02.12.2019

Пальне у тарі до 5 літрів*: ліцензійні проблеми

Запитання дня: чи потрібно ліцензувати операції з пальним у до 5-літровій тарі (за оптовою, роздрібною торгівлею, зберіганням)? На перший погляд нам здавалося, що для цих цілей обсяг тари значення не має і тут не повинно виникати питань, проте на ділі виходить, що все не так однозначно. Давайте розбиратися разом.

* Маємо на увазі тут і надалі — також і в тарі рівно 5 л.

Спочатку нагадаємо, що про проблеми з пальним акцизом у тих госпсуб’єктів, які торгують пальним у до 5-літровій тарі, ви можете прочитати в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 76, с. 10.

Ліцензійні терміни

Сьогодні ж ми говоримо виключно про ліцензування операцій із пальним у такій маломірній тарі. Але все-таки спочатку нагадаємо, що згідно з визначенням терміна «реалізація пального» (див. абзац десятий п.п. 14.1.212 ПКУ) не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України у споживчій тарі ємністю до 5 л (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками.

Проте формально це визначення повинно застосовуватися лише для цілей «акцизного» розділу VI ПКУ, про що в ньому прямо зазначено

Водночас фіскали нерідко його використовують і для цілей ліцензування, про що див. нижче.

Але зауважимо, що питання ліцензування операцій з пальним формально повинен регулювати «алкотабачнопальний» Закон № 481**, якщо інше не передбачено цим Законом.

** Закон України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

Наприклад, термін «пальне» Закон № 481 (див. ст. 1) запозичує у ПКУ. І тому перше, що треба зробити суб’єктам, які торгують пальним у до 5-літровій тарі (і не лише), — це визначитися: чи вважаються товари, що реалізовуються ними, пальним у розумінні ПКУ. Для цих цілей див. пп. 14.1.1411 та 215.3.4 ПКУ (детальніше — у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 59, с. 2).

Отже, ви точно переконалися, що у вашій дрібній тарі — саме пальне в розумінні ПКУ. Тепер звертаємося до термінів, наведених у ст. 1 Закону № 481 (див. таблицю).

Деякі ліцензійні терміни

Найменування терміна

Зміст терміна

Оптова торгівля пальним

Діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб’єктам господарювання роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам

Роздрібна торгівля пальним

Діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки

Зберігання пального

Діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик

Тут доречно нагадати, що відповідно до ст. 15 Закону № 481 (див. також лист ДФСУ від 12.04.2019 р. № 1572/6/99-99-12-01-01-15/ІПК) за наявності у госпсуб’єкта ліцензії на оптову або роздрібну торгівлю (або на виробництво) зберігання пального в місцях торгівлі (або виробництва) він може здійснювати без отримання ліцензії на зберігання.

З наведених термінів чітко випливає, що «до 5-літровикам» ліцензія не потрібна тільки на роздрібну торгівлю пальним у розумінні Закону № 481, оскільки відповідний термін (див. нижче) до роздрібної торгівлі відносить лише продаж через «роздавальні» колонки, а у вас — продаж у тарі.

Водночас термін «оптова торгівля пальним» настільки всеосяжний (див. у ньому фразу: «та/або іншим особам»), що у нього можна втиснути й роздрібну торгівлю (у звичному її розумінні) пальним у до 5-літровій тарі. ☹ Тобто формально ухилитися від ліцензії на оптову торгівлю пальним у такій дрібній тарі або від ліцензії на зберігання такого пального (коли ви лише зберігаєте пальне в такій тарі) — буде досить складно.

Ліцензії на опт

Саме час звернутися до консультацій фіскалів. У їх лавах немає (не було?..) єдності в цих питаннях. Наведемо двома групами роз’яснення податківців, де вони по-різному відповідають на запитання: потрібна для реалізації пального в до 5-літровій тарі оптова ліцензія чи ні? Отже.

Ліцензія потрібна. Погані роз’яснення у хронологічному порядку.

1. У листі ДФСУ від 24.07.2019 р. № 3424/8/18-28-40-03-28/ІПК, відповідаючи на запитання про необхідність придбання оптової ліцензії торговцеві (не виробникові) пальним у 5-літровій тарі,

податківці чітко написали про необхідність отримання ліцензії на оптову торгівлю таким пальним

2. У листі ГУ ДПС у Львівській обл. від 09.10.2019 р. № 675/ІПК/10/32.7-14 на аналогічне запитання податківці відповідають, що для оптової торгівлі пальним у розумінні Закону № 481 підприємству необхідно отримати ліцензію на кожне місце оптової торгівлі пальним.

3. У листі ДПСУ від 30.09.2019 р. № 478/6/99-00-04-01-01-15/ІПК, де ставилися запитання про імпорт і реалізацію в Україні пального в до 5-літровій тарі, податківці, посилаючись на Закон № 481, зазначили, що для оптової або роздрібної торгівлі пальним чи зберігання пального госпсуб’єктам необхідно отримувати ліцензію на відповідний вид діяльності. Ми цей висновок зрозуміли як фіскальний.

4. У листі ДПСУ від 10.10.2019 р. № 694/6/99-00-04-01-01-15/ІПК податківці у відповідь на подібне запитання без всяких застережень пишуть, що для здійснення діяльності із зберігання або оптової торгівлі пальним у розумінні Закону № 481 суб’єктові господарювання необхідно отримати відповідну ліцензію.

5. У листі ДПСУ від 28.10.2019 р. № 1048/6/99-00-04-01-02/ІПК теж йдеться про ліцензію на торгівлю пальним у тарі до 5 л, і податківці в ньому без якихось застережень розписують, які потрібно надати документи для отримання ліцензії. І це при тому, що вже до цього надавалися ліберальні роз’яснення, а цього ж дня на сайті ДПСУ була розміщена ліберальна консультація (див. нижче).

Ліцензія не потрібна. А ось аналогічний перелік ліберальних роз’яснень того ж органу на ту саму тему.

1. У листі ДПСУ від 19.09.2019 р. № 294/99-00-04-02-06-15/ІПК на таке запитання фіскали, спираючись на абзац десятий п.п. 14.1.212 ПКУ, у світлі норм Закону № 481 роблять висновок, що операції із фізичної передачі (відпуску, відвантаження) на митній території України пального в споживчій тарі ємністю до 5 л (включно), крім операцій із реалізації такого пального його виробниками, можна здійснювати без отримання ліцензій.

2. У листі ДПСУ від 25.10.2019 р. № 1026/6/99-00-04-01-01-15/ІПК наведений аналогічний висновок.

3. На своєму сайті 28.10.2019 р. головні фіскали для загального огляду викладають роз’яснення з цього питання для платників, що реалізовують пальне в споживчій тарі ємністю до 5 л включно***. Ось його висновок:

*** tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/395663.html

Враховуючи те, що Закон № 481 не дає визначення «реалізація пального» та керуючись п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, суб’єкти господарювання можуть здійснювати операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) на митній території України пального у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками, без отримання ліцензій відповідно до вимог Закону № 481

Подібний висновок наведений і в листах ДПСУ від 28.10.2019 р. № 1048/6/99-00-04-01-02/ІПК, від 06.11.2019 р. № 1203/8/28-10-30-02-10/ІПК, від 07.11.2019 р. № 1223/6/99-00-04-02-06-15/ІПК і № 1235/6/99-00-04-01-01-15/ІПК.

Тож рахунок пішов уже на користь ліберального підходу і, вважаємо, список ліберальних роз’яснень буде продовжений.

Дуже сподіваємося, що в цьому питанні підхід податківців сформувався остаточно й назад шляху немає, тобто їх більше не кидатиме туди-сюди. І хоча такий підхід досить ліберальний, ми його підтримуємо, оскільки не бачимо сенсу в поголовному ліцензуванні всякої дрібниці.

Зауважимо також, що

тепер явно є підстави зажадати перегляду відповідей тим, кому відповіли фіскально

Водночас не потрібно занадто розслаблятися. Проте ІПК повинні їх отримувачів захищати не лише від податкових проблем, а й від проблем в інших сферах, контрольованих фіскалами (див. визначення в п.п. 14.1.1721 ПКУ).

Але якщо інспектор прийде і з формального приводу «організує» вам штраф за роботу без ліцензії, то доведеться займатися оскарженням (сподіваємося, лише адміністративним). Але головне, див. нижче, — не виключається необхідність отримання ліцензії на зберігання пального в до 5-літровій тарі... ☹

Ліцензії на зберігання

Ліцензія потрібна. Тут справа виглядає вже зовсім не так ліберально. Чітких роз’яснень стосовно того, що ліцензія для зберігання пального в до 5-літровій тарі не потрібна, ми не відшукали жодного.

Проте, крім згаданих вище листів ДПСУ від 30.09.2019 р. № 478/6/99-00-04-01-01-15/ІПК і від 10.10.2019 р. № 694/6/99-00-04-01-01-15/ІПК, податківці зовсім нещодавно надали дещо конкретніші фіскальні роз’яснення щодо цього.

Наприклад, у листі ДПСУ від 30.10.2019 р. № 1108/6/99-00-04-01-01-15/ІПК чітко зазначено, що госпсуб’єкту, який має справу тільки з пальним у до 5-літровій тарі (імпорт і оптовий продаж), необхідно отримати ліцензію на право зберігання пального згідно з вимогами Закону № 481.

Аналогічний висновок випливає й із згаданого вже листа ДПСУ від 06.11.2019 р. № 1203/8/28-10-30-02-10/ІПК, де, крім лояльного роз’яснення про оптову ліцензію, щодо ліцензії на зберігання фіскали зазначають, що

Законом № 481 не встановлено окремих умов щодо місткості, розміщення, характеристик обладнання та/або ємностей, використовуваних для зберігання пального

Омана, або Розумій як хочеш? Є низка листів головних фіскалів (наприклад, від 09.10.2019 р. № 674/6/99-00-04-02-06-15/ІПК, від 07.11.2019 р. № 1223/6/99-00-04-02-06-15/ІПК, від 28.10.2019 р. № 1048/6/99-00-04-01-02/ІПК), в яких вони на конкретне запитання — чи потрібна «до 5-литровникам» ліцензія на зберігання — не надають чіткої відповіді. Ці листи вони завершують дослівно, як у наведеній нами вище цитаті з їх сайта. З таких відповідей в отримувачів могло скластися враження, що не лише на опт, а й на зберігання ліцензія теж не потрібна.

Якщо вам надали таку відповідь, не радимо розуміти її ліберально

Адже наслідки такого розуміння цих псевдо-ІПК можуть коштувати вам ой як дорого!

Придбаваєте пальне в дрібній тарі для себе? Потрібна ліцензія! Окрему увагу хочемо звернути на лист ДПСУ від 30.10.2019 р. № 1110/6/99-00-04-01-01-15/ІПК. У ньому фіскали чітко написали: якщо пальне в до 5-літровій тарі отримується для використання у власному виробництві (обсяг тари і споживання значення не має!), все одно необхідно отримувати ліцензію на його зберігання. Звертаємо увагу, що це може стосуватися більшості госпсуб’єктів, оскільки мало хто з них взагалі не використовує хоча б якийсь із видів пального (наприклад, якісь олії, мастила, чистий вайт-спірит****) у своїй госпдіяльності. Майте на увазі, що фіскали можуть «наїхати» й на вас, а не тільки на тих, хто торгує пальним у такій дрібній тарі!

**** Якщо зберігається (реалізується) не чистий вайт-спірит, а розчинник на його основі (код 3814 00 90 УКТ ЗЕД), то це вже не пальне (!), оскільки в переліку в п.п. 215.3.4 ПКУ такого коду немає, і «пальні» ліцензії на операції з ним не потрібні.

У світлі роз’яснень податківців про непотрібність ліцензій на зберігання пального в нестаціонарних об’єктах — баках авто, пересувних цистернах тощо (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 84, с. 26) такий підхід виглядає не дуже системним. Хоча податківці й тут вже починають схилятися у фіскальний бік... ☹

Імпорт-експорт у дрібній тарі

Що стосується імпорту або експорту пального в до 5-літровій тарі, то тут є ще один нюанс — навіть якщо ви експортуєте/імпортуєте таке пальне без зберігання його у себе, то формально без наявності хоча б якоїсь ліцензії вам ці операції не провести. Адже ст. 15 Закону № 481 говорить, що імпорт або експорт пального здійснюється за наявності у суб’єкта господарювання, який імпортує або експортує пальне, ліцензії на право виробництва або зберігання, або оптової чи роздрібної торгівлі пальним. Податківці також звертають на це увагу — див., наприклад, листи ДПСУ від 30.09.2019 р. № 478/6/99-00-04-01-01-15/ІПК, від 30.10.2019 р. № 1108/6/99-00-04-01-01-15/ІПК і від 07.11.2019 р. № 1235/6/99-00-04-01-01-15/ІПК (ср. ).

Що робити?

Якщо ви торгуєте пальним у до 5-літровій тарі, то старайтеся або пропускати оптові партії взагалі повз себе, або зберігати його у когось, хто має ліцензію на зберігання, й при цьому прямо від нього здійснювати відпуск такого пального.

Якщо ж ви самі торгуєте уроздріб, то отримання ліцензії на зберігання вам навряд чи вийде уникнути (адже товар «зберігатиметься» у вашій торговельній точці)

Відповідно — не обійтися без ліцензії на зберігання (або будь-якої іншої) і при експорті/імпорті (див. вище).

Якщо ви використовуєте пальне тільки для власних потреб — то краще отримайте необхідну(і) ліцензію(ї). А ще краще (за можливості) взагалі відмовтеся у своїй діяльності від використання пального в розумінні п.п. 215.3.4 ПКУ, щоб уникнути звинувачень у його зберіганні. Або перекладіть ваші операції з пальним на когось іншого, у кого є потрібна ліцензія... Якщо все-таки вирішите якось самі використати пальне без ліцензії на зберігання, то дуже бажано підстрахуватися ліберальною ІПК — конкретно за вашою схемою роботи з пальним.

Загалом, будьте в цій «ліцензійній» справі надто обережними, оскільки штрафи (500 тис. грн. за Законом № 481***** плюс за ст. 164 КУпАП) досить серйозні...

***** Початок застосування цього штрафу доки перенесено до 31 грудня.