Теми статей
Обрати теми

Податкова накладна і Реєстр виданих та отриманих податкових накладних

Редакція ПК
Стаття

Податкова накладна і Реєстр виданих та отриманих податкових накладних

Сьогодні поговоримо про зміни, що відбулися в порядку оформлення таких важливих податкових документів, як податкова накладна та Реєстр податкових накладних. Наказами від 21.12.2010 р. № 969 і від 24.12.2010 р. № 1002 ДПАУ затвердила нові форми та порядки заповнення цих документів відповідно до вимог Податкового кодексу. Одразу поспішаємо заспокоїти читачів, що особливих змін у порядку оформлення податкової накладної та Реєстру не відбулося. Але все ж таки є декілька нововведень та нюансів, на які слід звернути увагу.

Марина Казанова, економіст-аналітик
Тетяна Войтенко, член редакційної колегії

 

Податкова накладна

 

Згідно з нормами

ПК податкова накладна, як і раніше, є основним документом, що підтверджує право платника відобразити податковий кредит. При цьому тепер до оформлення податкової накладної слід відноситися ще з більшою відповідальністю. Якщо раніше згідно із Законом про ПДВ (п.п. 7.4.5) для відображення податкового кредиту достатньо було лише наявності податкової накладної (тому суди визнавали безпідставними претензії податківців до податкових накладних, за якими зафіксовано незначні недоліки навіть в обов’язкових реквізитах), то тепер ПК чітко передбачено, що податкова накладна, «оформлена з порушенням вимог» не дає права на відображення податкового кредиту (п. 198.6 ПК). Тому зараз навіть щонайменші недоліки в обов’язкових реквізитах податкової накладної можуть позбавити платника права на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту.

Перелік обов’язкових реквізитів, які повинна містити податкова накладна, регламентовано

п. 201.1 ПК.

У цілому, цей перелік мало чим відрізняється від наведеного в

п.п. 7.2.1 ст. 7 Закону про ПДВ. При цьому важливо зазначити, що:

1.

ПК, на відміну від Закону про ПДВ, не називає як обов’язковий реквізит «місцезнаходження покупця» (хоча самою формою податкової накладної цей реквізит передбачено для заповнення). Отже, відсутність цього реквізиту в податковій накладній або недоліки в ньому не можуть бути підставою для визнання податкової накладної недійсною.

2. У числі обов’язкових реквізитів названо новий реквізит — «

вид цивільно-правового договору». Утім, цей реквізит і раніше був наявний у податковій накладній як «форма цивільно-правового договору» у реквізиті «умови постачання». Однак тепер цей реквізит названо серед обов’язкових.

 

Форма податкової накладної та порядок її заповнення

 

Форма податкової накладної затверджена наказом ДПАУ від 21.12.2010 р. № 969. Сама форма податкової накладної та додатки 1 і 2 до неї залишилися практично в незмінному вигляді та тільки дещо підкориговані відповідно до вимог ПК:

1) у верхній лівій частині податкової накладної додані поля для проставляння відміток:

— про включення до Єдиного реєстру податкових накладних;

— про залишення всіх примірників у особи, яка їх виписала, із зазначенням типу причини (типи причин наведено в п. 8 наказу ДПАУ від 21.12.2010 р. № 969);

2) порядковий номер «стандартно» передбачає тепер поле для вказівки номера філії;

3) уточнено, що при заповненні реквізиту «місцезнаходження» зазначається «податкова адреса» відповідно продавця і покупця;

4) замість реквізиту «умова постачання» тепер розміщується реквізит «вид цивільно-правового договору». Необхідність таких змін, як уже наголошувалося, викликана тим, що згідно з п. 200.1 ПК «вид цивільно-правового договору» є обов’язковим реквізитом податкової накладної. Вимоги до заповнення цього реквізиту ані ПК, ані Порядок № 969 не містять, незважаючи на те, що він є обов’язковим і помилки в ньому можуть бути підставою для визнання податкової накладної недійсною. Очевидно, що в цьому реквізиті потрібно зазначати вид цивільно-правового договору, що зумовлює взаємовідносини сторін операції (купівлі-продажу, міни, дарування, комісії, оренди, перевезення, найму тощо). Також тут зазначаються номер і дата договору;

5) основна частина складається тепер з чотирьох розділів (до цього їх було шість): у податковій накладній віднині не виділяються відомості про транспортно-заготівельні витрати і надані покупцю знижки (надбавки);

6) дещо змінилася виноска до графи 2 податкової накладної, що визначає дату виникнення податкових зобов’язань;

7) до графи 10 зроблена примітка щодо необхідності зазначення в розділі III підстави звільнення від оподаткування;

8) слово «поставка» у формі податкової накладної замінено на «постачання» (таким терміном тепер оперує ПК).

Порядок виписування податкової накладної в основному залишився без змін. При цьому ПК уточнено (п. 201.7), що податкова накладна виписується не тільки на кожне постачання, а й на отримання передоплати (авансу).

Право виписування податкової накладної надається тільки зареєстрованому платнику ПДВ (п. 201.8 ПК).

Виписується податкова накладна, як і раніше, у двох примірниках у день виникнення податкових зобов’язань продавця. Оригінал податкової накладної видається покупцю, копія залишається у продавця товарів (послуг) (п. 201.4 ПК). Податкова накладна підписується уповноваженою особою та скріплюється печаткою платника податку — продавця (п. 201.1 ПК, п. 16 Порядку № 969).

Для оподатковуваних операцій та операцій, звільнених від оподаткування, податкові накладні, як і раніше, складаються окремо. В останньому випадку в податковій накладній робиться запис «без ПДВ» з посиланням на відповідний пункт та/або підпункт ст. 197 і підрозділ 2 розділу XX ПК.

 

Нюанси

 

Незважаючи на те що порядок виписування податкової накладної лишився практично в незмінному вигляді, важливо звернути увагу на такі моменти:

1. Податкова накладна при комісії.

З 1 січня 2011 року відповідно до вимог абз. «е» п.п. 14.1.191 ПК передача товару в межах посередницьких договорів вважається постачанням товарів. Податкові зобов’язання згідно з п. 189.4 ПК за такими операціями виникають за загальним правилом (за правилом першої події), тобто в момент передачі товару посереднику. І на цю саму дату тепер комітент повинен видати податкову накладну комісіонеру. Раніше, нагадаємо, згідно з п. 16 Порядку № 165 податкова накладна виписувалася на дату отримання комітентом коштів від посередника за поставлений товар.

2. Постачання послуг нерезидентом, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У цьому випадку податкова накладна за нормами п. 208.2 ПК має складатися в одному примірнику зареєстрованим як платник податку покупцем (отримувачем) послуг, тобто виписується платником самому собі. Хоча слід зауважити, що Порядок № 969 не містить жодних винятків у цьому випадку і вимагає подавати податкові накладні у двох примірниках. Раніше, нагадаємо, у разі надання послуг нерезидентом податкова накладна згідно з абз4 п. 2 Порядку № 165 повинна була виписуватися зареєстрованим на території України постійним представництвом нерезидента, а в разі його відсутності — резидентом, який виконує агентські (представницькі) дії від імені такого нерезидента, і тільки в разі відсутності такого — покупцем (отримувачем) послуги. Тепер же незалежно від того, чи має нерезидент представництва в Україні чи ні, якщо він не зареєстрований платником ПДВ, податкова накладна виписується резидентом — отримувачем послуг — платником податку. Якщо ж отримувач послуг не зареєстрований як платник податку, то податкова накладна не виписується (п. 208.4 ПК).

3. Операції, що не є об’єктом оподаткування.

Як і раніше, податкова накладна не виписується на операції, що не є об’єктом оподаткування. При цьому важливо зазначити, що ПК істотно розширено перелік таких операцій. Так, зокрема, не є об’єктом оподаткування операції з (п.п. 196.1.14 ПК):

— постачання

консультаційних, інжинірингових, інженерних, юридичних (у тому числі адвокатських), бухгалтерських, аудиторських, актуарних та інших подібних послуг консультаційного характеру;

— постачання

послуг з розробки, постачання і тестування програмного забезпечення, з обробки даних;

— надання консультацій з питань інформатизації;

— надання інформації та інших послуг у сфері інформатизації, у тому числі з використанням комп’ютерних систем.

Тому платники ПДВ, які надають зазначені послуги, не повинні виписувати на них податкові накладні.

4. Діяльність з управління майном.

З 1 січня 2011 року особа, яка здійснює діяльність з управління майном, вважається окремою особою для цілей ПДВ (так само, як і спільна діяльність), тобто особа — управитель майна, яке веде облік цієї діяльності окремо від своєї діяльності, повинна вести окремий податковий облік з ПДВ і зареєструватися як самостійний платник з присвоєнням окремого індивідуального податкового номера. Виписані податкові накладні за такою діяльністю повинні мати окрему нумерацію та реєструватися в окремому реєстрі.

5.

Особливості заповнення податкових накладних, що залишаються у платника. На відміну від раніше чинного порядку, при виписуванні податкових накладних із зазначенням типу причин залишення у продавця (02 — 11) у рядках «Індивідуальний податковий номер покупця» і «Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість (покупця)» проставляється нуль. При виписуванні податкової накладної покупцем (отримувачем) послуг від нерезидента, місце постачання яких розташоване на митній території України, у рядках «Індивідуальний податковий номер продавця» та «Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість (продавця)» також проставляється нуль.

У загальновстановленому порядку нумеруються тепер податкові накладні, виписані на суму перевищення звичайної ціни над фактичною. Тобто в її номері відмітка «ЗЦ» через дріб не робиться, а замість цього у спеціальному полі (у верхній лівій частині) проставляється тип причини «01».

 

Реєстр податкових накладних

 

Наказом від 24.12.2010 р. № 1002

ДПАУ затвердила нову форму Реєстру податкових накладних і порядок його заповнення. Форма реєстру податкових накладних (тепер він називається Реєстр виданих та отриманих податкових накладних) дещо змінилася. Так, у I розділі Реєстру тепер потрібно відображати видані податкові накладні, а у II — отримані. Порядок заповнення розділів «видані» та «отримані» податкові накладні залишився майже без змін. При цьому дещо змінилася Заголовна частина («шапка») Реєстру податкових накладних (реквізити 01 — 06).

Так, у рядках 011 — 012 службового поля Реєстру необхідно зробити відмітку (Х) про тип декларації, до якої додається Реєстр податкових накладних (звітна або звітна нова).

О1

Реєстр виданих та отриманих податкових накладних

подається до декларації
з податку на додану вартість

О11

Х

Звітної

О12

 

Звітної нової

О13

 

 

Номер порції реєстру

 

У рядку 02 відміткою Х слід вказати форму податкової декларації, до якої додається Реєстр податкових накладних

О2

Відмітка про подання декларації з податку на додану вартість

О21

Х

загальна

О22

 

скорочена (ст. 209 Кодексу)

О23

 

спеціальна (пункт 209.18 статті 209 Кодексу)

О24

 

переробного підприємства (пункт 1 підрозділу 2 розділу XIX Кодексу

 

У рядку 04 зазначається найменування платника. У разі ведення частин Реєстру філіями та структурними підрозділами (якщо їм таке право делеговано платником) у цьому полі зазначається найменування платника і через дріб найменування та код (номер, шифр), установлений для філії або структурного підрозділу (

п. 5 Порядку № 1002).

Важливо зазначити, що в

ПК збережено вимогу про ведення Реєстру податкових накладних в електронному вигляді (ст. 201.15, п. 3 Порядку № 1002). Подавати органу ДПСУ електронний Реєстр податкових накладних потрібно щомісячно, у строки, передбачені для подання місячної декларації (у тому числі й платникам, для яких установлено звітний податковий період — квартал) (п. 201.15 ПК). При цьому податкові органи зобов’язані повідомляти платника податків про наявність розбіжностей з даними контрагентів. Протягом 10 днів після одержання такого повідомлення платник податків має право уточнити податкові зобов’язання без застосування штрафних санкцій (п. 201.6 ПК).

Щодо відмітних особливостей ведення Реєстру порівняно із скасованим порядком, то вони такі:

1) при здійсненні платником експортних операцій у графі 3 розділу I проставляється номер ВМД;

2) вилучено такі позначення виду документа як ПН (податкова накладна за щоденними підсумками операцій) і ЗЦ (податкова накладна, виписана на суму перевищення звичайної ціни над фактичною). При виписуванні податкових накладних за названими операціями та іншими, зазначеними у

п. 8 Порядку № 969, у графі 4 розділу I до виду документа додається код типу причини (наприклад, ПН01);

3) запроваджено позначення виду документа — БО (документ бухгалтерського обліку), що використовується для відображення у графі 4 розділу I документів бухгалтерського обліку, на підставі яких ураховуються операції з постачання товарів/послуг, що не є об’єктом обкладення ПДВ відповідно до вимог

ст. 196 ПК;

4) при придбанні товарів/послуг на митній території України у неплатників ПДВ у графі 5 розділу II вид документа проставляється з позначенням — НП;

5) податкова накладна, за якою проведено розподіл суми податкового кредиту, заноситься до графи 5 розділу II з позначенням ПНР;

6) у разі придбання у платника ПДВ товарів/послуг та основних фондів, які звільнені від оподаткування та не є об’єктом оподаткування, а також придбання у неплатників, у графах 10, 12, 14 і 16 розділу II ставиться відмітка «

Æ», а не «Х», як потрібно було раніше.

 

Єдиний реєстр податкових накладних

 

Крім ведення платником власних реєстрів виданих та отриманих податкових накладних (що подаються до податкового органу щомісячно у строки, установлені для подання декларації з ПДВ), ПК запроваджено обов’язкову реєстрацію виданих податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Так, згідно з абз. 2 п. 201.10 ПК при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг продавець — платник ПДВ зобов’язаний надати покупцю податкову накладну після реєстрації в ЄРПН.

При цьому важливо зазначити, що реєстрації в ЄРПН підлягають далеко не всі податкові накладні. Так, згідно з п. 11 підрозділу 2 розділу XX ПК реєстрація податкових накладних продавцями в ЄРПН запроваджується для тих платників ПДВ, у яких сума ПДВ в одній податковій накладній становить більше:

— 1 млн грн. — з 1 січня 2011 року;

— 500 тис. грн. — з 1 квітня 2011 року;

— 100 тис. грн. — з 1 липня 2011 року;

10 тис. грн. з 1 січня 2012 року.

Зверніть увагу, ідеться саме про суму ПДВ у податковій накладній, а не про загальну суму постачання. Тому у 2011 році реєструвати податкові накладні в ЄРПН належить небагатьом. Податкові накладні із сумою ПДВ, що не перевищує 10 тис. грн., узагалі не планується включати до ЄРПН.

Важливо зазначити, що покупець повинен буде перевіряти реєстрацію отриманої податкової накладної в ЄРПН. У разі відсутності такої реєстрації він не зможе задекларувати податковий кредит за нею. Точніше зможе, але тільки за умови подання разом з декларацією за відповідний звітний місяць заяви зі скаргою на постачальника, що буде підставою для проведення позапланової виїзної перевірки такого продавця (п. 201.10 ПК). При цьому зауважте: відсутність факту реєстрації продавцем податкових накладних в ЄРПН не звільняє платника податку — продавця товарів/послуг від обов’язку включення суми ПДВ, зазначеної в податковій накладній, до суми податкових зобов’язань за відповідний період.

Зазначимо, що Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246.

 

Граничні строки відображення податкового кредиту за податковими накладними

 

Слід пам’ятати про те, що

ПК установлено «граничні» строки відображення податкового кредиту за «запізнілими» податковими накладними. Так, право на відображення податкового кредиту зберігається за платником протягом 365 календарних днів з дати виписки податкової накладної (абз. 3 п. 198.6 ПК). Платники, які застосовували касовий метод до набуття чинності ПК або застосовують касовий метод сьогодні, мають право на включення до податкового кредиту сум ПДВ на підставі податкових накладних, отриманих протягом 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунка платника податків (абз. 4 п. 198.6 ПК).

 

Використані нормативні документи

 

ПК

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про ПДВ —

Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР (втратив чинність).

Порядок № 969

— Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 21.12.2010 р. № 969.

Порядок № 1002

— Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1002.

Порядок № 165 —

Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165 (втратив чинність).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі