Теми статей
Обрати теми

ПДФО: нюанси

Редакція ПК
Стаття

ПДФО: нюанси

У цій статті ми продовжуємо знайомити читачів з «правилами гри» за Податковим кодексом. Зокрема, ітиметься про найбільш важливі моменти, які варто врахувати вже зараз — на самому старті нового податкового року.

Яна Клиженко, економіст-аналітик

 

Важливі цифри

 

Щодо ПДФО

ПК часто посилається на розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатної особи, та мінімальної заробітної плати.

Звичайно такі показники визначаються

законом про Держбюджет на відповідний рік. На сьогодні Закон про Держбюджет на 2011 рік прийнято. Прожитковий мінімум установлено його ст. 21, а мінімальну зарплату — ст. 22.

Отже, на

2011 рік у Законі про Держбюджет на 2011 рік зазначені показники встановлено на одному рівні, вони становлять: з 1 січня — 941 грн.; з 1 квітня — 960 грн.; з 1 жовтня — 985 грн.; з 1 грудня — 1004 грн.

З урахуванням цього показники, які в

ПК прив’язані до мінімальної заробітної плати або прожиткового мінімуму, матимуть такий грошовий вираз:

 

№ з/п

Показник

Розрахунок

Розмір

1

2

3

4

1

Граничний розмір доходу, що дає право на ПСП (абз 1 п.п. 169.4.1 ПК)

Розмір місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помножений на 1,4 та округлений до найближчих 10 гривень

941 грн. х 1,4 = = 1317,4 грн. » 1320* грн.

* Ця величина також служить базою для розрахунку граничного розміру доходу, з якого не справляється ПДФО, у вигляді:
— суми, сплаченої роботодавцем на користь вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладів за фізичну особу (п.п. 165.1.21 ПК);
— стипендії, яка виплачується з бюджету учню, студенту, курсанту військових навчальних закладів, ординатору, аспіранту або ад’юнкту (п.п. 165.1.26 ПК);
— виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), які здійснюються професійними спілками своїм членам протягом року (сукупно) (п.п. 165.1.47 ПК);
— коштів, сплачених платником податку на користь закладів освіти для компенсації вартості здобуття середньої професійної або вищої освіти такого платника податку та/або члена його сім’ї першого ступеня споріднення, який не одержує заробітної плати, в розрахунку на кожну особу, яка навчається, за кожний повний або неповний місяць навчання. Відповідно до п.п. 166.3.3 ПК сума, що не перевищує зазначеного розміру, може бути включена до складу податкової знижки платника податку;
— доходу, отриманого платником податку протягом звітного податкового року від продажу інвестиційних активів
(п.п. 170.2.8 ПК);
— сум нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами — юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно (п.п. 170.7.3 ПК) тощо.

2

Кошти або вартість майна (послуг), що надається як допомога на поховання платника податку роботодавцем такого померлого платника податку за його останнім місцем роботи, з яких не утримується ПДФО (п.п. 165.1.22 ПК)

Подвійний розмір суми, визначеної в абз. 1 п.п. 169.4.1 НК

1320 грн. х 2 = 2640 грн.*

*

ПДФО не справляється, якщо розмір допомоги не перевищує 2640 грн. Сума перевищення за її наявності остаточно оподатковується за ставками 15 (17) % під час її нарахування (виплати, надання).

3

Граничний розмір доходу для застосування
малопрогресивної ставки податку
(п. 167.1 ПК)

Десятикратний розмір МЗП, установленої законом на 1 січня звітного податкового року

941 грн. х 10 = 9 410 грн.*

* Якщо дохід за звітний місяць:
менший або дорівнює 9 410 грн., застосовується ставка 15 %;
перевищує 9 410 грн., то з 9 410 грн. справляється 15 % податку, а із суми перевищення — 17 %.

4

Виграші та призи у державну грошову лотерею, що не оподатковуються (п.п. 165.1.46 ПК)

50 МЗП

з 1 січня: 941 грн. х 50 = = 47 050 грн.;
з 1 квітня: 960 грн. х 50 = = 48 000 грн.;
з 1 жовтня — 985 грн. х х 50 = 49 250 грн.;
з 1 грудня — 1004 грн. х х 50 = 50 200 грн.*

* Якщо сума грошових коштів, отриманих як виграш або приз:
менша або дорівнює зазначеним сумам за відповідний період — ПДФО не справляється;
більша — обкладається за ставками 15 (17) %.
Зверніть увагу: під час обкладення ПДФО виграшів та призів, розмір яких перевищує зазначені межі за відповідний період, слід ураховувати також граничний розмір доходу для застосування малопрогресивної ставки податку. Наприклад, якщо виграш у державну грошову лотерею в січні склав 50 000 грн., то з 9 410 грн. податок буде утримано за ставкою 15 %, а з 40 590 грн. — за ставкою 17 %.

5

Граничний розмір речового подарунку, вартість якого не включається до оподатковуваного доходу (п.п. 165.1.39 ПК)

50 % однієї МЗП (з розрахунку на місяць), встановленої на
1 січня звітного податкового року

941 грн. х 50 % : 100 % = = 470,50 грн.

* Якщо вартість подарунку:
менша або дорівнює 470,50 грн., то такий подарунок не обкладається ПДФО;
перевищує 470,50 грн. — обкладається ПДФО за ставками 15 (17) %.

6

Граничний розмір заборгованості платника податку за укладеним цивільно-правовим договором, за якою минув строк позовної давності та яка не підлягає оподаткуванню (п.п. 164.2.7 ПК)

50 % місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року

941 грн. х 50 % : 100 % = = 470,50 грн.

* Якщо сума заборгованості:
менша або дорівнює 470,50 грн., то сума такої заборгованості не обкладається ПДФО;
перевищує 470,50 грн. — обкладається ПДФО за ставками 15 (17) %.

 

ПСП-моменти

 

Як відомо, деякі платники податків мають право зменшити свій оподатковуваний дохід, що отримується від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму ПСП.

ПСП буває трьох видів («звичайна», «підвищена» і «максимальна»), при цьому її розмір залежить від розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (з розрахунку на місяць), встановленого законом на 1 січня звітного податкового року.

Нагадуємо, що з набуттям чинності ПК роботодавцям варто здійснити «ревізію» працівників, до заробітної плати яких можна застосувати ПСП. Особливу увагу слід звернути на такі категорії співробітників:

— особи, які мають двох дітей віком до 18 років, — тепер вони мають право на отримання «звичайної» ПСП з розрахунку на кожну дитину;

— особи, які мають трьох і більше дітей віком до 18 років, — при виконанні законодавчо встановлених умов до їх заробітної плати (з розрахунку на кожну дитину) може бути застосована «звичайна» ПСП замість «максимальної»;

— вдова або вдівець — «підвищена» ПСП застосовується тільки за наявності дитини віком до 18 років (ПСП надається з розрахунку на кожну таку дитину). Вдова або вдівець, в яких немає дітей або є діти старше 18 років, права на ПСП тепер не мають;

— учасники бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни, на яких поширюється дія

Закону № 3551. Такі працівники згідно з ПК мають право на «підвищену» ПСП. З урахуванням наведених вище відомостей розміри ПСП, що застосовуються в 2011 році, залежно від категорії платника податків, наведемо у вигляді таблиці.

 

Категорія платника податків

Розрахунок розміру ПСП

Розмір ПСП*, грн.

Будь-який платник податку (п.п. 169.1.1 ПК, абз. 8 п. 1 розд. XIX ПК)

ПМ** х 100 % х 50 %

470,50

Особа, яка утримує двох і більше дітей віком
до 18 років (п.п. 169.1.2 ПК)

ПМ х 100 % х 50 % х кількість дітей віком до 18 років

470,50 х кількість дітей віком до 18 років

Одинока мати (батько), вдова (вдівець) або опікун, піклувальник, що мають дитину (дітей) до 18 років (п.п. «а» п.п. 169.1.3 ПК)

ПМ х 150 % х 50 % х кількість дітей віком до 18 років

705,75 х кількість дітей віком до 18 років

Особа, яка утримує дитину-інваліда (дітей-інвалідів) віком до 18 років (п.п. «б» п.п. 169.1.3 ПК)

Особа, віднесена законом до 1 або 2 категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, включаючи осіб, нагороджених грамотами
Президії Верховної Ради УРСР у зв’язку з їх участю в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи (п.п. «в» п.п. 169.1.3 ПК)

ПМ х 150 % х 50 %

705,75

Учні, студенти, аспіранти, ординатори, ад’юнкти*** (п.п. «ґ» п.п. 169.1.3 ПК)

Інваліди I або II групи, у тому числі з дитинства, крім інвалідів, пільгу яким визначено п.п. «б» п.п. 169.1.4 ПК (п.п. «г» п.п. 169.1.3 ПК)

Особи, яким присуджено довічну стипендію як громадянину, який зазнавав переслідувань за правозахисну діяльність, включаючи журналістів (п.п. «д» п.п. 169.1.3 ПК)

Учасники бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни, на яких поширюється дія Закону № 3551, крім осіб, визначених у п.п. «б» п.п. 169.1.4 ПК (п.п. «е» п.п. 169.1.3 ПК)

Герої України, Герої Радянського Союзу, Герої Соціалістичної Праці або повні кавалери ордена Слави або ордена Трудової Слави, особи, нагороджені чотирма і більше медалями «За відвагу» (п.п. «а» п.п. 169.1.4 ПК)

ПМ х 200 % х 50 %

941,00

Учасники бойових дій під час Другої світової війни або особи, які працювали у той час у тилу, та інваліди І й ІІ групи, з числа учасників бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни, на яких поширюється дія Закону № 3551 (п.п. «б» п.п. 169.1.4 ПК)

Колишні в’язні концтаборів, гетто та інших місць примусового утримання під час Другої світової війни або особи, визнані репресованими чи реабілітованими (п.п. «в» п.п. 169.1.4 ПК)

Особи, примусово вивезені з території колишнього СРСР під час Другої світової війни на територію держав, які перебували у стані війни з колишнім СРСР або були окуповані фашистською Німеччиною та її союзниками (п.п. «г» п.п. 169.1.4 ПК)

Особи, які перебували на блокадній території колишнього Ленінграда (Санкт-Петербург, Російська Федерація) в період з 8 вересня 1941 року по 27 січня 1944 року (п.п. «ґ» п.п. 169.1.4 ПК)

* Розмір ПСП розраховано виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (з розрахунку на місяць), установленого Законом про Держбюджет на 2011 рік.
** Прожитковий мінімум для працездатної особи (з розрахунку на місяць), установлений законом на 1 січня звітного податкового року.
*** За умови, що виплата стипендії зазначеним особам здійснюється не з бюджету.

 

Щодо ПСП зауважимо ще одне.

Згідно з

п.п. 169.3.4 ПК ПСП надається з урахуванням останнього місячного податкового періоду, в якому платник податку був звільнений з місця роботи. Нагадуємо: раніше, навіть якщо звільнення здійснювалося останнім днем звітного місяця, працівник втрачав право на застосування ПСП до заробітної плати, нарахованої в такому звітному місяці. Інакше кажучи, для звільнених працівників строк надання ПСП продовжено.

Також набрала чинності

Постанова № 1227. Цим документом передбачено перелік документів для застосування ПСПз урахуванням зміни кола осіб, до заробітної плати яких може бути застосовано пільгу.

Зокрема, подання додаткових документів передбачено для:

— удівців або вдів, які мають дитину (дітей) віком до 18 років;

— учасників бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни, на яких поширюється дія

Закону № 3551;

— Героїв України, Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної праці або повних кавалерів ордена Слави чи Трудової Слави, осіб, нагороджених чотирма і більше медалями «За відвагу»;

— учасників бойових дій під час Другої світової війни або осіб, які у той час працювали в тилу і мають відповідні державні відзнаки та інвалідів І і ІІ групи, з числа учасників бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни, на яких поширюється дія

Закону № 3551.

Крім того, на сайті ДПАУ (

http://www.sta.gov.ua) розміщено проекти наказу «Про затвердження Порядку інформування роботодавців платника податку про наявність порушень застосування податкової соціальної пільги, позбавлення платника податку або про відновлення його права на податкову соціальну пільгу та форми Повідомлення про наявність порушень». На відміну від існуючої практики, коли податкові органи інформують роботодавця виключно про випадки припинення застосування ПСП (порядок інформування регулюється наказом № 461), згідно з проектним документом податкові органи повинні будуть інформувати роботодавців ще й про відновлення права на ПСП.

 

Штрафонебезпечна звітність

 

Згідно з

п. 176.2 ПК особи, які виконують функції податкових агентів, зобов’язані надавати до органів державної податкової служби два види звітів: податкову декларацію та податковий розрахунок.

Щодо

податкової декларації зауважимо, що в «докодексовій» практиці такої форми не існувало зовсім, а тому вперше її слід буде подати за підсумками січня 2011 року. Нагадуємо: податкову декларацію має бути подано протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Оскільки граничний строк подання декларації припадає на вихідний, то з урахуванням п. 49.20 ПК за січень декларацію необхідно подати не пізніше 21 лютого 2011 року. У свою чергу, податкове зобов’язання, визначене в податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів після граничного строку подання декларації, тобто сплатити податок потрібно не пізніше 2 березня 2011 року.

Водночас, на сьогодні форму податкової декларації не затверджено.

Що стосується

податкового розрахунку, зауважимо таке.

Податковий розрахунок подається окремо за кожний квартал (податковий період)

протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного кварталу.

На сайті ДПАУ (

http://www.sta.gov.ua) є проект наказу, яким затверджено форму нового податкового розрахунку (ф. № 1ДФ) та Порядок його заповнення. Проте вперше такий розрахунок слід буде подавати за I квартал 2011 року (граничний строк подання — 10 травня 2011 року). Тобто за IV квартал 2010 року інформацію про нараховані та виплачені фізичним особам суми доходів та суми утриманих з них податків слід подавати за формою, що діяла у 2010 році (податковий розрахунок за ф. № 1ДФ, затвердженою наказом № 451).

Зверніть увагу: відповідно до

п.п. «ґ» п.п. 176.2 ПК в разі неподання або несвоєчасного подання податкового розрахунку податкові агенти мають нести відповідальність відповідно до закону. Нагадаємо, що старий 1ДФ у розумінні Закону № 2181 не мав статусу податкової декларації, а отже, штрафи, передбачені зазначеним Законом за неподання або несвоєчасне подання цього звіту, не застосовувалися (крім адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 1634 КпАП).

Наразі ж відповідно до

п. 119.2 ПК неподання, подання з порушенням установлених строків, подання не у повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку (чим і є податкова декларація та новий податковий розрахунок за ф. № 1ДФ) тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 510 гривень, а у разі повторного порушення протягом року — 1020 гривень.

До речі, інформацію про строки подання та відповідальності, передбаченої за неподання або подання з порушеннями

податкового розрахунку, слід узяти на озброєння також рієлторам. Річ у тім, що ПК містить розпорядження суб’єктам господарювання, що здійснюють посередницьку діяльність, пов’язану з наданням послуг з оренди нерухомості (рієлторам), звітувати перед податковою. На сайті ДПАУ вже розміщено проект Наказу, що затверджує форму, за якою має бути надано Інформацію про укладені за посередництвом рієлторів цивільно-правові договори (угоди) про оренду нерухомості.

При цьому в

п.п. 170.1.6 ПК зазначено, що строки подання такої Інформації відповідають строкам, передбаченим для подання податкового розрахунку. При цьому за порушення порядку та/або строків подання зазначеної інформації рієлтор несе відповідальність, передбачену законом за порушення порядку та/або строків подання податкової звітності.

Водночас, «боятися» податковим агентам варто ще однієї статті

ПК, зокрема ст. 126. Відповідно до п. 126.1 ПК, у разі якщо платник податків не сплачує суми самостійно визначеного грошового зобов’язання протягом строків, визначених ПК, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:

— при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;

— при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Оскільки податкові зобов’язання, визначені в податковому розрахунку та в податковій декларації, є узгодженими, отже, недотримання строків їх сплати загрожує для податкових агентів згаданими вище штрафами.

 

використані нормативні документи

 

ПК

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

КпАП —

Кодекс про адміністративні правопорушення України від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про Держбюджет на 2011 рік —

Закон України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» від 23.12.2010 р. № 2857-VI.

Закон № 3551 —

Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 р. № 3551-XII.

Постанова № 1227 —

постанова КМУ «Про затвердження Порядку надання документів для при застосування податкової соціальної пільги» від 29.12.2010 р. № 1227.

Наказ № 461

— наказ ДПАУ «Щодо затвердження форм заяв і повідомлення з питань отримання (застосування) податкової соціальної пільги, а також порядку інформування платників податку» від 30.09.2003 р. № 461.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі