05.07.2021

Нова форма фіскального чека: зміни без змін?

Наказ Мінфіну від 08.06.2021 р. № 329

Наказом, що коментується, унесено зміни до Положення № 13*, і вже з 1 липня усі вони набрали чинності. Однак ми зупинимося лише на тих, що стосуються нової редакції форми фіскального касового чека на товари (послуги) (ф. № ФКЧ-1) і фіскального касового чека видачі коштів (ф. № ФКЧ-2) (назвемо їх обидва просто «фіскальний чек»). Решта змін — не суттєві або ж цікаві небагатьом, тому про них тут не говоритимемо.

* Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затверджене наказом Мінфіну від21.01.2016 р. № 13.

Висновок документа

У форму фіскального чека додали реквізит — «цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством)». Однак зазначати його не потрібно, бо законодавство поки що цього не вимагає

Кого це взагалі мало би зацікавити? Тільки тих суб’єктів господарювання, які продають:

1) саме маркований алкоголь. Маркуванню підлягають усі алкогольні напої, які реалізуються в Україні, з умістом спирту етилового понад 8,5 % об. од. (п. 226.6 ПКУ), тож продавці пива і слабоалкоголки далі можуть не читати;

2) за готівку або із застосуванням платіжних карт, через що змушені застосовувати РРО (таким чином, ФОП на ЄП, які реалізують столові вина без РРО, це теж не стосується).

Для решти РРО-зобов’язаних форма фіскального чека не змінилася ані на йоту, тож їм взагалі нема про що турбуватися.

Про те, що коментовані сьогодні зміни очікувалися (щоправда, з 1 серпня), ви вже знаєте (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 40, с. 38). Як бачите, Мінфін добіг до фінішу на місяць раніше. Та все це пусте. Бо застосовувати їх наразі немає жодних законодавчих підстав. Далі пояснимо чому.

Ще рік тому, з 1 травня 2020-го введено в обіг новий зразок акцизної марки для алкогольних напоїв. Відмінністю такої марки є наявність на ній реквізитів виробника марки, QR-коду та штрихкоду. Ці новації, за задумом розробників, спрямовані на посилення боротьби із незаконним обігом підакцизних товарів.

Біда лише в тому, що й досі немає законодавчого підґрунтя для подальшої реалізації такого задуму. Є лише, так би мовити, чернетка (див. законопроєкт від 02.06.2021 р. № 5600 // «Податки & бухоблік», 2021, № 47, с. 5). Ним передбачено запровадити для продажу алкогольних напоїв програмування РРО з можливістю сканування штрихкоду акцизної марки. Однак перспективи прийняття цього законопроєкту доволі невизначені. На момент підготовки матеріалу він тільки-но був уключений до порядку денного парламенту.

Якщо ж цю норму таки приймуть, то все одно до 1 жовтня у фіскальному чеку можна не зазначати штрихкод марки акцизного податку, якщо версія внутрішнього програмного забезпечення вашого РРО була включена до Держреєстру РРО до 01.07.2021 р. (п. 2 наказу, що коментується). Такі РРО за наявності технічних можливостей мають бути відповідним чином доопрацьовані їх виробниками (постачальниками). Дедлайн — теж 1 жовтня.

А якщо таких можливостей нема? Тоді, певно, доведеться придбавати новий РРО.

Утім, говорити щось конкретне з цього приводу поки що зарано. Давайте спочатку дочекаємося появи законодавчих підстав для виконання цього наказу Мінфіну.