Теми статей
Обрати теми

Йдемо від компенсуючих та подвійних податкових зобов’язань

Костюк Дмитро, заступник головного редактора
Деякі маневри не просто не суперечать законодавству, а й прямо дозволені податківцями. Причому вони самі не раз про них говорили у роз’ясненнях та консультаціях. Проте з’ясовується, що далеко не всі бухгалтери про них знають. У цій публікації поговоримо про те, як уникнути зайвих компенсуючих податкових зобов’язань (ПЗ), пов’язаних з нібито негосподарською та неоподатковуваною діяльністю.

Загальновідомо, що при використанні придбаних товарів чи послуг у негосподарській або неоподатковуваній діяльності необхідно нараховувати компенсуючі ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ.

Для нарахування цього ПДВ є низка умов. Наприклад: придбання цих товарів чи послуг має бути з ПДВ, покупець повинен мати право на ПК та інше.

Але зараз хотілося б поговорити не про ці умови. Зосередимося на тих випадках, коли цього компенсуючого ПДВ можна взагалі уникнути. Застосування певної концепції дозволяє уникнути нарахування ПЗ в різних випадках, причому навіть мова не обов’язково про компенсуючі ПЗ.

Але, на жаль, як свідчить практика спілкування з бухгалтерами, про цю фішку знають не всі. І продовжують переплачувати ПДВ.

Крадіжки та псування

Почнемо з негосподарського використання.

Крадіжки, псування — це найпоширеніший випадок нарахування компенсуючих ПЗ. Але ми розуміємо, що крадіжки, наприклад, у супермаркеті — це нехай прикре, але неминуче явище. Так само як і псування продуктів. Причому не лише у торгівлі, а й у сфері, скажімо, ресторанного господарства.

Виходить, у загальному випадку (якщо тлумачити ПКУ, як кажуть, у лоб), з вкрадених або зіпсованих продуктів потрібно нарахувати компенсуючий ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ, адже вони були придбані з ПДВ і використані в негосподарській діяльності.

Але давайте подивимося на це нарахування ПЗ з економічної точки зору, через призму прибутковості платника податків. Такі очевидні витрати не можуть не покриватися доходом. Як правило, їх закладають у визначеному відсотку у кінцеву ціну страв у ресторанному господарстві або у вартість товарів, що продаються у торгівлі. Тобто кінцева ціна продажу трохи вища за рахунок цих крадіжок та псування. А тепер давайте подивимося, що виходить: з одного боку, з проданих страв та товарів у загальному порядку нараховується ПДВ на повну вартість, яка містить в собі суму цих втрат. А з іншого боку — потрібно ще раз нарахувати на вартість зіпсованих / вкрадених продуктів ще й компенсуючий ПДВ.

Тоді вийде, що одні й ті самі суми оподатковуються ПДВ двічі? А це зовсім не годиться. І ось тут можна включити цю фішку.

Якщо ви доведете, що такі негосподарські витрати вже включені у вартість товарів або страв, що продаються, то нараховувати компенсуючий ПДВ не потрібно

Тобто такі зіпсовані чи вкрадені товари визнаються використаними у господарський діяльності у складі тієї операції, у вартість якої вони були включені та з якої було нараховано ПДВ (звичайно, йдеться про оподатковувані операції). Добре, що й податківці не проти цієї логіки.

Вони дозволяють не нараховувати цей компенсуючий ПДВ. Але з однією умовою — має бути калькуляція або якийсь інший документ, який установлює ціну продукції та в якому було б вказано, що ці втрати включаються у вартість продукції.

Такий висновок міститься у багатьох роз’ясненнях. Наприклад, у листі ДПСУ від 23.10.2020 № 4398/ІПК/99-00-05-06-02-06* розглядалося саме ресторанне господарство.

* До речі, раніше податківці дотримувалися іншої думки: вони писали про нарахування компенсуючих ПЗ і жодного слова про включення до ціни продажу товарів / послуг (лист ДФСУ від 26.04.2019 № 1858/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

Платник запитав податківців про визначення податкових зобов’язань з ПДВ у разі списання продуктів харчування та товарів, за якими сплив термін придатності та вартість яких закладена до ціни продажу. Податківці відповіли: при списанні ТМЦ (запитали про пиво власного виробництва, хліб та інші товари) ПЗ не нараховуються за умови, що вартість таких товарів включається до вартості товарів / послуг, операції з постачання яких є об’єктом оподаткування ПДВ та пов’язані з отриманням доходів.

Акцентуємо увагу на двох важливих моментах:

1) йдеться про включення не в собівартість, а саме у продажну вартість;

2) включення до продажної ціни має бути підтверджене документально. Наприклад, калькуляцією вартості товарів / ГП / послуг або іншим документом, який встановлює ціни продажу придбаних, ввезених чи самостійно виготовлених товарів.

Загалом, висновок такий: якщо у вас якісь разові втрати, випадкові, непередбачені, то компенсуючих ПЗ уникнути складно. Бо їх дуже важко включити у вартість товарів чи послуг, що продаються на постійній основі. А ось якщо ці втрати постійні, закладені у вартість товарів, що продаються, то через включення їх у продажну ціну за умови підтвердження калькуляцією, можна нараховувати ПЗ тільки один раз із вартості продажу товару. І ніяких компенсуючих ПЗ.

Рекламна роздача зразків продукції та інших товарів

А тепер давайте подивимося на ту ж саму концепцію з боку інших операцій. Візьмемо, наприклад, рекламну роздачу зразків виробленої продукції або товарів, що продаються. Ця операція в плані оподаткування ПДВ також виглядає двояко.

По-перше, прямого доходу від безоплатної передачі платник не отримує. Це може наштовхнути на думку, що ця операція не вважається господарською діяльністю, а отже, знову-таки треба нарахувати компенсуючий ПДВ. Звісно, це не так. Звичайно, рекламна роздача має на меті не просто подарувати товар, а є елементом маркетингової стратегії, що дозволяє залучити нових покупців. Тому думку про нарахування компенсуючих ПЗ ми відкидаємо.

По-друге, безкоштовна роздача рекламної продукції вважається постачанням товару, а отже, виникає питання з нарахуванням звичайних ПЗ (знову ж таки розглядаємо товар, що підлягає оподаткуванню, тобто не є пільговим). За ідеєю, тут мало б спрацювати правило мінбази (абз. 2 п. 188.1 ПКУ). Тобто треба нарахувати ПДВ:

— або з ціни придбання (якщо це були покупні товари);

— або із звичайних цін (якщо це виготовлена продукція).

Але знову ж таки ми чудово розуміємо, що просто так ніхто нічого не дарує. У переважній більшості випадків витрати на такі рекламні роздачі будуть закладені у вартість товару, що продається. Тобто виходить, що якщо ми нараховуватимемо цей мінбазний ПДВ, то одні й ті самі суми будуть оподатковані двічі: один раз у вартості товару, що продається, другий — з мінімальної бази.

Тому рекламна передача зразків товарів не розглядається як окрема операція з постачання, додаткового нарахування ПЗ не відбувається. Тобто знову стикаємося з тією ж логікою:

такі безоплатно передані товари визнаються оподатковуваними ПДВ у складі тієї операції, у вартість якої вони були включені

І знову на перший план у доказі податківці називають калькуляцію вартості товарів / готової продукції / послуг або інший документ, який установлює ціни продажу основної продукції. Тобто важливо, щоб у цих документах окремо було зазначено таку статтю витрат, як рекламні послуги (у тому числі щодо безкоштовного розповсюдження зразків товару). Таких роз’яснень було дуже багато (див., наприклад, листи ДПСУ від 19.05.2023 № 1243/ІПК/99-00-21-03-02-06, від 22.06.2021 № 2507/ІПК/99-00-21-03-02-06).

Цікаво, що податківці дотримуються цієї думки, і коли платник розповсюджує товари самотужки, і коли залучає інших осіб (наприклад, рекламну агенцію).

До речі, що стосується залучення третіх осіб. Їм також можна використовувати подібну логіку. Наведемо простий приклад. Платник (виконавець, рекламна агенція) надає послуги з популяризації торговельної марки іншого платника (замовника). Для цього він наносить логотип замовника на якісь товари (скажімо, одяг, канцтовари, тощо) і розповсюджує їх безкоштовно серед невизначеного кола осіб. Виконавець для надання послуги придбаває ці товари (одяг, канцтовари тощо), а також послуги з нанесення логотипу. Їх вартість включено у вартість наданої замовнику послуги з популяризації його торговельної марки. Отже, окремо з розданих товарів нараховувати ПДВ не потрібно, адже їх вартість включена до вартості послуги з популяризації. Інакше одні й ті самі суми будуть оподатковуватися двічі: один раз при безоплатній передачі, другий — у складі вартості послуги, наданої замовнику. Тому податківці і тут дозволяють оподатковувати лише послугу з розповсюдження товарів, надану замовнику (лист ДПСУ від 25.05.2020 № 2183/6/99-00-07-03-02-06/ІПК). Причому така думка в них існує дуже давно (лист ДПАУ від 29.10.2003 № 8974/6/15-2415-26).

Чай, кава тощо для працівників та клієнтів

Йдемо далі. Часто-густо платники податків роздають своїм клієнтам та працівникам каву, чай, молоко, воду, цукор, мед, цукерки, фрукти, овочі, спеції, приправи, одноразовий посуд, серветки тощо. Як правило, це робиться з метою покращення умов праці, формування позитивного іміджу компанії. Ці товари призначені для споживання та використання в офісі будь-яким працівником та відвідувачем офісу.

З одного боку — це також безоплатна передача цих продуктів харчування і доходу не отримано. Отже, починає маячити мінбазний / компенсуючий ПДВ. Але якщо їх вартість включається до складу витрат та, відповідно, до вартості товарів / послуг, операції з постачання яких є об’єктом оподаткування (тобто компенсуються покупцями, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ), такі товари визнаються такими, що призначаються для використання або використані в господарській діяльності, в оподатковуваних операціях.

Отже, додаткового нарахування ПЗ за правилами, встановленими п. 198.5 ПКУ, не здійснюється. На це податківці звертають увагу у багатьох листах (див., наприклад, листи ДПСУ від 22.12.2023 № 4853/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК, від 10.02.2021 № 487/ІПК/99-00-21-03-02-06).

Аналогічних прикладів можна навести багато. Але думаємо, що читач вже зрозумів основний сенс концепції: якщо вартість якихось товарів / послуг включено у вартість основних оподатковуваних операцій з постачання, то ПЗ нараховуються лише один раз.

Висновки

  • Якщо ви доведете, що вкрадені / зіпсовані товари вже включені у вартість товарів або страв, що продаються, то нараховувати компенсуючий ПДВ не потрібно.
  • Компенсуючий ПДВ можна не нараховувати, якщо у калькуляції або якомусь іншому документі, який установлює ціну продукції, вказано, що ці втрати включаються у вартість продукції.
  • Рекламне розповсюдження товарів не призводить до нарахування мінбазного ПДВ. Але податківці також висувають умову щодо включення таких витрат у продажну ціну оподатковуваних постачань.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі