31.05.2021

Інтернет-еквайринг і РРО: Верховний Суд ставить крапку

Питання, чи потрібен РРО при дистанційній оплаті за товар через інтернет-еквайринг (LiqPay, WayForPay тощо), цікавить багатьох. Та коли в індивідуальних консультаціях податківці відповідають: так, потрібен! — це влаштовує не всіх. Дехто намагається оскаржувати такі консультації, сподіваючись повернути ситуацію на свою користь. Тепер же, коли до відповіді на поставлене запитання долучився Верховний Суд*, його можна вважати вирішеним остаточно. Поглянемо, чим саме служителі Феміди аргументували свою позицію і що залишилося, так би мовити, за кадром.

* Див. постанову ВС від 16.04.2021 р. у справі №520/7835/19 (reyestr.court.gov.ua/Review/96339484).

Застосування БПК. По-перше, Верховний Суд спростував доводи позивача, що при оплаті через LiqPay, WayForPay тощо банківська платіжна картка (БПК) не використовується. Суд назвав ці платіжні сервіси системами для надання послуг з еквайрингу у дистанційному режимі. Юридична модель здійснення платежу через LiqPay, WayForPay тощо передбачає використання для розрахунку саме БПК у дистанційному режимі. А Закон про РРО прямо визначає необхідність оформлення відповідного розрахункового документа у разі застосування БПК при здійсненні такої розрахункової операції, хоча її характер і є безготівковим.

Місце проведення розрахунків. По-друге, ВС визнав безпідставними доводи позивача про відсутність місця проведення розрахункової операції. Натомість суд дійшов висновку, що при оплаті за товар через Інтернет місцем проведення розрахунків є або місце отримання коштів за товар, або місце передачі продавцем товару перевізникові чи організації зв’язку.

Чек на повну суму операції. По-третє, колегія суддів відхилила доводи позивача щодо неможливості пробити чек РРО на повну суму покупки, оскільки від LiqPay чи WayForPay продавець отримує не всю суму, а лише її частину (зменшену на комісію фінустанови). На думку суду, у розрахункових операціях, які відбуваються у безготівковій формі з використанням БПК, така обставина є поширеною, але це не змінює суті відповідної господарської операції, в межах якої необхідно використовувати РРО.

У підсумку Верховний Суд сформулював правову позицію, аналогічну тій, що була висловлена податківцями і з якою ми погоджуємося теж: у разі доставки поштою або кур’єрською службою товару, придбаного на умовах передоплати із застосуванням платіжних сервісів LiqPay, WayForPay тощо, суб’єкт господарювання повинен вкласти у поштове відправлення раніше роздрукований чек РРО на повну суму проведеної операції.

Момент оформлення чеку РРО. Цей нюанс, на жаль, залишився поза увагою суду. Тож додамо щодо цього кілька слів від себе.

Позивач намагався відбитися від РРО ще й тим, що момент здійснення покупцем оплати товару та момент надходження коштів на розрахунковий рахунок продавця від платіжних сервісів LiqPay, WayForPay тощо є розірваними у часі. А це начебто унеможливлює проведення такої операції через РРО, оскільки друк чеку на ньому має відбуватися одночасно з розрахунковою операцією.

Така проблема дійсно існує. За останньою версією податківців (лист ДПСУ від 19.05.2021 р. № 1911/ІПК/99-00-07-05-01-06), застосовувати РРО слід безпосередньо при відправленні замовлення споживачеві та підтвердженні сплати за товар (послугу) через мережу Інтернет. Решта подробиць — у «Податки & бухоблік», 2021, № 40, с. 17. До речі, штрафів за начебто несвоєчасне роздрукування чеку можна не боятися (див. про це у «Податки & бухоблік», 2020, № 51, с. 29).