Теми статей
Обрати теми

Представницькі витрати: відображаємо в обліку

Редакція ПБО
Стаття

Представницькі витрати: відображаємо в обліку

Із попередньої статті (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 12, с. 34) ви мали можливість дізнатися, що включають представницькі витрати та як їх оформляють документально. Тепер, друзі, настав час з’ясувати, як відображаються суми, витрачені на представницькі цілі, у податковому та бухгалтерському обліку підприємства.

Наталя Білова, податковий експерт

 

Ви напевно обзавелися всіма необхідними документами, які підтверджують зв’язок здійснених вами представницьких витрат із госпдіяльністю підприємства. Чудово! Можете сміливо переходити до наступного, найважливішого для бухгалтера, етапу — до відображення здійснених витрат у податковому та бухгалтерському обліку. Пропонуємо почати з податкового обліку.

Податок на прибуток

Поняття «представницькі витрати» ПКУ не розшифровує. Проте його п.п. «а» п.п. 138.10.2 дозволяє врахувати ці витрати як адміністративні у складі податкових витрат. Причому без будь-яких обмежень!

Згодні з податковоприбутковим статусом представницьких витрат і фахівці Міндоходів (див. листи № 5743 і № 14054, а також консультацію у підкатегорії 102.07.20 БЗ)

При цьому вони підкреслюють, що такого статусу ці витрати можуть набути лише за умови, що в підприємства є пакет відповідних «представницьких» документів, оформлених належним чином. Таку «документальну» умову закріплено в п. 138.2 ПКУ.

А ще контролери, обговорюючи ПДФО-питання, які мають відношення до представницьких витрат, натякають, що претендувати на податкові витрати підприємство може тільки в разі, якщо організований ним прийом має рекламний характер. Мовляв, тільки за цієї умови витрати на такий захід можуть бути визнані пов’язаними з госпдіяльністю підприємства. В іншому разі спрацює норма п.п. 139.1.1 ПКУ, яка забороняє відображати в податкових витратах витрати, що не належать до госпдіяльності (див. консультацію, розміщену у підкатегорії 103.02 БЗ).

На наш погляд, такі вимоги зайві. Вважаємо, що офіційний прийом чи ділова зустріч партнерів зовсім не зобов’язані мати рекламне забарвлення. Підприємство проводить такі заходи з представницькою метою і цього вже досить, щоб витрати на їх організацію потрапили до податкових витрат на підставі спеціального п.п. «а» п.п 138.10.2 ПКУ. Залучати ж для цього «рекламний» п.п. 140.1.5, а отже, і п.п. «г» п.п. 138.10.3 ПКУ, який стосується вже витрат на збут, немає потреби.

Інша справа — подарунки партнерам (квіти, пам’ятні сувеніри тощо). Витрати на їх придбання дійсно можна розглядати як рекламні. У разі належного документального оформлення такої акції вартість презентів підприємство може віднести до витрат на збут і включити до складу податкових витрат саме на підставі «рекламного» п.п. 140.1.5 і п.п. «г» п.п. 138.10.3 ПКУ.

Утім, якщо ви побоюєтеся, що контролери не підтримають вашого підходу до податковоприбутковості представницьких витрат, можете ці витрати нарівні з витратами на придбання подарунків підвести під рекламний захід. Тоді й усі підтвердні документи заповніть відповідним чином — у рекламному ключі.

У цій ситуації вас напевно порадує, що за рекламною операцією податковий дохід відображати не потрібно, точніше він у вас дорівнюватиме нулю (якщо, звісно, ваш партнер не є з позиції ст. 39 ПКУ «підконтрольною» особою*). Чому? Зараз пояснимо.

Узагалі-то безоплатне передання товарів належить до їх продажу і теоретично могло б спричинювати виникнення доходу. Проте за правилом, установленим п. 135.4 ПКУ, основою для визначення доходу є договірна вартість товарів, а вона в цьому випадку дорівнює нулю. Тому і власне доходи потрібно визначати на нульовому рівні. Детальніше про безоплатне передання товарів із рекламною метою ви можете прочитати в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 91, с. 33.

І представницькі, й рекламні витрати включаємо до податкових витрат того звітного періоду, в якому вони здійснені, згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку (п. 138.5 ПКУ).

При цьому представницькі витрати як складову адміністративних витрат записуємо до рядка 06.1 декларації з податку на прибуток підприємства. А рекламні витрати (витрати на подарунки) як складову витрат на збут фіксуємо в рядку 06.2 декларації.

Увага! До представницьких витрат не включаємо витрати на транспортне обслуговування працівників підприємства, які беруть участь у прийомі делегацій. Ці витрати можуть бути враховані у складі податкових витрат також як адміністративні витрати і теж на підставі п.п. «а» п.п. 138.10.2 ПКУ, але як загальні корпоративні витрати, у тому числі організаційні витрати.

ПДВ

Ви впевнені, що здійснені вами витрати на представницькі цілі пов’язані з господарською діяльністю підприємства та спрямовані на використання в оподатковуваних операціях. Чудово!

Це дає вам повне право за наявності податкових накладних суми «вхідного» ПДВ за такими витратами включити до свого податкового кредиту. Підставою для цього є ст. 198 ПКУ

Із датою виникнення права на податковий кредит теж усе стандартно. Нею вважається дата першої з подій (п. 198.2 ПКУ):

— або дата списання коштів із банківського рахун­ка підприємства в оплату товарів/послуг;

— або дата отримання підприємством товарів/послуг, що підтверджене податковою накладною.

А як щодо подарунків партнерам? І тут немає проблем.

При придбанні товарів, які згодом будуть передані гостям у вигляді подарунків, ви у звичайному порядку відображаєте податковий кредит із ПДВ, оскільки плануєте використовувати ці товари в госпдіяльності.

Передання товарів у подарунок підпадає під визначення терміна «постачання», а це спричинює у вас нарахування податкових зобов’язань із ПДВ виходячи з договірної ціни, яка дорівнює нулю. Формально на підтвердження такої оподатковуваної операції слід виписати звичайну податкову накладну, але з нульовою вартістю товару, а якщо одержувачем є неплатник ПДВ, то з типом причини «02».

Однак майте на увазі: нульовою вартість товару буде лише в разі, якщо партнер, із представниками якого організована зустріч, — не «підконтрольна» особа*. У відносинах же з підконтрольними особами потрібно орієнтуватися на звичайні ціни, які визначаються за трансфертними правилами згідно зі ст. 39 ПКУ.

* Нагадаємо, до «підконтрольних» осіб належать пов’язані особи — нерезиденти та резиденти, які відповідають критеріям з п.п. 39.2.1 ПКУ, або «особливі» нерезиденти зі ставкою податку на прибуток у своїй державі, на 5 і більше відсоткових пунктів нижчою, ніж в Україні, за умови, що загальна сума операцій із кожною з таких осіб за календарний рік дорівнює або перевищує 50 млн грн. Детальніше щодо цього див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 69, с. 6; № 100, с. 5 і 27.

Зверніть увагу: коригувати раніше відображений податковий кредит за товарами, які ви подарували, або нараховувати за ними податкові зобов’язання, як це відбувається при негосподарському використанні ТМЦ, не потрібно!

ПДФО

Прийом представників делегацій, які прибули на підприємство для участі в діловій зустрічі, зазвичай передбачає забезпечення їх харчуванням, проживанням, а також організацію транспортного обслуговування та культурного дозвілля. І тут виникає запитання: чи потрібно обкладати ПДФО вартість продуктів харчування, квитків на культурні заходи та інші, понесені підприємством витрати на обслуговування та прийом гостей?

Без сумніву, за доходами (з позиції фізособи), які неможливо персоніфікувати, об’єкт обкладення ПДФО відсутній

Уточнимо, що до таких «знеособлених» витрат підприємства можна віднести оплату харчування за типом шведського столу, витрати на транспортне обслуговування представників (якщо перевозяться групи фізичних осіб). Про необкладення в цьому випадку таких сум ПДФО зазначають і фахівці Міндоходів у консультації, розміщеній у підкатегорії 103.02 БЗ. Немає тут і ЄСВ.

А що з представницькими витратами, які можна персоніфікувати? Маються на увазі витрати на оплату проживання представників офіційних делегацій у готелі, включаючи бронювання, придбання квитків на культурно-масові заходи, пам’ятні подарунки, символічні презенти, роздачу зразків товарів тощо. На нашу думку, і тут підстав для обкладення цих сум ПДФО та ЄСВ немає. Представницькі витрати не є доходами запрошеної сторони. Адже вони спрямовані на організацію офіційного заходу за участю представників суб’єкта господарювання, у встановленні ділових зв’язків з яким зацікавлена приймаюча сторона. Про фінансування ж особистих потреб гостей — фізичних осіб тут не йдеться. Тим більше, таке фінансування прямо заборонено п.п. 139.1.1 ПКУ.

Бухгалтерський облік

У бухгалтерському обліку представницькі витрати нарівні з організаційними витратами, витратами на проведення річних зборів тощо названі в числі загальних корпоративних витрат. А ті, у свою чергу, входять до складу адміністративних витрат (п. 18 П(С)БО 16). Такі витрати відображаємо на рахунку 92 «Адміністративні витрати».

Витрати на придбання квітів та пам’ятних сувенірів обліковуємо як витрати на рекламу, які належать до витрат на збут. Їх відображаємо на рахунку 93 «Витрати на збут».

І представницькі, й рекламні витрати включаємо до складу витрат того звітного періоду, в якому вони здійснені (п. 7 П(С)БО 16)

А тепер проілюструємо все викладене вище прикладом.

Приклад. Із метою розширення партнерських зв’язків та обговорення умов ділової співпраці підприємство організувало офіційну ділову зустріч із представниками потенційного покупця.

Витрати на проведення зазначеного заходу становили:

— проживання представників у готелі — 900 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 150 грн.);

— вечеря в ресторані (оплачена готівкою через підзвітну особу) — 2400 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 400 грн.);

— буфетне обслуговування (рахунок оплачено в безготівковій формі) — 600 грн. (без ПДВ);

— екскурсійне обслуговування (згідно з актом наданих послуг, підписаним з екскурсійною фірмою) — 700 грн. (без ПДВ).

Гостям вручені пам’ятні сувеніри на суму 300 грн.

У бухгалтерському та податковому обліку ці операції підприємство відображає такими записами:

Порядок обліку представницьких витрат

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

2

3

4

5

6

7

1

Оплачено рахунок готелю за проживання представників

371

311

900

2

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ у складі вартості готельних послуг

641

644

150

3

Віднесено вартість готельних послуг до адміністративних витрат

92

685

750

750

4

Списано раніше відображену суму ПДВ

644

685

150

5

Здійснено залік заборгованості з готелем

685

371

900

6

Видано грошові кошти підзвітній особі на оплату вечері в ресторані

372

301

3000

7

Відображено витрати на ділову вечерю (згідно з рахунком ресторану, прикріпленим до авансового звіту)

92

372

2000

2000

8

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ у складі вартості ділової вечері

641

372

400

9

Повернено підзвітною особою залишок невикористаної суми до каси підприємства

301

372

600

10

Відображено у складі адміністративних витрат витрати на буфетне обслуговування

92

685

600

600

11

Оплачено буфетне обслуговування

685

311

600

12

Перераховано передоплату екскурсійній фірмі за екскурсійне обслуговування представників

371

311

700

13

Відображено у складі адміністративних витрат витрати на екскурсійне обслуговування

92

685

700

700

14

Здійснено залік заборгованості з екскурсійною фірмою

685

371

700

15

Передано представникам пам’ятні сувеніри з рекламною метою

93

281

300

0

300

16

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ виходячи з договірної ціни, що дорівнює нулю

949*

641

0

17

Віднесено на фінансовий результат:

— представницькі витрати (750 грн. + 2000 грн. + 600 грн. + 700 грн.)

791

92

4050

— вартість пам’ятних сувенірів

791

93

300

— суму нарахованих податкових зобов’язань із ПДВ

791

949*

0

* Хоча не буде помилкою, якщо ви застосуєте в цьому випадку рахунок 93 «Витрати на збут».

 

Таким є порядок обліку представницьких витрат. Як бачите, усе просто. Бажаємо вам успішної роботи! Хай коло ваших партнерів постійно розширюється, а статки примножуються!

 

висновки


img 1
 
 
  • Фахівці Міндоходів погоджуються з податковоприбутковим статусом представницьких витрат за умови, що в підприємства є пакет відповідних «представницьких» документів, оформлених належним чином.

  • Представницькі витрати п.п. «а» п.п. 138.10.2 ПКУ дозволяє включати до складу податкових витрат як адміністративні. Причому без будь-яких обмежень.

  • Представницькі витрати не є доходами запрошеної сторони, оскільки про фінансування особистих потреб гостей — фізичних осіб тут не може бути й мови.

 

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 р. № 318.

  3. Лист № 5743 — лист ДПСУ від 22.11.2012 р. № 5743/0/61-12/15-1415.

  4. Лист № 14054 — лист Міністерства доходів і зборів України від 25.10.2013 р. № 14054/6/99-99-19-03-02-15.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі