21.05.2018

Помилилися в ПН у назві контрагента

Підприємство у податковій накладній неправильно зазначило назву контрагента. Як виправити таку помилку?

Найменування покупця — один з обов’язкових реквізитів ПН (п.п. «д» п. 201.1 ПКУ). Крім того, ПКУ наразі вимагає, аби найменування покупця у ПН зазначалося так, як воно прописано у статутних документах.

Назва покупця у вашій ПН не відповідає зазначеній вимозі? Це помилка, але несуттєва! Хочете її виправляти? Можна це зробити. Але, в принципі, ця помилка не заважає ідентифікувати операцію. Таку думку фіскали вже висловлювали (див. лист ГУ ДФС у Дніпропетровській обл. від 11.07.2017 р. № 1095/ІПК/10/04-36-12-01-16 // «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 78, с. 3). Тож у цьому випадку можна послатися на «залізну» норму: якщо ПН зареєстровано — це єдина підстава для податкового кредиту (абзац третій п. 201.10 ПКУ). Тому написане нижче — тільки для тих випадків, коли ви все-таки вирішите виправити помилку в назві.

Як виправляти помилку? Це залежить від того, чи є помилка в назві контрагента єдиною у ПН, яку ви зібралися виправляти.

Якщо помилку допущено тільки в назві покупця, а його ІПН відображено правильно, достатньо скласти РК з порожніми розділами А і Б. РК складаємо на дату виявлення помилки

У заголовній частині такого РК в полі «Отримувач (покупець)» зазначається правильна назва вашого покупця (відповідно до статутних документів), решта реквізитів заголовної частини заповнюються так само, як і в ПН. Розділи А і Б такого РК залишаються порожніми (не заповнюються). Цей РК продавець сам реєструє у ЄРПН — і на тому все закінчується.

Такий порядок виправлення помилки у назві контрагента цілком відповідає абзацу п’ятому п. 21 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міфіну від 31.12.2015 р. № 1307. Фіскали зовсім нещодавно підтвердили, що помилка в назві покупця виправляється саме так (див. лист ДФСУ від 19.02.2018 р. № 666/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

А от якщо ви неправильно зазначили і назву покупця, і його ІПН (тобто фактично зазначили одного контрагента замість іншого) — виправляти таку помилку вже обов’язково. «Залізна» норма тут не спрацює, бо ж, на думку фіскалів, помилка в ІПН не дає можливості ідентифікувати операцію. Тож потрібно буде скласти «зменшуючий» РК до ПН з помилковим ІПН, яким повністю «обнулити» цю ПН.

Причому зараз такі РК «проходять» з єдиною причиною коригування «Повернення товарів або авансових платежів». Складається «обнуляючий» РК на дату виявлення помилки. Реєструвати цей РК повинен покупець, чий ІПН помилково було зазначено у ПН. Після цього постачальник складає нову ПН (з правильним ІПН і назвою контрагента), але на ту ж саму дату, що і помилкова ПН, яку він «обнулив» за допомогою РК.

Такий порядок для того, аби виправляти помилку в ІПН контрагента (або одночасно в його ІПН і назві), пропонує консультація із БЗ 101.16. Докладніше про це читайте у «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 34, с. 20.