02.05.2019

Норми ПММ для будтехніки

Які правила та норми списання ПММ слід застосовувати для спеціальної будівельної техніки (навантажувачів, кранів та ін.)?

При списанні ПММ суб’єкти господарювання зазвичай орієнтуються на Норми № 43. Хоча вони і встановлюють норми витрати палива для автомобільного транспорту, проте в таблиці Б1 «Норми витрат палива для спеціальних і спеціалізованих автомобілів» наведені норми витрат палива (у тому числі з розрахунку на 1 годину їх роботи) на деякі моделі спецтехніки, яка має відношенняі до будівництва (наприклад, крани, цементовози, навантажувачі).

Якщо ви використовуєте моделі будівельної спецтехніки (яка, по суті, не є автомобільним транспортом як таким), не названі в Нормах № 43, тоді вам варто звернути увагу на Типові норми витрат пального і змащувальних матеріалів для експлуатації техніки в будівництві, затверджені наказом Держбуду від 12.01.2000 р. № 9 (ДБН В.2.8-12-2000). У них наведені норми витрати ПММ для певного ряду моделей суто будівельної техніки (землерийних машин, підйомно-транспортних машин, бурової техніки та ін.), а також прописані правила їх застосування.

Інша річ, якщо ви використовуєте модель будтехніки, не названу ні в першому, ні в другому документі. У такому разі норми витрати ПММ (з розрахунку на 1 мотогодину роботи) можете визначити самостійно, використовуючи технологічні норми, наведені в техдокументації заводу-виробника, або розрахувавши їх з використанням технічних даних, зазначених у техдокументації, керуючись правилами ДБН В.2.8-12-2000.

Річ у тому, що навіть у разі наявності рекомендованих до обов’язкового використання норм для ПММ суди визнають право за суб’єктами господарювання встановлювати свої норми та правила списання палива (див. постанову ВС від 03.04.2018 р. № 817/1429/16*// «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 54, с. 26). Загалом суди схильні вважати, що витрата ПММ не обов’язково повинна відповідати «рекомендаційним» нормам (зокрема, Нормам № 43). Головне, щоб списання ПММ обов’язково було врегульовано внутрішніми документами, які встановлюють норми витрати з урахуванням технічних характеристик спецтехніки, експлуатаційних норм та інших факторів, і підтверджено відповідними розрахунками.

* reyestr.court.gov.ua/Review/73194505

Використання як власних, так і «рекомендаційних» норм витрати ПММ для спецтехніки слід обов’язково затвердити внутрішнім документами

Крім того, зауважте! Для того щоб списувати на витрати ПММ, потрібен первинний документ, що підтверджує фактичне витрачання палива спеціальною будтехнікою. Оскільки витрата палива для будтехніки зазвичай прив’язана не до пробігу, а до відпрацьованих мотогодин, то такий документ повинен фіксувати саме кількість напрацьованих годин спецтехніки.

За основу можна взяти, наприклад, типові форми, які використовуються для обліку роботи будівельної спецтехніки, — «Рапорт про роботу будівельної машини (механізму)» типової форми № ЕБМ-3 (затверджена наказом Мінстату від 13.06.97 р. № 149). У будь-якому разі в такому первісному документі повинні фіксуватися:

— кількість відпрацьованих годин за зміну;

— витрата палива за зміну (залишок палива на початок зміни, витрата, залишок на кінець зміни).

Такий документ можна складати як щодня, так і раз на тиждень або на місяць (з розшифровкою за кожен день роботи). І вже на підставі такого документа проводити списання ПММ.

Нагадаємо, витрати ПММ як у межах норм, так і понаднормові за бухправилами списуються на витрати без коригувань фінрезультату. А ось у ПДВ-обліку на вартість понаднормово витрачені ПММ доведеться нарахувати «компенсуючі» ПЗ (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 49, с. 7).