21.05.2018

«П’ятірку» країн виключили з «офшорів»: наслідки для податку на прибуток

Лист ДФСУ від 02.05.2018 р. № 12908/7/99-99-15-02-01-17

висновок документа

Якщо річний дохід за 2018-й перевищує 150 млн грн. і обсяг операцій з «особливим» нерезидентом із Грузії, Естонії, Латвії, Угорщини або Мальти в період з 01.01.2018 р. по 06.03.2018 р. перевищив 10 млн грн., то операції потрапляють до контрольованих. Якщо операції не потрапляють до контрольованих, проте покупки у таких нерезидентів здійснені у зазначений період, то за підсумками I кварталу 2018 року обчислюють 30 % різницю за п.п. 140.5.4 ПКУ

Нагадаємо, що з 7 березня 2018 року «п’ятірку» країн (Грузію, Естонію, Латвію, Угорщину і Мальту) виключили з Переліку № 1045* (завдяки постанові КМУ від 31.01.2018 р. № 108). А оскільки таке виключення сталося упродовж I кварталу, податківці прояснили два «податковоприбуткових» моменти.

* Перелік держав (територій), що відповідають критеріям, встановленим п.п. 39.2.1.2 п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ, затверджений постановою КМУ від 27.12.2017 р. № 1045.

Коли операції будуть контрольованими? По-перше, контролери розповіли, в якому випадку операції з «виключеними» нерезидентами в 2018-му будуть контрольованими. Для цього (з оглядкою на п.п. 39.2.1.7 ПКУ) повинні одночасно виконуватися дві умови:

— річний бухдохід за 2018-й від будь-якої діяльності повинен перевищувати 150 млн грн. і

обсяг госпоперацій з «особливим» нерезидентом (із Грузії, Естонії, Латвії, Угорщини або Мальти), здійснених (увага!) в період з 01.01.2018 р. по 06.03.2018 р. (тобто в період перебування в Переліку № 1045), перевищив 10 млн грн.

30 % різниця (якщо операції неконтрольовані). Якщо операції з такими нерезидентами не потрапляють до контрольованих, проте (увага!) покупки у таких нерезидентів були здійснені в період з 01.01.2018 р. по 06.03.2018 р. (тобто «до виключення» з Переліку № 1045), то за такими покупками за підсумками I кварталу 2018 року виникає 30 % «збільшуюча» різниця за п.п. 140.5.4 ПКУ. Втім, про це ми попереджали в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 31, с. 13, № 35-36, с. 8. Тож майте на увазі: від різниці (по «виключених» нерезидентах) прибутківці в I кварталі «не звільнені».

Що цікаво, головні податківці також цитують норми п.п. 140.5.4 ПКУ, які дозволяють не рахувати 30 % різницю, якщо витрати підтверджуються (!) за принципом «витягнутої руки». І водночас нічого не говорять про можливість її нерозрахунку тільки за підсумками року!

Тоді як раніше в індивідуальних консультаціях і у БЗ 102.13 (діяла до 01.01.2018 р.) навіть в цьому випадку (і навіть якщо операції потрапляють до контрольованих) податківці вимагали від квартальників щокварталу протягом року проводити коригування і дозволяли не розраховувати 30 % «збільшуючу» різницю тільки за підсумками року (!), з чим не можна було погодитися. Адже якщо квартальник вже «достроково» (впродовж року) може підтвердити величину витрат за правилом «витягнутої руки» (чи що операція потрапляє до контрольованих), то «збільшуючу» 30 % різницю щокварталу можна не обчислювати.

Щоправда, на цьому історія з Переліком № 1045 не закінчується. Адже далі з 25.04.2018 р. (тобто у II кварталі 2018 року) із нього виключили і Болгарію (постановою КМУ від 11.04.2018 р. № 295). Тому аналогічним чином «податковоприбуткові» наслідки виникатимуть і за операціями з болгарськими нерезидентами, щоправда, здійсненими в «болгарський» період з 01.01.2018 р. по 24.04.2018 р.