Теми статей
Обрати теми

Території активних бойових дій, на які не поширюється воєнне звільнення: неприємна позиція Мінфіну

Децюра Сергій, податковий експерт
Лист Мінфіну від 29.12.2023 № 11230-09-62/37196

Висновок документа

Для цілей застосування воєнного звільнення від плати за землю, податку на нерухомість та екоподатку слід орієнтуватися на підрозд. 2 розд. I Переліку № 309*. Підрозділ 3 розд. I Переліку № 309 застосовується тільки для цілей, пов’язаних з наданням певних послуг і не стосується особливостей оподаткування.

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

Основи звільнення. На час дії ВС законодавці надали платникам податку цілу низку воєнних пільг, а саме із:

плати за землю у формі як земельного податку, так і орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ);

податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ);

екологічного податку (п.п. 69.16 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ);

— сплати загального мінімального податкового зобов’язання (п.п. 69.15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ);

— сплати сільгоспЄП (п.п. 69.33 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Причому

поширено воєнні пільги лише на (1) території активних бойових дій (АБД) та (2) тимчасово окуповані території

На території можливих бойових дій (МБД) воєнне звільнення не діє.

Про те, що вищезгадані пільги діяли у 2023 і будуть діяти у 2024, читайте у «Воєнні пільги на воєнних територіях: у наступному році все так само, як і в поточному» // «Податки & бухоблік», 2023, № 103.

Перелік № 309 — основа звільнення. Для того щоб довідатися, чи має суб’єкт господарювання право на воєнне звільнення, слід орієнтуватися на Перелік № 309.

Про це неодноразово прямо заявляли і податківці (БЗ 106.07, 111.05 та 117.06).

Принагідно надаємо, що Перелік № 309 до середини липня 2023 року мав таку структуру:

1) у розд. І було перелічено:

— території МБД — підрозділ 1;

— території АБД — підрозділ 2;

2) у розд. ІІ знаходився перелік тимчасово окупованих території України.

Виходячи з такої структури Переліку № 309 податківці робили висновок, що

під воєнне звільнення потрапляють території, які згадані у підрозд. 2 розд. І (територій АБД) та розд. ІІ (тимчасово окуповані території)

Це було логічно і правильно.

31.07.2023 Мінреінтеграції (наказом від 13.07.2023 № 199) внесло зміни до Переліку № 309. Після цих змін у розд. І Переліку № 309 з’явився новий підрозділ 3, в якому міститься перелік території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.

З урахуванням цього нововведення відразу виникло запитання:

чи поширюється воєнне звільнення на території, що згадані у підрозд. 3 розд. І Переліку № 309?

Податківці, на жаль, не поспішали давати відповідь на це запитання. Довго було не зрозуміло чому? Але після того як з’явився лист, що коментується, стало зрозуміло. Вони просто не хотіли брати «гріха на душу».

Що думає Мінфін. У листі, що коментується, Мінфін заявив, що коли територія включена до зони АБД, на якій функціонують державні електронні інформаційні ресурси, тобто знаходиться у новому підрозд. 3 розд. І Переліку № 309, то поширення на таку територію воєнних пільг є некоректним.

Щоб виправдати свою позицію, Мінфін навів цілу низку аргументів:

1) ПКУ (а саме пп. 69.14, 69.16 та 69.22 підрозд. 10 розд. XX ПКУ) поширює воєнне звільнення тільки на території АБД або на тимчасово окуповані території, тобто без зазначення додаткових критеріїв, як-то функціонування чи відсутність державних електронних інформаційних ресурсів на таких територіях;

2) поява у Переліку № 309 території АБД, де працюють електронні ресурси, на їх погляд, запроваджена тільки для цілей, пов’язаних з наданням певних послуг і не стосується особливостей оподаткування;

3) дати початку бойових дій, зазначені для територій АБД, де працюють електронні ресурси, не збігаються з датами початку бойових дій, визначених для територій, де йдуть АБД (підрозд. 2 розд. I Переліку № 309);

4) на думку Мінфіну, до територій АБД, де працюють електронні ресурси, включені окремі територіальні громади, які відносяться до територій МБД, на які не діє воєнне звільнення.

Цікаво, що самі податківці, за словами того ж Мінфіну, були за поширення воєнних пільг на території АБД, де працюють електронні ресурси. Але Мінфін перекреслює ліберальне мислення і в цьому листі відповідає податківцям, що право на пільги мають тільки ті території, які згадані у підрозд. 2 розд. І Переліку № 309, тобто тільки території із «чистої» зони АБД. А на територію АБД, де працюють електронні ресурси (підрозд. 3 розд. І Переліку № 309) воєнні пільги не поширюються.

Таким чином, Мінфін вважає, що ні, наприклад, м. Херсон, ні м. Очаків (вони згадані у підрозд. 3 розд. І Переліку № 309), які постійно знаходяться під обстрілами ворога, воєнне звільнення не отримують.

Наші контраргументи. З таким підходом Мінфіну і його аргументами погоджуватися не можна. Адже нічого того, про що говорить Мінфін, і близько не відшукати.

Судіть самі:

у ПКУ і справді говориться, що звільнення поширюється на території АБД або на тимчасово окуповані території, які наведені у Переліку № 309. Причому ніде у ПКУ не сказано, що мова йде саме про території, згадані у підрозд. 2 розд. І.

Головний фактор отримання звільнення — це потрапляння до територій АБД

А той факт, буде це просто розділ, де перелічено території АБД, чи розділ, де перелічені території АБД, на яких функціонують електронні ресурси, значення для звільнення не має;

2) ні у Переліку № 309, ні у постанові Кабміну від 06.12.2022 № 1364 (на виконання якої Мінреінтеграції затвердив Перелік № 309) не сказано, що підрозд. 3 розд. І з’явився тільки для цілей, пов’язаних з наданням певних послуг і не стосується особливостей оподаткування. У ПКУ сказано, що при визначенні територій, на які поширюється звільнення, слід орієнтуватися на території, які за Переліком № 309 знаходяться в зоні АБД. Території, перелічені у підрозд. 3 розд. І, знаходяться в зоні АБД. Тому і воєнні пільги на них поширюються;

3) Мінфін чомусь почав зіставляти дати закінчення АБД, вказані у підрозд. 2 розд. І Переліку № 309, із датами початку АБД, вказаними у підрозд. 3 розд. І Переліку № 309. І, о диво! — виявилося, що вони не збігаються.

Вони і не можуть збігатися. Адже деякі території, які потрапили у зону АБД, де працюють електронні сервіси (підрозд. 3 розд. І), могли взагалі ніколи раніше не потрапляти у «чисту» зону АБД (підрозд. 2 розд. І). Як приклад, можна навести м. Херсон:

— з 01.03.2022 і по 11.11.2022 перебувало в тимчасовій окупації;

— з 11.11.2022 по 01.05.2023 перебувало в зоні МБД;

— з 01.05.2023 перебуває в зоні АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси;

4) Мінфіну чомусь здалося, що деякі території, згадані у підрозд. 3 розд. І і віднесені до зони АБД, де працюють електронні ресурси, також згадані у підрозд. 1 розд. І, тобто там, де згадані території МБД.

Так от, ми перевірили дані підрозд. 1 та 3 розд. І Переліку № 309! І зі 100 % упевненістю говоримо, що у підрозд. 3 розд. І (території із зони АБД з електронними сервісами) немає територій, які одночасно згадані й у підрозд. 1 розд. І (території із зони МБД).

У підрозд. 3 розд. І є деякі території, які були (!) у зоні МБД. Але їх було звідти виключено і переведено до зони АБД, де працюють електронні ресурси.

Висновки. Враховуючи все вищенаведене, вважаємо, що

всі території, які знаходяться у підрозд. 3 розд. І Переліку № 309, мають право на воєнні звільнення

А якщо Мінфін буде і далі наполягати на своєму, то хай погляне в очі фізособам і суб’єктам господарювання із територій, згаданих у підрозд. 3 розд І Переліку № 309, наприклад із м. Очаків. Це місто перебуває в зоні АБД з початку війни. Спочатку (з 24.02.2022 і по 01.06.2023) вони були просто в зоні АБД (підрозд. 2 розд. І Переліку № 309), а потім (з 01.06.2023 і по сьогодні) перемістилися у зону АБД, де працюють електронні ресурси. Хай вони запитають в них, чи змінився для них перебіг АБД та кількість снарядів, мін і ракет, які летять на їх голови через те, що на їх території почали працювати електронні ресурси.

Адже через такі роз’яснення Мінфіну всі фізособи і суб’єкти господарювання м. Очаків (і ще низки населених пунктів, де ведуться АБД і які знаходяться під обстрілами) втрачають воєнне звільнення від плати за землю, податку на нерухомість, екоподатку тощо.

До речі, податківці вже приєдналися до позиції Мінфіну (див. лист ДПСУ від 01.02.2024 № 574/ІПК/99-00-04-01-04, ІПК та роз’яснення, датоване 6 лютого 2024 на сайті ДПСУ*).

* tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya/plata-za-zemlyu/yuridichni-osobi/osoblivosti-spravlyannya-podatku--zboru-/752982.html

Що Мінфін, що ДПСУ вважають, що на перелік територій, згаданих у підрозд. 3 розд. І Переліку № 309, не поширюється дія воєнного звільнення з плати за землю, податку на нерухомість та екоподатку.

Водночас застосування Переліку № 309 набагато ширше, ніж для встановлення звільнення від сплати вищезгаданих трьох податків. На ньому зав’язані звільнення від сплати сільгоспЄП та МПЗ, звільнення ФОП — платників ЄП груп 1 та 2 від сплати авансового внеску з ЄП, застосування звільнення від РРО-відповідальності, а також проведення перевірок.

Тому виникає запитання: чи діють ці види воєнних послаблень на території, визначені підрозд. 3 розд. І Переліку № 309? Контролери і Мінфін мовчать.

На наш погляд, такий фіскальний підхід податківці напевно будуть просувати і щодо звільнення від сплати сільгоспЄП та МПЗ. Адже у цих видів звільнення акцент зроблений саме на потрапляння територій до зон АБД.

А от щодо застосування інших видів послаблень (сплати авансових внесків ФОП груп 1 та 2, РРО-відповідальності та перевірок) такий підхід, на наш погляд, застосувати не вдасться. Адже там акцент зроблений на сам факт віднесення території до такої, де відбуваються будь-які бойові дії (як можливі, так і активні) або окупація. І якщо податкова і Мінфін вважатимуть, що вищезгадані послаблення не стосуються території, де відбуваються АБД і діють електронні ресурси, а стосуються території МБД, то це буде в чистому вигляді дискримінація і порушення одного з основних принципів податкового обліку — рівність усіх платників перед законом (п.п. 4.1.2 ПКУ).

Хоча після такого висновку Мінфіну, як у листі, що коментується, очікувати можна чого завгодно, але сподіваємося, що податківці не поширюватимуть логіку цього листа на будь-які випадки, де податкове законодавство чи Закон про РРО посилається на відповідний Перелік.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі