Теми статей
Обрати теми

Заправлення пального у бак — кінець його шляху в СЕАРП1?

Павленко Олексій, податковий експерт
На жаль, досі фіскали чітко не прояснили ситуацію, як оформляти акцизні накладні (АН) при відпуску пального з роздавальних колонок або пересувних акцизних складів безпосередньо у баки транспортних засобів, інших механізмів або обладнання, що експлуатуються платниками пального акцизу. Висловимо щодо цього свою думку з урахуванням «пально-акцизних» нормативів та роз’яснень ДФСУ, що вийшли.

1 Система електронного адміністрування реалізації пального.

Наші читачі періодично ставлять дуже пекуче запитання: як правильно слід оформляти АН (в одному чи у двох примірниках) при відпуску пального у бак транспортного засобу (іншого обладнання) платника пального акцизу? Причому такі запитання ми отримували від кожної із сторін таких заправних операцій — як від платника акцизу, який заправляє пальне у баки, так і від платника, якому пальне наливається. І це зрозуміло, оскільки обидві сторони хочуть/повинні чітко знати, як такі обсяги впливають на оподаткування пальним акцизом і як повинні оформлятися АН.

Якщо сформулювати це запитання масштабно, то воно має звучати приблизно так: чи завершує пальне при таких заправляннях у бак свій шлях у СЕАРП або ж ще залишається в ній і буде виведено з цієї системи лише при оформленні та реєстрації АН зі списання на власні потреби платником акцизу — отримувачем пального в бак?

Ми вже трохи зачіпали цю проблему в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 59, с. 9. І ось, ураховуючи її важливість і вихід нових нормативів та роз’яснень фіскалів, сьогодні поговоримо про неї детальніше.

Передісторія

Нагадаємо, що питання виписки АН для різних ситуацій реалізації пального регулює п. 231.3 ПКУ.

АН в одному примірнику цей пункт приписує складати:

— при ввезенні пального в Україну (на підставі даних МД);

— при реалізації пального з акцизного складу або з акцизного складу пересувного — (1) для власного споживання або промислової переробки, (2) на обсяги втраченого/зіпсованого/знищеного пального, (3) будь-яким іншим особам — неплатникам акцизу.

Відзначимо, що жодні види реалізації пального іншим платникам акцизу тут не згадані.

У двох примірниках АН наказано складати у разі реалізації пального:

— з акцизного складу на інший акцизний склад, у тому числі через трубопровід або з використанням акцизного складу пересувного, у випадку якщо до реалізації пального такий інший акцизний склад уже відомий;

— з акцизного складу на акцизний склад пересувний;

— з акцизного складу пересувного на інший акцизний склад пересувний;

— з акцизного складу пересувного на акцизний склад.

Тобто з цієї норми чітко випливає, що складання АН у двох примірниках при заливанні пального в бак транспортного засобу іншого платника акцизу

можливо тільки за умови, що заливка пального в бак перетворює такий транспортний засіб на пересувний акцизний склад

Якщо ж це не так, то тоді підстави для складання АН у двох примірниках (другий з яких повинен реєструвати платник — отримувач пального у бак його транспортного засобу) взагалі відсутні. Щоправда, як ми зазначили, прямих підстав для складання хоча б в якихось ситуаціях АН в одному примірнику при відпуску пального іншому платникові акцизу ПКУ так само не передбачає...

Нагадаємо, спочатку фіскали в листі ДФСУ від 15.05.2019 р. № 2181/6/99-99-12-02-02-15/ІПК роз’яснили, що постачальник пального при заправці транспортного засобу покупця на АЗС за талонами здійснює фізичну передачу (відпуск, відвантаження) пального з акцизного складу на акцизний склад пересувний у розумінні п.п. 14.1.61 ПКУ. Тому, мовляв, згідно з п. 231.3 ПКУ у цьому випадку постачальник зобов’язаний скласти у двох примірниках АН, зареєструвати перший примірник такої АН в ЄРАН, а другий примірник цієї АН у день її складання надіслати розпорядникові акцизного складу — отримувачеві пального.

Ми щодо цього зазначали, що визначення пересувного акцизного складу (п.п. 14.1.61 ПКУ) не дає чітких підстав для такого висновку.

До того ж у пізнішому листі ДФСУ від 25.06.2019 р. № 2900/6/99-99-12-02-02-15/ІПК щодо бака буксира податківці вже написали, що бак не є акцизним складом (акцизним складом пересувним) і транспортний засіб (буксир), на якому пальне знаходиться тільки у баку, не є акцизним складом пересувним.

Бак — не склад! І АН — одна?

Аргументи за. Це була передісторія, але було і продовження.

Тепер ми можемо навести ще щонайменше три аргументи, які допомогли нам остаточно сформувати думку з цього питання.

1. У п. 7 розд. II Порядку № 2622 зазначено, що при реалізації пального з місця його роздрібної торгівлі або з пересувного акцизного складу у бак транспортного засобу

2 Порядок заповнення АН..., затверджений наказом Мінфіну від 19.06.2019 р № 262.

в АН реквізити акцизного складу або пересувного акцизного складу, на який фізично відпущено пальне, не зазначаються

У цій нормі немає жодних застережень щодо того, платникові чи неплатникові пального акцизу відпускається пальне. Отже, така АН, складена чи то на неплатника, чи то на платника акцизу, повинна складатися в одному примірнику3 (див. вище випадки з п. 231.3 ПКУ, коли АН повинна складатися в двох примірниках). Крім того, раз реквізити складу отримувача в АН не зазначаються, отже, у момент реєстрації цієї АН шлях такого пального в СЕАРП завершується (адже облік у СЕАРП тепер ведеться тільки в розрізі акцизних складів/акцизних складів пересувних), і пальне в цій системі адміністрування «анігілюється» ☺.

3 Який сенс складати та реєструвати АН у двох примірниках, якщо в ній не зазначений склад отримувача? Адже при сьогоднішньому способі обліку пального (у розрізі акцизних складів) ці обсяги на отримувача ніяк у СЕАРП не зайдуть. Та й ПЗ СЕАРП її не допустить до реєстрації...

2. У листі ДФСУ від 09.08.2019 р. № 3746/6/99-99-12-02-02-15/ІПК податківці ще раз доволі чітко (і вже — щодо автотранспорту) зазначили, що паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі, з якого пальне потрапляє в двигун автомобіля і використовується виключно для роботи двигуна транспортного засобу, не є акцизним складом (акцизним складом пересувним). Тобто на цій підставі вже можна упевнено говорити, що ПКУ для випадків заправлення пального у бак транспортного засобу іншого платника акцизу, яке використовується виключно для роботи двигуна цього транспортного засобу, не передбачає виписки АН у двох примірниках. Крім того, у цьому ж листі фіскали написали, що зберігання пального у баку у такому разі не підлягає ліцензуванню4.

4 Утім, це й так зрозуміло. До того ж фіскали про це вже навіть заявили привселюдно — див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 68, с. 28, а також БЗ 115.05.

3. Аргумент з реглімітом. Наші висновки про виписку в цьому випадку АН тільки в одному примірнику можна підтвердити ще одним аргументом. Згідно з останнім абзацом п. 232.3 ПКУ і п. 33 Порядку № 4085 на обсяги пального, реалізованого платникові пального акцизу через роздрібні об’єкти торгівлі пальним (паливороздавальні або маслороздавальні колонки — тобто, як правило, у баки),

5 Порядок електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затверджений постановою КМУ від 24.04.2019 р. № 408.

показник ∑АНаклОтр формули регліміту в отримувача пального не збільшується

Але у такому разі якщо АН при відпуску платникові акцизу складатиметься у двох примірниках, то відпущені отримувачеві у бак обсяги пального зайдуть у СЕАРП на отримувача, і при цьому регліміт йому не збільшать! Тобто йому надалі знадобляться такі ж обсяги реглімиту для того, щоб зареєструвати АН на списання цього пального на власні потреби. А це вимагало б оформлення заявок і сплати акцизного податку, що призводило б до постійних його переплат до бюджету. Вважаємо, що законодавці й писали цю норму, маючи на увазі, що при роздрібному відпуску пальне повинне взагалі виходити із СЕАРП і більше електронно не адмініструватися.

Вважаємо, викладеного вище достатньо, щоб прийняти позицію про завершення руху пального в СЕАРП при відпуску його з колонок або пересувного акцизного складу у паливний бак транспортного засобу або технічного обладнання, пристрою не лише неплатникам, а й платникам акцизу! І що АН в таких випадках повинна складатися тільки в одному примірнику. Виняток становлять лише ті окремі випадки, коли заправлення платника акцизу з колонок або пересувного акцизного складу здійснюється йому не у бак, або ж у бак, але для цілей зберігання в ньому пального, а не використання цього пального для роботи двигуна транспортного засобу або іншого обладнання.

Проблеми з формою АН. Це все, звісно, добре, але ось запитання: як оформити та зареєструвати таку АН в одному примірнику в ЄРАН? Адже серед п’яти кодів операцій для складання АН в одному примірнику, без зазначення якого АН не зареєструвати, жоден не підходить до нашої ситуації. ☹

На практиці платникам доводиться лукавити і здійснювати такий відпуск пального платникам акцизу як відпуск неплатникам (з кодом — 3) або як несуб’єктам господарювання (з кодом 6 — зокрема, включаючи такі обсяги в щоденні підсумкові АН). Наскільки нам відомо, АН, виписані у двох примірниках без зазначення акцизного складу отримувача (як того чітко вимагає згаданий нами вище п. 7 розд. II Порядку № 262), програмне забезпечення фіскалів до реєстрації в ЄРАН не приймає. Тобто на практиці з цим склалася патова ситуація, яка вимагає, у тому числі, нормативних і програмних втручань/змін.

Незрозумілості й побоювання

Але водночас деяку неясність у цю проблему вносять норма з п. 3 розд. ІІ Порядку № 262 і свіжа консультація головних фіскалів, що з’явилася у БЗ 116.13.03 (ср. ).

Спочатку наведемо цитату згаданої норми з Порядку № 262:

«Акцизна накладна (перший примірник акцизної накладної – для акцизних накладних, які складаються у двох примірниках) може бути складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних після фактичного отримання пального, але не пізніше трьох календарних днів, наступних за днем отримання пального, у разі реалізації пального з акцизного складу пересувного:

до паливного бака транспортного засобу або технічного обладнання, пристрою;

до місця зберігання пального, яке не є акцизним складом»

Річ у тім, що в цій нормі згадані лише два види випадків, у кожному з яких АН (з урахуванням наведених нами вище фактів і підстав) повинна складатися лише в одному примірнику, а тому викликає подив застереження в дужках про перший примірник АН. Можливо, це технічна помилка авторів нормативу, оскільки заправлення пального до паливного бака транспортного засобу або технічного обладнання, пристрою не є реалізацією пального на акцизний склад пересувний (або стаціонарний). А може, вони мали на увазі якісь виняткові випадки, коли пальне до таких баків заливатиметься саме для зберігання? Але це — щось доволі унікальне.

Консультація фіскалів у БЗ 116.13.03 викликала в нас ще більше подиву. У ній наведені відповіді на запитання: чи складається АН на госпсуб’єкта — платника акцизу при придбанні пального його представником на АЗС або АГЗС за готівку і чи складає такий суб’єкт АН на обсяги придбаного його представником пального, як на використані для власного споживання?

Щодо першого запитання фіскали просто зазначили, що особа, яка реалізує пальне, зобов’язана у встановлені строки скласти АН на такого госпсуб’єкта і зареєструвати її ЄРАН. Про те, як складати таку АН, і про реєстрацію її також отримувачем (якби АН складалася у двох примірниках) — не сказано жодного слова!

Але водночас наприкінці консультації на друге запитання фіскали без застережень пишуть, що госпсуб’єкт — платник акцизу зобов’язаний виписати АН (і зареєструвати в ЄРАН) на всі обсяги пального, витраченого на власні потреби!

Ситуація гидко тхне підкладеною платникам свинею! Адже якщо чітко дотримуватися Порядку № 262 і не зазначати в АН акцизний склад отримувача, обсяги отриманого на АЗС/АГЗС пального на отримувача в СЕАРП не зайдуть (оскільки облік тепер ведеться лише в розрізі акцизних складів). А ось АН на витрачене пальне фіскали (див. вище) вимагають складати. Таким чином,

усі ці обсяги вилізуть в отримувача як об’єкт оподаткування пальним акцизом

Так чи інакше, вважаємо, що ці моменти (включаючи консультацію фіскалів) не можуть змінити наші висновки про те, що в таких випадках АН повинна складатися (і реєструватися) постачальником пального в одному примірнику і що на цьому етапі пальне взагалі вибуває з акцизного обліку.

Якщо ж АН в цьому випадку буде складена у двох примірниках (із зазначенням у ній номера авто — як пересувного акцизного складу отримувача) обсяги пального на отримувача в СЕАРП зайдуть (але без збільшення йому регліміту — див. вище). І тоді він їх зможе списати, витративши на це інший регліміт або переплативши акциз при оформленні на ці обсяги Заявки. Проте фіскали можуть тут заявити, що постачальник порушив Порядок № 262, і не зарахувати ці обсяги отримувачеві, штучно донарахувавши йому акциз. Загалом, ситуація із серії: «ніс витягнеш, корма зав’язне»... ☹

Залишається лише сподіватися, що стосовно цього найближчим часом надійдуть виразні й конкретні роз’яснення — це справжній привід для Мінфіну видати УПК, тим паче, що вина в такій ситуації частково лежить і на ньому, як на видавцеві нормативу.

Особливості обліку пального при різних джерелах

У світлі викладеного вище платники акцизу повинні мати на увазі такий момент — не всі обсяги пального, які проводяться в їх бухобліку, повинні потрапляти до акцизної декларації і до спеціального додатка 11 до неї, де відображають обсягові та інші показники для обчислення пального акцизу.

Щодо тих ситуацій, коли транспортні засоби платника (включаючи орендовані ним) заправляються не лише на стороні, а й зі своїх джерел (колонок, ємностей тощо), можливо, для зручності варто завести на субрахунку 203 «Паливо» окремі субрахунки для обліку пального, яке йде повз СЕАРП (заправлення на АЗС, у баки обладнання тощо), і того, яке проводиться через СЕАРП.

А ось обсяги пального, які перепродаються, повинні проводитися у бухобліку через товарний рахунок 28.

Водночас з урахуванням специфіки стягування акцизного податку не всі й ці обсяги можуть проводитися через СЕАРП. Наприклад, при оптовому перепродажу пального без вивезення, коли право власності переходить на пальне, що перебуває на зберіганні на стаціонарному акцизному складі й продовжує там перебувати після його продажу (після переходу права власності на нього до покупця). У такій ситуації пальне продовжує значитися в СЕАРП за розпорядником акцизного складу, у якого воно перебуває на зберіганні, і формально податково-акцизний облік покупця не зачіпає. Саме про такі нонсенсні ситуації ми говорили в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 50, с. 25. І для таких випадків, можливо, так само незайвим буде завести окремі субрахунки на рахунку 28, щоб відділяти у бухобліку пальних «мух від котлет» ☺.

Втім, тут багато що залежатиме від того, як остаточно владнаються ці болючі питання...

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі