Історія питання. З усіма подробицями вона викладена в статті «Території активних бойових дій, на які не поширюється воєнне звільнення: неприємна позиція Мінфіну» // «Податки & бухоблік», 2024, № 14.
Для сьогоднішньої нашої розмови нагадаємо лише, що:
— воєнне звільнення від окремих податків (плати за землю, податку на нерухоме майно, екоподатку, сільгоспЄП та МПЗ) нерозривно пов’язано з відомим Переліком № 309*. Таке звільнення поширюється лише на території активних бойових дій (АБД) та тимчасово окуповані території, включені до Переліку № 309. При цьому території можливих бойових дій (МБД) під звільнення від оподаткування не потрапляють;
— правила формування Переліку № 309 визначено постановою № 1364*. Торішніми змінами до неї, внесеними постановою КМУ 09.05.2023 № 469, уряд підкоригував структуру Переліку № 309, встановивши, що:
до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються (1) території МБД, (2) території АБД та (3) території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси (останнього підрозділу раніше не було)
— з появою в структурі Переліку № 309 нового підрозділу «території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси» фіскали спочатку погоджувались із можливістю звільнення від сплати певних податків на таких територіях (див. листи ДПСУ від 15.08.2023 № 2469/ІПК/99-00-04-01-04-06 і від 11.09.2023 № 2935/ІПК/99-00-04-01-04-06). Однак трохи згодом вони уточнили, що це питання потребує роз’яснення Мінфіну (див. листи ДПСУ від 17.10.2023 № 3631/ІПК/99-00-04-01-04-06, від 24.10.2023 № 3734/ІПК/99-00-04-01-04-06, від 24.11.2023 № 4318/ІПК/99-00-04-01-03 ІПК, від 26.12.2023 № 4895/ІПК/99-00-04-01-03 ІПК);
— і нарешті в листі від 29.12.2023 № 11230-09-62/37196 Мінфін відмовив у звільненні від оподаткування платникам, розташованим на територіях АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. Пояснення чиновників таке: цей підрозділ Переліку № 309 застосовується для цілей, пов’язаних з наданням певних послуг, і не стосується особливостей оподаткування.
Аналогічним чином щодо неможливості застосування на таких територіях воєнних пільг із плати за землю (БЗ 111.05), податку на нерухомість (БЗ 106.07) та екологічного податку (БЗ 117.06) висловилася й ДПСУ.
Заодно додамо, що можливість застосування платниками з таких територій інших видів послаблень (сплати авансових внесків ФОП на ЄП груп 1 і 2, РРО-відповідальності та перевірок) Мінфін з фіскалами, на щастя, не заперечували. Ба більше, у свіжій БЗ 117.01.05 чітко сказано, що обмежень щодо права не сплачувати ЄП для ФОП груп 1 і 2, податкова адреса яких знаходиться на територіях АБД, де функціонують державні електронні інформаційні ресурси, ПКУ не встановлено (наш коментар до цієї консультації див. у статті «Право на несплату ЄП груп 1 та 2: конкретика щодо пільгових територій» // «Податки & бухоблік», 2024, № 38).
Справедливість відновлено? Постанова, що коментується, нарешті усунула кричущу несправедливість, допущену щодо платників окремих податків. Після змін, унесених нею до постанови № 1364, маємо повну визначеність щодо того, що
Висновок документа
для цілей оподаткування території активних бойових дій (АБД) — це включені до Переліку № 309 території АБД, а також території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси
Сподіваємося, Мінфін, а разом з ним і фіскали сприймуть цю пряму норму урядової постанови належним чином і відкличуть свої попередні роз’яснення. У свою чергу, платники, що постраждали від їхнього свавілля, бо змушені були протягом року сплачувати окремі податки, отримають урешті-решт воєнні податкові пільги.
З коли можна застосовувати пільги? Це — головне запитання, яке тепер слід вирішити. Висловимо свою думку щодо нього.
Постанова, що коментується, набрала чинності з дня її опублікування — 03.05.2024. Разом з тим норма, внесена нею до постанови № 1364, не змінює правила оподаткування, що були чинні й раніше, а має уточнювальний характер. Адже до цього ні в постанові № 1364, ні у прийнятому на її виконання Переліку № 309 не було сказано, що підрозділ «території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси» не стосується особливостей оподаткування. Це чистісінька вигадка Мінфіну!
Натомість ПКУ містив і продовжує містити чітку вказівку на те, що при визначенні територій, на які поширюється воєнне звільнення, слід орієнтуватися на ті з них, які за Переліком № 309 знаходяться в зоні АБД. Оскільки
території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, в будь-якому разі знаходяться в зоні АБД, то весь цей час воєнні пільги мали б поширюватися на такі території теж
Отже, на наше тверде переконання, постанова, що коментується, не встановлює дати, з якої стартує звільнення від окремих податків на території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. Платники мали і мають на нього право безперервно починаючи з дати, коли вони потрапили у відповідний підрозділ Переліку № 309, і закінчуючи датою, коли активні бойові дії на таких територіях будуть припинені. А це означає, що просто зараз вони можуть уточнити нараховані раніше податкові зобов’язання з цих податків за 2023 і 2024 роки.
Але ми не виключаємо, що Мінфін і ДПСУ підійдуть до справи інакше. Та навіть якщо так станеться, то вважаємо, є шанс оспорити їхній підхід у суді. Додатковим аргументом на користь платників може слугувати те, що мінфінівські забаганки оформлені не у вигляді узагальнюючої податкової консультації, а звичайним листом. А листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, вони мають лише роз’яснювальний, інформаційний характер і не встановлюють правових норм.