* Далі — Закон № 3303. Його повна назва: «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції». Але в цей Закон увіпхнули ще й важливі зміни у сфері електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового. Наш коментар до цих змін вже опубліковано в «Податки & бухоблік», 2023, № 72 («Старі акцизні накладні зареєструвати до 3 жовтня»).
Висновок документа
Закон спрощує, покращує і розширює умови ведення госпдіяльності для малих виробництв виноробної продукції без додання спирту (вин виноградних і плодових та медових напоїв) обсягом до 10000 декалітрів за календарний рік
Знов коментуємо Закон № 3303, але тепер вже його основну, «виноробну», частину. Слідом за підтримкою Законом від 29.06.2023 № 3193-IX малих виробників дистилятів та «дистильованих» спиртних напоїв (див. «Дешевий спирт і алкогольні напої: незабаром!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 70) у Законі № 3303 законодавці вирішили спростити-полегшити умови й малим виноробам. Гадаємо, незабаром кількість останніх суттєво зросте, і країна отримає нові цікаві і (дуже сподіваємось) якісні українські вина та медові напої.
На відміну від підтримки малих «спиртовиків» (яка за Законом № 3193-IX запрацює лише з 23 листопада), норми Закону № 3303 для виноробів вже діють із 3 вересня! До речі, норми та зміни, які вносяться обома цими законами, у їх «алкогольній» частині доволі схожі.
Зміни в ПКУ
Розширено «виносферу» застосування сільгоспЄП. Зміни — лише в п.п. 291.51.2 ПКУ. Тепер з 3 вересня цього року платником сільгоспЄП можуть бути малі виробництва вин виноградних, вин плодово-ягідних та/або напоїв медових, вироблених та розлитих у споживчу тару виноробної продукції з виноматеріалів не тільки виключно власного виробництва (не придбаних), а також і
«з придбаних плодів, ягід, винограду, меду, за умови, що такі придбані плоди, ягоди, виноград, мед мають виключно українське походження»
Зміни в Закон № 481**
Основні зміни внесли саме у цей Закон, згрупуємо їх.
Термінологічні зміни. Внесено зміни в термін «малі виробництва виноробної продукції» (далі — МВВП). Тепер це — госпсуб’єкти (у тому числі представництва нерезидентів), які здійснюють за повним технологічним циклом виробництво та розлив у споживчу тару алкогольних напоїв без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових), що не перевищує 10000 декалітрів за календарний рік, з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробки самостійно вирощених/вироблених та/або придбаних плодів, ягід, винограду, меду, за умови, що придбані плоди, ягоди, виноград, мед мають виключно українське походження.
Новітні зміни у цьому терміні ми виділили вище.
Для МВВП пороговий обсяг залишили той же — 10000 декалітрів, але уточнили, що за рік календарний. А головне:
з 3 вересня дозволили МВВП виробництво із придбаної (а не тільки самостійно вирощеної) сировини — винограду-ягід-меду! Але ці сировинні складові мають бути виключно українського походження
Прогнозуємо майбутні проблеми МВВП із підтвердженням «українськості» їхньої сировини…
Визначено також новий термін «сусло» (звісно, охоплює не тільки виноградні, але і ягідні вижимки, а також медовий розчин).
«Мат-тех» база. Оптимізовано (дещо спрощено) й вимоги до матеріально-технічної бази МВВП (див. змінену редакцію ст. 22 Закону № 481).
Тут нагадаємо для новоутворених МВВП, що вони мають подати до Держпродспоживслужби Декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства (форма та порядок її подання затверджені постановою КМУ від 03.10.2018 № 823). Адже без зареєстрованої у цій службі Декларації ліцензію на виробництво не отримати…
Ліцензійне. Змінами в ст. 3 Закону № 481 визначено, що Заяву про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи МВВП мають подавати до ДПСУ виключно в електронному вигляді! Окрім визначених Законом документів*, до Заяви додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію:
* Документи для отримання ліцензії на виробництво див. у ст. 3 Закону № 481.
1) на виробництво. У Заяві для отримання ліцензії на право виробництва алко-напоїв без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових) МВВП зазначаються:
— найменування госпсуб’єкта, для юросіб — код ЄДРПОУ, для ФОП — П. І. Б. та номер облікової картки платника податків;
— місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі алкогольними напоями без додавання спирту (винами виноградними, винами плодово-ягідними, напоями медовими) (адреса);
— інформація щодо кодів згідно з УКТ ЗЕД на продукцію, яку планується виробляти.
Річна плата за ліцензію на виробництво цих алко-напоїв складає «стандартні» 780 грн. Така ліцензія видається МВВП не пізніше 10 робочих днів з дня одержання податківцями документів. У разі неотримання МВВП ліцензії або рішення про відмову в її видачі протягом цього строку така ліцензія формується автоматично та вноситься до Єдиного реєстру «алко-тютюнових» ліцензіатів;
2) на оптову торгівлю. Якщо МВВП, які отримали ліцензію на виробництво згаданих алко-напоїв, виробляють їх із самостійно вирощених/вироблених плодів, ягід, винограду, меду, то вони мають право оптом торгувати зазначеними алкогольними напоями без отримання окремої ліцензії на таку оптову торгівлю.
Якщо ж свої алко-напої МВВП виробляють шляхом переробки придбаної сировини (виключно українського походження), то для оптового продажу їм потрібна ліцензія на таку оптову торгівлю
Встановлена спеціальна річна плата за ліцензію на оптову торгівлю виробленими МВВП з придбаної «укрсировини» алко-напоями — в розмірі 30 тис. грн;
3) на роздріб (не треба). Роздрібну торгівлю своїми виробами (безспиртовими винами та «медовухами» ) МВВП можуть здійснювати без наявності ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями!
Звітність та штраф. У ст. 16 Закону № 481 з’явилась нова норма, за якою МВВП, які отримали ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю алкогольними напоями без додавання спирту (винами та напоями медовими) та/або експорт, імпорт* зазначеної продукції, подають до органу виконавчої влади, уповноваженого КМУ, щорічний звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) алко-напоїв за формою, встановленою цим органом, не пізніше 20-го числа місяця, наступного за звітнім роком.
* Це — щось дивне, бо на експорт/імпорт алко-напоїв окремі ліцензії давно вже не потрібні.
До речі, для «спиртовиків-дистилятників» (МВД — малих виробництв дистиляту) аналогічний звіт передбачається подавати щоквартально! Гадаємо, що згаданий орган, до якого цей звіт і подаватиметься (скоріш за все — ДПСУ) встановить і для МВВП, і для МВД якусь спільну, уніфіковану форму звіту.
Та й розмір штрафу за цей звіт для МВВП установлено такий самий, як і для МВД: за неподання чи несвоєчасне подання МВВП цього звіту або подання звіту з недостовірними відомостями передбачено штраф у розмірі 1020 грн.
Законом № 3303 задля покращення умови роботи МВВП було внесено зміни також у закони України «Про виноград та виноградне вино» від 16.06.2005 № 2662-IV та «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні» від 22.03.2012 № 4618-VI (у останньому було знято заборону на державну підтримку МВВП!).
Отже, дивимось з оптимізмом у виноробне українське майбутнє. ☺