).

  • Строк обігу ФКВ становить 5 років, а прибутковість за ними — 5 % річних.

 

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. Закон № 5519 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів» від 06.12.2012 р. № 5519-VI.

  3. Порядок № 683 — Порядок видачі, обігу, обліку фінансових казначейських векселів, виданих як електронний документ, та сплати за ними, затверджений постановою КМУ від 21.08.2013 р. № 683.

  4. Постанова № 683 — постанова КМУ «Деякі питання випуску фінансових казначейських векселів» від 21.08.2013 р. № 683.

  5. Постанова № 766 — постанова КМУ «Про встановлення граничних обсягів видачі фінансових казначейських векселів» від 09.10.2013 р. № 766.

  6. Порядок № 138 — Порядок видачі, обігу, обліку і сплати фінансових казначейських векселів, виданих як електронний документ, органами Державної казначейської служби України, затверджений наказом Державної казначейської служби України від 20.09.2013 р. № 138.

 

img 5

Процедура отримання та використання фінансових казначейських векселів

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі