Теми статей
Обрати теми

Забезпечення (резерв) на виконання гарантійних зобов’язань

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Підприємства, які надають покупцям гарантію на придбаний у них товар / продукцію, мають створювати забезпечення на виконання взятих на себе гарантійних зобов’язань — на гарантійне обслуговування, гарантійні ремонти та гарантійні заміни. Давайте розберемося, як порахувати суму такого забезпечення та відобразити її в бухгалтерському і податковому обліку.

Обов’язковість створення гарантійного резерву

Насамперед уточнимо, що забезпечення (резерв) на виконання гарантійних зобов’язань (під майбутні витрати з гарантійного обслуговування, гарантійного ремонту, гарантійної заміни бракованого товару / продукції) потрібно створювати незалежно від того, чим передбачена гарантія — законодавством чи умовами договору. Статус документа, що зобов’язує, тут жодної ролі не відіграє.

Проте формують гарантійне забезпечення (як і будь-яке інше) тільки тоді, коли відповідне зобов’язання вже виникло. Тобто після продажу гарантійного товару / продукції, передачі гарантійних робіт. А от якщо гарантійне забезпечення не створювалось у відповідному періоді, це є обліковою помилкою (див. лист Мінфіну від 22.04.2016 № 31-11410-06-5/11705).

Заразом згідно з нормами п. 7 розд. I НП(С)БО 25 «Спрощена фінансова звітність» у мікропідприємств та непідприємницьких товариств є право вибору —створювати / не створювати забезпечення наступних витрат і платежів (і, зокрема, на виконання гарантійних зобов’язань). Своє рішення такі підприємства мають закріпити в наказі про облікову політику. Докладніше про це див. статтю «Резерви та забезпечення: які та коли потрібно створювати?» // «Податки & бухоблік», 2025, № 82.

Розрахунок суми гарантійного забезпечення

Порядок розрахунку суми гарантійного резерву ні НП(С)БО 11 «Зобов’язання», ні будь-яким іншим нормативним документом не визначено. Тому

методику розрахунку суми гарантійного забезпечення підприємство розробляє самостійно і прописує її в обліковій політиці

(див. лист Мінфіну від 22.04.2016 № 31-11410-06-5/11705).

На практиці зазвичай розмір забезпечення на виконання гарантійних зобов’язань встановлюють у відсотках до доходу від реалізації продукції (товарів, робіт). Тут минулою подією, що створює зобов’язання, є сам факт продажу продукції (товарів, робіт) з гарантією.

Ексклюзивний матеріал
Увійдіть, щоб продовжити читання Щоб прочитати цю статтю повністю, будь ласка, увійдіть до свого акаунта або зареєструйтесь, якщо ви ще не з нами.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі