20.07.2020
Чому так не варто робити. Одразу хочемо попередити, що краще уникати таких ситуацій — тобто не варто взагалі брати пальне на зберігання у неплатника акцизу! Про це ми вже наших читачів попереджали (див. «Податки & бухоблік», 2019, № 98, с. 28). Адже операції як із фактичної передачі пального на зберігання, так і повернення його власнику (чи іншій уповноваженій особі) є реалізацією пального (див. п.п. 14.1.212 ПКУ). Але неплатник вам на ці обсяги при переданні на зберігання пального АН не оформить. Також не передбачено ПКУ можливості і вам шляхом виписування «на себе» АН (чи якось ще) завести обсяги такого пального в Систему електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП) на ваш рахунок. Тому ці обсяги пального в СЕАРП ніяк на вас завести/«завісити» не можливо. А от при поверненні пального зі зберігання ви зобов’язані будете оформити заявку і скласти АН на обсяги пального, що повертається зі зберігання. Тобто доведеться «на рівному місці» з цих обсягів сплатити пальний акциз!.. ☹
Схожу ситуацію можна простежити у листі ДПСУ від 14.04.2020 р. № 1511/6/99-00-17-03-01-06/ІПК. Там мова йшла про злив пального з баків літаків, які належали неплатникам акцизу, у бензовози платника (у тому числі на зберігання). Оскільки обсяги такого злитого (фактично одержаного) пального на цього платника у СЕАРП ніяк не можна завести (адже передавач — неплатник цього податку), то податківці відповіли, що при подальшому поверненні/реалізації цього пального, платник повинен сплачувати з таких обсягів акциз.
Звісно, тут постає риторичне запитання: навіщо ж «із повітря» платити акциз у бюджет?.. Тим паче, що з цих обсягів пального акциз уже кимось* (може й неодноразово) сплачувавсь…
* Зазвичай — імпортером або виробником пального.
Але якщо ви не оформите АН при поверненні пального зі зберігання і не сплатите з його обсягів акциз, то при перевірці вам його донарахують фіскали.
До речі, реальні проблеми можуть бути й у вашого «поклажодавця», адже він — неплатник акцизу. Є у нас побоювання, що тут, посилаючись на норми п.п. 14.1.212 ПКУ, фіскали стануть стверджувати, що фізично передаючи вам пальне на зберігання, він таким чином здійснює операцію з реалізації пального. А тому він повинен до передання вам пального на зберігання спочатку зареєструватись платником пального акцизу! Саме так вони писали в БЗ 114.11.1 (наш коментар читайте в «Податки & бухоблік», 2020, № 40, с. 25).
До речі, зазначимо, що подекуди платники акцизу помиляються в схожих випадках, але коли пальне не вибирається покупцем, а зостається в АЗС на зберіганні: вони одразу — за датою продажу/переходу права власності на пальне до покупця — виписують АН. Це неправильно. Адже якщо немає фактичної передачі пального, то нема й реалізації і, відповідно, АН не виписується!
Тобто продаж (перехід права власності на пальне) не має жодного значення для цілей виписування АН (чи РК), а тільки фізичне передання (відпуск) пального
Можливо, й у вашій ситуації (адже у вас акцизні склади — це АЗС) мала місце аналогічна помилка, і фактичної передачі пального неплатнику ще не відбулося, але АН помилково склали одразу при продажу пального (переході права власності)?…
Довідки. Але зауважимо, що в добовій електронній Довідці** ви зобов’язані зазначати всі обсяги пального, які були вами фактично отримані й відпущені за добу, та фактичні залишки пального на початок і кінець звітної доби. Тобто й ті обсяги, які отримані/перебувають на відповідальному зберіганні — незалежно від того, хто (платник чи неплатник акцизу) розпоряджається цим пальним. При цьому не має значення, від кого отримані такі обсяги і чи були вони «відфактуровані» АН, зареєстрованими в ЄРАН.
** Затверджена наказом Мінфіну від 27.11.2018 р. № 944.
Тому на ці отримані від неплатника (чи залишені ним) на зберігання обсяги у вас будуть «рвати» фактичні залишки цього виду (коду) пального з «плановими» (згідно з АН). Тобто податківці можуть про них дізнатись набагато скоріше, ніж вам того хотілося б. І звісно, зацікавляться — звідкіля вони у вас взялися?.. ☹
Отже, що ж з цим робити надалі?
Як «розрулити» ситуацію. Відзначимо, що у вашому випадку, якщо б покупець (за документами!) не забирав пальне, а одразу б залишив його на АЗС за договором схову, проблем би у вас не було. Адже, незважаючи на те, що пальне було продане і право власності на нього перейшло покупцю-неплатнику, як ми вже згадали, реалізації пального для цілей оподаткування пальним акцизом (тобто у розумінні п.п. 14.1.212 ПКУ) не відбулося б. І ці обсяги в СЕАРП все так само обліковуватись би за вами. А от АН виписали б ви тільки в момент фізичного відпуску пального зі зберігання.
1. Тому перший варіант, який тут спадає на думку, — «виправити помилку», тобто:
виписати на відповідні обсяги пального, що отримані (залишились) на зберігання, мінусові РК до АН, яку ви раніше виписали на цього неплатника
Але тут треба привести в порядок інші документи (якщо це можливо), щоб із них не випливало, що це пальне спочатку виходило з АЗС, а потім туди поверталось…
2. Якщо ці обсяги пального неплатника ви в Довідках не «засвітили», то краще відмовитись від договору схову, тихо повернути неплатнику його пальне і більше з неплатниками акцизу в такі відносини не вступати.
Якщо ж ці обсяги в довідках уже «засвітили», то тут теж не все втрачено. Покваптеся знайти дружнього торговця пальним, щоб він оформив на вас АН на потрібний обсяг такого виду/коду пального. А потім — датою, коли ви позбавитеся цих «неплатникових» залишків пального: або він мінусовий РК до цієї АН оформить, або ви «повернете» йому ці обсяги (тобто складете АН на нього).
3. Звісно, є варіант збільшити поклажодавцеві-неплатнику ціну за зберігання пального на суму акцизу. Але це тільки за його згоди. Та його навряд чи це влаштує…
А на майбутнє: якщо збираєтесь зберігати пальне неплатника, дотримуйтесь таких правил (які корисні для кожної сторони!).
Якщо він це пальне придбаває у вас і не вивозить — немає проблем, зберігайте, скільки влізе (ми маємо на увазі — і часу, і об’єму ☺). Але при цьому АН на нього не оформляйте, поки він не стане фактично вибирати це пальне.
Якщо він пальне, яке збирається передати вам для зберігання, придбаває не у вас, порадьте йому, щоб продавець, в якого він придбаває пальне, відправив його пальне прямісінько на ваш акцизний склад. І щоб продавець склав АН саме на вас (і на ваш акцизний склад)***, вказавши одержувачем саме вас, а не неплатника, який є його покупцем. Щоб вам (разом із цим неплатником-поклажодавцем) не довелося в майбутньому «розсьорбувати» таку халепу…
*** У такому разі об’єми пального, що зберігається, зайдуть у СЕАРП, і при поверненні пального зі зберігання (що супроводжується обов’язковим виписуванням АН) об’єкт оподаткування вже не виникне.