18.11.2019

Звичайні фізособи податок на репатріацію не утримують

За матеріалами категорії 102.18 Бази знань

висновок документа

Фізособи при виплаті нерезидентам-юрособам доходів, перерахованих в п.п. 141.4.1 ПКУ, податок з доходів не утримують і декларацію з податку на прибуток з додатком ПН не подають

Історія із звичайними фізичними особами, що виплачують дохід нерезидентам, тягнеться вже давно (з 01.01.2017 р.). Тоді у визначенні терміна «резидент» в п.п. 14.1.213 ПКУ виключили абзац, в якому для «прибуткового» розд. III ПКУ резидентами були названі тільки юрособи — платники податку на прибуток.

Після цього податківці стали наполягати, що у визначення резидента потрапляють у тому числі і звичайні громадяни-фізособи. Тому при виплаті доходу нерезиденту вони повинні не лише утримувати і перераховувати до бюджету податок на репатріацію, але і подавати додаток ПН разом з декларацією з податку на прибуток із заповненими рядками 23 — 25 (див. листи ДФСУ від 05.01.2017 р. № 79/6/99-99-15-02-02-15, від 24.02.2017 р. № 2707/Г/99-99-15-02-02-14 і від 08.11.2018 р. № 4735/Л/99-99-13-01-02-14/ІПК, а також БЗ 102.18).

При цьому податківці заспокоювали: таким особам не треба ставати на облік як самостійним платникам податку на прибуток. Досить лише відзвітувати про виплату, подавши декларацію з прибутку за період виплати.

Назустріч податківцям пішов і Мінфін, надавши можливість усім фізичним особам, у тому числі і звичайним громадянам, адекватно складати декларацію з прибутку. Як? Усе дуже просто — додавши можливість у формі декларації замість «Код за ЄДРПОУ» вказувати реєстраційний номер облікової картки (ідентифікаційний код фізичної особи) або паспортні дані, якщо у фізичної особи немає коду за релігійними переконаннями (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 101, с. 2, 2019, № 4, с. 2).

Проте на початку цього року Мінфін видав УПК № 181*, де, відповідаючи на запитання в частині оподаткування доходів від продажу акцій, виплачених на користь нерезидента, у тому числі і звичайною фізичною особою, дійшов висновку, що ПКУ не визначений порядок оподаткування доходів з джерелом їх походження з України, виплачених нерезиденту-юрособі резидентом — фізичною особою, що не є самозайнятою особою згідно з п.п. 14.1.226 ПКУ.

* Узагальнююча податкова консультація, затверджена наказом Мінфіну від 26.04.2019 р. № 181.

Услід за мінфінівською УПК № 181, на тлі поганих консультацій у БЗ стали з’являтися і консультації податківців, де вони з посиланням на УПК відповідали, що звичайні фізичні особи при виплаті нерезиденту доходу податок не утримують і декларацію з прибутку не подають. Хоча усі вони були згодом скасовані (з припискою про уточнення редакції).

Нарешті податківці все-таки визначилися, відновивши хорошу консультацію і прибравши усе погані БЗ.

Гадаємо, сподвиг їх на це проєкт Закону від 30.08.2019 р. № 1210** (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 74, с. 2), яким готується ряд змін у ПКУ, у тому числі і в норми, що стосуються порядку утримання і сплати податку при виплаті доходів нерезидентам. Зокрема, в п.п. 141.4.2 ПКУ хочуть розшифрувати, хто з числа резидентів все-таки повинен при виплаті доходів нерезиденту утримувати податок з доходів. Серед таких резидентів названі саме:

** w 1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66520

— фізичні особи — підприємці;

— фізичні особи, що здійснюють незалежну професійну діяльність;

— суб’єкти господарювання (як юридичні, так і фізособи-підприємці), які працюють на спрощеній системі;

— нерезиденти, які проводять госпдіяльність через постійні представництва на території України.

Сподіваємося, міняти свою позицію відносно звичайних громадян-фізосіб податківці вже не стануть.