Теми статей
Обрати теми

Оподаткування подарунків: позиція ДФСУ змінилася!

Ушакова Лілія, експерт з питань оплати праці
Лист ДФСУ від 02.02.2018 р. № 439/6/99-99-13-02-03-15/ІПК

висновок документа

Якщо вартість негрошових подарунків перевищує 25 % однієї мінзарплати (з розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, то УСЯ (!) їх вартість обкладається ПДФО як дохід у вигляді додаткового блага

Здавалося б, ну що може бути нового в оподаткуванні негрошових подарунків?! Підпункт 165.1.39 ПКУ, який регулює ці питання, практично не мінявся в моменту набуття чинності цим Кодексом. Законодавці тільки одного разу «вторглися» в його положення, та й то лише для того, щоб просто зменшити показник «неоподатковуваності» (з 50 % до 25 % «мінімалки») у зв’язку зі зростанням мінімальної зарплати в два рази.

Звучить же п.п. 165.1.39 ПКУ сьогодні так: не включається в оподатковуваний дохід «вартість подарунків (а також призів переможцям і призерам спортивних змагань), якщо їх вартість не перевищує 25 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (з розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, за винятком грошових виплат у будь-якій сумі».

До речі, аналізуючи у 2011 році «свіженький», такий, що тільки-но набрав чинності п.п. 165.1.39 ПКУ, ми відзначали*, що він не дуже добре виписаний, оскільки з його положень складно зробити чіткий висновок, як слід обкладати негрошові подарунки, вартість яких перевищить неоподатковувану величину: чи то в сумі перевищення, чи то в повному розмірі. Через що виникла потреба у роз’ясненнях податкових органів з цього питання.

* Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 12, с. 39.

І такі роз’яснення не змусили на себе чекати. Так, у листах ДПАУ від 03.02.2011 р. № 2346/6/17-0715, 2918/7/17-0717, спільному листі ДПАУ і Федерації профспілок від 15.02.2011 р. № 4284/7/17-0717, 58/01-16/330, 3071/6/17-0715, листах ДФСУ від 13.03.2015 р. № 5346/6/99-99-17-03-03-15, від 29.12.2015 р. № 28032/6/99-99-17-03-03-15, від 19.01.2016 р. № 925/6/99-99-17-03-03-15 і від 14.12.2016 р. № 21695/5/99-99-13-02-03-16, а також у роз’ясненні в підкатегорії 103.04 БЗ, яке на сьогодні залишається діючим (!), податківці доходили такого висновку. Якщо вартість подарунка, який надається платникові податків, не перевищує неоподатковувану межу (до 2017 року — 50 % «мінімалки», з 2017 — 25 % «мінімалки»), то така вартість не є об’єктом обкладення ПДФО. Якщо ж вартість подарунка перевищує зазначений розмір, то сума такого перевищення обкладається ПДФО як додаткове благо.

Здавалося б, усі крапки над «і» в «подарунковому» питанні розставлені: положення п.п. 165.1.39 ПКУ не змінилися, контролери свою думку з цього питання висловили. Бери та працюй!

Проте… Мабуть, засмутившись через те, що законодавець цього року поскупився на «новорічні» зміни в ПДФОшний розд. IV ПКУ, податківці вирішили ще раз учитатися в його норми. У результаті у листі, що коментується, вони дійшли висновку, який повністю «ламає» їх же логіку щодо застосування «подарункового» п.п. 165.1.39 ПКУ.

Увага! Тепер податківці стверджують, що в разі, якщо вартість негрошового подарунка перевищує неоподатковувану межу, то не сума перевищення, як вони роз’яснювали раніше, а вся вартість такого подарунка увійде до складу оподатковуваного доходу одержувача! ☹

Ну і, певно, незабаром роз’яснення з БЗ (див. вище), яке вже зараз суперечить листу, що коментується, і новій позиції ДФСУ, буде переведено в розряд недіючих із стандартним у такому разі коментарем: «у зв’язку з уточненням відповіді»… Навряд чи ми з вами отримаємо від них зрозуміле пояснення такому «подарунку».

А те, що це «уточнення» ударить по податкових агентах, їх не цікавить.

До речі, все, що зазначене вище, актуальне і для ВЗ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі