30.05.2024
zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41657
Ситуацію навколо воєнних пільг на територіях активних бойових дій (АБД), де функціонують державні інформаційні ресурси (це підрозд. 3 розд. І Переліку № 309*), ми обговорювали зовсім недавно. Всі подробиці можна знайти в статті «Воєнні податкові пільги — для всіх територій активних бойових дій!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 38.
Якщо коротко, то Мінфін разом з ДПСУ донедавна заперечували поширення на такі території воєнних пільг, зокрема з плати за землю, податку на нерухомість та екологічного податку (подробиці — в статті «Території активних бойових дій, на які не поширюється воєнне звільнення: неприємна позиція Мінфіну» // «Податки & бухоблік», 2024, № 14).
З прийняттям постанови № 485* (її ми коментували в статті «Воєнні податкові пільги — для всіх територій активних бойових дій!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 38) ситуація почала поступово виправлятися.
* Постанова КМУ від 30.04.2024 № 485.
І поява консультації, що коментується, — це лише перший крок, спрямований у бік платників плати за землю.
Для цілей справляння плати за землю відповідно до п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ застосовується тільки:
— підрозд. 2 розд. І Переліку № 309 — території АБД;
— підрозд. 3 розд. І Переліку № 309 — території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси;
— розд. ІІ Переліку № 309 — тимчасово окуповані території
Щодо податку на нерухомість і екологічного податку аналогічні консультації ще не з’явилися, однак попередні, які містили фіскальну позицію, з 03.05.2024 були переведені до нечинних (див. БЗ 106.07 і БЗ 117.06 відповідно). Сподіваємось, вони теж скоро оновляться.
То що, можна вважати справу вирішеною? Херсонцям, нікопольцям, очаківцям, одним словом, усім платникам, яких незаконно позбавили воєнних пільг, можна починати уточнення своєї звітності? Ну хоча б із плати за землю, про яку йдеться в консультації, що коментується.
Ну звісно, можна.
Залишилося лише з’ясувати, за які саме періоди уточнюватися?
А для цього треба зрозуміти, з коли слід застосовувати постанову № 485?
Наша думка. Її ви знаєте з попередньої статті на цю тему: постанова № 485 не встановлює дати, з якої стартує звільнення від окремих податків на території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. Платники мали і мають на нього право безперервно починаючи з дати, коли вони потрапили до підрозд. 3 розд. І Переліку № 309, і закінчуючи датою, коли активні бойові дії на таких територіях будуть припинені.
А це означає, що просто зараз вони можуть уточнити нараховані раніше податкові зобов’язання за 2023 і 2024 роки. Зокрема, плату за херсонські землі — з 01.05.2023, а за очаківські — з 01.06.2023. Та чи погодяться з цим фіскали?..
Позиція фіскалів. Консультація в БЗ, яку ми сьогодні коментуємо, підтвердила найгірші побоювання.
Для об’єктів оподаткування, розташованих на території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, застосування воєнних пільг починається з дати набрання чинності постановою № 485 (03.05.2024), тобто плата за землю за такі об’єкти не нараховується та не сплачується починаючи з 01.05.2024
До речі, те ж саме вони заявили трохи раніше в листах ДПСУ від 09.05.2024 № 2651/ІПК/99-00-04-01-04 ІПК і № 2652/ІПК/99-00-04-01-04 ІПК щодо плати за землю та податку на нерухоме майно, а також у листі ДПСУ від 22.05.2024 № 2858/ІПК/99-00-04-01-03 ІПК щодо екологічного податку. Але ці листи мали статус індивідуальних податкових консультацій, тож решту платників вони ні до чого не зобов’язували, оскільки ІПК може використовуватися виключно платником, якому її надано (п. 52.2 ПКУ).
При цьому перша офіційна реакція головних фіскалів на появу постанови № 485, призначена, так би мовити, для всіх, була доволі стриманою (див. роз’яснення ДПСУ від 16.05.2024). Вони лише зазначили, що «постанова набрала чинності з 03.05.2024». Хоча вже тоді окремі фахівці пророкували — це прямий натяк на те, що заднім числом скористатися пільгою на територіях АБД, де функціонують державні електронні інформаційні ресурси, фіскали не дозволять. Саме так і сталося.
Як бачите, фіскали вкрали у платників цілий рік, протягом якого ті мали право на воєнні пільги. Залишається тільки дивуватися, чому вони не вкрали додатково ще один місяць? Ну хоча б у платників земельного податку. Бо якщо згадати п. 284.2 ПКУ, то в ньому сказано: якщо право на пільгу у платника виникає протягом року, то він звільняється від сплати земподатку починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому виникло це право. Мабуть, вони не пішли на це лише тому, що воєнні пільги, передбачені п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ, на їх думку, пільгами не є (див. про це, наприклад, тут).
Як бути платникам? Нічого нового, на жаль, ми сказати не можемо. Сміливим платникам, попри очевидну на сьогодні тенденцію, ніщо не заважає спробувати уточнитися заднім числом, з дати, коли потрапили до підрозд. 3 розд. І Переліку № 309, і до 01.05.2024. Але правомірність таких дій їм доведеться доводити в суді. Помірковані платники можуть не поспішати з уточненням, а попередньо отримати ІПК. А в разі фіскальних висновків у такій ІПК спробувати скасувати її через суд і отримати нову за правилами п. 53.2 ПКУ. Обережні платники, як завжди, підуть у фарватері фіскальних роз’яснень.
Який варіант обрати вам, залежить тільки від вашого характеру та ще від суми податків, які ви готові втратити.