23.09.2019

АЗС заправляє платника акцизу: як складати АН

За матеріалами категорії 116.13.03 Бази знань

висновок документа

При відпуску пального на АЗС/АГЗС іншому платникові пального акцизу акцизна накладна (АН) складається в одному примірнику. При цьому в полі «Код операцій для складання в одному примірнику» ставиться цифра «3», у полі «Умови оподаткування» — цифра «0», в полі «Напрям використання» — цифра «4»

Нарешті податківці після декількох місяців роботи в умовах нової СЕАРП (!) надали консультацію, як же все-таки складати АН при відпуску пального з АЗС платникам пального акцизу. Про цю болючу проблему ви вже знаєте з «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 59, с. 27 і № 74, с. 11.

Нагадаємо, що фіскали відповідали на це питання по-різному. Спочатку вони вимагали виписування АН у двох примірниках, але потім вийшов Порядок № 262*, де в п. 7 розд. II з’явилася загальна норма, що при реалізації пального з місця його роздрібної торгівлі (чи з пересувного акцизного складу) у бак транспортного засобу в АН реквізити акцизного складу або пересувного акцизного складу, на який фізично відпущено пальне, не зазначаються! Тому підхід з виписуванням АН у двох примірниках став уступати з цією нормою в протиріччя і питання зависло в повітрі, а на практиці вчиняли, хто на що здатний.

* Порядок заповнення АН, РК…, затверджений наказом Мінфіну від 19.06.2019 р. № 262.

І ось нарешті в цьому питанні з’явився хоч якийсь, втім не дуже законний, орієнтир. Не дуже законний тому, що фіскали хоч прямо і вказали, що при відпуску з АЗС пального платникові акцизу продавець складає АН в одному примірнику, але при цьому в полі «Код операцій для складання в одному примірнику» наказали ставити цифру «. Але Порядок № 262 передбачає зазначення трійки тільки для випадків відпуску пального неплатникам акцизу!

У результаті, схоже, фіскали обрали той варіант, коли пальне при заливанні у бак закінчило свій шлях у СЕАРП, і АН на нього більше складати не треба (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 74, с. 11). Втім, не виключаємо, що такий алгоритм виписування АН може призвести і до додаткових проблем, які загрожують не постачальникам (АЗС і тому подібне), а одержувачам пального у баки — платникам пального акцизу.

По-перше, у світлі такого підходу фіскали можуть пробувати донараховувати потім одержувачам при перевірках акциз на об’єми такого пального, які, звісно, не зайшли в СЕАРП на їх акцизні склади. Думаємо, це можна легко відстояти, аргументуючи тим, що у одержувача тут не буде реалізації пального при спалюванні його в транспортному засобі. Хоч це і витрата на власні потреби, але у нього не буде передачі пального з акцизного складу на власні потреби (див. п.п. 14.1.212 ПКУ). Оскільки це пальне на акцизний склад одержувача взагалі не надходить!

По-друге, за нашою інформацією, на практиці при запропонованому фіскалами алгоритмі заповнення АН — без зазначення в ній складу одержувача і з виписуванням в одному примірнику з трійкою — такі об’єми збільшують регліміт одержувача-платника і заходять на нього в СЕАРП, але тільки не на конкретний акцизний склад (адже зараз облік пального повинен вестися тільки в розрізі акцизних складів!), а в якусь віртуальну хмару... Водночас згідно з останнім абзацом п. 232.3 ПКУ і п. 33 Порядку № 408** на об’єми пального, реалізованого платникові пального акцизу через роздрібні об’єкти торгівлі (паливороздавальні або оливороздавальні колонки), показник ∑АНаклОтр формули регліміту в одержувача пального збільшуватися не повинен! Але ПО податківців налаштоване якимось незрозумілим чином, що робить усе навпаки***.

** Порядок електронного адміністрування реалізації пального.., затверджений постановою КМУ від 24.04.2019 р. № 408.

*** Щоправда, говорять, що при заправленні газом збільшення регліміту не відбувається?!

Проблема в тому, що фіскали можуть згодом отямитися, переналаштувати ПО і відібрати в майбутньому у платників ці суми регліміту. Тож майте і це на увазі...