23.11.2020

Упаковуємо товар у пакети з логотипом

Торгове підприємство закупило пакети з логотипом для пакування товару (20 тис. шт. на загальну суму 36 тис. грн з ПДВ). Чи можна витрати на пакування віднести на рахунок 93? (м. Чернігів)

Одразу скажемо: безумовно, витрати на придбання пакувального матеріалу з логотипом підприємства можна віднести на збутові витрати (у дебет рахунка 93). Причому жодних обмежень у сумі таких витрат законодавство України не передбачає. А тепер детальніше.

Бухоблік. Одноразова тара — це тара, яка використовується тільки один раз, не підлягає поверненню і не приймається від покупців. Вона може бути паперова, картонна, поліетиленова, у вигляді мішків, коробок паперових і з полімерних матеріалів, використовуваних для упаковки продукції (див. п. 6.1 Методрекомендацій № 2*). Загалом торгові підприємства пакувальні пакети відображають в обліку як тару.

* Методрекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. № 2.

Особливість пакетів з логотипом підприємства полягає в тому, що окрім своєї прямої функції — використання для фасування товару, вони також несуть рекламне навантаження. Тому в переважній більшості випадків такі рекламні пакети можуть розповсюджуватися безкоштовно.

Бухоблік витрат на одноразову тару залежить від того, продається вона окремо або тільки разом із товаром, що реалізовується, як упаковка. Найпоширеніший варіант окремого продажу одноразової тари — пакети в супермаркетах. Тут пакети є, по суті, окремим товаром, який покупець придбаває за бажанням. У бухобліку таку упаковку правильніше показувати на субрахунку 281 «Товари на складі» або на субрахунку 282 «Товари в торгівлі». Відповідно операції реалізації таких пакетів відображають в обліку за загальними «товарними» правилами.

У нашому випадку покупець придбаває пакет разом із товаром. Облік такої тари залежить від того, на якому етапі відбувається пакування товару: (1) безпосередньо в процесі виробництва (тобто товар перед продажем фасується в пакети), (2) на складі або в торговій точці (п. 6.4 Методрекомендацій № 2).

(1) Якщо у торговий зал товари надходять уже упакованими, то вартість таких пакетів уключається в первісну вартість товарів, що реалізуються, як витрати на доведення цих товарів до стану, в якому вони придатні для продажу (п. 9 НП(С)БО 9).

(2) А коли товар фасують у пакети на складі або в торговому залі, вартість упаковки включають до складу збутових витрат (Дт 93). Такий висновок виходить з п. 19 НП(С)БО 16 і п. 6.1 Методрекомендацій № 2. При цьому обліковують такі пакети зазвичай на субрахунку 284 «Тара під товарами».

ПДВ. При придбанні пакувальних матеріалів вхідний ПДВ потрапляє в податковий кредит за загальними правилами. Причому компенсуючі ПЗ, за умови, що в пакети фасують оподатковуваний товар, нараховувати не треба (п. 198.5 ПКУ). Адже в цьому випадку упаковка використовується в госпдіяльності продавця, що підтверджується її функціональним використанням і рекламною спрямованістю.

А чи треба для цілей ПДВ виділяти окремо вартість одноразового пакета від вартості товару, який у нього упакований, і підганяти вартість переданих одноразових пакетів до мінбази за п. 188.1 ПКУ? Думаємо, в цьому необхідності немає. Бо вартість таких пакетів уключається до складу кінцевої вартості товарів, що реалізуються, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ**.

** Детальніше див. «Податки & бухоблік», 2019, № 76, с. 2 і № 46, с. 5.

Так, якщо товар фасують у рекламні пакети в торговому залі, то, вважаємо, окремо пакети не розповсюджуються, вони споживаються в процесі реалізації основної продукції. Тому логічно визнати витрати на такі одноразові пакети витратами на збут (п. 19 НП(С)БО 16). Виходить, що вартість використовуваних пакетів відноситься на витрати діяльності, які повинні покриватися торговою націнкою товару, що реалізується.

Посилити цю позицію можна калькуляцією ціни реалізації (відпускної ціни) або іншим документом, що встановлює ціну продажу (лист ДФСУ від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК // «Податки & бухоблік», 2019, № 54, с. 3).

У результаті з урахуванням роз’яснень контролерів і спираючись на калькуляцію ціни реалізації (відпускної ціни) товару, передача пакетів покупцеві не повинна розглядатися як окрема операція постачання.

Податок на прибуток. Пакування товару в пакети з логотипом підприємства жодних особливостей у податковоприбутковому обліку не має. Тому для цілей визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток орієнтуємося повністю на бухоблік.

Облік у торгівлі пакетами (пакування в торговому залі)

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

дебет

кредит

1

Відображено витрати на придбання пакетів з логотипом підприємства

284

631

30000

2

Відображено непідтверджений податковий кредит з ПДВ

644/1

631

6000

3

Перераховано кошти постачальникові

631

311

36000

4

Відображено ПК (ПН зареєстровано в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

6000

5

Передано пакети в торговий зал

93

284

30000*

* Донарахувань ПЗ не здійснюємо, оскільки вартість одноразових пакетів з логотипом включена в калькуляцію кінцевої вартості товару, що реалізується.