Теми статей
Обрати теми

Виплачуємо держдивіденди

Ольховик Ольга, податковий експерт
Підприємства з державною формою власності, що мають прибуток, повинні виплачувати державі дивіденди. Як обчислити суму таких дивідендів? В які строки їх необхідно сплатити? Як відзвітувати про виплачені держдивіденди та які податкові наслідки такої виплати? Про все це — у статті.

Чинне законодавство виокремлює три групи платників держдивідендів:

1) державні унітарні підприємства та їх об’єднання (ДП) (ч. 1 ст. 111 Закону № 1851). Виняток — ДП, перелічені в ст. 111 Закону № 185, які при дотриманні певних умов звільняються від сплати держдивідендів;

1 Закон України «Про управління об’єктами державної власності» від 21.09.2006 р. № 185-V.

2) господарські товариства, у статутному капіталі яких є частка держави. Сюди належать у тому числі госптовариства, 50 і більше відсотків акцій (часток) яких знаходяться у статутних капіталах госптовариств, частка держави в яких становить 100 % (ч. 5 ст. 11 Закону № 185);

3) комунальні підприємства (КП) (п. 9 ч. 1 ст. 69 БКУ).

Розглянемо особливості виплати держдивідендів для кожної з перелічених категорій платників.

Державні унітарні підприємства

«Дивідендна» ставка. Закон № 185 установлює нижній поріг держдивідендів на рівні 30 % чистого прибутку (доходу) і відсилає до порядку, визначеного КМУ. Своєю чергою, кабмінівський Порядок № 1382 говорить, що

2 Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями, затверджений постановою КМУ від 23.02 2011 р. № 138.

для ДП розмір держдивідендів у загальному випадку становить 75 %

Із цього правила існує чимало винятків, коли ставка держдивідендів нижча. Проте ми у межах цієї статті зазначені винятки не розглядаємо.

База нарахування держдивідендів. Базою нарахування держдивідендів є чистий прибуток (дохід) підприємства (ч. 1 ст. 111 Закону № 185). А чистий прибуток для цілей розрахунку держдивідендів для ДП складається з (п. 1 Порядку № 138 та лист Мінфіну від 17.02.2015 р. № 31-11410-07-10/4907):

1) власне отриманого фінрезультату;

2) суми капіталу в дооцінках, яка підлягає перенесенню до нерозподіленого прибутку3;

3 Докладно про списання дооцінок до складу нерозподіленого прибутку читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 94, с. 57.

3) частки нерозподіленого прибутку (Кт 44) або невикористаних фондів, утворених унаслідок розподілу прибутку, в обсязі, визначеному рішенням органу управління і за наявності у ДП фінресурсів.

Обчислену таким чином суму чистого прибутку показують у рядку 01 Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до держбюджету державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями (далі — Розрахунок). Форму Розрахунку затверджено наказом ДПАУ від 16.05.2011 р. № 285 (ср. ).

Строки подання Розрахунку. У п. 3 Порядку № 138 зазначено, що

Розрахунок разом із фінансовою звітністю ДП подають податківцям у строки, передбачені для подання декларації з податку на прибуток

Але податківці у своїх роз’ясненнях продовжують наполягати, що усі платники (як «квартальники», так і «річники») повинні подавати Розрахунок за квартал, півріччя, три квартали й рік (див., наприклад, листи ДФСУ від 14.08.2018 р. № 3533/6/99-99-15-02-01-15/ІПК, від 07.06.2017 р. № 12238/6/99-99-15-02-02-15). При цьому Розрахунок за 1 квартал, півріччя й три квартали подають у «квартальні» строки — протягом 40 календарних днів, що настають за останнім днем звітного кварталу (п.п. 49.18.2 ПКУ). А Розрахунок за рік — протягом 60 календарних днів (п.п. 49.18.6 ПКУ) (БЗ 102.09).

Зверніть увагу: держдивіденди — це бюджетний, а не податковий платіж (див. лист ДФСУ від 03.08.2017 р. № 1483/6/99-99-12-02-04-15/ІПК). Отже,

відображена в Розрахунку сума не є податковим зобов’язанням, а сам Розрахунок — податковою декларацією (у розумінні п. 46.1 ПКУ)

Тому ДП за несвоєчасне подання Розрахунку та несвоєчасну сплату держдивідендів не загрожують штрафи відповідно до ст. 120 та 126 ПКУ і пеня згідно зі ст. 129 ПКУ. Щоправда, позиція податківців із цього питання не зовсім зрозуміла.

БЗ у категорії 102.25 містить роз’яснення, в якому за несвоєчасну сплату нарахованих держдивідендів фіскали загрожують застосувати штраф відповідно до ст. 126 ПКУ, пеню відповідно до ст. 129 ПКУ, а також адмінштраф за ст. 1632 КпАП. Але водночас є й адекватні роз’яснення, в яких податківці підтверджують, що для застосування фінансових санкцій у цьому випадку підстав немає (див. лист ДФСУ від 20.04.2018 р. № 1798/6/99-99-15-02-02-15/ІПК). Утім, про таке дводумство ви вже знаєте з «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 63, с. 3.

Крім того, зважте на таке: Розрахунок не містить поля «Уточнюючий». Але за наявності самостійно виявленої помилки ДП можуть самі проставити відмітку і подати уточнений Розрахунок (БЗ 102.09). Передбачені ст. 50 ПКУ «самоштрафи» при виправленні помилок у Розрахунку теж не застосовуються (БЗ 102.23.02). Докладніше про це читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 93, с. 45.

Строки сплати. У п. 2 Порядку № 138 сказано, що ДП сплачують держдивіденди наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності за відповідний період у строк, установлений для сплати податку на прибуток. Ну а за роз’ясненнями податківців, держдивіденди сплачують протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем строку подання Розрахунку (див. лист ДФСУ від 13.03.2017 р. № 5061/6/99-99-15-02-02-15 та «Вісник. Офіційно про податки», 2018, № 4, с. 32). Враховуючи те, що Розрахунок подають у «прибуткові» строки, ця їхня вимога є цілком законною.

Зверніть увагу: оскільки держдивіденди не є податковим платежем, їх не можна сплатити за рахунок наявної переплати з податку на прибуток або інших податків чи зборів. І розстрочити сплату держдивідендів теж не вийде (див. лист ДФСУ від 13.03.2017 р. № 5061/6/99-99-15-02-02-15). Отже, держдивіденди у будь-якому разі доведеться сплатити одразу і живими грошима.

«Дивідендний» авансовий внесок. ДП, нарівні з іншими юрособами, які виплачують дивіденди, є платниками «дивідендного» авансового внеску (абзац восьмий п.п. 57.11.2 ПКУ). Але

на відміну від інших, ДП не можуть рахувати авансовий внесок за принципом «перевищення»

Адже сплачують держдивіденди за поточний, а не за минулий рік. Тому на момент виплати дивідендів державі об’єкт оподаткування за цей рік ще не відомий. А отже, ДП змушені щоквартально сплачувати авансовий внесок у розмірі 18 % з усієї суми держдивідендів.

Зменшити базу для розрахунку авансового внеску вийде тільки за підсумками останнього IV кварталу року. Та й то, якщо виплата дивідендів відбудеться після сплати податкових зобов’язань за річною прибутковою декларацією. Добре, що ДП мають право зарахувати суму сплаченого авансового внеску у зменшення податку на прибуток, нарахованого за звітний період.

Пам’ятайте: авансовий внесок має бути сплачено до бюджету до або одночасно з виплатою дивідендів.

Заповнюємо додаток АВ. Суму виплачених держдивідендів ДП показують у рядках 1 та 1.4 додатка АВ. У рядках 4 й 5 вони відображають суму виплачених держдивідендів, з якої сплачується авансовий внесок. А сума самого авансового внеску потрапить до рядка 6 додатка АВ та до рядка 20 декларації. Перезарахування сплачених авансових внесків у зменшення податкового зобов’язання з податку на прибуток відображають у рядках 16.3 та 16.4 додатка ЗП.

Врахуйте: на думку податківців, подавати додаток АВ слід навіть у тому разі, якщо у звітному періоді підприємство отримало збитки.

За такий звітний період фіскали хочуть бачити додаток АВ з нульовими значеннями і рядок 20 у декларації буде так само з нульовим значенням (БЗ 102.23.02).

Госптовариства з держчасткою

«Дивідендна» ставка. Госптовариства, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави, зобов’язані сплачувати держдивіденди на рівні не менше 30 % чистого прибутку (ч. 5 ст. 11 Закону № 185). Конкретну ставку затверджує Кабмін. На дату написання статті норматив відрахувань за 2018 рік, який застосовуватимуть госптовариства з держчасткою при виплаті дивідендів у 2019 році, ще не затверджено. Але за проектом він становитиме 50 % чистого прибутку, що на 25 % нижче торішнього4. Для деяких підприємств з держчасткою проектом традиційно встановлено нижчу ставку, але ми зараз у це не заглиблюємося.

4 У 2018 році базовий норматив становив 75 % чистого прибутку (див. постанову КМУ від 28.02.2018 р. № 139).

База нарахування держдивідендів. Держдивіденди госптовариства з держчасткою виплачують у відсотках від чистого прибутку. Показник чистого прибутку для розрахунку своїх дивідендів такі госптовариства беруть із рядка 2350 Звіту про фінансовий результат (Звіту про сукупний дохід). Ну і, зрозуміло, якщо за підсумками року ви отримали збитки, сплачувати держдивіденди вам не потрібно.

Строки сплати. Рішення про виплату держдивідендів госптовариство має прийняти до 1 травня року, що настає за звітним (ч. 5 ст. 11 Закону № 185). Тобто

рішення про виплату дивідендів за 2018 рік має бути прийнято до 01.05.2019 р.

Суму держдивідендів розраховують пропорційно розміру держчастки (акцій, паїв) у статутному капіталі (абзац шостий ч. 5 ст. 11 Закону № 185). Тобто спочатку визначається загальна сума дивідендів відповідно до базового нормативу, а потім розраховується частина дивідендів, що належать державі (відповідно до розміру держчастки в корпоративних правах підприємства).

Наприклад, якщо госптовариство з держчасткою 70 % має за 2018 рік прибуток у сумі 100000 грн., то сума держдивідендів становить: 100000 грн. х 50 % (базовий норматив) х 70 % (держчастка) = 35000 грн.

Майте на увазі: Фонд держмайна схильний «викручувати руки» підприємствам з держчасткою, які до 1 травня року, що настає за звітним, не прийняли рішення про виплату держдивідендів. На думку Фонду, такі підприємства за базу розрахунку держдивідендів повинні брати загальний розмір чистого прибутку, отриманого у звітному році, тобто без зменшення відповідно до держчастки (див. лист ФДМ від 14.07.2016 р. № 10-51-13533).

Сплатити держдивіденди до бюджету потрібно не пізніше 1 липня (ч. 5 ст. 11 Закону № 185).

«Дивідендний» авансовий внесок. Госптовариства з держчасткою виплачують дивіденди щорічно, за підсумками минулого року. Тобто

дивіденди за 2018 рік госптовариствам з держчасткою потрібно виплатити до 01.07.2019 р.

Звичайно, до цієї дати річну прибуткову декларацію подано, а зазначене в ній податкове зобов’язання вже сплачено. Тому якщо не виникло суми перевищення, «дивідендний» авансовий внесок можна не сплачувати. Якщо ж сума держдивідендів виявиться більшою за об’єкт оподаткування, то авансовий внесок з суми перевищення потрібно буде сплатити ще до або одночасно з виплатою дивідендів.

Врахуйте: навіть суму держдивідендів, що не оподатковується авансовим внеском, необхідно показати довідково в рядку 1 додатка АВ (див. «Вісник. Офіційно про податки», 2018, № 4, с. 29). А от у рядку 1.4 додатка АВ таку суму не показують, оскільки вона призначена тільки для держдивідендів, які виплачуються ДП.

Комунальні підприємства

Для КП розмір держдивідендів та правила їх сплати встановлюють місцеві органи влади — сільські, селищні та міські ради (п. 29 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР). Тож тут усе залежатиме від рішення вашої місцевої влади.

Єдине, що можна сказати напевно: усі КП обчислюють суми держдивідендів зі свого чистого прибутку, який беруть з рядка 2350 Звіту про фінансовий результат (Звіту про сукупний дохід).

Інші ж «дивідендні» правила для КП можуть бути різними.

Найбільш несприятливий варіант — це коли для них встановлено поквартальну сплату держдивідендів. Тоді у КП виникнуть ті самі проблеми, що й у ДП, зокрема сплата авансового внеску не з суми перевищення, а з усієї суми дивідендів.

Набагато вигідніше, якщо держдивіденди виплачуватимуться щорічно. Тоді порядок сплати буде схожим на той, що встановлено для госптовариств із держчасткою.

Ну і просто чудово, якщо орган місцевого самоврядування нормативи та порядок сплати держдивідендів взагалі не встановив.

Це дає КП законне право взагалі не сплачувати держдивіденди до місцевого бюджету

Фіскали також звертали увагу на ту обставину, що відсутність відповідного рішення місцевих органів влади звільняє КП від сплати держдивідендів та подання «дивідендної» звітності, а головне — від відповідальності за таку несплату. Про це вже протягом досить тривалого часу свідчать їхні роз’яснення (див., наприклад, лист Міндоходів від 13.11.2013 р. № 24082/7/99-99-19-03-02-17, лист ГУ ДФС у Харківській обл. від 09.02.2017 р. № 911/10/20-40-12-03-14, а також БЗ 102.25).

Щоправда, не так давно податківці заявили: у разі відсутності затверджених органами місцевого самоврядування порядку, нормативів сплати та Форми розрахунку чистого прибутку, що підлягає сплаті до місцевого бюджету, КП може керуватися порядком і використати форму Розрахунку, затверджені для ДП (див. лист ДФСУ від 14.08.2018 р. № 3533/6/99-99-15-02-01-15/ІПК).

От тільки не знаємо, чи знайдуться такі «добровольці»…

висновки

  • Державні унітарні підприємства сплачують держдивіденди щокварталу — за попередній квартал у розмірі 75 % чистого прибутку.
  • Госптовариства з часткою держави в корпоративних правах сплачують держдивіденди щорічно, виходячи з базового нормативу відрахувань та розміру держчастки.
  • Комунальні підприємства виплачують держдивіденди в порядку, встановленому органами місцевого самоврядування. Якщо такого порядку немає — «комунальні» держдивіденди не сплачуються.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі