Теми статей
Обрати теми

Повернення ТТН для вантажоперевезень: коли, навіщо та як

Редакція ПБО
Стаття

Повернення ТТН для вантажоперевезень: коли, навіщо та як

Наприкінці минулого року чимало підприємств зітхнуло з полегшенням, довідавшись, що ТТН разом із подорожнім листом стали надбанням історії. І ось минуло не так вже й багато часу, а ТТН знову повертається на «трон».

На що тепер слід очікувати? Повернення подорожніх листів? Заборону на «безТТНні» витрати та податковий кредит із ПДВ? Необхідність мати ТТН при перевезеннях? Тоді варто заздалегідь поцікавитися, якою є її форма, як правильно її заповнювати, коли вона потрібна, кому пред’являти і що загрожує за її відсутність?

Про ці та інші нюанси, пов’язані з «транспортними» документами, зараз і поговоримо.

Віталіна Мірошниченко, податковий експерт

«I’ll be back!»: з якого числа повертається ТТН?

Наказ № 983 набрав чинності з 14.01.2014 р. А отже, з цієї дати:

1) з’явилася нова типова форма ТТН (форма № 1-ТН, її бланк міститься в додатку 7 до Правил № 363). Ми наведемо її в кінці статті разом зі зразком заповнення (див. с. 24);

2) згадка про ТТН повернулася до Правил № 363. У результаті ТТН знову стала основним документом, який необхідно оформляти при перевезенні вантажів автомобільним транспортом.

Нагадуємо, що з 10.12.2013 р. по 13.01.2014 р. не існувало типової форми ТТН (оскільки втратив чинність наказ № 488/346*, а наказ № 983 ще не набрав чинності). Тому в цей період підприємці могли:

— узагалі не використовувати ТТН при перевезеннях (ризикований варіант);

— складати її в довільній формі (на свій розсуд);

— використовувати стару форму ТТН, що діяла до 12.12.2013 р. (найбезпечніший варіант дій).

* Читайте про це в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 103, с. 3.

Якими ж є перспективи та механізм застосування нової ТТН? Розберемося далі.

У яких випадках потрібна ТТН?

Є декілька випадків, коли водій, який перевозить вантажі, повинен мати при собі ТТН. Не перелічуючи різні нормативно-правові документи, якими це регламентується, розглянемо випадки застосування ТТН на рис. 1.

img 1

Рис. 1. Коли необхідна ТТН

 

При договірних перевезеннях використовується виключно стандартна ТТН, тобто складена згідно з новою типовою формою № 1-ТН. Замінювати її будь-яким іншим документом або видозмінювати на свій розсуд не можна!

При перевезеннях для особистих потреб можна використовувати модифікований бланк ТТН (тобто спростити його на свій розсуд) або замінити ТТН будь-яким документом, що підтверджує право власності на товар (наприклад, накладною на відпуск товару, закупівельним актом, чеком тощо). Проте це не стосується особливих товарів, для яких установлено спеціальні бланки ТТН (спирт, алкоголь, нафта тощо).

Витрати і ПК без ТТН — таке можливо?

Якщо в підприємства є ТТН — усе гаразд. Проб­лем у нього не виникне. Тому зараз ми поговоримо лише про ті ситуації, коли ТТН у підприємства немає.

На щастя, торік ситуація дещо змінилася на краще. Так, у листі Міндоходів від 19.09.2013 р. № 11569/6/99-99-22-01-03-15/1128 («Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 94, с. 16) зроблено такі висновки:

1) витрати на придбання товару враховувати можна навіть у разі відсутності ТТН;

2) витрати на перевезення товару без ТТН ураховувати не можна (мається на увазі оплата послуг перевізника).

Аналогічні висновки на підставі цього листа можна зробити і щодо податкового кредиту:

— по-перше, відсутність ТТН не впливає на право сформувати ПК із ПДВ. Адже ТТН немає в переліку документів, що визначають право на формування ПК із ПДВ;

— по-друге, не слід розділяти ПК, сплачений при купівлі товарів, і ПК, сплачений при їх транспортуванні. Тому визнати ПК без ТТН можна в обох цих операціях (на підставі податкових накладних або документів, що їх замінюють, — п. 201.11 ПКУ).

Пам’ятаючи про ці принципи, розглянемо низку принципових запитань, пов’язаних із застосуванням ТТН. Багато з них ми вже висвітлювали у статті «Сім бід із товарно-транспортною накладною і по одній відповіді на кожну з бід» («Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 36 — 37, с. 30). Тож подивимося на них, а також на деякі інші питання вже в ракурсі нової ТТН.

Головне про ТТН: «Запитували — Відповідаємо!»

У цьому підрозділі статті пропонуємо вам ознайомитися зі стислими відповідями на найпоширеніші запитання щодо ТТН.

 

img 2Хто повинен виписувати ТТН? За загальним правилом ТТН оформляє той, хто замовляє (п. 11.4 Правил № 363). При цьому найчастіше ТТН виписує вантажовідправник, оскільки саме він володіє повною інформацією про товар, яку слід зазначити у ТТН.

 

Чи можна роздрукувати бланк ТТН самостійно? Так, можна. Адже ТТН не є бланком суворого обліку. Однак слід пам’ятати, що вносити будь-які зміни до типової форми № 1-ТН підприємство не має права (оскільки нова форма № 1-ТН зареєстрована в Мін’юсті — наказ № 983).

 

Скільки примірників ТТН потрібно виписувати? ТТН виписується в кількості не менше 4-х примірників (утім, можна і більше, наприклад, якщо експедитор і перевізник — не одна особа й експедитору теж потрібна ТТН).

Усі примірники ТТН посвідчуються підписом та печаткою вантажовідправника (п. 11.7 Правил № 363).

Перший примірник ТТН залишається у вантажовідправника. Другий, третій і четвертий — передаються водію (експедитору), який після прийняття вантажу підписує ці примірники ТТН. Доставивши товар, водій передає другий примірник ТТН вантажоодержувачу.

Третій і четвертий примірники ТТН, посвідчені підписом вантажоодержувача, залишаються у перевізника.

При цьому на підставі третього примірника ТТН перевізник виписує замовнику рахунок за надані транспортні послуги. Разом із рахунком третій примірник ТТН повертається замовнику.

 

Скільки примірників ТТН потрібно, якщо вантажовідправник, вантажоодержувач і замовник перевезення — одна і та сама особа, проте перевезення вантажу здійснюється на чужому автомобілі? У будь-якому разі потрібно оформляти не менше 4-х примірників ТТН (див. попереднє запитання). Інша справа, що в тих випадках, коли одна і та сама особа є одночасно і вантажовідправником, і вантажоодержувачем, і навіть використовує свого водія-експедитора, у неї залишиться три з чотирьох примірників ТТН. Четвертий примірник буде передано перевізнику.

 

Підприємство саме забирає товар у постачальника. Чи потрібно виписувати ТТН? Не обов’язково, оскільки доставка товару здійснюється власними силами в межах своєї госпдіяльності (не під замовлення) (п. 2 Переліку документів, необхідних для здійснення перевезень вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні, затвердженого постановою КМУ від 25.02.2009 р. № 207).

Простіше кажучи, якщо немає договору перевезення, ТТН є необов’язковою (достатньо мати при собі документ, що підтверджує право власності на товар).

 

Підприємство самостійно доставляє товар покупцям. Чи потрібна ТТН? У такому разі ТТН краще оформити, особливо якщо покупці окремо оплачують товар і окремо — його доставку. Наявність ТТН дозволить їм сміливо включати до витрат вартість транспортування товару і спокійно відображати ПК з ПДВ.

 

Підприємство замовило доставку товару в перевізника. При цьому одна машина розвозить товар у декілька торговельних точок підприємства (різні адреси в межах міста). Чи достатньо однієї ТТН? Ні, для кожної торговельної точки потрібно виписати окрему ТТН. У нинішній формі ТТН зазначається адреса вантажоодержувача та місце розвантаження товару. А оскільки адреси в торговельних точок різні (хоча вони й належать одному підприємству), для кожної точки потрібно оформити окрему ТТН (по 4 примірники).

 

Підприємство замовило доставку товару в перевізника. При цьому товар перевозиться за кілька разів за однією адресою протягом одного і того самого дня. Чи достатньо однієї ТТН? У цій ситуації можна оформити декілька ТТН, а можна обмежитися й однією (якщо товар — однорідний, перевозиться на одну й ту саму відстань і при цьому забезпечується цілісність вантажу).

Це дозволено п. 2.6 Інструкції № 228/253. І хоча зараз вона не діє (втратила чинність ще у 2006 році), замість неї жодного іншого документа із заповнення ТТН не затвердили, тому на практиці нею все ще керуються.

Отже, у цьому випадку одна ТТН складається на весь обсяг вантажу, перевезеного автомобілем. При цьому оформлення проміжних поїздок проводиться з видачею вантажовідправником водію автомобіля талона на кожну окрему поїздку. Порядок оформлення талона встановлюється за домовленістю між вантажовідправником та вантажоодержувачем. Реквізити талона повинні включати відомості, що визначають кількість перевезеного вантажу, час роботи автомобіля та його простою за кожну поїздку, а також інші показники, необхідні для подальшого їх занесення до ТТН.

 

У підприємства одна спецмашина: сміттєвоз. За яким документом йому тепер виїжджати: ТТН чи подорожнім листом? Подорожній лист остаточно скасували, тому його складати не потрібно. Щодо ТТН, то все залежить від того, чий вантаж везе підприємство:

1) якщо воно купує відходи в інших осіб і потім вивозить їх для подальшого продажу, утилізації або використання у власній госпдіяльності, ТТН не потрібна. При перевезенні достатньо мати будь-який інший документ, що підтверджує право на відходи (накладну, договір купівлі-продажу тощо);

2) якщо ж підприємство вивозить сміття для інших осіб за договором із ними, то взагалі-то це може бути розцінене як надання послуг перевезення. А отже, краще все-таки скласти ТТН.

 

Чи є зміни щодо перевезення контейнерів? Раніше рахунки виписувалися на підставі CMR. А тепер ще й форму № 1-ТН до неї потрібно додавати? При здійсненні міжнародних перевезень замість ТТН (форма № 1-ТН) використовується міжнародна ТТН — CMR. Жодних змін щодо цієї форми не відбулося, тому її можна спокійно використовувати і надалі (не додаючи до неї ТТН).

Що стосується контейнерів, які курсують у межах України, то для них виписується звичайна ТТН (форма № 1-ТН). До речі, робити це зобов’язаний замовник транспортних послуг. А перевізник лише виписує рахунок за свої послуги на підставі ТТН, отриманої від замовника (п. 14.4 Правил № 363).

Утім, якщо замовник звик застосовувати CMR навіть для внутрішньоукраїнських перевезень, то вимагати від нього ТТН не варто. Такий варіант — лише для найзавзятіших перестрахувальників. На практиці навіть податківці при перевірках не звертають на це особливої уваги, адже CMR — це різновид ТТН.

 

Спеціальна форма ТТН: 1-ТТН (нафтопродукт) залишається чинною чи її теж скасували? Спеціальні форми ТТН ніхто не скасовував і форми їх не змінював. Вони залишаються чинними. Перелік таких форм ТТН наведено на рисунку на с. 19. Ще раз вам нагадуємо: навіть якщо ви перевозите свої хлібобулочні вироби, спирт, алкогольні напої, наф­топродукти, високооктанові кисневмісні добавки, молокопродукти чи деревину — ТТН обов’язково потрібна!

 

Що робити, якщо в розділі ТТН «Відомості про вантаж» не вміщаються всі найменування? У такому разі потрібно додати до ТТН документ довільної форми із зазначенням відомостей про вантаж (графи 1 — 9 ТТН) (п. 11.7 Правил № 363). Це може бути накладна на відпуск товару або інший документ.

Наприклад, Держкомстат у листі від 14.12.2007 р. № 05/2-8/100 порадив додати до ТТН належно оформлену спеціалізовану форму товарної накладної, що застосовується для оформлення операцій із передання ТМЦ.

При цьому графи 3, 4, 5 і 6 розділу «Відомості про вантаж» у ТТН не заповнюються. У вільних рядках граф зазначаються назви спеціалізованих форм, номери та дати їх виписування. При цьому ТТН без доданої товарної накладної вважається недійсною.

 

Що потрібно писати у графі «Транспортні послуги, які надаються автомобільним перевіз­ником»? У Правилах № 363 нічого не сказано із цього приводу.

Але якщо звернутися до Інструкції № 228/253 (п.п. 3.5.2), то можна зрозуміти, що під транспортними послугами розуміється «пакування, зв’язування вантажу, укривання брезентом тощо». Тобто цей реквізит, найімовірніше, призначений для автоперевізників (щоб вони могли вказати додаткові послуги, пов’язані з транспортуванням вантажів).

Отже, замовник (вантажовідправник) може його не заповнювати. Але для тих замовників, які бажають підстрахуватися, рекомендуємо зазначати «транспортування вантажу», «експедирування вантажу», «вантажно-розвантажувальні роботи» тощо.

 

Що вказувати у графі «Супровідні документи на вантаж»? У цій графі потрібно зазначати назву документа, номер і дату його складання.

При цьому під супровідними документами, найімовірніше, розуміються ті, про які йдеться в п. 11.1 Правил № 363. Тобто ветеринарні, санітарні та якісні — сертифікати, свідоцтва, довідки, паспорти тощо.

Крім того, тут можна зазначити реквізити податкової накладної (якщо підприємство — платник ПДВ). Загалом, якщо є необхідність вказати тут інший документ, це цілком допустимо.

 

Як заповнити реквізит «Переадресування вантажу»? Цей реквізит можна залишити порожнім. Його призначено для заповнення у процесі перевезення, якщо виникне необхідність змінити вантажоодержувача. Після закінчення перевезення в ньому слід поставити прокреслення (можна це зробити й одразу, якщо переадресування не планується).

 

Що вказувати у графі «Кількість місць» розділу ТТН «Відомості про вантаж»? Якщо дивитися на бланк ТТН формально, то тут слід вказати кількість місць вантажу (наприклад, кількість мішків, ящиків, бочок, контейнерів тощо).

Але, на наш погляд, при зміні бланка ТТН до цього реквізиту вкралася помилка. Річ у тім, що у старій ТТН на його місці справедливо стояв реквізит «кількість», що мав на увазі кількість відвантаженого товару.

І, судячи з логіки бланка, досі тут потрібно вказувати саме її, оскільки далі йде ціна за одиницю і загальна вартість відвантаженого товару.

Що ж до кількості місць вантажу, то у старій ТТН вона вказувалася після виду упаковки, а з нової ТТН ця графа взагалі зникла. Проте інформація про кількість місць вантажу в новій ТТН усе ж залишилася — в шапці бланка. Отже, дублювати її ще й у розділі «Відомості про вантаж» особливого сенсу немає.

Зовсім інша ситуація з кількістю відвантаженого товару. Так, якщо її не зазначити в цьому реквізиті, більше її вказувати взагалі нема де. Тому ми схиляємося до того, щоб зазначати її саме тут.

Утім, можна вчинити й інакше:

— у графі «Одиниця вимірювання» товару вказувати упаковку (мішок, контейнер, бочка тощо);

— у графі «Кількість місць» кількість упаковок (тобто насправді — кількість місць);

— відповідно, у графі «Ціна за одиницю» доведеться поставити ціну за одну упаковку товару.

Тоді все буде логічно. Якщо підприємству це здасться зручним, можна заповнити ТТН і таким чином (при цьому як варіант — кількість товару в одній упаковці можна вказати у графі «Найменування вантажу», а можна і взагалі не вказувати).

 

Як заповнити реквізит «Вид перевезень»? У чинному законодавстві немає відповіді на це запитання. Тому залишається звернутися лише до скасованої Інструкції228/253, у п.п. 3.5.5 якої зазначено, що в цьому реквізиті зазначається вид перевезень (відрядний тариф, погодинний тариф, покилометровий тариф, централізовані перевезення).

 

У ТТН тепер вказуються суми ПДВ. Чи будуть податківці вважати ПДВ, зазначений у новій формі ТТН, податковим зобов’язанням? І якщо виникає різниця між відправленою і прийнятою вагою продукції, то змінюватиметься і сума ПДВ? Звісно, ні. Податкове зобов’язання виникає у перевізника у зв’язку з наданням послуг перевезення. І підстава для цього — не ТТН, а податкова накладна й акт надання транспортних послуг (ст. 187 і п. 201.10 ПКУ).

У самого ж замовника транспортних послуг виникне тільки право на податковий кредит за перевезенням. Знову ж таки, підстава для цього — податкова накладна (її видасть перевізник), а не ТТН.

Тепер про відносини між покупцем і продавцем. Податкова накладна з ПДВ виписується в момент відвантаження товару (або оплати, якщо вона відбулася раніше). Тому зазначена в ній сума ПДВ збігатиметься із сумою ПДВ з ТТН.

Вага товару після його доставки зазначається тільки в одному розділі ТТН: у відомостях про навантаження/розвантаження. Але там сума ПДВ взагалі не фігурує. Тому природна усушка (утруска) товару не призведе до необхідності ПДВ-коригувань.

 

Чи можна заповнювати ТТН частково від руки (скажімо, шапку — у друкований спосіб, а відомості про вантаж — вписати від руки)?

Найімовірніше, можна. Принаймні на сьогодні взагалі немає жодного нормативно-правового акта з конкретними вимогами до заповнення ТТН. А отже, підприємства можуть заповнювати її на свій розсуд.

Якщо ж звернутися до «загального» законодавства, яке визначає вимоги до будь-яких первинних документів (п. 2.10 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. № 88), то зазначене запов­нення цих вимог не порушує.

На цьому завершуємо нашу розмову про ТТН. І знову кажемо їй: «Здрастуй!». Насамкінець наведемо приклад заповнення нової форми ТТН на с. 24.

 

висновки


img 3
 
 
  • На сьогодні ТТН є єдиним документом, який потрібно оформляти при вантажоперевезеннях. Обійтися без ТТН можна, але тільки якщо виконуються чотири умови:

  • 1) підприємство везе вантаж на своєму автомобілі;

  • 2) вантаж перевозиться для потреб власної госпдіяльності (тобто не на замовлення третіх осіб);

  • 3) є документ, що підтверджує право власності на вантаж;

  • 4) підприємство не перевозить спирт, алкогольні напої, нафту, високооктанові кисневмісні добавки, хлібобулочні та молочні вироби (оскільки на ці товари ТТН оформляється в будь-якому разі та за спеціальними формами).

  • Загалом, ТТН потрібна, якщо є договір на перевезення. Також ТТН обов’язкова, якщо перевозяться товари, транспортування яких має підтверджуватися спеціальними формами ТТН.

  • Нова форма ТТН для вантажоперевезень (форма № 1-ТН) діє з 14.01.2014 р. Виготовляти її самостійно (роздруковувати) можна, а от видозмінювати на власний розсуд — ні.

 

Документи статті

  1. Податковий кодекс — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. Наказ № 983 наказ Міністерства інфраструктури України «Про затвердження Змін до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 05.12.2013 р. № 983.

  3. Наказ № 488/346 — наказ Міністерства транспорту України та Міністерства статистики України «Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля» від 29.12.95 р. № 488/346 (втратив чинність з 10.12.2013 р.).

  4. Правила № 363 — Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 р. № 363.

  5. Інструкція № 228/253 — Інструкція про порядок виготовлення, зберігання, застосування єдиної первинної транспортної документації для перевезення вантажів автомобільним транспортом та обліку транспортної роботи, затверджена наказом Міністерства транспорту України та Міністерства статистики України від 07.08.96 р. № 228/253 (втратила чинність з 03.11.2006 р.).

img 4
img 5

Рис. 2. Зразок заповнення нової ТТН

 

* Якщо розглядати бланк ТТН формально, то тут слід вказати кількість місць, тобто «20» (мішків цементу). Однак, якщо міркувати логічно, то в цій графі слід вказати кількість відвантаженого товару (у нашому випадку — 1000 кг). Адже далі йдуть дані про ціну за одиницю та загальну вартість. Крім того, інформація про кількість місць вже зазначена в шапці ТТН, а отже, немає сенсу її дублювати ще й у таблиці (тоді як дані про кількість відвантаженого товару вказати взагалі більше ніде). Це наштовхує на думку про те, що в новому бланку ТТН допущено помилку, а саме: замість «кількість» (як у старому бланку) помилково зазначено «кількість місць».

** Щоб додати ТТН хоч якоїсь логіки, не порушивши при цьому формальні вимоги бланка, можна заповнити її так, як показано у варіанті 2. Як одиниці виміру спробуємо зазначити мішки. Тоді кількість місць дорівнюватиме кількості мішків, а ціна за одиницю — ціні за мішок. У принципі, заборони на таке заповнення ТТН немає, тому, якщо підприємству зручно, можна заповнювати її й таким чином.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі