20.05.2019

Наздогнати вітер, або Держдивіденди-2019

Лист ДФСУ від 08.05.2019 р. № 14809/7/99-99-15-02-01-17

Напередодні Пасхи, 27.04.2019 р. в газеті «Урядовий кур’єр» № 82 з’явилася постанова КМУ від 24.04.2019 р. № 363, яка вносить зміни до п. 1 Порядку № 138*.

* Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями, затверджений постановою КМУ від 23.02.2011 р. № 138.

У низки державних унітарних підприємств (далі — УП) Кабмін відібрав пільгові ставки зі сплати держдивідендів. Крім того, змінив власне розмір цих ставок.

висновок документа

Для УП ставка держдивідендів починаючи з І кварталу 2019 року складає 90 %, якщо чистий прибуток понад 50 млн грн., і 50 % — для решти

Загальні правила. Нагадаємо, що УП сплачують держдивіденди на виконання ст. 111 Закону № 185**. Згідно з п. 3 Порядку № 138 вони визначають суму держдивідендів у спеціальному Розрахунку, форму якого затверджено наказом ДПАУ від 16.05.2011 р. № 285***. Відтак, вже за І квартал УП мають зазначати у рядку 06 Розрахунку «Норматив відрахування (%)» нові ставки (90 % або 50 % бази, визначеної у рядку 05 Розрахунку, залежно від обсягу чистого прибутку).

** Закон України «Про управління об’єктами державної власності» від 21.09.2006 р. № 185-V.

*** Докладно про правила нарахування держдивідендів читайте у «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 26, с. 20; 2019, № 12, с. 11.

Більше того, якщо у І кварталі 2019 році обсяг чистого прибутку склав менше 50 млн грн., а в подальших періодах року перевищить 50 млн грн., УП мають розрахувати суму держдивідендів виходячи зі ставки 90 % наростаючим підсумком з початку року. Інакше кажучи, рядок 06 Розрахунку за І квартал і рядок 06 Розрахунку за наступні звітні періоди 2019 року можуть заповнюватися із різними ставками. При цьому збільшення ставки держдивідендів у наступних періодах порівняно з І кварталом буде автоматично враховано, адже Розрахунок складається наростаючим підсумком.

Такий Розрахунок УП подають у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток підприємств (п. 3 Порядку № 138). Тобто за І квартал 2019 року — не пізніше 10 травня. А сплатити визначену виходячи із нових ставок суму держдивідендів слід не пізніше 20 травня. Про це фіскали люб’язно повідомляють у листі, що коментується, виданому за два дні до граничного строку подачі Розрахунку та ще й напередодні вихідного дня!

Добре, якщо УП встигли до 10 травня подати новий Розрахунок. За словами фіскалів, він згодиться на роль «звітного нового». Але, ясна річ, що в такій метушні багато УП не зорієнтувалися і подали Розрахунок зі старими ставками держдивідендів (у 2018 році їх розмір становив 75 %).

Що ж їм робити?

висновок документа

Платник, який подав Розрахунок зі старими ставками, після 10 травня має подати Розрахунок із відміткою «Уточнюючий», в якому зазначити суму збільшення (зменшення) держдивідендів

Уточнення держдивідендів. Ясна річ, нічого іншого, крім як уточнити суму держдивідендів, фіскали УП запропонувати не могли. При цьому, оскільки у формі Розрахунку не передбачено можливості подавати його як уточнюючий, вони дозволяють платнику самостійно домалювати відмітку про це.

Строго кажучи, це не новина. Фіскали й раніше допускали, щоб УП уточнювали Розрахунок (БЗ 102.09). Більше того, якщо внаслідок самовиправлення Розрахунку вилазить недоплата держдивідендів, фіскали дозволяють не нараховувати самоштраф, передбачений п. 50.1 ПКУ. Адже держдивіденди — це хоча й бюджетний, але не податковий платіж (БЗ 102.23.02****, лист ДФСУ від 07.06.2018 р. № 2527/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, див. також постанову ВС від 01.08.2018 р. у справі № 826/19797/16 // reyestr.court.gov.ua/Review/75645695).

**** Водночас у БЗ 102.25 фіскали, як і раніше, наполягають, що можуть штрафувати за несвоєчасну сплату держдивідендів згідно зі ст. 126 ПКУ.

висновок документа

Держдивіденди за І квартал сплачуються до бюджету у II кварталі, тому їх сума відображається в «прибутковій» декларації та впливає на показники фінзвітності за півріччя

«Прибуткова» декларація. Сума держдивідендів у УП — це база для розрахунку дивідендного авансового внеску. Чи не потрібно часом у зв’язку із розрахунком суми держдивідендів за новими ставками виправляти рядок 1.4 додатка АВ і рядки 20 — 22 декларації з податку на прибуток?

Ні, не треба. Тому що у рядку 1.4 додатка АВ за І квартал 2019 року зазначається сума держдивідендів, які було фактично сплачено у цьому кварталі. А це сума з Розрахунку за IV квартал 2018 року. Саме авансовий внесок, сплачений при виплаті цих держдивідендів, потрапить до рядка 6 додатка АВ і до рядка 20 декларації за І квартал 2019 року. Він же і зменшить податкове зобов’язання за І квартал через рядок 16.2 додатка ЗП і рядок 16 декларації. Тож виправлення суми держдивідендів у Розрахунку за І квартал 2019 року на декларацію з податку на прибуток за цей період ніяк не вплине.

Натомість сума держдивідендів, нарахованих у Розрахунку за І квартал (виходячи із нових ставок), має бути сплачена до 20 травня, тобто у ІІ кварталі. Дивідендний авансовий внесок із неї УП теж будуть сплачувати у ІІ кварталі.

Тож сума держдивідендів, розрахована виходячи з нових ставок, потрапить до рядка 1.4 додатка АВ за півріччя. І авансовий внесок, сплачений із суми цих держдивідендів, зіграє у зменшення суми податку на прибуток лише за півріччя. При цьому в рядку 1.4 додатка АВ за півріччя платник, ясна річ, покаже вже виправлену суму держдивідендів (розраховану виходячи з нових ставок). Тож уточнювати декларацію за І квартал у зв’язку із уточненням суми держдивідендів у Розрахунку за цей квартал не потрібно.

Фінзвітність. Чи потрібно виправляти фінансову звітність за І квартал тим УП, які виправляють суму держдивідендів у Розрахунку за цей період? Фіскали у листі, що коментується, дають цілком обґрунтовану відповідь: не потрібно. Адже суми держдивідендів за І квартал впливатимуть на показники фінзвітності лише починаючи з кварталу, у якому такі держдивіденди нараховують і сплачують. Тобто починаючи з півріччя.

Підприємства з держчасткою. Про ці підприємства (далі — ПДЧ) у листі, що коментується, не сказано, але їм цьогорічна забудькуватість Кабміну теж дечим загрожує. Згідно з п. 1 постанови КМУ від 24.04.2019 р. № 364 базовий норматив відрахувань за 2018 рік, який застосовуватимуть ПДЧ при виплаті дивідендів у 2019 році, становить 50 % бази (для ПДЧ з чистим прибутком за 2018 рік менше 50 млн грн.) і 90 % бази (для ПДЧ, у яких чистий прибуток за 2018 рік — понад 50 млн грн.).

Звичайно, у ПДЧ ситуація зі сплатою держдивідендів не така критична, як в УП. ПДЧ повинні сплатити держдивіденди за 2018 рік до 1 липня. Однак у них інша проблема: потрібно було до 1 травня прийняти рішення про виплату держдивідендів (ч. 5 ст. 11 Закону № 185). А оскільки станом на цю дату про постанову від 24.04.2019 р. № 364 (і про нові ставки) було відомо далеко не всім, ПДЧ потрапляють у пастку. Їм Фонд держмайна наказує розраховувати суму держдивідендів не пропорційно до держчастки у статутному капіталі, а виходячи з усієї суми чистого прибутку (див. лист ФДМУ від 14.07.2016 р. № 10-51-13533).

Як бачите, держпідприємствам нудно точно не буде!