Збір за першу реєстрацію транспортного засобу

Редакція ПК
Податковий кодекс Жовтень, 2011/№ 20
В обраному У обране
Друк
Стаття

Збір за першу реєстрацію транспортного засобу

 

Збір за першу реєстрацію транспортного засобу

(далі — транспортний збір) загальнодержавний збір, який справляється за першу реєстрацію в Україні транспортних засобів, визначених розділом VII ПК (п.п. 14.1.169 ПК).

Як відомо, такий збір є деякою мірою правонаступником податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі — податок з власників ТЗ). Про основні відмінності «новачка» від «старожила» ми писали на сторінках нашого видання ще на початку цього року (див. «Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2011, № 1, с. 42). Зараз же поговоримо більш предметно.

 

Платники транспортного збору

 

Відповідно до

п . 231.1 ПК платниками транспортного збору є юридичні та фізичні особи, які здійснюють першу реєстрацію транспортних засобів (далі — ТЗ) в Україні. Водночас коло платників слід дещо уточнити (табл. 1).

 

Таблиця 1

Платники транспортного збору

Платники

Роз'яснення

1

2

Фізичні особи, які здійснюють першу реєстрацію ТЗ в Україні

Громадяни України, іноземці, особи без громадянства, біженці, які здійснюють першу реєстрацію в Україні ТЗ, що є об'єктом оподаткування відповідно до п.п. 232.1.1 ПК (Науково-практичний коментар до ПК*).
Зверніть увагу: колісні транспортні засоби (далі — КТЗ), що належать фізичним особам — підприємцям, реєструються за ними як за звичайними фізичними особами — непідприємцями (п. 6 Порядку № 1388, п. 6 Порядку № 694, Порядок № 8)

Юридичні особи, які здійснюють першу реєстрацію ТЗ в Україні

Підприємства, установи, організації, іноземні юридичні особи, нерезиденти (у значенні пп. «а», «б» п.п. 14.1.122 ПК), які зареєстровані у встановленому законом порядку та здатні від свого імені реалізовувати право на першу реєстрацію в Україні ТЗ, що є об'єктом оподаткування відповідно до п.п. 232.1.1 ПК (Науково-практичний коментар до ПК*).
Варто зазначити, що раніше юридичні особи могли делегувати повноваження зі сплати податку з власників ТЗ і подання звітності за ним своїм відокремленим підрозділам (п. 2.4 Методичних рекомендацій щодо повноти охоплення обліком платників окремих видів податків, затверджених наказом ДПАУ від 19.12.2008 р. № 784). Інакше кажучи, ДПАУ офіційно визнавала відокремлені підрозділи платниками податку з власників ТЗ. Зараз же ситуація неоднозначна. Податківці з цього приводу мовчать. Однак якщо дотримуватися логіки авторів Науково-практичного коментаря до ПК*, то, схоже, відокремлені підрозділи не можуть виступати платниками транспортного збору. Цей висновок основано на такому:
 — ПК безпосередньо оперує поняттям «юридична особа». Водночас відокремлені підрозділи не є юридичними особами, а отже, не мають права здійснювати реєстрацію ТЗ від свого імені. Крім того, вони не підлягають державній реєстрації;
 — у реєстраційних документах, зокрема на КТЗ, зазначається саме юридична особа (власник), якій належать ТЗ, місцезнаходження такої особи та окремо місце стоянки ТЗ (постанова КМУ «Про затвердження зразків національних та міжнародного посвідчень водіїв і документів, необхідних для реєстрації транспортних засобів» від 31.01.92 р. № 47).
Таким чином, за відокремлені підрозділи (філії та представництва) сплачувати збір і подавати відповідну звітність зобов'язане саме головне підприємство.
До речі, в неофіційних консультаціях податківці на місцях підтверджують цей висновок

* Науково-практичний коментар до Податкового кодексу України: в 3 т./ кол. авторів [заг. редакція М. Я. Азарова]. — К.: Міністерство фінансів України, Національний університет ДПС України. — 2010 р.

Юридичні та фізичні особи, які відчужують «пільгові» ТЗ

Відповідно до п. 235.2 ПК у разі відчуження (продажу, дарування, передачі у спадок тощо) фізичною або юридичною особою «пільгових» ТЗ, така особа зобов'язана сплатити збір на загальних підставах.
Інакше кажучи, якщо «пільгове» ТЗ перестає використовуватися «пільговиком» для власних потреб, то дія пільги припиняється й у продавця (дарувальника, спадкодавця) виникає обов'язок сплатити збір.
Хто має право на пільгу і на які ТЗ вона поширюється, розглянуто на с. 6

 

Як бачите, власник ТЗ стає платником транспортного збору тільки тоді, коли здійснює першу реєстрацію ТЗ в Україні.

 

Оподатковувана операція — перша реєстрація транспортного засобу

 

Перша реєстрація транспортного засобу

— реєстрація транспортного засобу, яка здійснюється уповноваженими державними органами України щодо цього транспортного засобу в Україні вперше (п.п. 14.1.163 ПК). Вона здійснюється в разі придбання:

нового ТЗ* вітчизняного виробництва;

— ТЗ (

як нового, так і такого, що був у використанні**), який ввезено з-за кордону та який не проходив в Україні реєстрацію.

*

Новий транспортний засіб — транспортний засіб, що не має актів державної реєстрації уповноважених органів, у тому числі іноземних, які дають право на його експлуатацію (п.п. 14.1.124 ПК).

** Транспортні засоби, що використовувалися,

— транспортні засоби, на які уповноваженими державними органами, у тому числі іноземними, видані реєстраційні документи, що дають право експлуатувати такі транспортні засоби (п.п. 14.1.251 ПК).

Основну інформацію, що стосується реєстрації окремих ТЗ, наведемо в табл. 2.

 

Таблиця 2

Вид ТЗ

Нормативний документ, відповідно до якого здійснюється перша реєстрація ТЗ

Орган, що здійснює реєстрацію ТЗ

Документ, що підтверджує реєстрацію ТЗ

1

2

3

4

Автомобілі, автобуси, самохідні машини, сконструйовані на шасі автомобілі, мотоцикли усіх типів, марок і моделей, причепи, напівпричепи, мотоколяски, інші прирівняні до них ТЗ, мопеди

Порядок № 1388

Підрозділи Державтоінспекції Міністерства внутрішніх справ України (МРЕВ ДАІ)

Свідоцтво про державну реєстрацію транспортного засобу (техпаспорт)

Трактори, самохідні шасі, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні і меліоративні машини, сільськогосподарська техніка, інші механізми

Порядок № 694

Інспекції державного технічного нагляду Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міськдержадміністрацій (Інспекції держтехнагляду)

Свідоцтво про реєстрацію машини або талон тимчасового обліку машини

Великотоннажні та інші технологічні ТЗ, що не підлягають експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування

Порядок № 8

Територіальні органи Державного комітету з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду (Держгірпромнагляд)

Свідоцтво про реєстрацію великотоннажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу

ТЗ, які закріплені за військовими частинами, закладами, установами та організаціями, що входять до складу Збройних Сил України

Порядок відомчої реєстрації та ведення обліку транспортних засобів Збройних Сил України, затверджений постановою КМУ від 30.09.2009 р. № 1032

Військова інспекція безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах та її структурні підрозділи (підрозділи військової інспекції безпеки дорожнього руху)

Технічний талон транспортного засобу Збройних Сил

Торговельні судна1

Порядок № 1069

Морських суден — капітани морських портів;
річкових суден та суден, що не підлягають нагляду класифікаційним товариством, — Інспекція Головного державного реєстратора флоту;
риболовних суден, що не підлягають нагляду класифікаційним товариством, — Держкомрибгосп

Свідоцтво про право плавання під Державним прапором України

1

Відповідно до ст. 15 Кодексу торгового мореплавання України від 23.05.95 р. № 176/95-ВР торговельне судно означає самохідну чи несамохідну плавучу споруду, що використовується:
1) для перевезення вантажів, пасажирів, багажу і пошти, для рибного або іншого морського промислу, розвідки і добування корисних копалин, рятування людей і суден, що зазнають лиха на морі, буксирування інших суден та плавучих об'єктів, здійснення гідротехнічних робіт чи піднімання майна, що затонуло в морі;
2) для несення спеціальної державної служби (охорона промислів, санітарна і карантинна служби, захист моря від забруднення тощо);
3) для наукових, навчальних і культурних цілей;
4) для спорту;
5) для інших цілей.

Цивільні повітряні судна2

Правила № 67

Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації
(Державіаслужба)

Реєстраційне посвідчення повітряного судна

2

Крім (п. 2.3 Правил № 67):
 — повітряних суден, зліт яких здійснюється за допомогою ніг пілота (дельтаплани, параплани, мотодельтаплани, мотопараплани тощо);
 — метеорологічних куль-пілотів, які використовуються виключно для метеорологічних потреб, безпілотних повітряних суден, авіаційних моделей тощо;
 — безпілотних некерованих аеростатів без корисного вантажу.

Державні повітряні судна України3

Положення № 435

Служба реєстрації державних повітряних суден України озброєння командування Військово-Повітряних Сил України

Реєстраційне посвідчення

3

Зокрема повітряні судна Міністерства оборони, Міністерства внутрішніх справ, інших центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які мають статус державних повітряних суден і не входять
до Державного реєстру цивільних повітряних суден (п. 1.4 Положення № 435).

 

Зверніть увагу

: транспортний збір сплачується не за всі ТЗ, що підлягають реєстрації відповідними уповноваженими державними органами України. Наприклад, мопеди згідно з Порядком № 1388 підлягають державній реєстрації, однак транспортний збір при цьому не сплачується (п.п. 232.1.1 ПК). І це далеко не єдиний виняток.

 

Оподатковувані, неоподатковувані, «пільгові» транспортні засоби

 

Перелік ТЗ, при першій реєстрації яких сплачується збір, наведено у ст. 232 ПК. Так, виділяють три групи об'єктів обкладення збором:

колісні транспортні засоби (далі — КТЗ);

судна, зареєстровані в Державному судновому реєстрі України або в Судновій книзі України;

літаки та вертольоти, зареєстровані в Державному реєстрі цивільних повітряних суден України або в Реєстрі державних повітряних суден України.

Водночас практично з кожної групи є винятки, тобто ТЗ, перша реєстрація яких не тягне за собою сплату транспортного збору (табл. 3).

 

Таблиця 3

Транспортні засоби, що не є об'єктом обкладення транспортним збором і «пільгові»

Вид
«звільнення»

Перелік ТЗ

1

2

ТЗ, що не є об'єктами обкладення транспортним збором

із числа КТЗ (п.п. 231.1.1 ПК):
 — ТЗ та інші самохідні машини і механізми, що закріплені на праві оперативного управління за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, а також за військовими формуваннями Міністерства внутрішніх справ України і за підрозділами служби цивільного захисту, що повністю утримуються за рахунок бюджету.
Зверніть увагу, якщо в майбутньому перелічені державні структури здійснять відчуження таких ТЗ, транспортний збір все одно не сплачуватиметься (див. відповідь на запитання з Єдиної бази податкових знань, розміщеної на офіційному сайті ДПАУ:
www.sta.gov.ua, (далі — ЄБПЗ) на с. 19);
 — ТЗ вантажні, самохідні, що використовуються на заводах, складах, у портах та аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані (код 8709 згідно з УКТ ЗЕД);
 — ТЗ швидкої медичної допомоги;
 — машини та механізми для сільськогосподарських робіт (коди 8432 і 8433 згідно з УКТ ЗЕД);
 — причепи (напівпричепи);
 — мопеди;
 — велосипеди

з числа суден (п.п. 232.1.2 ПК, п. 2 Порядку № 1069):
 — військові кораблі та судна;
 — катери, шлюпки та інші плавучі засоби, що належать будь-якому судну;
 — спортивні судна, перелік видів яких затверджує Мінсім’ямолодьспорт за погодженням з Мінтрансзв’язку;
 — веслові судна, що використовуються без двигуна, довжиною до 2,5 метра.
Такі ТЗ не реєструються у Державному судновому реєстрі та у Судовій книзі України, а отже, не є об'єктом обкладення транспортним збором

з числа літаків і вертольотів (п.п. 231.1.3 ПК):
 — літаки та вертольоти Збройних Сил України та Міністерства надзвичайних ситуацій.
Зверніть увагу! Із цивільних повітряних суден не підлягають державній реєстрації, а отже, не є об'єктом обкладення транспортним збором (п. 2.3 Правил № 67):
 — повітряні судна, зліт яких здійснюється за допомогою ніг пілота (дельтаплани, параплани, мотодельтаплани, мотопараплани тощо);
 — метеорологічні кулі-пілоти, які використовуються виключно для метеорологічних потреб, безпілотні повітряні судна, авіаційні моделі тощо;
 — безпілотні некеровані аеростати без корисного вантажу

«Пільгові» ТЗ

легкові автомобілі для інвалідів1з об’ємом циліндрів двигуна до 1500 куб. см, придбані за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів та/або безоплатно передані інвалідам відповідно до законодавства України;
 — ТЗ будинків-інтернатів для громадян похилого віку та інвалідів, дитячих будинків-інтернатів, пансіонатів для ветеранів війни та праці, геріатричних пансіонатів, реабілітаційних установ для інвалідів і дітей-інвалідів, що фінансуються з державного та місцевого бюджетів. У цьому випадку під пільгу потрапляють будь-які ТЗ.
Нагадуємо, що в разі відчуження зазначеними особами таких «пільгових» ТЗ, вони зобов'язані будуть сплатити транспортний збір на загальних підставах

1

Відповідно до п. 4 розд. ХІХ ПК Кабміну доручено запровадити механізм компенсації втрати частини доходів у зв'язку зі скасуванням податку з власників ТЗ і відповідним збільшенням ставок акцизного збору з пального для фізичних осіб, які користувалися пільгами зі сплати податку з власників ТЗ щодо одного легкового автомобіля (мотоколяски) з об’ємом циліндрів двигуна до 2500 куб. см або одного мотоцикла з об’ємом циліндрів двигуна до 750 куб. см або одного човна моторного чи катера (крім спортивного) з довжиною корпусу до 7,5 м, а саме осіб, зазначених у:
 — пп. 1 і 2 ч. 1 ст. 14 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;
 — ст. 4 — 11 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
 — ст. 6 і 8 Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні»;
 — інвалідів незалежно від групи інвалідності (у тому числі дітей-інвалідів за поданням органів соціального захисту). Поки такий механізм не запроваджено

 

Визначення суми транспортного збору

 

Відповідно до

п . 238.1 ПК транспортний збір розраховується за кожним ТЗ як добуток відповідної бази оподаткування, ставки збору та відповідного коефіцієнта.

При цьому в

ПК не сказано, хто саме повинен розраховувати суму збору: сам платник чи реєстраційний орган. На практиці працюють обидва варіанти.

Щоправда реєстраційні органи рідко займаються цим самостійно. Частіше за все при них

діють служби (у народі їх називають «Бюро добрих послуг»), які здійснюють супровід першої реєстрації ТЗ, що полягає в підготовці бланків заяв, квитанцій, розрахунку сум обов’язкових платежів, у тому числі транспортного збору тощо.

Однак у принципі платник цілком здатний обчислити суму збору і

самостійно (за наявності всіх необхідних даних, зрозуміло).

Зверніть увагу: якщо реєстраційний орган або «супроводжуючі» допустять у розрахунках помилку, виправляти її доведеться платнику. Тому для «підстрахування» рекомендуємо всім платникам бути в курсі цієї процедури.

Отже, для зручності читачів наведемо формулу розрахунку транспортного збору (вона ж знадобиться юридичним особам — платникам збору при заповненні графи 8 рядка 7 Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів):

Тс = Бп х Ст х К,

де

Тс — сума збору;

Бп

— база обкладення збором;

Ст

— ставка збору;

К

— коефіцієнт.

 

Ну а тепер розшифруємо складові формули (табл. 4).

 

Таблиця 4

Шпаргалка з обчислення транспортного збору

Об'єкт обкладення транспортним збором — КТЗ

Вид ТЗ

База обкладення транспортним збором

Ставка збору
(грн. зі 100 куб. см об’єму циліндрів двигуна,
грн. з 1кВт потужності двигуна)

Коефіцієнти до ставок транспортного збору

для нових ТЗ

для ТЗ, що були в експлуатації

до
8 років

більше
8 років

1

2

3

4

5

6

7

Мотоцикли

об’єм циліндра двигуна, куб. см

до 500

3

1

2

40

501 — 800

5

понад 800

10

Легкові автомобілі (крім автомобілів, обладнаних електродвигуном)

об’єм циліндра двигуна, куб. см

до 1000

3

1

2

40

1001 — 1500

5

1501 — 1800

7

1801 — 2500

10

2501 — 3500

25

3501 — 4500

40

4501 — 5500

45

5501 — 6500

55

понад 6500

60

Легкові автомобілі, обладнані електродвигуном

потужність двигуна, кВт

будь-яка

0,5

1

Відповідно до пп. 234.4.2 і 234.4.4 ПК застосовуються базові ставки збору без використання коефіцієнтів

Автобуси, у тому числі мікроавтобуси

об’єм циліндра двигуна, куб. см

будь-який

5

1

2

40

Трактори

об’єм циліндра двигуна, куб. см

будь-який

2,5

1

Відповідно до пп. 234.4.2 і 234.4.4 ПК застосовуються базові ставки збору без використання коефіцієнтів

Вантажні автомобілі1

об’єм циліндра двигуна, куб. см

до 8200

15

1

2

40

8201 — 15000

20

понад 15000

25

1

Транспортний збір для вантажопасажирських автомобілів сплачується в розмірах, установлених для вантажних автомобілів (п.п. 234.1.6 ПК).

Сідельні тягачі

об’єм циліндра двигуна, куб. см

будь-який

15

1

2

40

Автомобілі спеціального призначення2

об’єм циліндра двигуна, куб. см

будь-який

5

1

2

40

2

Як випливає зі ст. 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III до автомобілів спеціального призначення належать транспортні засоби, призначені для виконання спеціальних робочих функцій (наприклад, автокран, автобетономішалка, трактори будівельні, бульдозери, екскаватори, навантажувачі тощо).

Інші КТЗ

об’єм циліндра двигуна, куб. см

будь-який

5

1

2

40

Об'єкт обкладення транспортним збором — судна

Вид ТЗ

База обкладення транспортним збором

Ставка збору (грн. з 1кВт потужності двигуна, грн. зі 100 см довжини)

Коефіцієнти до ставок транспортного збору

для нових ТЗ

для ТЗ, що були в експлуатації

до 8 років

більше
8 років

Судна, оснащені стаціонарним або підвісним двигуном (двигунами)

потужність двигуна, кВт

до 55 (включно)

2,5

1

2

3

понад 55

3

Судна, не оснащені двигуном

довжина корпусу судна, м

до 7,5 (включно)

7

1

2

3

понад 7,5

14

Об'єкт обкладення транспортним збором — літаки та вертольоти

Вид ТЗ

База обкладення транспортним збором

Ставка збору (грн. з 1 кг макси-мальної злітної маси)

Коефіцієнти до ставок транспортного збору

для нових ТЗ

для ТЗ, що були в експлуатації

до 8 років

більше
8 років

Літаки

максимальна злітна маса, кг

будь-яка

1

1

2

3

Вертольоти

1

1

2

3

 

Зверніть увагу:

ставка збору для КТЗ та окремих суден встановлена в грн. за 100 куб. см об’єму двигуна і 100 см довжини, отже, результат множення бази оподаткування на ставку і коефіцієнт необхідно ділити на 100. Результатом обчислення і буде сума до сплати.

 

Коли сплачується транспортний збір?

 

Основні тонкощі сплати транспортного збору розглянемо в табл. 5.

 

Таблиця 5

Транспортний збір сплачується:

Пояснення

1

2

одноразово, тільки при першій реєстрації ТЗ в Україні (п.п. 14.1.169 ПК)

У разі придбання ТЗ, що вже був зареєстрований в Україні, сплачувати збір не потрібно. Як бачите, придбавати ТЗ, що вже були зареєстровані на території України (наприклад, автомобілі, що використовувались), тепер вигідніше, адже в цьому випадку жодних податкових наслідків не виникає

до моменту реєстрації ТЗ (п. 237.1 ПК)

Згідно з п. 236.1 ПК базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року. Однак на строк сплати збору та подання звітності це не впливає.
Так, згідно з п. 239.3 ПК платники зобов'язані при першій реєстрації в Україні ТЗ пред'являти реєстраційному органу квитанції або платіжні доручення про сплату збору з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення. Виняток становлять особи, звільнені від сплати збору, — вони подають відповідний документ, що дає право на користування такими пільгами.
У разі відсутності таких документів перша реєстрація ТЗ в Україні не проводиться

за ставками, що діють на день сплати (п. 239.1 ПК)

Згідно з п. 4 розд. XIX ПК щорічно, до 1 червня, Кабміну доручено виносити на розгляд до Верховної Ради України законопроект про підвищення ставок транспортного збору.
Водночас, наприклад, реєстрація КТЗ здійснюється протягом 10 днів після придбання, митного оформлення, отримання ТЗ (ст. 34 Закону про дорожній рух). При цьому день придбання, день сплати збору і день реєстрації можуть не збігатися в часі. Таким чином, цілком імовірна ситуація, коли на момент придбання ТЗ ставки будуть одні, а на момент сплати — інші. Як бачите, ПК приписує орієнтуватися саме на день сплати

за місцем реєстрації ТЗ (п. 239.1 ПК). Додатково див. відповідь на запитання з ЄБПЗ на с. 20

У загальному випадку місцем реєстрації ТЗ юридичної особи є місцезнаходження юридичної особи (п. 21 Порядку № 1388, п. 9 Порядку № 694 і п. 7 Порядку № 8).
Водночас, місцем реєстрації ТЗ може бути:
 — місце стоянки або фактичне місце експлуатації ТЗ, якщо вони розташовані за місцезнаходженням філій або представництв юридичних осіб;
 — фактична адреса юридичної особи, якщо вона відрізняється від юридичної. Нагадуємо, що під фактичною адресою прийнято розуміти адресу, де реально можна знайти виконавчий орган підприємства.
У свою чергу, відповідно до ст. 93 ЦКУ місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку. При цьому Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV визначає місцезнаходження юридичної особи як місце її державної реєстрації.
Інакше кажучи, місцезнаходженням юридичної особи буде так звана юридична адреса, тобто адреса, за якою підприємство зареєстроване та має вести діяльність.

Місцем реєстрації ТЗ, що належить фізичній особі, є місце проживання (перебування) такої особи (п. 24 Порядку № 1388, п. 9 Порядку № 694, п. 7 Порядку № 8)

 

Для платників — фізичних осіб на цьому обкладення транспортним збором закінчується. Принаймні до наступної першої реєстрації ТЗ. А от юридичних осіб чекає ще один рубіж — подання звітності.

 

Звітність

 

Відповідно до

п . 239.2 ПК юридичні особи подають відповідному органу державної податкової служби (далі — орган ДПС) Розрахунок суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів (далі — Розрахунок). Форму такого Розрахунку затверджено наказом № 994. А от докладних інструкцій стосовно його подання та заповнення не існує: податківці обмежилися п. 239.2 ПК і декількома «підказками» у самій формі.

Для зручності читачів ми систематизували необхідні відомості в табл. 6 і 7.

 

Таблиця 6

Нюанси подання Розрахунку

Запитання

Відповідь

Примітка

1

2

3

Хто подає Розрахунок?

Тільки юридичні особи

Зверніть увагу: юридичні особи, які не сплачують транспортний збір згідно з п. 235.1 ПК, подають Розрахунок на загальних підставах. При цьому в разі відчуження «пільгових» ТЗ, вони зобов'язані будуть ще раз подати такий Розрахунок.
Фізичні особи про сплату транспортного збору не звітують

За якою формою подається Розрахунок?

Форму Розрахунку затверджено наказом № 994

Така форма є єдиною для подання всіх видів Розрахунків

Що додається до Розрахунку?

Копії реєстраційних документів, завірені відповідним уповноваженим державним органом України, що проводив таку реєстрацію (п. 239.2 ПК)

До Розрахунку додається копія реєстраційних документів, зазначених у табл. 2 на с. 4. Такі копії в обов'язковому порядку мають бути завірені «мокрою» печаткою органу, що проводив реєстрацію.
Зверніть увагу: в ЄБПЗ податківці зазначали, що платники, які подають Розрахунок в електронному вигляді, повинні подавати до відповідного органу ДПС копію реєстраційних документів у паперовому вигляді. І хоча дію такої консультації припинено з 06.08.2011 г.1, оскільки нових консультацій і роз'яснень не з'явилося, рекомендуємо, як і раніше, подавати копії реєстраційних документів у паперовому вигляді. До речі, це підтверджують і податківці на місцях

1

Дата набуття чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» від 07.07.2011 р. № 3609-VI, яким унесено зміни до ПК.

Куди і в якій кількості подається Розрахунок?

До відповідного органу ДПС за своїм местонаходженням2 і за місцем реєстрації ТЗ (п. 239.2 ПК)

У тому випадку, якщо:
 — місце реєстрації ТЗ юридичної особи і місцезнаходження самої юридичної особи збігаються, подається тільки один Розрахунок — до органу ДПС за місцем реєстрації ТЗ. Зокрема, один Розрахунок подається, якщо і філія, і головне підприємство знаходяться в межах одного району, тобто «підпорядковуються» одному органу ДПС і одному органу, уповноваженому здійснювати реєстрацію ТЗ;
 — місце реєстрації ТЗ юридичної особи та місцезнаходження самої юридичної особи не збігаються, подаються два Розрахунки: один — до органу ДПС за місцем реєстрації ТЗ, другий — до органу ДПС за місцезнаходженням юридичної особи

2

Визначення місцезнаходження юридичної особи та місця реєстрації ТЗ наведені в табл. 5 на с. 9.

У які строки подається Розрахунок?

Протягом 10 днів після першої реєстрації ТЗ (п. 239.2 ПК)

Очевидно, ідеться про календарні дні

Яка періодичність подання Розрахунку?

Один раз при першій реєстрації ТЗ

Юридичні особи не подають Розрахунок, якщо:
 — ТЗ числилися у них на балансі станом на 01.01.2011 р. і були зареєстровані раніше;
 — придбавалися ТЗ (наприклад, автомобіль, що використовувався), які вже були зареєстровані на території України

Спосіб подання розрахунку

Розрахунок може бути подано платником транспортного збору:
 — особисто;
 — надіслано поштою з повідомленням про вручення і описом вкладення;
 — надіслано засобами електронного зв'язку в електронній формі (п. 49.3 ПК)

Розрахунок може бути подано будь-яким з перелічених способів на вибір платника. Однак це не стосується великих і середніх підприємств: вони подають Розрахунок тільки в електронному вигляді. При цьому слід пам'ятати, що при надсиланні Розрахунку в електронному вигляді мають бути дотримані умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
Водночас обмежене застосування має відправлення Розрахунку поштою. Річ у тім, що згідно з п. 49.5 ПК Розрахунок має бути надіслано поштою не пізніше, ніж за 10 днів до закінчення граничного строку його подання. Інакше кажучи, день реєстрації ТЗ у цьому випадку є граничним строком надсилання Розрахунку поштою, що, погодьтеся, не дуже зручно

 

Таблиця 7

Шпаргалка для заповнення Розрахунку

Рядок Розрахунку

Що зазначається

Примітка

номер

назва

1

2

3

4

1

«Розрахунок суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів»

— рік, у якому ТЗ вперше реєструється в Україні

рік, за який здійснюється уточнення

Така інформація зазначається у графі «Звітний податковий період, що уточнюється», причому тільки в разі складання Уточнюючого розрахунку. У решті випадків графу не заповнюють

вид Розрахунку («Звітній, «Новий звітний», «Уточнюючий розрахунок»)

Щоб зазначити вид Розрахунку, що подається, у відповідній комірці необхідно поставити позначку «Х».
Звітний розрахунок складається в загальному випадку, тобто коли згідно з п. 239.2 ПК в юридичної особи виникає обов'язок відзвітувати за вперше зареєстрований ТЗ.
Уточнюючий розрахунок складається, якщо необхідно уточнити відомості (виправити помилку) раніше поданого Розрахунку.
Зверніть увагу: в ЄБПЗ податківці зазначили, що в разі виявлення юридичною особою заниження податкового зобов'язання за минулі податкові періоди форма Розрахунку передбачає подання лише Уточнюючого розрахунку. Інакше кажучи, скористатися п.п. «б» п. 50.1 ПК і виправити помилку в Розрахунку за наступний податковий період платники транспортного збору не можуть.
А от скласти Новий звітний розрахунок можна в єдиному випадку, коли до закінчення граничного строку подання Розрахунку, платник транспортного збору самостійно виявить помилку, що не вплинула на суму податкового зобов’язання. В іншому випадку — складається Уточнюючий розрахунок1.
Графа «До відома2» заповнюється в тому випадку, якщо місце реєстрації ТЗ юридичної особи та місцезнаходження самої юридичної особи не збігаються.
Причому, як роз'яснюють у своїх консультаціях податківці, Розрахунком, що подається до відома, буде саме Розрахунок, що подається за місцезнаходженням юридичної особи, тобто головним підприємством. В основному Розрахунку, що подається за місцем реєстрації ТЗ, така графа не заповнюється.
Зверніть увагу: у ПК не йдеться про подання копії, тобто і основний Розрахунок, і Розрахунок, що подається до відома, — подаються в оригіналі

тип ТЗ, щодо якого подається Розрахунок («Колісні транспортні засоби», «Судна», «Літаки і вертольоти»)

Нагадуємо, що Розрахунок подається окремо за КТЗ, суднами, а також літаками та вертольотами. Тобто якщо платник одночасно звітує про першу реєстрацію легкового автомобіля (КТЗ) і катера (водний ТЗ), то заповнити необхідно два різні Розрахунки: у Розрахунку щодо легкового автомобіля
позначка «Х» проставляється у графі «Колісні транспортні засоби»; у Розрахунку щодо катера — у графі «Судна».
Якщо Розрахунок подається за зареєстрованими ТЗ, що належать до одного типу, наприклад, вантажний і легковий автомобіль (тобто тільки КТЗ), то подається один Розрахунок

1

За логікою, якщо до закінчення десятиденного строку, установленого п. 239.2 ПК, платник транспортного збору самостійно виявить помилку в поданому звітному Розрахунку, то складатися має новий звітний розрахунок. При цьому згідно з п. 50.1 ПК штрафні санкції в цьому випадку застосовуватися не повинні. Але! Таке правило працює, якщо податкові зобов'язання визначаються на підставі податкової звітності, тобто подання податкової звітності — перша подія.

Щодо транспортного збору — ситуація інша. Згідно зі ст. 237 ПК такий збір сплачується перед проведенням першої реєстрації в Україні ТЗ. Крім того, платники транспортного збору зобов'язані при першій

реєстрації в Україні пред'являти квитанції або платіжні доручення про сплату збору з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення (п. 239.3 ПК), причому в разі відсутності таких документів перша реєстрація в Україні не проводиться (п. 239.4 ПК).
Як бачите, у випадку з транспортним збором першою подією буде саме сплата податкових зобов'язань, а подання Розрахунку швидше формальність, за допомогою якої орган ДПС здійснює нарахування раніше сплачених сум за особовим рахунком платника.
Виходячи з цього, якщо сума збору визначена неправильно, наприклад, занижена, то на момент подання Розрахунку фактично існує недоплата. Незважаючи на те що сума збору визначається відповідним реєстраційним органом, якщо останній допустив помилку, то виправляти її доведеться платнику. Причому юридичній особі «не відкрутитися» ні від штрафу, ні від пені. У цьому випадку платник спочатку повинен заповнити звичайний звітний Розрахунок з «неправильними» показниками, а потім у спеціальних графах 9 — 14 Розрахунку уточнити дані раніше поданого Розрахунку. Як випливає з виноски 5 Розрахунку, такі графи заповнюються тільки в разі уточнення податкових зобов'язань, тобто в разі подання уточнюючого розрахунку. Як бачите, подати новий звітний розрахунок у цьому випадку не вихід.

2

«Повне найменування платника збору»

— повне найменування юридичної особи

«Копіюється» зі:

— Свідоцтва про держреєстрацію (для юросіб, які зареєстровані
до 07.05.2011 р. та не змінювали свої дані, що містяться в Єдиному держреєстрі, після зазначеної дати);
 — виписки з Держреєстру (для юросіб, зареєстрованих після 07.05.2011 р. або які вносили зміни про себе до Єдиного держреєстру після зазначеної дати)

3

«Код платника податків згідно з ЄДРПОУ»

— код, присвоєний юрособі згідно з постановою КМУ
«Про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України» від 22.01.96 р. № 118

«Код виду економічної діяльності (КВЕД)»

— код виду діяльності згідно з Класифікацією видів економічної діяльності ДК 009:2005, затвердженої наказом Держкомстату від 26.12.2005 р. № 375

Код можна «знайти» в довідці про включення до ЄДРПОУ, а також у Реєстраційній картці, затвердженій наказом Держкомпідприємництва від 20.04.2007 р. № 54 (Форма № 1).
Якщо видів діяльності декілька, то в Розрахунку зазначається перший — основний

4

«Код організаційно-правової форми господарювання»

— код, присвоєний юрособі згідно з наказом Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.05.2004 р. № 97

Такий код вписується в розрахунок з довідки про включення
до ЄДРПОУ

«Код КОАТУУ»

— код КОАТУУ, визначений постановою КМУ від 04.05.93 р. № 326

Юридичною особою при заповненні та поданні Розрахунку зазначається код КОАТУУ адміністративно-територіального устрою України того району, до якого подається Розрахунок (див. додатково відповідь з ЄБПЗ на с. 19).
Довідник коду можна знайти на сайті http://laboratory.hmarka.net/directories/koatuu

5

«Місцезнаходження платника»

— адреса, поштовий індекс, міжміський код, телефон, факс платника

«Копіюється» зі:
 — Свідоцтва про держреєстрацію (для юросіб, які зареєстровані до 07.05.2011 р. і не змінювали свої дані, що містяться в Єдиному держреєстрі, після зазначеної дати);
 — виписки з Держреєстру (для юросіб, зареєстрованих після 07.05.2011 р. або які вносили зміни про себе до Єдиного держреєстру після зазначеної дати).
Зверніть увагу: за наявності в юридичної особи відокремлених підрозділів зазначається місцезнаходження головного підприємства

6

«Найменування органу державної податкової служби, до якого подається Розрахунок2 за місцем реєстрації транспортних засобів»

— найменування органу ДПС за місцем реєстрації ТЗ

Якщо місце реєстрації ТЗ юридичної особи
та місцезнаходження самої юридичної особи не збігаються
, то в першому рядку зазначається найменування органу ДПС за місцем реєстрації ТЗ, наприклад, орган ДПС, де зареєстрована філія.
Крім того, у цьому випадку заповнюється й наступний рядок Розрахунку

«Найменування органу державної податкової служби, до якого подається Розрахунок до відома2»

— найменування органу ДПС за місцезнаходженням юридичної особи (якщо воно не збігається з місцем реєстрації ТЗ)

Якщо ж місце реєстрації ТЗ і місцезнаходження юридичної особи збігаються, то цей рядок не заповнюється

7

«Відомості про об'єкт оподаткування та суми збору за першу реєстрацію транспортного збору»

тип ТЗ (графа 2)

Зазначається відповідний тип ТЗ:
 
— мотоцикли;
 — легкові автомобілі;
 — автобуси, у тому числі мікроавтобуси;
 — трактори;
 — вантажні автомобілі;
 — сідельні тягачі;
 — автомобілі спеціального призначення;
 — судна, оснащені стаціонарним або підвісним двигуном (двигунами);
 — судна, не оснащені двигуном;
 — літаки та вертольоти

— марка і модель ТЗ (графа 3)

Для заповнення граф беруться дані з документа, що підтверджує державну реєстрацію ТЗ

— номерний знак ТЗ (графа 4)

— дата першої реєстрації ТЗ в Україні (графа 5)

— база обкладення збором (графа 6)

У графі зазначаються:
 — об’єм циліндрів двигуна (куб. см) — для КТЗ;
 — потужність двигуна (кВт) — для легкових автомобілів, а також суден, обладнаних електродвигуном;
 — довжина корпусу (см) — для судів, не оснащених двигуном;
 — максимальна злітна маса — для літаків і вертольотів.
Необхідні відомості зазначено у документі, що підтверджує державну реєстрацію ТЗ

— ставка збору (графа 7)

Ставки збору зазначено у ст. 234 ПК і наведено на с. 8.
Зверніть увагу: ставка зазначається без урахування коефіцієнта, передбаченого п. 234.4 ПК

— сума збору (графа 8)

Алгоритм заповнення цієї графи наведено прямо у формі Розрахунку, а також розглянуто нами на с. 7. Зверніть увагу на такі два моменти:
 — у графі 7 зазначалася «чиста ставка» збору, тобто без коефіцієнта, передбаченого п. 234.4 ПК. Однак при обчисленні суми збору у графі 8 цей коефіцієнт ураховується;
 — ставка збору для КТЗ і окремих суден установлена у грн. за 100 куб. см об’єму двигуна і 100 см довжини, отже, результат множення бази оподаткування на ставку і коефіцієнт необхідно ділити на 100

— сума пільги
зі збору (графа 9)

Які юридичні особи мають право на пільгу, розглянуто на с. 6. Саме вони й заповнюють цю графу шляхом перенесення даних з графи 8 цього рядка.
Решта платників проставляють тут прокреслення

— код пільги (графа 10)

Згідно з Довідником № 58 пільг, наданих чинним законодавством зі сплати податків і зборів станом на 01.07.2011 р., наведеним у листі ДПАУ від 30.06.2011 р. № 58, цей вид пільги зазначається з кодом 1203001

— сума збору,
що підлягає сплаті (графа 11)

Пільговики проставляють тут прокреслення, решта дублює дані графи 8

8

«Нараховано збору згідно з Розрахунком (кол. 11 р. 7 відомостей про об'єкт)»

— сума збору,
що підлягає сплаті

Пільговики проставляють тут прокреслення, решта зазначають підсумкову суму за графою 11 рядка 7

Рядки 9 — 14 заповнюються в разі заповнення Уточнюючого розрахунку. При заповненні звітного розрахунку в цих рядках ставляться прокреслення. Зазначимо, що заповнення цих рядків не викликає труднощів: алгоритм дій платника подано в самому Розрахунку

15

«Доповнення до податкової декларації…»

— кількість аркушів, на яких наведено доповнення до Розрахунку

Такий рядок заповнюється тільки в тому випадку, якщо платник складає доповнення до Розрахунку. Згідно з п. 46.4 ПК таке доповнення складається за довільною формою, вважається невід'ємною частиною Розрахунку і подається з поясненням мотивів його подання.
У решті випадків у цьому рядку ставиться прокреслення

 

Зверніть увагу!

Відповідно до п. 46.1 ПК Розрахунок вважається податковою декларацією. При цьому згідно з п. 120.1 ПК за неподання або несвоєчасне подання Розрахунку юридичній особі загрожує штраф у розмірі 170 грн. (1020 грн. — у разі повторного порушення протягом року).

 

Приклад.

Кур'єрська організація у вересні 2011 року придбала:

 

Дата придбання

Дата першої реєстрації

Вид ТЗ

Характеристика

Кількість при-
дбаних ТЗ

Особливості обкладення транспортним збором

1

2

3

4

5

6

01.09.2011 р.

06.09.2011 р.

Легковий автомобіль ВАЗ-2111

Об’єм циліндрів двигуна —
1596 куб. див. Раніше не експлуатувалися

2

Оподатковується.
Сплачується до 06.09.2011 р.
Граничний строк подання Розрахунку — 16.09.2011 р.1

04.09.2011 р.

31.01.2008 р.

Легковий автомобіль ВАЗ-2111

Об’єм циліндрів двигуна — 1600 куб. див. В експлуатації
3 роки

1

Не оподатковується

05.09.2011 р.

12.09.2011 р.

Легковий автомобіль Skoda Octavia Tour

Об’єм циліндрів двигуна — 1595 куб. див. В експлуатації
5 років

1

Обкладається.
Сплачується до 12.09.2011 р.
Граничний строк подання Розрахунку — 22.09.2011 р.1

12.09.2011 р.

02.02.2004 р.

Легковий автомобіль ВАЗ-2111

Об’єм циліндрів двигуна — 1595 куб. див. В експлуатації
7 років

1

Не оподатковується

12.09.2009 р.

Мопед Viper Active

Обсяг циліндрів двигуна —
49,5 куб. див. Раніше не експлуатувався

8

Не оподатковується

1

Нагадуємо, що Розрахунок подається протягом 10 календарних днів після першої реєстрації ТЗ. Таким чином, якщо протягом місяця вперше реєструється декілька ТЗ, то граничний строк подання Розрахунку необхідно відстежувати за кожним таким ТЗ. Інакше кажучи, чекати закінчення місяця, щоб подати зведений Розрахунок за всіма ТЗ, уперше зареєстрованими в поточному місяці, — не можна!

 

Виходячи з наявних даних, заповнений Розрахунок виглядатиме, як показано на с. 17.

 

Використані нормативні документи

ЦКУ —

Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ПК

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про дорожній рух —

Закон України
«Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Порядок № 1388 —

Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388.

Порядок № 694 —

Порядок відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затверджений постановою КМУ від 08.07.2009 р. № 694.

Порядок № 8 —

Порядок відомчої реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів, затверджений постановою КМУ від 06.01.2010 р. № 8.

Порядок № 1069 —

Порядок ведення Державного суднового реєстру України і Суднової книги України, затверджений постановою КМУ від 26.09.97 р. № 1069.

Правила № 67 —

Правила реєстрації цивільних повітряних суден в Україні, затверджені наказом Державної служби з нагляду за забезпеченням безпеки авіації від 31.01.2006 р. № 67.

Положення № 435 —

Положення про порядок реєстрації державних повітряних суден України, затверджене наказом Міністерства оборони України від 02.12.98 р. № 435.

Наказ № 994 —

наказ ДПАУ «Про затвердження форми Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів» від 23.12.2010 р. № 994.

 

 

 

Відповіді на запитання*

 

* Відповіді на запитання підготовлені за матеріалами Єдиної бази податкових знань, розміщеної на офіційному сайті ДПАУ: www.sta.gov.ua

 

Чи необхідно сплачувати збір за першу реєстрацію транспортного засобу, якщо автомобіль придбано у військової частини і був зареєстрований лише у військкоматі?

 

Відповідно до

п. 231.1 ст. 231 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI , із змінами та доповненнями (далі — ПКУ ), платниками збору за першу реєстрацію транспортного засобу є юридичні та фізичні особи, які здійснюють першу реєстрацію в Україні транспортних засобів, що відповідно до ст. 232 цього Кодексу є об'єктами оподаткування. Згідно з п. 237.1 ст. 237 ПКУ збір сплачується фізичними та юридичними особами перед проведенням першої реєстрації в Україні транспортних засобів. З огляду на вищевикладене, при реєстрації в МРЕВ ДАІ автотранспортних засобів, які вже були зареєстровані в Україні уповноваженими державними органами — Військовою автомобільною інспекцією Міністерства оборони України, збір за першу реєстрацію транспортного засобу не сплачується, якщо транспортний засіб придбано у військової частини.

 

Чи може фізична особа повернути сплачений податок з власників транспортних засобів за 2011 — 2012 роки?

 

На підставі

п. 2 розділу XIX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі — ПКУ) втратили чинність з 1 січня 2011 року:

Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-ІІІ;

Закон України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.91 р. № 1963-ХІІІ.

Крім того, згідно зі

ст. 9 і 10 ПКУ не передбачено податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів.

Згідно з

підрозд. 9 розд. ХХ ПКУ повернення сум податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, збору за забруднення природного довкілля, а також місцевих податків і зборів, які були сплачені до 1 січня 2011 року помилково або надмірно, зарахування до бюджетів таких податків і зборів, що сплачуються в першому кварталі 2011 року за останній звітний (податковий) період 2010 року, і сум, що сплачуються в рахунок погашення податкового боргу, що сформувався станом на 31 грудня 2010 року, здійснюються в порядку та на умовах, що діяли до 1 січня 2011 року. Умови повернення помилково та надмірно сплачених грошових зобов'язань передбачено ст. 43 ПКУ.

Отже,

з 1 січня 2011 року не передбачено податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів. У зв'язку з цим фізична особа, яка сплатила податок з власників транспортних засобів на 2011 і 2012 роки, може подати до податкового органу заяву про повернення надмірно сплаченого податку.

 

Який код КОАТУУ вказується юридичною особою при заповненні Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів: код КОАТУУ за місцем знаходження платника чи за місцем реєстрації транспортного засобу?

 

Згідно з

п. 231.1 ст. 231 розділу VII Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі — ПКУ ), платниками збору за першу реєстрацію транспортного засобу є юридичні та фізичні особи, які здійснюють першу реєстрацію в Україні транспортних засобів, що відповідно до ст.232 ПКУ є об'єктами оподаткування.

Відповідно до

п. 239.2 ст. 239 ПКУ юридичні особи в десятиденний строк після першої реєстрації в Україні транспортних засобів подають відповідному органу державної податкової служби за місцем свого знаходження та за місцем реєстрації транспортного засобу розрахунок суми збору за такі транспортні засоби за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст.46 цього Кодексу. До розрахунку обов'язково додаються копії реєстраційних документів, завірені відповідним уповноваженим державним органом України, який проводив таку реєстрацію.

Наказом ДПА України від 23.12.2010 № 994 «Про затвердження форми Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів»

затверджено форму Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів. Юридична особа повинна заповнити рядки 2 — 6 цієї форми та зазначити обов'язкові реквізити стосовно платника збору, зокрема код платника згідно з ЄДРПОУ, КВЕД, код КОАТУУ та код органу місцевого самоврядування. Державний класифікатор об'єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) є складовою частиною єдиної системи класифікації і кодування техніко-економічної та соціальної інформації. КОАТУУ розроблено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 4 травня 1993 року № 326 «Про концепцію побудови національної статистики України та Державну програму переходу на міжнародну систему обліку і статистики».

КОАТУУ призначено для забезпечення достовірності, зіставленості, цілісності та автоматизованої обробки інформації у різних розрізах всіх видів економічної діяльності. КОАТУУ складається з кодів та назв всіх адміністративно-територіальних об'єктів України, які згруповані за ознаками територіальної спільності, історичних, економічних, географічних, етнічних і культурних особливостей. Об'єктами класифікації у КОАТУУ є одиниці адміністративно-територіального устрою України: Автономна Республіка Крим; області; райони; міста; райони у містах; селища міського типу; сільради; селища; села.

Отже,

юридичною особою при заповненні та поданні Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів зазначається код КОАТУУ адміністративно-територіального устрою України того району, до якого подається Розрахунок.

 

До органу державної податкової служби якого району необхідно сплачувати збір за першу реєстрацію транспортного засобу для юридичних осіб?

 

Відповідно до

п. 239.1 ст. 239 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі — ПКУ) збір сплачується за місцем реєстрації транспортних засобів за ставками, які діють на день сплати. Згідно з п. 239.2 ст. 239 ПКУ юридичні особи в десятиденний строк після першої реєстрації в Україні транспортних засобів подають відповідному органу державної податкової служби за місцем свого знаходження та за місцем реєстрації транспортного засобу розрахунок суми збору за такі транспортні засоби за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ. До розрахунку обов'язково додаються копії реєстраційних документів, завірені відповідним уповноваженим державним органом України, який проводив таку реєстрацію. Отже, юридичною особою збір за першу реєстрацію транспортного засобу сплачується за місцем реєстрації транспортних засобів за ставками, які діють на день сплати. Якщо місце знаходження юридичної особи та місце реєстрації транспортного засобу не співпадають, то збір за першу реєстрацію транспортного засобу за місцем знаходження юридичної особи не сплачується, оскільки він сплачується за місцем реєстрації транспортних засобів за ставками, які діють на день сплати.

 

Яким чином платник збору за першу реєстрацію транспортного засобу повинен надати копії реєстраційних документів, якщо звітність він подає в електронній формі?

(діє до 06.08.2011 р.)*

 

* На нашу думку, зважаючи на відсутність будь-яких інших консультацій, безпечніше, як і раніше, враховувати саме цю думку податківців. Детальніше див. на с. 11.

 

Відповідно до

п. 239.2 ст. 239 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI , із змінами та доповненнями (далі — ПКУ ), юридичні особи в десятиденний строк після першої реєстрації в Україні транспортних засобів подають відповідному органу державної податкової служби за місцем свого знаходження та за місцем реєстрації транспортного засобу розрахунок суми збору за такі транспортні засоби за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ. До розрахунку обов'язково додаються копії реєстраційних документів, завірені відповідним уповноваженим державним органом України, який проводив таку реєстрацію. Згідно з п. 1 наказу ДПА України від 23.12.10 № 994 «Про затвердження форми Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.12.2010 р. за № 1423/18718, затверджено форму Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів. Відповідно до п. 49.3 ст. 49 ПКУ податкова декларація подається до органу державної податкової служби за вибором платника податків, якщо інше не передбачено ПКУ, в один із таких способів:

а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;

б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;

в) засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Згідно з

п. 46.1 ст. 46 ПКУ додатки до податкової декларації є її невід'ємною частиною. Отже, платник податків — юридична особа може подавати Розрахунок суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів в електронному вигляді до податкового органу за місцем свого знаходження та за місцем реєстрації транспортного засобу з дотриманням вимог Порядку з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженого наказом ДПА України від 10 квітня 2008 року № 233. Оскільки копії реєстраційних документів є обов'язковими додатками до Розрахунку, то платнику податків необхідно їх подати в паперовому вигляді до відповідного органу ДПС. У разі неподання відповідних копій звітність буде визнана як неподана.

 

Який документ підтверджує використання транспортного засобу та як обраховується період його використання при обчисленні збору за першу реєстрацію транспортного засобу?

 

Згідно з

п. 234.4 ст. 234 розд. VII «Збір за першу реєстрацію транспортного засобу» Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі — ПКУ ), ставки збору, встановлені пунктами 234.1 — 234.3 ПКУ (для мотоциклів, легкових автомобілів, автобусів (в тому числі мікроавтобусів), тракторів, вантажних автомобілів, сідельних тягачів, автомобілів спеціального призначення, суден, літаків і вертольотів), застосовуються:

— для нових транспортних засобів — з коефіцієнтом 1;

— для транспортних засобів (крім транспортних засобів, зазначених у

пп. 234.1.3 (для легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном) і 234.1.5 п. 234.1 цієї статті), які використовувалися до 8 років, — з коефіцієнтом 2;

— для транспортних засобів, зазначених у

пп. 234.2 (суден) і 234.3 (літаків і вертольотів) цієї статті, які використовувалися понад 8 років, — з коефіцієнтом 3;

— для транспортних засобів, зазначених у

п. 234.1 (мотоциклів, легкових автомобілів, автобусів (у тому числі мікроавтобусів), тракторів, вантажних автомобілів, сідельних тягачів, автомобілів спеціального призначення) цієї статті (крім транспортних засобів, зазначених у пп. 234.1.3 (легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном) і 234.1.5 (тракторів) пункту 234.1 цієї статті), які використовувалися понад 8 років, — з коефіцієнтом 40.

Новий транспортний засіб — транспортний засіб, що не має актів державної реєстрації уповноважених органів, у тому числі іноземних, які дають право на його експлуатацію (п.п. 14.1.124 п. 14.1 ст. 14 розд. I ПКУ). Таким чином, якщо на транспортні засоби уповноваженими державними органами, в тому числі іноземними, видані реєстраційні документи, що дають право їх експлуатувати, вони вважаються використовуваними. Датою початку користування (вводу в експлуатацію) транспортних засобів, що були в користуванні та ввозяться на митну територію України, вважається дата їх першої реєстрації, визначена в реєстраційних документах, які видано уповноваженими державними органами та дають право експлуатувати ці транспортні засоби на постійній основі. У разі відсутності реєстраційних документів першої реєстрації транспортних засобів датою початку користування вважається календарна дата виготовлення транспортного засобу (день, місяць, рік). У разі якщо календарну дату визначити неможливо, то такою датою слід вважати 1 січня року виготовлення, зазначеного в реєстраційних документах.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд