17.10.2022

Помилилися з формою фінзвітності

За правилами для різних суб’єктів господарювання передбачена різна фінансова звітність (ФЗ). Наприклад, для малих і мікропідприємств це скорочена ФЗ. Але що якщо подали «чужий» комплект фінансової звітності — не за своєю формою. Наскільки ситуація критична? Чи треба переподавати ФЗ? Розбираємося.

У чому помилка? Подали фінзвітність не за тією формою. Наприклад, мікропідприємство подало фінзвітність за ф. № 1-м і 2-м (замість ф. № 1-мс і 2-мс). Або середнє підприємство подало «малу» ФЗ за ф. № 1-м і 2-м (замість повної). А також у декларації з податку на прибуток у завершальній частині поставили позначки «+» про не ту фінзвітність (тобто не в тих полях).

Про те, яку фінзвітність треба подавати суб’єктам господарювання, див. таблицю:

Склад фінансової звітності

Суб’єкти господарювання:

Яку фінзвітність подають:

скорочена ФЗ

— малі підприємства

(окрім єдиноподатників групи 3 за ставкою 3 % / 5 %)

фінансова звітність малого підприємства***:

— форма № 1-м «Баланс»;

— форма № 2-м «Звіт про фінансові результати»

(п.п. 1 п. 2 НП(С)БО 25)

— представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності

— мікропідприємства

фінансова звітність мікропідприємства***:

— форма № 1-мс «Баланс»;

— форма № 2-мс «Звіт про фінансові результати»

(п.п. 2 п. 2 НП(С)БО 25)

— єдиноподатники групи 3 за ставкою 3 % / 5 %*

— непідприємницькі товариства**

повна ФЗ

інші підприємства, що застосовують НП(С)БО

повний комплект фінансової звітності:

— квартальна (ф. № 1, ф. № 2);

— річна (ф. № 1, ф. № 2, ф. № 3, ф. № 4, ф. № 5, ф. № 6)

(НП(С)БО 1, НП(С)БО 29, наказ Мінфіну від 29.11.2000 № 302)

* Хоча є проєкт змін до Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабміну від 28.02.2000 № 419, який збирається підвести єдиноподатників групи 3 за ставкою 3 % / 5 % під загальні правила (і який передбачає, що доведеться подавати, наприклад: при потраплянні в мікро — ФЗ «мс», при потраплянні в малі — ФЗ «м»).

** Щоправда, від НПО, які не потрапляють у «малі» або «мікро», податківці вимагають подавати повну ФЗ (БЗ 102.20.02).

*** Врахуйте! Можливість вибору за бажанням усередині скороченої ФЗ (між «малою» (ф. № 1-м і № 2-м) і «мікро» (ф. № 1-мс і № 2-мс)) НП(С)БО 25 для «малюків» не передбачена. Проте їм дозволено обирати між скороченою і повною ФЗ (такий вибір треба закріпити в наказі про облікову політику). Тому «малюки» (малі підприємства, мікропідприємства, підприємства-єдиноподатики, НПО, представництва іноземних суб’єктів) можуть за бажанням керуватися НП(С)БО 1 і складати за загальними правилами повну фінансову звітність (п. 2 розд. ІІ НП(С)БО 1) — у цьому жодних порушень немає.

Наслідки. Подання «чужого» комплекту фінзвітності, за великим рахунком, розцінюється як порушення правил складання ФЗ.

За подання фінзвітності не за тією формою:

органам статистики — на посадових осіб підприємства може накладатися адмінштраф за ст. 1863 КУпАП (від 10 до 15 нмдг, тобто від 170 до 255 грн) — за подання органам статистики даних для проведення статспостережень не за формою, передбаченою звітно-статистичною документацією. Хоча, правду кажучи, фінзвітність у визначення звітно-статистичної документації (з ч. 5 ст. 8 Закону України «Про державну статистику» від 17.09.92 № 2614-XII) не надто вписується. Та все ж такий штраф органи статистики можуть застосувати (лист Держкомстату від 01.11.2001 № 16-1-67).

Нагадаємо, що на воєнному стані, як і на карантині, від адміністративної відповідальності звільнень немає. Утім, оскільки правопорушення належать до разових, то адмінштраф може бути накладений не пізніше ніж через 2 місяці з дня його вчинення (БЗ 132.03; ст. 38, 2443, 255 КУпАП);

податківцямякщо податкова звітність прийнята (тобто отримані обидві квитанції і протягом 5 робочих днів податківці не відмовили в прийнятті декларації, пп. 49.9.2, 49.11 ПКУ) — то штрафи за неподання декларації за п. 120.1 ПКУ (340 грн, а при повторному порушенні — 1020 грн) застосовуватися не повинні. Тим паче, що надання «чужого» комплекту фінзвітності не можна прирівняти до неподання декларації взагалі, а тому підстав для застосування цього штрафу немає. Тож чіплятися до неправильної ФЗ контролери не повинні (лист ДПСУ від 20.11.2020 № 4775/ІПК/99-00-05-05-01-06). Головне, щоб фінрезультат (об’єкт оподаткування) був розрахований правильно. Детальніше про це див. статтю «Подали фінзвітність не тієї форми» // «Податки & бухоблік», 2021, № 15.

Тому подання не тієї ФЗ, по суті, нічим особливо страшним не загрожує. Тож чи переподавати наново ФЗ за своєю формою — вирішувати підприємству.

Як виправити? Якщо вирішено подати повторно ФЗ, то треба:

подати виправлену уточнюючу фінзвітність (за правильними формами);

уточнитися з податку на прибуток (подати повторно декларацію, щоб поставити позначки про правильну ФЗ). Для цього — подати уточнюючу декларацію (УД) з податку на прибуток (з позначками про правильну ФЗ у завершальній частині) або разом з поточною декларацією подати додаток ВП, у якому заповнити таблицю 3 додатка ВП (з правильними позначками).

Детальніше про подання фінзвітності див. спецвипуск «Податки & бухоблік», 2021, № 102.