Теми статей
Обрати теми

Чи потрібні первинні документи, щоб єдиноподатник підтвердив свій дохід?

Децюра Сергій, податковий експерт
ФОП на єдиному податку (гр. 3 без ПДВ) надає послуги. Оплата надходить безготівковим розрахунком. Чи потрібні документи, які підтверджують отримання доходу?

Основи обліку. Узагалі-то обов’язок підтверджувати облік доходів і витрат, зокрема первинними, а також іншими документами, пов’язаними з обчисленням та сплатою податків, ведення яких передбачене законодавством, установлено в п. 44.1 ПКУ, а строк їх зберігання — у п. 44.3 ПКУ. Ці загальні норми стосуються всіх платників.

Якщо ж дивитися на єдиноподатників, то для них ПКУ встановлює свої спеціальні правила. Згідно з п. 292.13 ПКУ єдиноподатковий дохід визначається на підставі даних обліку, який ведеться відповідно до ст. 296 ПКУ. А сам порядок ведення обліку єдиноподатниками встановлено в п. 296.1 ПКУ і для різних категорій ФОП він дещо відрізняється.

Так, якщо говорити про ФОП — платників ЄП:

— групи 1 та 2, а також 3, які не є платниками ПДВ (тобто ФОП, які обрати ставку 5 %, а також платники спецЄП), то вони облік ведуть у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів;

— групи 3 із ставкою 3 % (платники ПДВ), то вони облік ведуть за типовою формою, яка затверджена наказом Мінфіну від 30.11.2022 № 405. Усі записи в неї вносяться загальною сумою за підсумками робочого дня, протягом якого отримали дохід. Деталі шукайте у «ФОП-ПДВшники на ЄП! До ведення типової форми обліку доходів і витрат готуйсь!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 99).

Про первинні чи будь-які інші документи для всіх видів ФОП-спрощенців нічого не сказано. Тобто

законодавством передбачено тільки ведення довільної чи типової форми обліку і подання декларації

Крім того, є ще один аргумент. Один з абзаців п. 296.1 ПКУ містить норми, які відсилають до пп. 44.2, 44.3 ПКУ, але стосуються вони виключно юросіб-єдиноподатників. Саме вони використовують дані спрощеного бухгалтерського обліку щодо доходів і витрат з урахуванням положень пп. 44.2, 44.3 ПКУ. Якби законодавець передбачав обов’язок мати первинні документи і для ФОП, він би зробив аналогічне застереження і для них. Або взагалі не робив би жодних відсилань, передбачаючи, що підтвердження доходів первинкою працює для всіх за умовчанням.

Більше того, сам термін «первинний документ» — зі сфери бухгалтерського обліку (Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV, Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 № 88), якого, як відомо, ФОП не веде.

Усі ці аргументи дають підстави вважати, що ФОП-єдиноподатникам достатньо просто заповнювати свою довільну чи типову форму для ведення обліку без підтвердження записів первинними документами, і на її підставі декларацію (тим більше, якщо йдеться про гр. 1 або 2, адже в них сума податку взагалі не залежить від суми доходу).

Потреба у первинці. Виходить, ФОП на єдиному податку не варто взагалі морочитися з первинкою?

Та де там! Думку податківців неважко передбачити. Вони як раніше, так і сьогодні (див. листи ДПСУ від 27.04.2023 № 1035/ІПК/99-00-24-03-03-06, від 28.03.2023 № 717/ІПК/99-00-24-03-03-06 тощо) стверджують: заповнювати декларацію платника ЄП слід на підставі первинних документів відповідно до норм п. 44.1 ПКУ, які мають право вивчати та перевіряти контролюючі органи під час проведення перевірок згідно з п.п. 20.1.6 ПКУ.

Інколи податківці посилаються ще й на п. 8 ст. 19 ГКУ, в якому сказано, що всі суб’єкти господарювання, у тому числі й ФОП, зобов’язані вести первинний (оперативний) облік результатів своєї роботи.

Отже, з цього робимо висновок:

ПКУ дозволяє ФОП на ЄП, в тому числі й тим, хто працює на спецЄП, не підтверджувати дані обліку первинкою. Податківці вважають інакше

Зрозуміти фіскалів можна: голою цифрою в формі обліку (довільній чи типовій) складно підтвердити, що дохід отриманий саме в цій сумі. Для гр. 1 і 2 можуть бути питання з граничним розміром доходу, а для гр. 3, в тому числі і платникам спецЄП, ще й із самою сумою ЄП.

Більше того, не зрозуміло, за що отримані кошти, до якого виду діяльності вони належать і за якою ставкою єдиного податку їх оподатковувати. Іншими словами, як підтвердити, що дохід отриманий саме від того виду діяльності, який ФОП зазначив у єдиноподатковому Реєстрі? А можливо, ФОП узагалі отримав дохід від забороненого виду діяльність, зазначеного в п. 291.5 ПКУ.

Бували ж випадки, коли навіть за наявності первинних документів податківці притягували за вуха отримання доходу від забороненого виду діяльності (постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2020 у справі № 826/4615/17). Щоб відбитися від цих нападів, доводилося йти до суду. А що тоді вже говорити, якщо таких документів не буде. Не факт, що суд стане на бік підприємця.

А відповідальність за провадження діяльності, не зазначеної в єдиноподатковому реєстрі, дуже суттєва: ФОП на гр. 3 повинен залишити спрощену систему, а на гр. 1 і 2 ще й заплатити із суми доходу 15 % ЄП. Ну і оскільки фіскали поширюють на ФОП п. 44.1 ПКУ, то за відсутності первинки, швидше за все, застосовуватимуть штраф згідно з п. 121.1 ПКУ за незабезпечення зберігання первинних та інших документів або ненадання їх або їх копій при здійсненні податкового контролю (перший раз — 1020 грн, повторно протягом року — 2040 грн).

Тому

значно розумніше не нариватися на ці неприємності і все-таки документи зберігати

Які документи слід мати? Залежно від характеру продажів та форми оплати це можуть бути:

— накладна або акт виконаних робіт (наданих послуг);

— товарний чек;

— фіскальний чек РРО (якщо ви його застосовуєте);

— розрахункова квитанція (якщо маєте право працювати за Переліком окремих форм та умов проведення діяльності.., затвердженим постановою КМУ від 23.08.2000 № 1336).

Три останні документи також підтверджують отримання готівкової оплати.

правочинів Якщо ж оплата надійшла за безготівковим розрахунком, то її підтверджуватиме банківська виписка (податківці давно погодилися, що вона належить до первинних документів, див. УПК, затверджену наказом ДПСУ від 05.07.2012 № 583, БЗ 104.05).

Що стосується рахунку-фактури (інвойс), то він набуває статусу первинного документа тільки в разі його оплати (лист Мінфіну від 24.03.2023 № 41010-06-5/7983, деталі у «Оплачений рахунок-фактура (інвойс) може замінити акт приймання-передачі» // «Податки & бухоблік», 2023, № 32). Зовсім не зайвою буде і наявність договору. І не забувайте: первинні документи мають бути оформлені належним чином (обов’язкові реквізити і правила оформлення шукайте у «Правила оформлення первинних документів» // «Податки & бухоблік», 2023, № 55).

Висновки

  • ПКУ дозволяє ФОП на ЄП, у тому числі й платникам спецЄП, не підтверджувати дані обліку первинкою. Податківці вважають інакше.
  • Якщо ви надаєте послуги й оплату отримуєте безготівку, то безпечніше мати хоча б банківську виписку, і не зайвим буде оплачений рахунок-фактура (інвойс).
  • Але якщо ви хочете мати залізобетонні докази своїх, то бажано мати договір, акт наданих послуг і банківську виписку.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі