Теми статей
Обрати теми

Запаси на підприємстві. 3. Переоцінка запасів

Вороная Наталія, Білова Наталя, Нестеренко Максим

Бухгалтерський облік

 

Як ви пам’ятаєте, у бухгалтерському обліку придбані (отримані) або виготовлені запаси зараховують на баланс за первісною вартістю.

У подальшому в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності ТМЦ відображають за найменшою з двох оцінок (п. 24 П(С)БО 9):

— за первісною вартістю;

— за чистою вартістю реалізації*.

* Чиста вартість реалізації — очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію (п. 4 П(С)БО 9).

Згідно з п. 25 П(С)БО 9 запаси відображають за чистою вартістю реалізації у двох випадках:

— на дату балансу їх ціна знизилася;

— вони зіпсовані, застаріли або в інший спосіб втратили первісно очікувану економічну вигоду.

При настанні однієї із зазначених подій підприємство порівнює первісну вартість запасів, за якою вони були зараховані на баланс під час надходження, з чистою вартістю реалізації цих запасів.

Якщо первісна вартість запасів перевищує чисту вартість їх реалізації, то підприємство здійснює уцінку запасів

Як передбачено п. 27 П(С)БО 9, суму, на яку первісна вартість запасів перевищує чисту вартість їх реалізації (тобто суму уцінки), списують на витрати звітного періоду (Дт 946 «Втрати від знецінення запасів»). Одночасно з цим зменшують балансову вартість ТМЦ (п. 5.8 Методрекомендацій № 2).

У такому порядку уцінку відображають виробничі й торговельні підприємства, які облік запасів ведуть у купівельних цінах. А от для підприємств роздрібної торгівлі, що обліковують товари в цінах продажу, відображення суми уцінки в бухгалтерському обліку має певні особливості. Такому підприємству необхідно суму зниження продажної вартості товару розподілити на дві складові:

— суму зниження торгової націнки;

— суму зменшення первісної (купівельної) вартості товару.

Зниження торгової націнки відображають у бухгалтерському обліку проводкою Дт 285 — Кт 282. Зменшення первісної (переоціненої) вартості товару (суму уцінки) відображають таким записом: Дт 946 — Кт 282.

Регламентується проведення уцінки Положенням про порядок уцінки і реалізації продукції, що залежалась, з групи товарів широкого вжитку, продукції виробничо-технічного призначення та надлишкових товарно-матеріальних цінностей, затвердженим наказом Мінекономіки та Мінфіну від 10.09.96 р. № 120/190.

А якщо в подальшому чиста вартість реалізації раніше уцінених запасів збільшується? Тоді на суму збільшення (але не більше суми уцінки) визнають інший операційний дохід з одночасним збільшенням вартості цих запасів (п. 28 П(С)БО 9). Такий дохід відображають по дебету субрахунку 719 «Інші доходи від операційної діяльності» (п. 5.8 Методрекомендацій № 2).

 

Податковий облік

 

Податок на прибуток. Процедура уцінки не спричинює будь-яких наслідків у податково-прибутковому обліку. Пояснюється це таким.

Відповідно до вимог п. 152.10 ПКУ, якщо платник податків приймає рішення про уцінку/дооцінку активів згідно з правилами бухгалтерського обліку, то така уцінка/дооцінка з метою оподаткування не змінює балансову вартість активів та доходи або витрати, пов’язані з придбанням зазначених активів.

Під час проведення уцінки запасів у бухгалтерському обліку податкова собівартість запасів не змінюється (не зменшується)

А це означає, що в разі продажу уцінених запасів до складу податкових витрат (одночасно з визнанням доходів від їх реалізації) ви включите повну (без зменшення на суму уцінки) вартість придбання запасів.

Податок на додану вартість. ПКУ про вплив уцінки на ПДВ-облік нічого не говорить. На наш погляд, проведення уцінки запасів не впливає на податковий облік з ПДВ. Адже власне уцінка не змінює первісного призначення запасів (тобто переоцінені запаси, як і раніше, залишаються призначеними для використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльнос­ті підприємства). А тому не йдеться про порушення головних умов формування податкового кредиту, передбачених п. 198.3 ПКУ.

Інакше кажучи, податковий кредит з ПДВ, відображений під час придбання запасів, що згодом переоцінюються, коригуватися не повинен. Немає у цьому випадку й необхідності в нарахуванні податкових зобов’язань з ПДВ, як це відбувається при негосподарському використанні ТМЦ*.

* Про податкові наслідки негосподарського використання запасів див. на с. 36.

А тепер порядок бухгалтерського та податкового обліку операцій з уцінки запасів розглянемо на прикладах (див. табл. 3.1).

Таблиця 3.1. Облік уцінки запасів

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

2

3

4

5

6

7

Уцінка та дооцінка запасів, облік яких ведуть у купівельних цінах

1

Проведено уцінку запасів

946

20, 22, 28

1500,00

2

Суму уцінки списано на фінансовий результат

791

946

1500,00

3

Відображено суму збільшення чистої вартості реалізації запасів на чергову дату балансу

20, 22, 28

719

1500,00*

* Дохід визнають на суму збільшення чистої вартості реалізації запасів, але не більше за суму попередньої уцінки.

4

Суму дооцінки списано на фінансовий результат

719

791

1500,00

Уцінка та дооцінка товарів, облік яких ведуть у цінах продажу

1

Відображено суму уцінки:

— за рахунок списання торгової націнки*

285

282

190,00

— за рахунок зниження первісної вартості товарів

946

282

130,00

* Таку операцію підприємство роздрібної торгівлі може відобразити методом «червоне сторно»: Дт 282 — Кт 285.

2

Суму уцінки списано на фінансовий результат

791

946

130,00

3

Відображено суму збільшення чистої вартості реалізації (дооцінку раніше уціненого товару до первісної вартості)

282

719

130,00

4

Суму дооцінки списано на фінансовий результат

719

791

130,00

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі