11.08.2022

Не оприлюднили фінзвітність? Адмінштрафу не буде!

Закон України від 19.07.2022 № 2436-ІХ

Висновок документа

Протягом 3 місяців після припинення чи скасування воєнного стану:

— аудитзобов’язані підприємства мають оприлюднити річну фінзвітність та річну консолідовану фінзвітність разом з відповідними аудиторськими звітами;

— посадові особи таких підприємств звільняються від відповідальності за порушення строків оприлюднення фінзвітності разом з аудиторським звітом

За вимогами ч. 3 ст. 14 Закону про бухоблік* оприлюднити свою річну фінансову звітність (річну консолідовану фінзвітність) за 2021 рік аудитзобов’язані підприємства повинні були не пізніше ніж до 30 квітня / до 1 червня 2022 року (див. статтю «1. річна фінзвітність: приціл на базові знання» // «Податки & бухоблік», 2021, № 102). Але війна сплутала всі карти. Підприємства просто не мали можливості виконати цей обов’язок. А за порушення порядку оприлюднення фінзвітності або консолідованої фінзвітності разом з аудиторським звітом ст. 16316 КУпАП передбачено солідний адмінштраф у розмірі від 1000 до 2000 нмдг (від 17000 до 34000 грн).

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

Щоправда, Мінфін у інформаційному повідомленні від 11.03.2022 наголосив, що під час дії воєнного стану (ВС) оприлюднити фінзвітність можна не у загальновизначені строки, а протягом 3 місяців після припинення чи скасування ВС або стану війни. Позаяк на оприлюднення фінзвітності разом з аудиторським звітом поширюється дія Закону № 2115* щодо перенесення строків.

* Закон України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 № 2115-IX.

Втім законодавці вирішили це чітко зафіксувати в Законі № 2115. Тож завдяки коментованому Закону № 2436 відтепер нові пп. 41 і 42 п. 1 Закону № 2115 прямо передбачають, що:

1) аудитзобов’язані підприємства оприлюднюють річну фінзвітність та річну консолідовану фінзвітність разом з відповідними аудиторськими звітами, звітом про управління, консолідованим звітом про управління, звітом про платежі на користь держави та консолідованим звітом про платежі на користь держави протягом 3 місяців після припинення чи скасування ВС або стану війни за весь період неоприлюднення;

2) особи, відповідальні за своєчасне і в повному обсязі подання та оприлюднення фінзвітності, звільняються від відповідальності за порушення строків оприлюднення річної фінзвітності та річної консолідованої фінзвітності разом з відповідними аудиторськими звітами у період дії ВС або стану війни, а також протягом 3 місяців після його припинення чи скасування.

Зауважте! Норми Закону № 2115 рятують від адміністративної та кримінальної відповідальності. Причому виключно за порушення строків оприлюднення фінзвітності. А от коли фінансова звітність не буде оприлюднена у встановлений строк взагалі, буде оприлюднена без аудиторського звіту або з аудиторським звітом, але не в повному обсязі, адмінштрафу не уникнути.

Запрацював коментований Закон № 2436 з 10.08.2022. Але він так і не вирішив проблему з поданням повторної фінзвітності податківцям — п. 46.2 ПКУ, як і раніше, вимагає подати повний комплект фінзвітності (вже перевіреної аудитором) фіскалам не пізніше 10 червня року, наступного за звітним, тобто за 2021 рік — не пізніше 10.06.2022. Докладно про це читайте в статті «Фінзвітність-2021 з аудитзвітом не подали фіскалам — наслідки» // «Податки & бухоблік», 2022, № 43.

Виходить, оприлюднити фінзвітність-2021 аудитзобов’язані повинні протягом 3 місяців після війни, а податківцям треба було подати таку перевірену аудитором фінзвітність ще 10.06.2022… Тобто в минулому мали подати те, що буде в майбутньому. Сподіваємося, парламентарі усунуть цю колізію!