08.08.2019

Отримали готівку — пробили безготівку: як виправити

Покупець розрахувався готівкою, а продавець помилково провів цю суму через РРО з формою оплати «Карткою»? Чи можна виправити таку помилку?

За загальним правилом, скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку здійснюється шляхом реєстрації від’ємної суми. Якщо алгоритм роботи РРО не забезпечує окремого накопичення у фіскальній пам’яті від’ємних сум розрахунків, дозволяється реєструвати скасування помилкової суми за допомогою операції «службова видача». При цьому забороняється реєструвати через РРО від’ємні суми з використанням операції «сторно» (п. 7 розд. III Порядку № 547). Крім того, у будь-якому разі складається акт, в якому вказуються дані про помилкову суму та реквізити розрахункового документа (п. 8 розд. III Порядку № 547).

Та чи є необхідність виправлятися саме таким чином у випадку, який ми розглядаємо? На нашу думку, ні, оскільки мета роздрукування від’ємного чека видачі коштів або проведення операції «службова видача» — привести у відповідність суму готівкових коштів, що міститься у скриньці РРО, із сумою, зазначеною у Z-звіті, шляхом зменшення останньої без фактичної видачі готівки. А в цьому випадку такої невідповідності немає, оскільки готівковий платіж провели через РРО як безготівковий.

Тож для виправлення такої помилки слід було (див. БЗ 109.02):

— скласти акт про скасування помилково проведеної суми з формою оплати «Карткою»;

— після отримання готівки від покупця за проданий товар (надану послугу) провести розрахункову операцію на повну суму покупки через РРО з роздрукуванням касового чека на повну суму проведеної операції.

Сподіваємося, саме так ви і вчинили. Бо якщо ні, то вам загрожують штрафи, детальніше про які читайте у відповіді на наступне запитання.

До речі, штрафів за неоприбуткування можна не боятися — Указ № 436, на щастя, скасовано (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 52, с. 2).