Теми статей
Обрати теми

Щодо подвійного найменування платника ПДВ у податковій накладній

Редакція ПБО
Лист від 17.07.2013 р. № 12232/7/99-99-19-04-02-17
img 1 зміна
найменування
платника
ПДВ
img 2

Щодо подвійного найменування платника ПДВ у податковій накладній

Лист Міністерства доходів і зборів України від 17.07.2013 р. № 12232/7/99-99-19-04-02-17

 

Міністерство доходів і зборів України розглянуло звернення <…> стосовно реквізитів, які вказуються в податкових накладних, що видаються (отримуються) платником ПДВ у період перереєстрації при зміні найменування юридичної особи, та повідомляє.

Відповідно до пункту 183.15 статті 183 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) у разі зміни даних про платника ПДВ, які зазначаються у свідоцтві про реєстрацію, платник податку подає реєстраційну заяву до органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів, що настають за днем, коли змінилися дані про платника податку або виникли інші підстави для перереєстрації та заміни свідоцтва про реєстрацію.

Орган державної податкової служби видає платнику податку нове свідоцтво платника податку на додану вартість (далі — Свідоцтво) замість старого з дотриманням правил та у строки, визначені цією статтею для реєстрації платників податку.

Відповідно до пункту 4.3 розділу IV Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 р. № 1394 (далі — Положення № 1394), у період перереєстрації до початку дії нового Свідоцтва платник ПДВ використовує реквізити старого Свідоцтва.

Якщо зміни у даних платника ПДВ стосуються найменування юридичної особи і такі зміни не пов’язані з реорганізацією юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу чи перетворення або пов’язані з перетворенням юридичної особи у випадку, визначеному підпунктом 3.15.1 пункту 3.15 розділу III Положення № 1394, а також у разі зміни прізвища, імені, по батькові фізичної особи — підприємця при використанні реквізитів старого Свідоцтва такий платник ПДВ зазначає одночасно нове та попереднє найменування (прізвище, ім’я, по батькові).

Відповідно до пункту 1 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 01.11.2011 р. № 1379 (далі — Порядок № 1379), податкову накладну заповнює особа, яка зареєстрована як платник податку в податковому органі та якій присвоєно індивідуальний податковий номер платника податку на додану вартість.

Згідно з пунктом 6.2 Порядку № 1379 податкова накладна є підставою для віднесення до податкового кредиту витрат зі сплати податку на додану вартість у покупця, зареєстрованого як платник податку.

Пунктом 6.3 Порядку № 1379 визначено, що не дає права покупцю на віднесення сум податку на додану вартість до податкового кредиту:

• відсутність факту реєстрації платником податку — продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;

• порушення порядку заповнення податкової накладної;

• податкова накладна, виписана платником, звільненим від сплати податку за рішенням суду, після набрання чинності таким рішенням суду.

Виняток із цього загального правила встановлено абзацом 11 пункту 201.10 статті 201 Кодексу, згідно з яким у разі порушення постачальником порядку заповнення податкової накладної та/або порядку реєстрації її в Єдиному реєстрі податкових накладних покупець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого постачальника, яка є підставою для включення сум податку до складу податкового кредиту. До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.

Як викладено у запиті, зміна назви підприємства з <…> на <…> відбулася 30.04.2013 р. (дата державної реєстрації змін до установчих документів), а нове Свідоцтво видано 20.05.2013 р., і ця дата є датою анулювання старого Свідоцтва.

Враховуючи вищевикладене, до дати початку дії нового Свідоцтва у податкових накладних, що складаються постачальниками <…> у період його перереєстрації, до початку дії нового Свідоцтва, тобто із 30.04.2013 р. по 20.05.2013 р., повинні зазначатися одночасно нове та попереднє найменування. В податкових накладних, які складаються постачальниками <…> після початку дії нового Свідоцтва, повинні використовуватися реквізити нового Свідоцтва.

При цьому податкові накладні, виписані постачальниками <…> в період з 30.04.2013 р. по 20.05.2013 р. та в яких не зазначена одночасно попередня та нова назви даного підприємства, <…> може включити до податкового кредиту податкової декларації за звітний податковий період лише з одночасним поданням скарги на таких постачальників за умови дотримання вимог щодо порядку оформлення такої скарги, встановлених абзацом 11 пункту 201.10 статті 201 Кодексу.

Додатково Міндоходів вважає за необхідне відзначити, що датою складання податкової накладної є дата виникнення податкових зобов’язань у постачальника, а тому отримана у квітні 2013 року податкова накладна, датована травнем 2013 року <…>, є виписаною з порушенням встановлених правил щодо її складання.

 

Заступник Міністра А. Ігнатов

коментар редакції


img 3

«Он же Гога, он же Гоша…»: Міндоходів про порядок виписування ПН у разі зміни назви платника ПДВ

 

У цілому лист, що коментується, якихось сенсацій не містить. Його автори звертають увагу на те, що в разі зміни назви підприємства без реорганізації* (приміром, ТОВ «Фікус» вирішило просто перейменуватися на ТОВ «Кактус») датою анулювання** колишнього свідоцтва платника ПДВ є дата видачі нового свідоцтва. У періоді перереєстрації, до початку дії нового свідоцтва, слід використовувати реквізити старого свідоцтва, а найменування зазначати одночасно і нове, і попереднє.

Основне правило, довкола якого «закручено сюжет» (зазначення нової та старої назв), уже майже півтора роки міститься в п. 4.3 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 07.11.2011 р. № 1394. Ми писали про це в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 21, с. 4.

Цікавою видається лише позиція, з якої розглядається ситуація. У подібних випадках зазвичай звертають увагу на реквізити продавця. Тобто якщо у продавця змінилася назва, то він, виписуючи податкову накладну в періоді перереєстрації, повинен зазначити в ній і стару, і нову назву. В іншому разі податкова накладна буде «неповноцінною», а покупець зможе отримати право на податковий кредит лише поскаржившись на продавця за виписування податкової накладної з порушенням порядку її заповнення.

У листі розглядається інша ситуація. У процесі перереєстрації перебуває покупець. І саме щодо покупця продавець повинен зазначити і нову, і стару назву. А якщо цього зроблено не було, то покупець зможе претендувати за такою податковою накладною на податковий кредит тільки з поданням скарги на продавця, оформленої відповідно до абзацу 11 п. 201.10 ПКУ. З моменту, коли починає діяти нове свідоцтво, у податкових накладних повинні вказуватися реквізити нового свідоцтва покупця.

До речі, було б вельми корисно дізнатися думку міндоходівців про те, як розмістити дві назви у відведеному для цього місці — неважливо, ідеться про продавця чи покупця. Адже це непросто зробити у паперовій податковій накладній (не забуваємо про затяте небажання податківців бачити дописки кульковою ручкою у заповненій друкарським способом податковій накладній). А якщо документ складається в електронному вигляді, як це дозволяє п. 201.1 ПКУ?

Власне, лист є нагадуванням для покупця про необхідність тримати продавця в курсі своїх перереєстраційно-ПДВшних подій. А для продавця — бути уважним щодо актуальності не тільки своїх реквізитів. Адже від процесу подання скарги покупцем на продавця за порушення порядку виписування податкової накладної задоволення не отримає ні перший, ні другий.

 

 Олександр Ключник

 

* При реорганізації до початку дії нового свідоцтва платник ПДВ просто використовує реквізити старого свідоцтва.

** Детальніше про всі нюанси анулювання реєстрації платника ПДВ див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 70, с. 38.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі