27.03.2017

Фіскали про звітність з «лівопального» акцизу

За матеріалами категорії 136.01 Бази знань*

* Див. на сайті ДФСУ (zir.sfs.gov.ua) у розділі «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс».

висновок документа


У декларації акцизного податку (додатку 11) відображаються тільки ті акцизні накладні (АН)/розрахунки коригування (РК) до акцизних накладних, що зареєстровані в ЄРАН у тому звітному періоді, за який подається декларація

Фактично податківці повторили/узагальнили абсурдні висновки листа ДФСУ від 06.02.2017 р. № 2158/6/99-99-15-03-03-15 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 14, с. 3). І хоча в цьому листі йшлося про заповнення акцизної декларації за грудень 2016 року, вона подавалася вже за новою формою.

Нагадаємо, що фіскали не самі це придумали. Те, що в додатку 11 до декларації з акцизного податку повинні відображатися тільки ті АН і РК до них, що були зареєстровані в ЄРАН протягом звітного місяця, ґрунтується на формальному прочитанні норм мінфінівського Порядку № 841**.

** Порядок заповнення та подання декларації акцизного податку, затверджений наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 14 (у редакції наказу від 26.09.2016 р. № 841).

У «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 5, с. 21 ми вже зазначали, що мінфінівці, наказавши заповнювати акцизну декларацію ґрунтуючись тільки на даних СЕАРП, фактично порушили ПКУ, а головне — вихолостили саму ідею справляння акцизного податку з обсягів «лівого» пального. Тобто механізмом, прописаним у Порядку № 841, вони фактично перетворили «лівопальний» акциз на «правопальний» ☹. Зроблено це було умисно, чи ні — відповідь на це запитання вже не в нашій компетенції…

Посилили це спотворення ідей законодавців мінфінівці ще й тим, що фактично при складанні акцизної декларації наказали враховувати тільки ті обсяги пального, що були зареєстровані в ЄРАН лише у звітному місяці.

У результаті маємо повторне оподаткування саме «правих», а не «лівих» обсягів пального. Повторність оподаткування випливає з того, що з «правих» обсягів пального акциз уже точно один раз був сплачений — виробником або ж на митниці (при його імпорті). Зауважимо, що цей мінфінівський механізм, який призводить у деяких ситуаціях до подвійного акцизного оподаткування, суперечить ПКУ і дискримінує певну частину платників акцизу.

Але, даруйте, навіщо тоді законодавець установлював 15-денний строк для реєстрації АН і РК в ЄРАН?! І що це за такий цікавий об’єкт оподаткування виходить за декларацією — що не враховує (вхідні та вихідні) обсяги пального, АН і РК за якими на абсолютно законній (!) підставі були зареєстровані платниками в ЄРАН у наступному місяці за місяцем їх виписки!?

Абсурдніший варіант перекручення ПКУ (шляхом вигаданого Мінфіном механізму справляння цього акцизу) важко навіть пригадати. І з урахуванням того, що ніхто із «закономитців» особливо не хоче вникати і розбиратися з цим «ліво-правим» акцизом, платникам доведеться жити і працювати в реаліях, що склалися ☹… Якщо, звичайно, вони будуть мовчки та покірно виконувати безграмотний норматив.

У зв’язку з цим іще раз спеціально нагадуємо, що за бажання платник може скористатися п. 46.4 ПКУ і заповнити акцизну декларацію з додатком 11 так, щоб її результат незаконно не викривляв його об’єкт оподаткування та ПЗ за «лівопальним» акцизом.

При цьому пам’ятайте: п. 46.4 ПКУ говорить про те, що платник повинен зазначити про факт такого перекручення у «спеціально відведеному місці в податковій декларації» (доповненні). (Крім того, у цьому пункті зазначено, що якщо декларація подається в електронному вигляді, то й доповнення має бути подано в електронному вигляді.)

Для подібних «доповнень» в акцизній декларації є навіть спеціальний додаток 10. Тому, якщо ви підете «своїм шляхом» розрахунку «лівопального» акцизу в декларації (і додатку 11 до неї), то потурбуйтеся також про те, щоб детально і грамотно прописати це доповнення до декларації (додаток 10), на якому робить акцент п. 46.4 ПКУ. Аргументи на користь того, що чинна форма акцизної декларації і Порядок № 841 збільшують/зменшують ваше ПЗ за «лівопальним» акцизом, можете взяти у тому числі й із зазначених вище наших матеріалів. Ну і будьте готові до баталій з фіскалами.

вывод документа


Платник «лівопального» акцизу у графі 4 і графі 5 додатка 11 до акцизної декларації зазначає обсяги РК до «вхідних» АН (графа 4) і РК до «вихідних» АН (графа 5), що мають як додатне, так і від’ємне значення (і були зареєстровані у ЄРАН). Тобто в цих графах ураховуються коригування обсягів пального за всіма видами РК (і на «плюс», і на «мінус»), незалежно від того, хто реєстрував РК в ЄРАН

А ось за це фіскалам — «респект і уважуха» ☺. Оскільки в цьому питанні вони відійшли від формального прочитання Порядку № 841 і вирішили не посилювати і без того вже досить абсурдну ситуацію, що склалася із заповненням додатка 11. Ми свого часу звертали увагу на низку серйозних помилок, допущених авторами цього додатка 11 і порядку його заповнення (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 5, с. 21), зазначаючи, зокрема, й ті, які намагаються виправити фіскали в консультації, що коментується.

Ще раз нагадаємо, що і в самій формі додатка 11 (див. текст у зазначених графах 4 і 5 додатка), і в порядку заповнення цих граф (див. п.п. 3 п. 2 розд. V Порядку № 841) буквально зазначено таке. У графі 4, що призначена для відображення обсягів отриманого пального, зазначаються «розрахунки коригування до акцизних накладних (на збільшення, а у графі 5, де відображаються обсяги реалізованого пального, — «розрахунки коригування до акцизних накладних (на зменшення.

Тобто при формальному прочитанні виходило, що у графі 4 не повинні відображатися РК на зменшення до «вхідних» АН, а у графі 5 — немає місця для РК на збільшення?! Проте такий, буквальний, підхід призвів би до ще більшого перекручення і без того вже досить перекрученого мінфінівцями об’єкта оподаткування «лівопальним» акцизом. Тому фіскали, не дивлячись у Порядок № 841, у тому числі у форму додатка 11, розумно вирішили розтлумачити механізм відображення в цьому додатку «вхідних» і «вихідних» РК не формально, а логічно. Тобто незалежно від того, РК збільшуючий чи зменшуючий, і від того, хто зобов’язаний реєструвати конкретний РК в ЄРАН (отримувач чи постачальник), коригування обсягів за такими РК повинні відображатися в акцизній декларації (графі 4 або 5 додатка 11) кожною зі сторін — як отримувачем, так і постачальником.

Крім того, у кінці консультації фіскали не забули уточнити, що у графах 6 — 10 додатка 11 теж відображаються РК як на зменшення, так і на збільшення відповідних обсягів пального.

Загалом, виражаємо щирі співчуття бухгалтерам, на чию долю випало складання звітності з «лівопального» акцизу, і закликаємо їх частіше-голосніше скаржитися про ці нормативні неподобства «нагору». Може, хтось і почує…