Теми статей
Обрати теми

Плата за вхід у торговельну мережу: як облікувати?

Солошенко Людмила, податковий експерт
Торговельні мережі — один з основних каналів збуту продукції, товарів. Вхід в успішну торговельну мережу для постачальника поза сумнівом розширює ринок збуту і сприяє підвищенню продажів. Проте такий вхід зовсім не безкоштовний. Як облікувати платежі за вхід у торговельну мережу — розберемо в статті.

Природа платежів за вхід

При вході в торговельну мережу найбільш поширеними є такі види платежів:

— за вхід постачальника в торговельну мережу;

— за вхід товару в торговельну мережу (чи в окремий магазин мережі);

за розміщення товару на полиці супермаркету (наприклад, за розміщення на «золотих полицях» — на рівні очей або на «срібних полицях» — на рівні рук).

Такі платежі за вхід можуть сплачуватися одночасно, окремо або в комбінаціях.

Що стосується періодичності здійснення, то, зазвичай, платіж за вхід постачальника в торговельну мережу — разовий; за вхід товару в торговельну мережу (чи в окремий магазин) — може бути як разовим, так і періодичним; за розміщення товару на полиці — періодичний.

У чому правова природа цих платежів?

По суті, платіж за вхід у торговельну мережу — це плата за право постачальника укладати договори постачання із цією мережею. Платіж за вхід товару в торговельну мережу (чи в окремий магазин) — за право постачати певний (саме цей) товар. А платіж за розміщення товару на полиці супермаркету — за право розмістити товар у визначеному місці на певній полиці супермаркету (тобто отримати в користування полицю на певний строк — за аналогією з орендою). Хоча ще плату за розміщення товару на полиці супермаркету можна розцінювати і як послуги мерчандайзингу. Таким чином,

плата за вхід у торговельну мережу — це плата за своєрідні послуги (тобто надання привілейованих прав), які надає торговельна мережа постачальникам

Зазвичай, умови надання таких послуг прописує мережа. Тоді як постачальник не має можливості запропонувати свої умови договору, а може лише приєднатися до договору, запропонованого мережею. Тому договір з торговельною мережею має ознаки договору приєднання (ст. 634 ЦКУ).

Як облікувати ці платежі?

Бухгалтерський облік

За здійснення будь-якого вхідного платежу постачальник (продавець), як зазначалося, отримує певні привілеї (права). І якщо строк договору з торговельною мережею перевищує 1 рік, то з’являється питання: а чи треба такі привілеї (права) облікувати в обліку як нематеріальний актив (НМА)? Адже до інших НМА згідно з п. 5 НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи» зараховують: права на здійснення діяльності, використання економічних та інших привілеїв тощо.

Проте в цьому випадку важливе те, що плата за вхід у торговельну мережу є не чим іншим, як витратами, пов’язаними з просуванням товару на ринку. А як обумовлено п. 9 НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи», витрати на рекламу і просування продукції на ринку не визнаються НМА, а підлягають відображенню у складі витрат того звітного періоду, у якому вони були здійснені (понесені). Тому

плата за вхід у торговельну мережу для бухобліку є витратами періоду

Тож строк договору тут не важливий (тобто в бухобліку об’єкт НМА в цьому випадку не формують). А плату за вхід у торговельну мережу обліковують у бухобліку на рахунку 93 «Витрати на збут» — як інші витрати на збут (абз. 13 п. 19 НП(С)БО 16 «Витрати»).

Хіба що якщо за розміщення товару на полиці, скажімо, встановлена щомісячна плата і такий платіж внесли авансом за тривалий період (наприклад, за квартал, пів року, рік), то розподіляти витрати між місяцями треба з використанням рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів».

При цьому не варто забувати, що всі витрати в бухобліку мають бути належним чином підтверджені документально: договором, актами наданих послуг, платіжними документами та ін.

Податковий облік

Податок на прибуток. У податковоприбутковому обліку витрати на вхід у торговельну мережу відобразяться за бухобліковими правилами. Жодних податкових різниць при цьому не виникне (розд. III ПКУ не передбачено). Тому і в малодохідників, і у високодохідників

плата за вхід у торговельну мережу в загальному порядку через бухвитрати (тобто у складі витрат на збут) зменшить фінрезультат (об’єкт оподаткування)

ПДВ. У ПДВ-обліку до послуг, зокрема, належить досягнення домовленості утримуватися від певної дії або від конкуренції з третьою особою або надання дозволу на будь-яку дію за умови укладення договору (п.п. «а» п.п. 14.1.185 ПКУ). А платежі за вхід у торговельну мережу можна вважати наданням дозволу на дії, оскільки: (1) платіж за вхід у торговельну мережу — дозволяє постачальникові робити ділові пропозиції про постачання товару торговельній мережі (супермаркету); (2) платіж за вхід товару — дозволяє постачальникові постачати цей товар; (3) платіж за розміщення на полиці — дозволяє постачальникові розміщувати товар у визначеному місці супермаркету тощо. Тому

для ПДВ-обліку платежі за вхід у торговельну мережу є платою за надання послуг

І оскільки місце постачання таких послуг перебуває на митній території України, то послуги є об’єктом оподаткування ПДВ за ставкою 20 %. Тому торговельна мережа повинна з таких послуг скласти і зареєструвати на постачальника податкову накладну (ПН). А постачальник, у свою чергу, на підставі такої ПН у загальному порядку зможе відобразити податковий кредит (ПК).

Приклад. Підприємство (постачальник) уклало договір з торговельною мережею, за яким слід сплатити такі платежі:

— за вхід у торговельну мережу — 120000 грн (у тому числі ПДВ — 20000 грн);

— за вхід у торговельну мережу товару А — 48000 грн (у тому числі ПДВ — 8000 грн);

— за розміщення товару А на певній полиці (щомісячний платіж) — 6000 грн (у тому числі ПДВ — 1000 грн).

В обліку операції відобразяться таким чином.

Облік платежів за вхід у торговельну мережу

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн

Дт

Кт

Плата за вхід постачальника в торговельну мережу

1

Перераховано плату за вхід постачальника в торговельну мережу

371

311

120000

2

Відображено ПК з «вхідного» ПДВ (за наявності зареєстрованої ПН від торговельної мережі)

644/1

644/ПДВ

20000

641/ПДВ

644/1

20000

3

Плату за вхід у торговельну мережу віднесено до складу витрат на збут (отримано право укладати договори постачання з торговельною мережею)

93

685

100000

644/ПДВ

685

20000

4

Здійснено залік заборгованостей

685

371

120000

Плата за вхід товару в торговельну мережу

5

Перераховано плату за вхід товару А в торговельну мережу

371

311

48000

6

Відображено суму «вхідного» ПДВ, не підтверджену ПН (ПН торговельною мережею не зареєстровано)

644/1

644/ПДВ

8000

7

Плату за вхід у торговельну мережу товару А віднесено до складу витрат на збут (отримано право постачати товар А в торговельну мережу)

93

685

40000

644/ПДВ

685

8000

8

Здійснено залік заборгованостей

685

371

48000

9

Відображено ПК (на основі ПН, зареєстрованої торговельною мережею)

641/ПДВ

644/1

8000

Плата за розміщення товару на полиці

10

Перераховано плату за розміщення товару А на полиці

371

311

6000

11

Відображено ПК з «вхідного» ПДВ (за наявності зареєстрованої ПН від торговельної мережі)

644/1

644/ПДВ

1000

641/ПДВ

644/1

1000

12

Плату за розміщення товару на полиці віднесено до складу витрат на збут (отримано право розміщувати товар А на конкретній полиці)

93

685

5000

644/ПДВ

685

1000

13

Здійснено залік заборгованостей

685

371

6000

Висновки

  • Плата за вхід у торговельну мережу за своєю суттю є платою за послуги, які торговельна мережа надає постачальникам.
  • У бухгалтерському обліку платежі за вхід у торговельну мережу є витратами на збут (витратами, пов’язаними з просуванням товару на ринку) й обліковуються у витратах періоду на рахунку 93.
  • У податковоприбутковому обліку плата за вхід у торговельну мережу через бухвитрати (у складі витрат на збут) зменшить фінрезультат (об’єкт оподаткування).
  • Суму «вхідного» ПДВ за такими платежами постачальник на основі ПН, зареєстрованої торговельною мережею, може включити до ПК.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі